Volvo V40: uitlezen auto

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik lees veel over auto uit laten lezen i.v.m storingen.

Hoe laat je dit doen ?

Bedoel maak je gewoon een afspraak bij je dealer hier voor? krijg je dan een uitdraai en zeg je gedag ?
doen hun dit dan? zou me voor kunnen stellen dat ze dit alleen doet als je je auto daar laat maken.

of kan je dit zelf ook doen?
kan je zelf software en aan sluit apparatuur kopen ?

Misschien heel kort door de bocht. Maar mijn vraag komt eigenlijk omdat ik zelf in de fietsenbranche zit en ook veel te maken heb met Elektrische fietsen.
die lees ik ook uit en krijg ik eventuele fout meldingen.

Zou het voor me zelf vreemd vinden als een klant tegen mij zou zeggen bedankt voor de fout meldingen. Tot ziens. :)

Robeltje

Geplaatst door Robeltje (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

Robbin, uitlezen wordt vaak gedaan als er klachten zijn aan de auto (inhouden,lampjes die branden,slecht lopen e.d.) Wij geven vaak advies een auto eerst te laten uitlezen,dit maakt het storing zoeken iets gemakkelijker.
Je kunt gewoon naar een garage gaan om de auto uit te laten lezen. Tarieven worden wel goedkoper als je de auto bij hetzelfde bedrijf laat repareren. Let er wel op dat je naar een bedrijf gaat die ook genoeg kennis en apparatuur hebben.

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

wat betreft het zelf doen;
zou kunnen. Op google kom je een heel eind met de apparatuur (uitleescomputer,software e.d.). Maar dan moet je de kennis ook hebben. De repareert fietsen,de ander auto's ;)

Robeltje (0), 12 jaar geleden

okee duidelijke taal :)

vraag kwam een beetje omdat me auto ineens een paar dagen geleden vreemd begon te doen qua starten en stationeer draaien. Schoot door naar bijna 2000 toeren en soms sloeg die uit.
heb vanavond alle punten qua ontstekking los gehaald en met wd40 ingespoten om vocht probleem uit te sluiten. Toen ik bezig was kwam ik er achter dat er een slangetje niet meer zat aangesloten op de luchtbuis.
is denk ik losgegaan bij controleren van luchtfilter. Deze er weer netjes op gedaan. en proef mee gereden. Voelde goed zo gezegd. Hopelijk is hierdoor me verbruik van 1 op 8,5 ook verholpen. :( heb geen golf VR6

Robeltje (0), 12 jaar geleden

[quote=maarten4874]wat betreft het zelf doen;
zou kunnen. Op google kom je een heel eind met de apparatuur (uitleescomputer,software e.d.). Maar dan moet je de kennis ook hebben. De repareert fietsen,de ander auto's ;)[/quote]
ha ha zeker !!!!!!!!!! laat een automonteur maar eens een torpedo 7 naaf uit elkaar halen :)

nee grapje

heb veel respect voor automonteurs !!!!!!!!!!!!

begrijp dat je niet iets aansluit op de auto. Op enter drukt en de software doet de rest. qua foutmeldingen en zo uitlezen.

Heb 10 jaar verschillende Diesel auto's gereden en zweer bij diesel !!!! nooit gezeur gehad. Maar de km die ik nu rij zijn echt te kort voor diesel :(

Nu benzine pfffffff weet heb een ouder auto. bouwjaar 2000 met 250.000 op de teller. maar tjonge wat loopt en benzine motor naar. als je diesel gewent bent.
onregelmatig in toeren ( al is het maar 100 toeren meer) je hoort het.

Maar goed al met al vind ik het wel heel erg leuk om zelf aan me auto te sleutelen. En daarom ben ik ook erg blij dat ik deze forum ben tegengekomen !!!!


P.S Wat Top dat en A.N.W.B monteur ( denk ik ) hier aan me doet !!!!!!!!!

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Uitlezen bij auto's kan op verschillende manieren. Met een kastje waar alles in zit of een laptop PC met een programma en een aansluitkabel.
Vervolgens kun je merk-specifiek uitlezen - in dit geval Volvo methode - of de wettelijk verplichte methode.
Wettelijk verplichte methode is vanaf 2001 voor benzinemodellen, maar het kan dat deze daar al aan voldoet.
Die wettelijk verplcihte methode is goedkoper in aanschaf, maar je kunt er ook minder mee - alleen motor en bak.

Uitlezen is 1 ding. Repareren is een ander.
Meestal omschijft een foutmelding een elektrisch probleem en moet je zelf nog uitzoeken wat er kapot is.
B.v.: P0131 - Lambda Sensor Circuit Laag Voltage, Bank 1, Sensor 1.
Dat kan een defecte sensor zijn, kapotte bedrading, defecte ecu OF de motor staat veel te arm.

Youtube staat vol met filmpjes over het onderwerp: http://www.youtube.com/watch?v=9eHA4-h7d...

Robeltje (0), 12 jaar geleden

aaaa oke.

Maar zolang de auto goed loopt heeft het uitlezen dus geen zin. Is niet iets wat je noem maar wat 1 keer per jaar moet laten doen.

Begrijp ook dat het voor mij idd weinig zin heeft om dit soort apparatuur te kopen. :)

bedankt voor alle reactie's

Gr Robbin

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Met een OBD2 bluetooth adapter van EUR 35 op dealextreme.com en torque op android kan je met je telefoon de foutcodes uitlezen. Werkt perfect. Ook storingslampje resetten werkt prima.

Leuk om de gezichten van de collega's te zien als ik zeg dat ik met de tel een auto kan uitlezen -:) Alleen het gezicht van hun als ik ze de foutcodes noem is het aanschafbedrag al waard.

Groet Paul

Robeltje (0), 12 jaar geleden

ow oke, dat klinkt grappig.

Zal eens kijken. Al denk ik dat ik er vrij weinig aan heb.

Begrijp de foutmeldingen toch niet.

Al kwam ik op marktplaats werkplaats dvd's van volvo tegen voor 7 euro. Worden in werkplaats sheets ook foutmeldingen vernoemt ?

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Je krijgt na uitlezen niet alleen de foutcodes maar ook de omschrijving. Werkt bij elke auto met OBD2 en anders even googlen op de foutcode.

Robeltje (0), 12 jaar geleden

duidelijke taal.

maar werkt een OBD2 ook op een volvo uit 2000 ?
of is die te oud

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja werkt. Doet het ook bij de latere 960's en S/V90's dus dan zal het bij een V40 ook wel werken.

Robeltje (0), 12 jaar geleden

voor dat geld is het wel te doen.

Thanxs !

misschien helpt het me voor in de toekomst om zelf aan me auto te sleutelen.
Garage bedrijven zijn logisch duur. Die willen ook kaas op hun brood. Maar alles wat ik zelf kan doen is een uitdaging.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Werp een blik onder de auto en kijk of je een lambdasonde ACHTER de kat hebt.
Heb je die niet, dan werkt EOBD (de Europese versie van het Amerikaanse OBD2) niet.

Meer informatie over EOBD: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.