Heb hier een V70 2.5 TD staan met de volgende problemen:
Er zit aan de linker kant (versnellingsbakkant) van het blok een tik in de motor, deze tik gaat niet met dezelfde frequentie als het motortoerental, maar veel langzamer ik heb het idee dat het mischien dieselklop is. Verder merkt de klant dat de motor iets minder vermogen heeft. Auto rijd verder goed. Ook brand het check engine lampje, maar deze staat volgens de klant al heel lang aan, ruim voordat dit getik begon. Motor heeft ongeveer 200000 snelweg km's gelopen (nederland -frankrijk v.v.). Volgens de klant moet hij nu ook iets langer doorstarten (zeg 2 seconden ipv vroeger 1 sec).
Twee weken geleden zijn bij een collega garagebedrijf de distributieriem en pompriem vervangen. Omdat het geluid aan de kant van de pomp zit eerst deze kap er vanaf gehaald. Ik zie hier geen volvo merktekens, wel de merktekens van de collega, en deze staan goed. Ook de riemspanning is goed.
Wel vreemd is dat ik op de uitgaande pompas een axiale speling heb van ongeveer 1 - 1,5 mm.
Nu heb ik de volgende vragen:
1. Waar staan de officieele merktekens van volvo bij de pompriem, en kun je deze afstellen zonder speciaal gereedschap?
2. Is het normaal dat er axiale speling op de pompas zit? Of is de pomp dan versleten.
3. Kan ik op de een of andere manier deze auto uitlezen met Bosch KTS550, ik kom er nu namelijk op de normale manier niet in.
Alvast bedankt,
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1. het oficiele merkteken staat op het vliegwiel en op de trillingsdemper.
op de trillingsdemper staat een streep met een 0 en die moet dan bij een andere streep staan.
Onder de bak staat san een puntje en een streep op het vliegwiel.
Nokkenas heeft geen merktekens want biede kanten hebben een conische aansluiting.
Aan de pompzijde zit een inkeping waarmee je een soort van U inlegt zodat je de nokkenas in de juiste stand kunt zetten. De U moet dan even veel ruimte tussen de bovenkant van de kop en de U.
Op de pomp staat een streep en ook dan staat er op het pompwiel een streep.
Al deze strepen zijn niet makkelijk te vinden als je het nog nooit gezien hebt.
Gezien je klacht denk ik dat de distr. riem wel redelijk op tijd zal staan.
Ik denk alleen als je dynamische de pomp gaat afstellen dat er geen hout van klopt.
Als de pomptiming niet klopt krijg je een brandend lampje, langer starten en minder vermogen.
Veel voorkomende storing waarbij het lampje aan gaat is pomptiming en EGR luchtstroming te hoog.
Bij de laatse is dan vaak een motorsteun lek.
2. Pomp speling ik heb geen idee nooit aan gevoeld.
3. heb ik geen weet van maar lijkt me wel raar want, het is een bosch systeem maar, ik ken het hele uitlees apparaat niet. de dealer laten uitlezen dan maar.
Misschien heb je ook aan deze topic iets want je klacht lijkt er op. ergens aan het eind van alle suggesties staat de oplossing. Vaak kun je dit ook herkennen door dat de multiriem bruin kleurig is dus roest kleurig.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Die tik is dat niet van de vacuum pomp?
Als je een paar keer snel de rem intrap is het geluid dan even weg?
Daar had ik ook aan gedacht maar, daar loopt het vermogen niet van terug. Het kan mogelijk de tik in de motor zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar