Volvo V70: V70 D5 Olielekkage koppelingszijde, en koppelingsmontagevragen +

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Goedendag,

Ik ben bezig met een V70 welke na eerste diagnose door mij een lekke krukaskering had. Na demontage zag de krukaskering er nog goed uit. Echter was alles extreem onder de olie dus daar moest het wel aan liggen dacht ik.

Bij een nadere inspectie kwam ik erachter dat er een keering/afdichtdop miste in het carter. Deze vond ik terug ergens in de onderdelen. Zie foto hieronder:

Te zien is de gedemonteerde krukaskeering en het gat in het carter:
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Foto met de stop:
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Hoe kan het zijn dat deze eruit is gegaan? Verhoogde carter druk? Hier heb ik niks van gemerkt verder aan de auto. Ik heb veel gelezen over carterdruk problemen met benzine volvo's maar is dat ook zo met de diesels? En waar zit de carterontluchting eigenlijk op zo'n motor? Gebeurd dit vaker? het is namelijk geen slijtagedeel, heel apart?!

Ook heb ik vragen over de montage van de drukgroep:

Ik heb er een set voor maar is het niet zo dan je een nieuwe koppeling zo kan monteren? of moet je hem ook afstellen. Dit heb ik niet eerder gedaan met een automatisch stellende dus vandaar de navraag hier. De streepjes staan tenslotte al gelijk?:

Oude uitgesteld :
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Nieuwe drukgroep, tussen de strepen:
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Stelset:
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

En het vliegwiel wou ik na laten meten. Ik las op het internet dat deze twee massa vliegwielen nagementen kunnen worden maar bij navraag bij de volvo dealer werd me verteld dat ze deze niet hebben. En er een maximale slag van 3cm op mag zitten. Deze zat nog in de marges volgens de medewerker daar maar aangezien ik op internet las dat deze vliegwielen nagemeten moeten worden vraag ik me af of ik deze gewoon zo kan monteren?:

Zo werd het gemeten:
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s228/...[/img]

Wat maakt mijn HD telefoon toch mooie foto's haha.

Tips en info zijn van harte welkom!

Bedankt,
Greefhorst

Greefhorst

Geplaatst door Greefhorst (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze pluggen vallen er wel meer uit, het rubber van de plug word hard en krimpt door de olie en de wisselende temperatuur !!
En de drukgoep inderdaad eerst "terugstellen" voor je hem monteert, dat opstellen doet hij zelf (automatisch).
Ik zie dat jou nieuwe drukgroep ook al half opgesteld is !!!

Greefhorst (0) PRO, 13 jaar geleden

Oke. Dat rubber is eigenlijk nog zacht en voelt goed aan. Is het een mogelijkheid on deze erin te lijmen of gaat dat niet? Mijn ieder is locktide erop dat ik heb om lagers van bromfietsen op hun plek te houden. Of gewoon seconde lijm?

En over de drukgroep. Hoe kan ik zien dat deze helemaal terug gesteld is. Kan iemand dit goed uitleggen. Ik heb hier 0 ervaring mee en de beschrijving verteld mij ook onvoldoende.

Groeten,

rensk001 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou toch maar een nieuwe plug monteren. Deze zijn nl veranderd in een volledig metalen plug. Ziet er uit als een vriesplug. Onderdeelnummer 8687868. Kost ongeveer 2 euro.Volgens mij heeft elke Volvo dealer ze op voorraad liggen.

Greefhorst (0) PRO, 13 jaar geleden

Oke, deze vervangen was toch de bedoeling. Auto staat nu nog op de brug en maandag wil ik hem afbouwen.

Maar dan zit ik nog met het koppeling/drukgroep verhaal. Kan iemand dit nader verklaren?

Groeten,

Herman BMW (0) PRO, 13 jaar geleden

Zoals je ziet zie je dat bij je nieuwe drukgroep het teken tussen de V'tjes valt dat is goed.
Deze drukgroepen zijn zelfstellend d.w.z. als koppelingsplaat slijt dit afstellen.
Bij de dealer heb je een set net zoals jij hebt maar dan ook met 3 veren om drukgroep weer op te stellen.
Waarschijnlijk heb jij de drukgroep gedemonteerd zonder het speciaal gereedschap te gebruiken.
Eigenlijk moet je bij monteren ook het gereedschap gebruiken om zo bij het monteren van je drukgroep bouten er geen druk op komt staan en de afstelling kan vergaan.
Ik zelf monteer de drukgroep door de bouten steeds afwisselend rustig aan te draaien, maar jij hebt toch dat gereedschap dus gebruik het maar.
http://www.carpartsdirect.nl/montagevoor...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.