Hallo!
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik ben lid van een club (Messerschmitt club) en heb via de club de vraag gekregen van een buitenlandse clubgenoot welke een Volvo V90 heeft met probleem. Ik voeg zijn, helaas in het engels, vraag bij in deze oproep. Is er iemand die er een beetje wijs uit kan en tips heeft?
In de hoop dat iemand kan helpen....
Met vriendelijke groet,
Jack Veeke
Hier de vraag:
Hi Folks, I am struggling with a performance problem on my wife's 1998 V90 (B6304FS2, Motronic 4.4, normally aspirated), and I have put quite a bit of work into the diagnosis to no avail. The car just seems like it has lost a lot of power over the years, and it is now a real dog. Merging onto the freeway is tedious, but the car will come up to speed. Full throttle kicks down properly, but there just isn't the acceleration that the car ought to have. Power delivery under load seems less smooth than it should, but there is no dead miss. The car has never lost power or stalled, but its performance is pretty gutless. (Like our old 244DL / auto; maybe slower?) The car has ~96,000 miles on it. Here is what I know:
Cam timing is spot on; set with crank lock pin and cam plate. Belt at 70K.
No codes using Volvo scanner or OBD2
New coils (all 6)
Fuel pressure in spec; FFL at 60K
Air filter is clean; new at 90K
Transmission seems to be working normally; kickdown works
Plugs: Bosch copper core; new at 90K
Fuel economy ~17 MPG in town :(
I have considered maybe the cat is plugged, but it just doesn't feel like that generally feels. I could loosen the cat at the manifolds and drive it, but I'm not very confident that I will get an answer there.
A friend works at the local Volvo dealer, and he let me use the Volvo scanner that plugs into the OBD2 port. I noticed that the ignition timing seems to run about 9 degrees BTDC at idle, but never gets above about 23 degrees, even at high revs. There was also a line for KN.IGN.RET, which I'm assuming means knock sensor ignition retard. This was variable, but mostly at -9 while driving. I took this to mean 9 degrees of retard, which would explain the low advance. I pulled both knock sensors, cleaned them, ohmed them out (in spec), and re-installed them. The scanner shows numerical values for the sensors, and they rise and fall as they should, and they agree pretty closely. I ran the car with the sensors attached to the harness, but tied away from the engine. The KN.IGN.RET went to 0, and stayed there. I re-installed the sensors, but the total advance still stops at ~23 degrees. I had to give the Volvo tester back, but I have a Scan gauge that will let me monitor many of the engine parameters real time. I just drove the car up a good hill at 50+ mph. Timing was around 15-18 degrees all the way up, even when I kicked it down (RPM >4000) Can someone compare my ignition advance readings to theirs or send me a map? I don't fully understand all the variables that affect ignition timing, so a list of suspect components/ things to check would be helpful.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mmm uitlaat verstopd ?
Hallo "citroënmonteurtje",
Dank je voor je antwoord. Ik kreeg ook als advies om naar de luchtmassameter te kijken. Ik ben bezig om de text te vertalen om het voor sommige gemakkelijker te maken. Ik zal je idee doorsturen naar hem.
Groetjes,
Jack
15 jaar
Messer6,
Post de vraag ook eens op het forum van de volvo700vereniging.nl
Daar is heel veel kennis van 700/900/S/V90 modellen
15 jaar
Hallo!
Ik heb er waarschijnlijk ook fouten inzitten maar zeker minder dan via zo'n vertaal programma.
Hier dus mijn versie:
Hallo,
Ik worstel met een prestatie probleem van een V90 uit 1998 (B6304FS2, Motronic 4.4, gewone aanzuiging). Ik heb al heel wat werk verricht met het stellen van een diagnose maar helaas nog zonder resultaat.
Het lijkt net of de auto (motor) door de jaren zijn kracht heeft verloren en lijkt nu net een hond. Het invoegen op de snelweg is een ellende, de auto kom snelheid maar dat duurt lang. De kick down werkt goed bij vol gas maar de acceleratie die de auto moet hebben is er gewoon weg niet. Het leveren van vermogen tijdens het belast rijden gaat minder soepel dan zou moeten maar er is geen gat of dood punt te voelen/merken. De auto heeft nooit zijn vermogen verloren of is tot stilstand gekomen maar zijn prestatie is vrij slecht (net een oude 244DL of slechter) De auto heeft 96.000 ofwel 153.000 km gelopen en dit is wat ik tot nu toe weet:
Ontsteking tijdstip staat correct, riem is vervangen.
Geen foutcodes bij gebruik van Volvo diagnose aparatuur of OBD2.
Nieuwe coils, alle 6.
Brandstof druk volgens specificaties, FFL bij 60K.
Luchtfilter is vervangen.
Versnelling schijnt normal te fungeren en de kick-down werkt goed.
Bougies zijn vervangen (een soort met kopere kern).
Brandstof verbruik is ongeveer 1 op 7½ (17 mijl per gallon=27,2km per 3,785ltr).
Heb er aan gedacht dat de katalisator is verstopt maar heb over het algemeen het gevoel dat dit niet zo is. Ik zou de katalisator er tussen uit kunnen halen maar heb niet het idee dat dit veel verschil zal geven.
Een vriend werkt bij de lokale Volvo-dealer en hij leende me hun Volvo scanner welke je in het OBD2 contact aansluit
Ik heb gezien dat het ontstekings tijdstip staat op 9 graden voor het BDP bij stationair toerental maar komt nooit boven de 23 graden, zelfs niet bij verhoogt toerental. Er stond ook een lijn met de text KN.IGN.RET ( KN=soort sensor, IGN=ontstekings tijdstip, RET=vertraging of vervroeging? weet niet hoe dit te vertalen en of het correct is maar dat begrijpen de kenners zeker wel) Deze variëerde maar stond tijdens het rijden vrijwel de gehele tijd op 9. Ik neemt aan dat dit 9 graden vertraging of vervroeging is (ik weet niet hoe dit te vertalen)? hetgeen zou verklaren de geringe vooruitgang. Ik verwijderde beide sensoren, maakte ze schoon, heb ze gecontroleerd (ohm) en terug geplaatst.
De scanner toont waardes voor de sensoren an die lopen op en zakken terug zoals ze zouden moeten doen. Ik heb met de auto gereden met de sensoren gekoppeld aan massa en van de motor vandaan maar de vervroeging/vertraging? Stopt bij 23 graden. Ik was gedwongen de Volvo tester terug te geven maar heb zelf een scanner welke me veel van de motor parameters geeft. Heb zojuist de auto tegen een vrij steile helling opgereden met 80 km per uur. Tijdstip was tussen de 15 en 18 graden tijdens de gehele rit bergopwaarts, zelf wanneer ik de kick down gebruikte (bij minder >4000 toeren/minuut) .
Heeft iemand vergelijkbare waarden/gegevens? Ik begrijp niet helemaal dat van de variables welke het ontstekings tijdstip beinvloeden dus een lijst met verdachte dingen / componenten zou erg van hulp zijn.
Met vriendelijke groet,
15 jaar
denk toch aan een verstopte kat.
als de LMM los gekoppeld is er dan wel vermogen ?
Hoi allemaal!
Ik heb van de eigenaar van de V90 te horen gekregen dat hij de luchtmassameter door gaat meten en hiervoor de noodzakelijke gegevens heeft ontvangen van iemand. Ik heb hem er ook aan herinnerd de katalisator niet te vergeten. Zodra hij meer weet of het heeft opgelost laat hij het me weten.
Groetjes,
Jack
15 jaar
ok, laat hem ook eens de stekker van de pingel sensor controleren, deze steld het ontstekingstijdstip terug als de motor drijgt te gaan pingelen. ik begin daar aan te dneken naar evt. verstopte kat, niet goed werkende LMM.
Ik geef het hem direct door, bedankt!
15 jaar
Jack,
Volgens mij is de beste oplossing gewoon de sleutel in het contact steken en naar rechts draaien en daarna even de banden leeg laten lopen, dat werkte bij mij het beste altijd.
Ik was eigenlijk op zoek naar je email adres en kwam je hier tegen via google..
Alles goed daar in zweden
Groetjes
Ome Rinus
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V90 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar