Mijn V50 2.0D (2005; 140.000km) heeft nadat de cylinderkop (gescheurd) door universeel garagebedrijf vervangen is en verder afgemonteerd,
last van een fluitende turbo en boven 2000rpm van een grommend/gierend geluid van turbo
Dit effect is er alleen bij extra gas geven en ijlt na op het gasgeven.
Lijkt dus een typisch turboprobleem, waarbij tevens meer koppel wegvalt naarmate temperatuur hoger is
Maandag bij 30° bijna geen trekkracht als turbo (gierend) inkomt.
Dinsdag bij 15° is trekkracht prima
Woensdag (vandaag) 23° ook minder trekkracht, waarbij trekkracht
weer toeneemt in de avond als buitentemperatuur 17° is.
Tevens start de motor niet direct bij aanraken contact.
Mijn universele garage heeft de de bevestigingspunten van turbo en spruitstuk nog nagetrokken, maar dit heeft niet geholpen.
Wie kan me helpen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Triest, maar ik kan het mis hebben de kop is gescheurd omdat de turbo niet meer goed werkte, het universele garagebedrijf heeft de kop wel vervangen maar niet gedacht waarom die fout er was. Dat is dus een slecht werkende turbo. Oorzaak/gevolg moet zelfs een universele garage weten. Kan verder geen oplossing bieden dan turbo laten vervangen door een dealer.
Het turbo probleem is echter pas begonnen nadat de kop is vervangen. Dan zou de turbo toch niet de oorzaak van de gescheurde kop zijn?
13 jaar
Ik zie de link van de kop ook niet met de turbo eerlijk gezegd.
Zitten alle slangen wel goed vast op de turbo,lijkt me een slang die niet goed zit of een koppeling waardoor de turbo geen druk op kan bouwen en daarom zo giert.
13 jaar
Ik zou toch voor de zekerheid je inlaatsysteem controle op luchtlekkage. (valse lucht controle)
Bij de dealer hebben ze daar speciaal gereedschap voor.
Voor het slechte starten hebben ze wel de blokkeerpennen gebruikt om de motor op tijd te zetten. Misschien staat de motor niet helemaal op tijd.
Wat was er nu aan de hand;
De turbo floot tussen de 1500 en 2000 toeren en begon te gieren (meer mechanisch) boven de 2000 toeren.
Na demontage van de turbo bleek het compressorwiel rondom 2 mm kleiner te zijn geworden, door lagerspeling.
Waar de lagerspeling door ontstaan is, is me niet duidelijk; Vuil in de olie bij de turbo gekomen of turbo tijdelijk geen olie gehad na montage.
case closed
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar