Volvo V70 2.3 T5 Geartronic bouwjaar 2000
De automaat bonkt tijdens het (weg)rijden. Hij gooit hem ook soms zomaar in z'n vrij.
We hebben de versnellingsbakolie al laten verversen. Daar knapte de auto wel van op, maar
het komt terug.
Is de automaat aan revisie toe of moet de automaat opnieuw geprogrammeerd worden? Er zitten
overigens geen foutcodes in de bak. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn met deze automaat?
Gaat de geartronic automaat wel vaker kapot ( is het een bekend probleem)??
Vr.gr.,
Ton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja die dingen schijnen vaker kapot te gaan je bent dus niet de enigste dus sta je sterker in je schoenen, in de xc70 van ons uit 2003 hadden we ook na ongeveer twee en een half jaar ook beginnende problemen: bij kick down ging ie soms ff (+-3sec) naar z'n vrij en bij het overschakelen naar z'n drie deed ie niet meer zo soepel (meer een klap in z'n drie) als in het begin en heel afentoe wist de versnellingsbak ineens niet meer welke versnelling ie moest kiezen. De dealer heeft er toen niet veel aan gedaan omdat ie toch verkocht zou worden.
Maar het komt dus vaker voor vooral als ze het wat zwaarder te verduren hebben gehad maar voor de kandidaat kopers van de V/XC70 neem de latere versie met 6 versnellingen soepeler, sneller en betrouwbaarder
Gewoon ff ter informatie
Het verversen van de automaatbakolie (spoelen met ATF) deed wonderen. Ik dacht dat het helemaal over was. Totdat ik van de week weer met de auto reed. De eerste 25 minuten is er niets aan de hand als je met de auto rijdt. Vervolgens stoot de automaat. Moeten we weer spoelen of adviseert iemand iets anders? Is het resetten van de automaatbak na het spoelen een vereiste?
17 jaar
Goed speoelen en de juiste olie geen normale ATF. De dealer kan het bestellen als het dan nog niet over is even bij autrans langs gaan.
Olie Dextron 3 is er gebruikt volgens de factuur. Is dit het juiste type olie?
17 jaar
Nee, de juiste olie is ATF van ESSO type d4 of bij de dealer kopen is zeer belangrijk in verband met het schakelen.
De slang van de oliekoeler losnemen motor starten tot er geen olie meer komt dan weer bij vullen en zo tot dat je een liter of 8 a 9 gebruikt hebt. je zult zien als de olie slecht is dat hij van zwart naar rood gaat.
Bedankt voor je bericht. We hebben de olie nog niet vervangen door de olie die jij aangaf. Hieronder volgt een stukje hoe ik de automaat ervaar.
De automaat bonkt alleen als je een tijdje gereden hebt en dan alleen als je rustig rijdt. Dan lijkt het net alsof hij eerst in de vrij wordt gegooid en daarna bonkt hij van 3 naar 4. Verder schakelt de automaat prima. Ik heb van de Volvo dealer begrepen dat het ook aan de B4 cover kan liggen die aan de automaatbak zit. Kan dit kloppen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Ton
17 jaar
Het belangrijkste is dat er goed gespoeld is. Dus niet een litertje aftappen en nieuwe er op.
Spoelen met een liter of 8 a 9. Sw update uitvoeren aan de bak en motorregeleenheid.
B4 is de klep in de bak? Is er dan een foutcode van de B4?
Kijk anders eens hier na.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
De software update had de automaat niet nodig. De nieuwste versie zat er al in.
De B4-cover schijnt standaard vervangen te worden als er gespoeld wordt volgens de dealer.
Zit tegen de automaatbak aangeschroefd. Er is geen foutcode, niet in de bak en ook niet in het
motormanagement.
17 jaar
V70 Classic, TDI, Automaat. Eerder vandaag ''gewoon'' naar huis toe kunnen rijden. Vanavond startte de auto zeer beroerd, het ding draaide als een dolle rond, het leek wel alsof er helemaal geen enkele ''belasting'' was, toen het ding eindelijk liep, niet mooi rond, leek wel op drie poten, brandde er een oranje waarschuwingslampje en werkte de bak niet meer.
De voorgaande dagen slipte de bak wel al wat en liep het blok niet meer lekker rond (zoals eerder gezegd; het leek er po dat de motor op drie poten liep). Totaal kilometrage is een dikke 370.000. De geschiedenis is mij niet echt bekend, en als dat al zo was dan is dat toch niet voor honderd procent betrouwbaar.... Zou de bak aan een algehele revisie toe zijn? Is het wellicht een simpele fix dmv spoelen en hervullen met de juiste bakolie? (die verstuivers mogen sowieso wel wen keer gereinigd worden, dan loopt het blok vermoedelijk ook weer een stuk lekkerder).
Het is ruim 30 jaar geleden dat ik ''motorvoertuigentechniek deed'' op de ambachtschool, de kennis is dus theoretisch wel aanwezig maar verder nooit in de praktijk gebracht.
Ik verneem graag uw visie op het bovenstaande.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar