Motor loopt 100%... totdat hij langere tijd echt vermogen moet leveren, vanaf ca. 120km/u langer dan 5-10km. Dan gaat het motormanagement lampje branden en schakelt de computer in noodloop. Steile helling 12% met 100km/h in 4e versn. gaat het lampje aan. Na resetten loopt de motor weer 100%. Bij rijden "binnendoor", dus géén autosnelweg krijg ik het lampje niet aan! Volgas vanaf 0km/u. 85km/u in de 3e versnelling met 3.700 rpm. Lampje wil niet aan, vermogen blijft 100% ter beschikking.
Na een tijdje, niet autosnelweg, rijden merk je dat de noodloop opgeheven wordt en de motor weer vol vermogen levert, na nog langere tijd, 2.000km en meer, gaat het lampje vanzelf weer uit.
Gecontroleerd: Pomp afstelling; OK. Verstuiver openingsdrukken; OK. Inlaat systeem afgeperst; OK. Vacuum slangetjes van turbo regeling; OK. Geen olieverbruik. Geen koelwater verbruik. Brandstof filter: Nieuw. Brandstof verbruik rond 6,8l. Brandstof verbruik in noodloop rond 5.5l.
Vervangen: LMM, Turbo regelventiel, turbo, waste-gate klep.
Uitlezing: Code ECM-0039 = "Regelsysteem turbocompressor. Doorstroming te hoog. De storingscode wordt opgeslagen als het verschil tussen gewenste en de eigenlijk waarde voor de laaddruk van de turbocompressor te groot is."
En toen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
motorsteun lek.
Klopt, maar; dat was ik vergeten te melden; is opgeboord en vervangen...
11 jaar
opgeboord? met de fout code heb je een vacuüm lek turbo regeling, EGR en motorsteunen. Ergens zit er een klein lekje vacuüm pompje op zetten en kijken waar het vacuüm weg zakt.
En je laaddruksensor is goed?
Aan Highway Moderator: Ik heb alle slangetjes met het vacuum pompje gecontroleerd OK. Membraan van de waste-gate is OK.
Kun je me uitleggen wat je met motorsteunen bedoeld? Of wordt ik hier in de z... gezet? :-)
Aan Herman: Wat is de juiste engelse benaming: Boost pressure sensor of Charging pressure sensor? Ik heb in VADIS gekeken en vind beide namen. Is dat de unit die rechts tegen het schutbord/fire-wall zit, bij het brandstof filter?
11 jaar
Je wordt zeker niet door mijn in de zeik gezet. De motorsteunen werken op vacuüm. Dus ook hier het pompje opzetten. Voor en achter zit er een.
Je hebt vadis dus kun je het vinden met plaatje. Heb je op vadis geen beschrijving van de foutcode?
Aan Highway moderator: OK Ik heb dit blok in januari volledig gereviseerd en samen met het sub-frame uit- en ingebouwd. Kun je me een foto van de motorsteunen die jij hebt sturen, die wil ik ook graag inbouwen want bij mij zijn ze mechanisch en moet ik ze onder het rijden met een 12mm sleutel verstellen. (Dat is veel werk.)
Aan Herman: Hallo Herman, bedankt voor de tip, maar de MAP sensor is in orde, het slangetje is 100% luchtdicht. Maaaaaaaar je hebt me wel geholpen het probleem op te lossen: De nippel van het slangetje op het inlaat spruitsuk was VERSTOPT. Met een draad het kool weggeprikt en even met perslucht doorgeblazen........en vandaag een proefritje gemaakt van Maastricht naar Landsmeer en terug via Rotterdam. 550km. Het rijdt weer perfect!!!!!!!!!
PROBLEEM OPGELOST!!!!!
11 jaar
Ok hartstikke mooi!
Ik denk dat highway zich vergist met D5 motoren, die hebben wel vacuüm geregelde motorsteunen.
Hoi Herman, bedankt.
Heb je een regelsysteem en/of een afbeelding exploded view van die motorsteunen voor mij? Bij voorbaat dank.
11 jaar
Je brengt me aan het twijfelen, maar volgens mijn had de oude types het ook. Ik heb ze bij een D5 nooit vervangen, maar goed ik kan me ook vergissen.
Aan Highway Moderator: Bij deze de zekerheid: De motorsteunen van een 1999 D5252T (Basis is VAG motor) hebben geen regeling, of vacuum aansluiting of iets dergelijks. Gewoon een paar holle rubber blokken. Toch bedankt ik heb weer wat bijgeleerd. Ik ga eens snuffelen in VADIS.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar