Hallo,
Mijn auto heeft het volgende probleem:
Storing lampje brand soms (knipperd) tijdens het rijden motor houd dan in, storingslampje blijft dan +/-1 dag of +/-100 km branden.
De start kan heel problematisch zijn (start wel maar na heel veel omwentelingen) of start gewoon normaal.
Ik merk dan dat de motor minder vermogen heeft, motor gaat dan vanzelf beter lopen en het lampje gaat dan weer uit.
Dit gaat dan weer 1 of 2 dagen goed en dan zit de storing er weer in, het lijkt een cyclus.
Als de storing uitgelezen is gaat het zo'n beetje 4 dagen goed.
Daarna komt de storingen er weer net zo in als het was.
2x bobine nieuw
2x bougie kabel nieuw
1x gaspomp nieuw
4 nieuwe bougies (niet orgineel, niet aangegeven als geschikt) merk champion
stekkers schoongemaakt en nagekeken
bdp sensoren zijn goed
katalysator rammelt niet, uitlaatgassen test goed
labda sensor geeft normaal beeld
1ste garage bedrijf : Uitlezen van de storing:
4de cilinder misfire
katalysator beschadigd
2de garage bedrijf : uitlezen storing:
mist meerdere vonken over meerdere cilinders
Garage steld nu voor om bougies te vervangen voor orginele, dat gaat gebeuren.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit de oplossing gaat zijn.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt of een oplossing hiervoor?
Mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sensor defect, valse lucht of lpg systeem te arm.
Rijd eens een paar dagen op benzine om te controleren of daar de fout wel of niet voor komt.
Beste is om de garage de storingen (ook al zijn die er niet) te laten wissen en dan op benzine gaan en blijven rijden.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Knipperende foutlamp geeft aan dat er een ernstige storing is die de katalysator beschadigd.
De bedoeling is dan dat je de motor uit zet of op zijn minst iets doet om dat lampje niet meer te laten knipperen, zoals gas los laten.
Soms brand het lampje niet en gaat direct bij het starten branden, de auto start op benzine dus heeft de auto het ook op benzine lijkt me?
14 jaar
Lijkt er wel op. Wat zijn dan de foutcodes? Want die geven belangrijke informatie.
En wat zijn de leerwaardes van het systeem. Want die geven aan of er wel of niet valse lucht is of een defecte luchtmassa meter.
Valse lucht kan ook nog steeds, eventueel gecombineerd met een niet goed werkende sensor.
Ook mogelijk is een gevolgschade van een lpg-systeem wat lange tijd te arm heeft gestaan, namelijk 1 of meerdere lekke kleppen.
Dat kan getest worden door de lekverliezen te laten meten.
Foutcodes weet ik niet, als ik ze heb zal ik ze hier op zetten.
Wat ik vergeten was te vermelden is dat hij bij het uitlezen ook aangeeft "luchtboosterklep" maar we kunnen nergens iets vinden over het betsaan hiervan.
Als er kleppen stuk zouden zijn dan zou de auto naar mijn idee niet dan weer goed en dan weer niet goed kunnen lopen.
Klopt deze redenering?
Kun je meer uitleggen over de leerwaardes van het systeem?
Waar zijn deze bijvoorbeeld te vinden?
Zou als de luchtmassa meter stuk is de de computer deze als foutmelding weergeven?
Alle vacuumslangen zijn gechecked en goed, zijn er meer plaatsen waar hij valse lucht zou kunnen krijgen en hoe zoek je zoiets op.
Kunnen sensoren bijvoorbeeld vervuilt zijn en daardoor soms wel goed werken en dan weer niet?
Mvg
14 jaar
Kunnen sensoren bijvoorbeeld vervuilt zijn en daardoor soms wel goed werken en dan weer niet? NEE, niet waarschijnlijk.
Zou als de luchtmassa meter stuk is de de computer deze als foutmelding weergeven? Ja bij defect, NEE bij te weinig aangeven.
luchtboosterklep?? Geen idee. Probeer eens met een andere taal (Engels) uit te laten lezen of plaats foutcode nummer.
Valse lucht. Carter ventilatie, koolstoffilter (tank afzuiging), rembekrachtiger.
Leerwaardes. Dit is een correctie factor die geleerd wordt aan de hand van de signalen van de lambdasonde.
Bedoelt om kleine fouten in luchtmassameter op te vangen. Maar daar zijn wel hrenzen aan.
Waardes staan in live data. Bij Volvo weet ik niet waar.
Als deze auto voldoet aan EOBD (lambda NA de kat) dan sraan ze in service 1 (live data) en heten "Long Term Fuel Trim".
Inmiddels, kleppen van de derde cilinder stonden veel te strak.
Kleppen gesteld, nog steeds storing, krukascensor gaf bij warme motor te veel weerstand deze ook vervangen.
Ook wat stekkers strakker gemaakt, 1200 km storing vrij.
Nu toch weer storing zelfde als voorheen, kleppen nu opnieuw opgemeten maar deze staan nog steeds goed.
Uitleesapparatuur geeft aan P0300.
Old ford, hoe kan het?
Zou er opnieuw iets kapot zijn gegaan of is het nog steeds hetzelfde?
Mvg Jaap
14 jaar
Old ford heb nog even met de P0300 op dit forum gezocht schijnt nog al eens voor te komen.
Heb gelezen (comp. geeft aan dat mengsel niet verbrand en in de kat terecht komt waardoor deze te warm wordt).
Ik ga zoizo even checken of de bobines wel genoeg massa hebben, als ik s'nachts het knipperlicht aanzet dan zie je de dashboard verlichten (licht) mee knipperen. En als de storing zich voor doet dan knipperd de gewone verlichting ook.
Ik hoor nog wel graag jou mening hierover, alvast bedankt (ook voor de tips tot nu toe).
Mvg Jaap
14 jaar
P0300 is een misfire (of meerdere misfires) waarvan niet bepaalt kan worden welke cylinder het was.
Veel te lage voedingsspanning kan een behoorlijke invloed hebben, maar hoeft niet per se.
Motorcomputer houdt normaliter rekening met een lagere voedingsspanning bij het opladen van de bobines.
Accu voltage meten met stationair zonder en met verbruikers (licht, achterruitverwarming, aanjager).
Daarna met verbruikers op toeren (2000 rpm, 3000 rpm).
Hoe rijdt de auto op benzine nu?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar