Beste Volvo kenners,
Hieronder het bericht wat ik al eerder plaatste 7 september.
Ik kreeg toen goede reacties, en ben er mee naar een Volvo-sleutelaar gegaan.
Jullie dachten dat het aan de EGR-klep kon liggen. Maar hij zei dat dat een nogal prijzig onderdeel is (300 E) en hij daarom eerst de andere zaken uit wil sluiten.
Dus hij heeft de slang aan de turbo losgemaakt en weer vastgezet. En het probleem was volledig verholpen!!
Zowel de rook was weg alsook het stotteren!!
De APK roettest was in 1 poging succesvol.
Maar helaas kwam het enkele dagen later weer terug. Eerst in lichte mate maar na een week weer even erg als voorheen.
Als ik nu 100 rij en ik wil naar 110 dan trek ik een rookgordijn zodat mijn achterligger zijn verlichting aan moet zetten.
(wel handig: ik heb geen bumperklevers meer, eventjes lichtjes gas geven en weg zijn ze).
Zodra ik ietsje gas terugneem stopt het roken meteen.
De overige details staan hieronder in de kopie van mijn oudere bericht.
Die sleutelaar heeft erg weinig tijd voor me, dus ik vraag het liever eerst hier voor ik hem weer lastigval:
1) met het resultaat van het rommelen met de turboslang in gedachten, denkt u nog steeds dat het de EGR klep zal zijn?
Ik als leek denk: die slang was het en die is weer losgeschoten?
2) Zo een EGR klep, is daar aan te zien of hij goed is of slecht?
Kun je die weer afstellen zodat hij goed wordt, en geen nieuwe hoeft te kopen?
3) Is het slim om bij een sloper zoals RIMA een gebruikte EGR klep te kopen?
4) Die turboslang, is dat ingewikkelde materie zodat het kan lijken of hij goed zit, maar dat er dan toch een foutje in zit?
Of is dat simpelweg een dikke slang met een flinke slangenklem vastgezet?
5) Heeft het zin die slang te vernieuwen?
Is dat duur spul?
6) Andere tips van u??
Zeer bedankt alvast!
Bob
XXXXXXXXXXXXX KOPIE VAN EERSTE BERICHT XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Bij het indrukken vh gaspedaal dwz bij acceleren geeft hij een ENORME zwarte rookwolk.
Deze is weer weg zodra de turbo draait (dus na enkele seconden).
Als ik net te weinig gas geef voor de turbo (deze komt dan niet in) blijft de wolk de hele tijd, tot ik gas terugneem, dan meteen weg.
De kleur is zwart en de motor heeft nauwelijks olieverbruik.
Dus het lijkt me dat de rook uit de brandstof komt ???
Dit begon hij opeens te doen 2 maanden geleden.
Tevens kreeg ik min of meer gelijkertijd dat hij licht stottert vlak voordat ik TERUGschakel naar 2 of 3.
Het is net of ik te laat schakel dwz hem te weinig toeren laat lopen in te hoge versnelling of te weinig gas geef.
Maar dat doe ik niet, ik rijd net als voorheen.
Dus wellicht hebben deze 2 punten met elkaar te maken en hebben ze 1 oorzaak?
De 18e ga ik naar een sleutelaar.
Maar waar moet hij mee beginnen / naar kijken?
Noem eens de meest waarschijnlijke zaak /zaken?
En tevens: kan ik hiermee door de APK komen en het dan daarna laten fixen? Want die is nu bijna verlopen.
De rook komt toch immers alleen in een bepaalde korte situatie?
Bedankt!
Bob
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Ik heb de vorige keer je vraag geen aandacht gegeven maar een EGR klep defect van de eerste S/V 40 diesels heb ik nog nooit mee gemaakt.
ja, turbo slangen goed controleren.
Dit kun je door met je hand te voelen of er geen gaatje in zit en even aan trekken of ze goed vast zitten.
Dit gaat zeker goed bij een koude motor.
lees deze topic ook nog eens goed door waarschijn lijk is bij jou ook deze klep defect of slecht.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
veel sucsses
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar