Volvo V50: V50 2.0D koppeling zwaar/hapering

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D

Mijn V50 heeft al een tijdje een zware koppeling. Dit heb ik al even geleden gekoppeld (ha-ha) aan een versleten koppeling dus die zit eraan te komen, mijn plan was dit komende zomer zelf aan te pakken.

Nu is het echter zo dat in de afgelopen 2.000km er langzaamaan een nieuw probleempje insluipt, bij het koppelen gaat er een extra schokje door de aandrijflijn, alsof de boel plotseling aangrijpt en weer even losschiet. Gebeurt "1x per koppelbeurt", dus eenmaal schokje gehad komt ie niet terug voordat je van de plek bent en je merkt het eigenlijk alleen bij uit stilstand wegrijden. Voelt niet alsof er iets grondig mis zit, maar je voelt dat er iets... "overslaat", weet niet zo goed hoe ik het moet noemen. Je voelt het in het koppelingspedaal en er gaat een schokje door de aandrijflijn. De motor zelf loopt als een zonnetje zonder gekke trillingen of onregelmatigheden, en eenmaal gekoppeld merk je niks (ook niet bij lastwisselingen), dus mijns inziens sluit dat alles behalve de koppeling en verwanten uit.

Gezien de koppeling al richting z'n eind gaat vermoed ik dat er daar iets "extra" mis aan het gaan is. Kan dit de drukgroep oid zijn? Gewoon klassiek versleten koppeling? Ik lees ook wel eens over 2-massa-vliegwielen die naar grootmoeder verhuizen maar dan moet je volgens mij trillingen in je blok voelen, heeft deze dus totaal niet, blok is heel smeuïg.

Bedankt!

Luuk87

Geplaatst door Luuk87 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

mamoli (0), 9 jaar geleden

Probeer eerst je koppeling eens te ontluchten en kijk dan eens hoe hij koppelt. Kijk ook even of je een lekkage bij je koppelingspedaal of ergens in de koppelstukjes ziet. Dit is het makkelijkste om mee te beginnen.

Dat het enkel overslaat bij het wegrijden kan betekenen dat de koppelingsplaat of oppervlak van de tweemassavliegviel waar ze elkaar aangrijpen onevenredig is versleten. Dan schokt je koppelingsplaat een aantal keer voordat deze geheel aangrijpt. Hierdoor voel je de trilling. Misschien is je drukgroep niet goed meer? Dit zie je nog wel eens bij hoge kmstanden waarbij men altijd de koppeling ingedrukt houdt als de auto stilstaat ipv in de vrij te zetten.

Als je zaken gaat vervangen, dan wel alles als set vervangen. Dus koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Ik hoop voor je dat de tweemassavliegwiel goed is, want deze is nogal duur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.