Bij het indrukken vh gaspedaal dwz bij acceleren geeft hij een ENORME zwarte rookwolk.
Deze is weer weg zodra de turbo draait (dus na enkele seconden).
Als ik net te weinig gas geef voor de turbo (deze komt dan niet in) blijft de wolk de hele tijd, tot ik gas terugneem, dan meteen weg.
De kleur is zwart en de motor heeft nauwelijks olieverbruik.
Dus het lijkt me dat de rook uit de brandstof komt ???
Dit begon hij opeens te doen 2 maanden geleden.
Tevens kreeg ik min of meer gelijkertijd dat hij licht stottert vlak voordat ik TERUGschakel naar 2 of 3.
Het is net of ik te laat schakel dwz hem te weinig toeren laat lopen in te hoge versnelling of te weinig gas geef.
Maar dat doe ik niet, ik rijd net als voorheen.
Dus wellicht hebben deze 2 punten met elkaar te maken en hebben ze 1 oorzaak?
De 18e ga ik naar een sleutelaar.
Maar waar moet hij mee beginnen / naar kijken?
Noem eens de meest waarschijnlijke zaak /zaken?
En tevens: kan ik hiermee door de APK komen en het dan daarna laten fixen? Want die is nu bijna verlopen.
De rook komt toch immers alleen in een bepaalde korte situatie?
Bedankt!
Bob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stottert de motor niet als je rond de 1800-2000 toeren rijdt?
Probeer dit eens in de lagere versnellingen.
Is het vooral rondt dit toerental dat je rook krijgt?
Olie-rook is blauw.
Brandstof-rook is zwart.
Dus te veel brandstof, of te weinig lucht (luchtfilter dicht).
Trek de vacuumslang eens van de EGR-klep af en probeer het dan nog eens (als de EGR-klep tenminste niet vast zit, of openstaat).
De volgende onderdelen moet je eens controleren: Klepspeling en koudstartvervroeger.
Als je de auto op contact zet moet je een snel rattelend geluid horen van ongeveer een halve minuut.
is dit kort of langzaam dan is je koudstartvervroeger stuk.
De koudstartvervroeger is een rond ding met een draadje er aan aan de voorkant van de pomp.
Er zit ook (bijna) altijd een rubber hoesje om.
Uit laten lezen lijkt mij het beste om mee te beginnen!
dit is toch een heel duidelijk een EGR probleem lijkt mij...
indien mogelijk... afdoppen dat ding..
paul,
als je hem eerst uit laat lezen kun je andere dingen uitsluiten.simpel.
Kleppen staan vaak veel te strak en zeker als ze nog nooit gesteld zijn
Klep op de pomp kan stuk zijn.
Komt vaak voor.
[quote=Ramon9285]als je hem eerst uit laat lezen kun je andere dingen uitsluiten.simpel.[/quote]
een EGR-klep is een mechanisch onderdeel... daar volgt in dit geval geen storing op..
in dit geval zit de EGR vast... geen twijfel mogelijk.
paul,
knap hoor dat jullie dat via de pc kunnen zien,soort Jomanda?
Ramon, de auteur vermeld dat de storing ineens aanwezig was. Dat lijkt niet op kleppen die verkeerd staan m.i.
Ik vermoed id de egr klep of brandstof verijking/vervroeging de oorzaak is van deze storing.
Sytze
het is allemaal gokken ,dus uitlezen lijkt me het beste!
[quote=Ramon9285]het is allemaal gokken ,dus uitlezen lijkt me het beste![/quote]
ramon.. ik snap wel wat je bedoelt, maar welke foutcode krijgt men indien dit type EGR-klep open blijft staan..
zou je dit eens op willen zoeken? een foutcode op een mechanisch onderdeel waar geen electronica aan zit.
paul,
je weet zelf toch ook wel dat die geen foutcode aangeeft,maar de ervaring leert dat meestal die inspuitklep op de pomp stuk is of de kleppen te strak staan bij zo,n ding en zeker als ze nog nooit gesteld zijn.
Die pompklep kun je wel uitlezen.
ik bedoel te zeggen,als je hem uit laat lezen en er komt verder niets uit,weet je waar je zoeken moet!
Kun je aan zo een ouwe bak dan ook iets uitlezen?
Dat wist ik niet.
(het is een v40 td uit 1997)
18 jaar
[quote=Bob1331]Kun je aan zo een ouwe bak dan ook iets uitlezen?
Dat wist ik niet.
(het is een v40 td uit 1997)[/quote]
Ook die kun je gewoon uitlezen !! (met de juiste apparatuur)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar