Hallo allemaal,
Al geruime tijd heeft mijn V40 bouwjaar 2000 met 240.000 km de volgende symptomen:
- Incidenteel inhouden dat weken of maandenlang weg kan blijven en plosteling tijdens een rit meerdere keren terug kan komen,
hierbij gaat soms het lampje van motormanagement branden.
- Motormanagementlampje dat af en toe bij het starten meteen gaat branden zonder merkbare symptomen vooraf
Het lampje gaat dan na 4 maal starten opnieuw weer uit (waarna ook geen foutcode achterblijft in het systeem)
- Stationair toerental dat soms blijft hangen op hogere toeren (na afremmen), motor kan op dat soort momenten ook spontaan afslaan
- Incidenteel afslaan direct na het starten of tijdens stationair lopen (meestal vaker na elkaar en in combinatie met het verhoogd stationair lopen)
Wat ik reeds gedaan heb:
- bougies vervangen
- brandstoffilter vervangen (in kader van normaal onderhoud)
- bougiekabels vervangen
- injectorenreiniger bij de brandstof gedaan
- gecontroleerd op vacuümlekken en lekken in uitlaat
- luchtmassameter vervangen/verwisseld
- foutcode uit laten lezen (toen het lampje niet brandde); stond niets in het systeem
- gasklephuis schoongemaakt
- EGR klep schoongemaakt
- foutcode uit laten lezen (toen het lampje een keer wél brandde); dit gaf foutcode in signaal van de smoorklepsensor
- smoorklepsensor vervangen
Omdat de problemen slechts af en toe voorkomen (en ik niet veel kilometers maak) is het vaak moeilijk om te bepalen of een bepaald symptoom nu is opgelost of niet. Foutcodes die niet in het systeem blijven staan en sensorstoringen aangeven die niets oplossen helpen daar natuurlijk niet bij...
Ik ben nu aan het twijfelen of ik de bobines zal vervangen. Dit zou het inhouden wel op kunnen lossen, maar het afslaan en verhoogd stationair toerental lijkt mij meer op een vacuümprobleem. Wat kan hiervan de oorzaak zijn als ik nergens een lek kan vinden? De EGR-klep?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Groeten
Gijs
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je het inlaatsysteem afgeperst?
brandstofdrukregelaar controleren op lekkage.
Ik heb alles dubbel gecheckt maar afgeperst heb ik de inlaat nog niet. Hoe klein kan zo'n lek dan ongeveer zijn?
Wat is de makkelijkste manier om de inlaat af te persen?
Waar vind ik de brandstofdrukregelaar en hoe kan ik deze controleren?
14 jaar
Wij hebben op het werk en dat heeft ook elke volvo dealer een soort dop die je op je slang monteerd die naar je gasklep gaat en je een bepaalde druk erop zet en zo controleer je hele inlaatsysteem.
Brandstofdrukregelaar zit op je brandstofrail en heeft 1 vacuumaansluiting zodat het drukverschil op je brandstofrail en dus op je injectoren gelijk blijft. Haal het vacuumslangetje eraf en kijk of er geen brandstof uit komt.
Koelvloeistoftemperatuurmeter geeft goede waarde?
Niet dat je thermostaat of temperatuursensor niet goed werkt!
Want dan krijg je ook zulke problemen.
Denk dat je Kat verstopt zit.
14 jaar
Koelvloeistoftemperatuur lijkt altijd wel logische waarden / verloop aan te geven, maar is het controleren waard.
Oké mijn checklijst voor komend weekend is vooralsnog:
- afpersen van de inlaat
- checken vacuümslang brandstofdrukregelaar
- checken signaal/werking thermostaat/tempsensor
Als de kat verstopt zou zitten, dan was mijn wagen de afgelopen (twee) jaar ook niet door de keuring gekomen, toch?
14 jaar
Zolang je co goed is kom je gewoon door de APK, het kan dat er een stuk los in zit, en dat door het trillen af en toe de boel afsluit, dan gaat hij erg inhouden, en als het stukje dan weer wegtrilt, rijd hij weer goed, als je een constant probleem hent dan is het waarschijnlijk iets anders, maar als je het af en toe hebt denk ik toch de kat.
14 jaar
Maar als het een verstopte katalysator zou zijn, dan kan ie toch ook niet het stationair toerental omhoog gooien?
Mocht het toch de kat zijn, is daar iets anders aan te doen dan vervangen?
14 jaar
Als hij verstopt zit doordat er een stuk voor de uitlaat zit dan kan hij zijn druk niet kwijt en gaat daardoor slecht lopen en inhouden, dat hij harder stationair gaat lopen kan zijn omdat de computer van slag raakt en daardoor meer brandstof gaat geven, maar omdat hij dan weer te veel benzine krijgt verzuipt de motor en slaat daardoor weer af, en omdat hij zijn uitlaatgassen niet kwijt kan slaat de motor af, allemaal symptonen die wijzen op een verstopte kat, je kunt hem ook leegmaken, of een katvervanger eronder hangen of een imitatie pakken, op marktplaats staan ze ook te koop nieuw, voor relatief weinig geld.
14 jaar
Ik heb weer een paar zaken die ik kan afvinken:
- inlaat heb ik afgeperst, daarbij zijn geen vacuümlekken tevoorschijn gekomen
- brandstofdruk regelaar: er zat geen brandstof in de slang naar het inlaatvacuüm, dus die zou het ook niet kunnen zijn
- thermostaat heb ik eruit gehaald en getest in heet water; die gaat netjes open en dicht
Is er een methode waarop ik zelf de thermometer zou kunnen testen? Ik verwacht niet dat ie stuk is, want hij heeft nooit onlogische waarden aangegeven in het dashboard.
Hoe zou ik kunnen nagaan of er iets met katalysator aan de hand is? En dan blijft nog; wat is de achterliggende oorzaak dat de kat verstopt geraakt kan zijn? Dat moet ook eerst opgelost zijn voordat ik de kat zou gaan vervangen.
14 jaar
Is heel normaal dat je kat een keer verstopt raakt hoor, die gaan ook maar een bepaalde tijd mee, weet niet hoeveel kilometers je nu hebt gereden, maar boven de 2 ton kan hij wel eens verzadigt gaan raken, het enige hoe je het kan testen is door er een andere onder te hangen of een stuk pijp ertussen inplaats van een kat, en kijken of je dan nog problemen hebt met inhouden, zo,n stuk uitlaat pijp is het goedkoopste om te proberen.
14 jaar
Herman, herken jij deze symptomen uit jouw praktijkervaring met Volvo's ook als een indicatie voor een verstopte katalysator?
Zou er bij een garagebedrijf dan ook over worden gegaan tot vervanging van de kat?
Op dit moment (de laatste week) merk ik niet dat ie inhoudt, terwijl het probleem met afslaan en hoog in stationaire toeren blijven hangen wel sterk speelt. Het zou ook mogelijk zijn dat er twee zaken door elkaar heen spelen.
Hoe zou ik kunnen controleren of de stappenmotor goed werkt?
14 jaar
Inmiddels rijd ik alweer een tijdje rond met een nieuwe smoorklepsensor en sindsdien is het inhouden verdwenen, maar omdat dat probleem maar af en toe voorkomt durf ik nog niet ervan uit te gaan dat het daarmee definitief is opgelost. Uit voorzorg heb ik ook de connectors van de injectoren met WD40 ingespoten.
Van iemand hoorde ik dat de stappenmotor open en dicht moet gaan als je hem snel heen en weer beweegt wanneer je hem in de hand houdt. Dit heb ik uitgeprobeerd en mijn klep beweegt helemaal niet. Ik moet hem stevig helpen wil ie überhaupt open gaan. Bovendien was ie weer aardig vies, wat ik ook niet goed wegkreeg met remmenreiniger.
Ik heb nu een jonge gebruikte stappenmotor besteld en ga deze maar eens monteren. Een direct verschil zal ik helaas niet kunnen merken, want sinds vorige week is het probleem met de stappenmotor spontaan verdwenen. (Nog voordat ik hem heb gedemonteerd, getest en heb schoongemaakt.)
Het wordt dus even wachten en kijken of de poblemen weer terugkomen...
14 jaar
Tot zover heb ik geen enkele foutmelding, afslaan of inhouden meer gemerkt. Sinds er een nieuwe stappenmotor in zit, lijkt ie stationair ook mooier te lopen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar