auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V40: Uitvallen toerenteller en snelheidsmeter bij inspringen aircopom

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TD

Hallo, gister op de snelweg ineens schrikken! het was bloedheet en lekker de airco aan op standje 2, ineens valt de radio uit en springt gelijk weer aan. stukje verder valt de toerenteller en snelheidsmeter uit en vliegt gelijk weer omhoog. Als dit gebeurd valt ook de radio uit, en gaat ook het controle lampje van de remlichten branden en die gaat niet meer uit!

airco uitgezet niks aan de hand... stukje verder even kijken of het echt de airco is: ja hoor aangezet en gelijk valt het spul weer uit en gelijk weer aan en het remlichtcontrole lampje bleef branden. toen ik bijna thuis was toen begon ineens het emissielampje te branden en ging na ongeveer 5 sec weer uit.

auto geparkeerd en stationair laten draaien, niks aan de hand alle lichten deden het gewoon, airco sprong bij en niks viel meer uit en ook remlichtcontrole ging niet branden, emissielampje ook niet...

dus ja wat kan dit zijn ? eerst zat ik te denken aan de accu die misschien aan vervanging toe is, of kan het echt wat ergs zijn ?

dit is voor het eerst dat dit gebeurd, heb de auto nu iets meer dan 3 maanden en al vaker de airco aan gehad zonder problemen.

wie kan mij advies geven ?

bedankt, groetjes Gerard

Geplaatst door

Geer3469 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het bekende geintje met de accupoolklemmen, de kabels zitten te los in de accupoolklemmen waardoor de klemmen na een tijdje warm (heet) worden en de kabel nog losser gaat zitten en zoveel spanningsverlies krijgt dat de radio, toerenteller en snelheidsmeter even (1 a 2 sec.) uitvallen.
De oplossing is van bovenaf een gaatje in de klemmen boren (thv de kabel) zodat je de accupoolklemmen aan de kabel kunt solderen (wel even de accu verwijderen)
De andere oplossing is universele accupoolklemmen monteren maar dan word de massakabel te kort !!

maar hoe zit het dan met het remlichtcontrole lampje en het emissielampje ?
en universele accupoolklemmen, moet er dan een andere massakabel op?

toch raar dat dit niet gebeurd als de airco uitstaat...vraagt de motor dan zoveel stroom van de accu ?

bedankt voor je reactie !!

Geer3469 0

18 jaar

Doordat er zoveel spanningsverlies ontstaat bij die accupoolklemmen gebeuren er allerlei rare electrische storingen.
De oplossing met de universele accuklemmen is om de massakabelaansluiting te verzetten naar het gat in het binnenscherm achter de accu.
Dat het alleen gebeurd als de airco aanstaatis de spreekwoordelijke druppel, of bijv, kachelmotor, grootlicht, enz.
Pak na een langere rit de accupoolklemmen maar eens vast. (uitkijken dat je de vingers niet verbrand !!)
Wij gebruiken altijd de methode van doorsolderen. (met een brandertje en gewoon met soldeertin)

ok bedankt voor je reactie, ik heb nu in 1 week tijd ongeveer 1500km gereden met de airco aan en het is niet meer voor gekomen...wel is het zo dat ik de compressor vaak aan vind springen, echt om de paar minuten...ik laat binnenkort de airco bijvullen en zal dan gelijk een nieuwe accu met nieuwe klemmen etc laten monteren dan zal het zeker niet meer voorkomen met de hete zomer tegemoed !!

nogmaals bedankt

mvgr gerard

Geer3469 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.