close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 244: Volvo 244 contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine?

Bouwjaar: 1981, Brandstof: LPG, Motorcode: B23A

Half jaar geleden in Duitsland gestrand. Na LPG tanken nooit meer starten. Zwakke vonk, ik kon oorzaak niet vinden. Bosch dienst gebeld. Deze kwam en nam de bobine mee om te controleren. Maar deze bleek in orde te zijn. Auto naar werkplaats gesleept. Testapparatuur er aan gehangen en de condensator bleek defect. Deze had ik net 2 weken eerder samen met de contactpunten vervangen. Sinds die tijd komt dit regelmatig voor. Na een paar weken tot ruim een maand begint de auto te stotteren, heeft dan 1 seconde of lager geen ontsteking, slaat dan tijdens het rijden weer aan of na dat de auto tot stilstand is gekomen start hij weer. Als ik dan de punten en condensator vervang is het probleem over. Ik heb sinds die stranding in Duitsland 4 maal de ingebrande contactpunten en condensator vervangen, Gistermorgen de laatste keer. Mijn vrouw was met de auto weg en durfde niet weer terug te rijden. Ik moest naar Deventer met de Peug 106 van mijn dochter. Daar de contactpunten afgesteld en met de 244 teruggereden. Ik kwam tot met voorbij Apeldoorn toen gaf hij de geest. Auto met 106 naar huis gesleept en vanmorgen bobine en weerstand mee naar binnen genomen om door te meten aan de hand van Hynes.
Weerstand had 1.9 ipv 1.3 Ohm. Secundaire wikkeling bobine was eerst niet te meten, leek onderbroken. Bobine op de verwarming gezet en in het vriesvak, toen mat ik waardes tussen 7.4 en 8.1 KOhm. Voorgeschreven is tussen 8 en 11 KOhm.
Alles weer gemonteerd en starten en lopen. Het leek wel of de auto beter trok en stationair liep hij nu ook 1400 toeren. In het verleden heb ik het stationair toerental opgeschroefd omdat hij maar 6/700 RPM liep.
10 kilometer gereden en geen problemen.
IK VERTROUW DE BOBINE NIET, KAN DEZE DE OORZAAK VAN DE PROBLEMEN ZIJN, wie heeft er een idee? Zo is de auto zo onbetrouwbaar als wat en durft mijn vrouw er niet meer mee te rijden.
Alvast bedankt, Jan

Geplaatst door

bazuin96 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb een zelfde soort probleem gehad met een BMW. Nooit kunnen vinden wat het nu was.
Opgelost door een elektronische onsteking te monteren van Lumenition. Dat werkt met een lampje en oogje waar een schijfje tussen draait.
Dan heb je geen punten en condensator meer en het tijdstip verloopt nagenoeg niet meer.

oldford 0
badge

14 jaar

Puntje branden meestal snel in als de condensator niet goed werkt. Ik neem aan dat er een condensator is geplaatst met de juiste waarde en dat de nieuwe puntjes voor het plaatsen zijn ontvet. Controleer wel even of de condensator (verdelerhuis) wel goed massa maakt en dat de gehele motor ook goed massa maakt.
Bobine kan de oorzaak zijn. Is wel te testen met een speciale bobinetester. Hierop kan je de vonklengte controleren en de bobine goed warm laten draaien zodat ook dan de vonklengte in de gaten gehouden kan worden. Weerstand meten zegt wel iets over de bobine maar wellicht ontstaan de problemen pas als de bobine goed heet is.


vr.gr. Theo

Kan inderdaad heel goed de bobine zijn! Let wel op, als er een witte stene weerstand voor zit, dan is het een zo genaamde superbobine. De weerstand zit er dan voor om de stroom te beperken. Een gewone bobine heeft die weerstand niet nodig.

Ruud10657 0
badge

14 jaar

Ik zou hier voor gaan
http://www.123ignition.nl/brand/MG.html

rensk001 0
badge

14 jaar

Als je een goede condensator hebt:
En de contactpunten"eruit branden" loop er te veel stroom, is eigenlijk de enige mogelijkheid.

Komt vaak door verkeerde voorschakelweerstanden of bobine (onderdelen die niet bij elkaar horen)
Of de boel is niet goed aangesloten natuurlijk.

Het simpelst is om een bobine te halen voor contactpunten (primair circa 3 ohm)
Geen voorschakel weerstand meer gebruiken.
Als je de auto op contact zet krijg je op 1 draad 12v , die zet je op de plus (15) van de bobine.
De andere aansluiting van de bobine moet naar de contactpunten.

Verder de nieuwe contactpuntjes altijd even schoon maken. (waren soms vettig tussen de puntjes)
Word dan tijdens het openen en sluiten een soort lak (isoleerd en de motor valt ook uit)
Oiram

Het probleem deed zich in een keer voor een half jaar geleden. Ik heb altijd de juiste contactpunten en condensatoren gebruikt. Ook heb ik de puntjes altijd ontvet. Nadat ik vrijdagmorgen de bobine en weerstand uit de auto heb gehaald om door te meten, en weer terug heb geplaatst, stopte hij er gisteren weer 3 x mee in 5 kilometer. Uit laten lopen, even wachten, en starten en lopen. Ik heb ook extra bedrading rechtstreeks van accu naar weerstand, bobine, en stroomverdeler gelegd. Probleem zit dus niet in de bedrading.
Morgen bestel ik een nieuwe bobine. Ik laat weten of dit geholpen heeft.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

zit het wel in je onsteking?
Ik citeer je woorden: stopte hij er gisteren weer 3 x mee in 5 kilometer. Uit laten lopen, even wachten, en starten en lopen.

Dus je hebt dan weer een vonk. ik neeem aan dat je niet 3 keer punten en condenstart vervangen hebt?
valt er geen gasklep dicht ofiets dergelijks? Te heet worden van een gasafsluiter. Ik neem aan dat je op gas rijdt.

Highway 670
badge

14 jaar

Ik neem aan dat je gelijk de voorschakelweerstand vervangt. Ook deze kan immers voor het snel inbranden van de puntjes verantwoordelijk zijn.

vr.gr. Theo

Hallo Wim ik kon het niet laten om even te reageren . Aan het plaatje waar de contact punten op vastziitten zit een cm lang massadraatje die ging toen al vaak stuk . Het vlakje platina of wolfram moet een metaal kleur hebben. Blauw aan beide zijden is overbelasting ,dit kan zijn gekomen een condensator (defect of geen goede massa) of een bobine met een lage weerstand. De blauwe bobines van een duits merk waren 4 ohm en waren daar uitstekend geschikt voor. Andere manier Zoals eerder is aangehaald kan natuurlijk ook., die waren toen als set verkrijgbaar nu alweer 30 jaar terug ! Misschien zijn ze er nog.Succes Jan

Punt 50
badge

14 jaar

Reactie op vragen:
1) Het massa draadje in de stroomverdeler is in orde.
2) Het is niet zo dat ik elke keer als het probleem (afslaan) zich voordeed ik de punten en condensator heb vervangen. Maar hier begon elke keer het probleem mee, een paar keer afslaan, steeds frequenter. Als ik dan de punten bekeek waren die ingebrand. Zo heb ik sinds de zomervakantie nu 5 keer de punten en condensator vervangen. Dan waren de problemen ongeveer een maand weg. Volgens de Boschdienst die de bobine doormat was hij perfect, trok wel een vonk van 5 cm op de testkast.
Maar ik denk dat er toch een onderbreking in zit. Morgen komt de nieuwe bobine, de oude Bosch zit er al 28 jaar op, dan zie ik wel of het probleem over is.
En ik ga een Vellerman ontstekingsset setje monteren. Had ik vroeger op de Amazon ook en dit werkte perfect.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Hallo,
Dinsdagavond de bobine vervangen door een nieuwe zelfde Boschnummer als de oude. Auto heeft een paar dagen goed gelopen en net belt mijn vrouw dat ze onderweg naar huis is gestrand met de zelfde problemen.
Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de laadstroom meten en de bougie- en bobinekabels vervangen. Dynamo is trouwens pas een half jaar oud.
Wie weet raad?

bazuin96 0

14 jaar

Elektronische ontsteking erop en je hebt nooit meer problemen. Tijdstip verloopt (nagenoeg) niet, geen punten en geen condensator meer.
http://www.lumenition.com/new/support/lu...

oldford 0
badge

14 jaar

Is de voorschakelweerstand ook vervangen?


vr.gr. Theo

Hallo,
De voorschakelweerstand heb ik niet vervangen. En het maakt niet uit of hij op gas of benzine loopt.
Ik gebruik inderdaad de juiste onderdelen condensatoren met zwart blokje en stekkertje aan de binnen en buitenkant. Ik liet de onderdelen op mijn werk komen via Prima Parts, (komen 2 x per dag langs) Laatste keer heb ik orginele Volvo onderdelen gebruikt. Ik ga zometeen laadstroom meten en diverse andere waardes, en maar weer eens de complete bedrading controleren, misschien heb ik wat over het hoofd gezien. En ik ga weer alle laagspanningskabels dubbel aanleggen. Het probleem deed zich trouwens ook voor toen ik de bobine rechtstreeks spanning gaf van de accu. Ik haal de stroomverdeler er af en ga deze uit elkaar halen en controleren of hier iets niet in orde is. Zal dan ook foto's maken.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Hallo Wim dat was weer geen goede zaak gisteravond. Maar nu je onsteking ,je had de bobine wel vervangen maar wat is de primaire waarde te meten van moer naar moer . Vergelijk oud met nieuw Het zal onder 2 ohm zijn Hier moet een voorschakel-weerstand bij en wel in serie verbonden.! Als je dit niet doet schakelt het puntje zo'n 7 ampere en staat deze zo roodgloeiend . De waardes van alles opmeten en ook als de motor loopt de weerstandswaarde van punt 1 van de bobine t.o.v.massa meten ,dit moet onder de 0,1 ohm zijn. Bij of naast de condensator meten kan ook. Die werking van de weerstand is je wellicht niet duidelijk maar dit geeft op de bobine een spanningsverschil bij starten en bedrijf. 9volt Maak ook om alle onregematigheden voor te zijn een massaverbinding tussen ontstekinghuis en massa van de wagen. De ontst. kan door roest en pakkingmateriaal geisoleerd staan en maakt massa via een draaiende as. Succes

Punt 50
badge

14 jaar

Meet dan tevens even de spanning koud en warm op de uitgaande zijde van de voorschakelweerstand. Als de voorschakelweerstand defect is kan er de volle spanning op de bobine blijven staan. Wat is de kleur van de contactvlakken van de puntjes?



vr.gr. Theo

Waarde voorschakel-weerstand +_ 1,8 OHM i.c.m. lage weerstand-bobine van +_ 1,8 OHM Lagere weer standswaarden zijn er ook maar die zijn voor electronische ontstekingen. Je ziet het we willen je met alle middelen op de weg houden . Groetjes namens ons aan je vrouw.

Punt 50
badge

14 jaar

Hallo,
Gisteren paralelkabels gelegd van voorschakelweerstand naar bobine, van bobine naar stroomverdeler. Van bobine naar stroomverdeler heb ik al eerder geprobeerd, maar als hij niet wil starten , doet hij dit ook niet met deze extra kabel aangesloten.
De stroomverdeler uit elkaar gehad, vervroeging bleek ook te haperen. Alles schoongemaakt contactvlak met het blok opgeschuurd en bewegende delen gesmeerd met speciaal vet voor stroomverdelers.
Nieuwe verdelerkap rotor contactpunten en condensator gemonteerd (orgineel volvo) en een bobinekabel die ik nog had liggen. Toen ik een ohmmeter zette op de bobinekabel ,varieerde de weerstand nogal als ik de kabel bewoog.
Zometeen ga ik nog een controlelampje en een voltmeter op het dashboard leggen aangesloten op de plus van de bobine om te kijken als de motor er weer mee stopt of er dan nog spanning op de bobine staat. Vanmiddag op familiebezoek 130 km rijden en maar zien of het probleem nu verholpen is.
Ik denk ook nog aan de schakelaar achter het contactslot. Op mijn werk heb ik ze liggen voor alle veel voorkomende modellen Mercedes bedrijfswagens. Problemen hiermee komen dus ook voor.
Op de voorschakelweestand staat 1.3Ohm, ik meet 1,8.Net de spanning gemeten bij net gestarte motor ingaand 13,8 volt uitgaande spanning 11,2 deze 11.2 meet ik ook op de plus van de bobine. Deze waardes zal ik ook na de rit van vanmiddag meten. De kleur van de puntjes was in alle gevallen blank. De Weerstand waardes van zowel de oude als de nieuwe bobine vallen binnen de toleranties genoemd in het Haynes boek. De oude had wel iets lagere waardes als de nieuwe.
Van + bobine naar massa meet ik 2 Ohm.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Hoi dit is misschien iets . http://www.hot-spark.eu/webshop/

soebie555 0

14 jaar

Vanmorgen controlelampje en voltmeter aangesloten op + van de bobine, om te controleren wat er gebeurt als de motor stilvalt. Vanmiddag op familiebezoek op 65 km afstand. Op heenweg geen problemen, bij aankomst spanning gemeten met multimeter op uitgang van weerstand. Daar mat ik dezelfde waarde als op de voltmeter geleend van mijn moto guzzi nl. 11 volt. Net op de terugweg viel de motor in Deventer 2 x uit (een paar seconden) en verderop onderweg nog 2 maal. Voltmeter had geen verlichting, maar het controle-lampje lichtte wel een keer fel op toen de motor afsloeg. Morgen bestel ik in ieder geval een voorschakelweerstand en ik laat horen of het helpt.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Soebie555, bedankt voor de tip. Iedereen bedankt voor de hulp tot nu toe. Ik heb net ook een hotspark set besteld, de prijs valt me 100% mee. Maar dit ga ik pas monteren als het bestaande probleem is verholpen.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Vandaag de voorschakelweerstand binnen gekregen, dezelfde als die er op zat. vanavond gemonteerd, eerst uitgaande spanning gemeten. Deze is bijna hetzelfde als van de oude nl 10,8 volt. de oude mat 11,2 volt. Toen maar een stukje gereden. Heeft niet geholpen. Slaatl na een aantal km gewoon weer een paar seconden af 2 maal iets langer, toen moet ik hem uit laten lopen in de berm. Maar dan starten en lopen.
Ik heb nu de kabel van het controlelampje aangesloten op de gasafsluiters van de LPG installatie. Maar een kijken wat er gebeurt als hij weer afslaat.
Maar hij kapt er echt abrupt mee, net alsof je de contactsleutel omdraaid. Maar zoals eerder opgemerkt, hij doet het op gas en benzine.
Alles van de ontsteking is nu vervangen. Bobine, weerstand, rotor, verdeelkap, condensator, punten, bobinekabel, stroomverdeler gedemonteerd, schoongemaakt, gesmeeerd. Massakabels naar de motor zijn in orde. Ik begin er een beetje moedeloos van te worden.
Jans

bazuin96 0

14 jaar

Je kunt ook een controle lampje plaatsen op de 15 van de bobine of vanaf batterij + naar de bob.een verbinding maken Heeft die zekeringkast geen losse zekeringen of een gammel kontaktslot. We vestigen straks nog een rekord met aanwijzingen .Wij hadden op de zaak een kastje met 4 ledjes 4draden naar div. functies en een massa draad . Hier mee kon je zien welke spanning weg viel. Ik slaap er nog een nachtje over. Succes..

Punt 50
badge

14 jaar

Het controlelampje had ik eerst aangelsloten samen met een extra voltmeter op de +15 van de bobine. Lampje bleef branden tijdens het afslaan, voltmeter bleef met onder de 11 volt hangen. Rechtstreekse verbinding van accu naar +15 bobine heb ik ook al geprobeerd.
Het kan zijn dat dat dit afgelopen weekeinde, de condensator weer zoveel op z.n mieter heeft gehad dat deze weer problemen geeft. Dus daar ga ik maar weer een nieuwe voor monteren.
Ik had ook al het plan om paralel aan het contactslot een schakelaar te plaatsen en kabel aan te leggen naar de weerstand.
Het moet iets simpels zijn als een gebroken kabel of ergens een los contact.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Ik heb het gehele verhaal niet gelezen, maar als je op 15 (bobine) 12 volt houd tijdens het uitvallen
en je hebt andere bobine, voorschakelweerstand, condensator, contactpunten en draad tussen (ontsteking en bobine 1 is goed.
Valt je ontsteking dan wel uit (kan haast niet)

Voeding knop LPG/Benzine?
Of zit het allemaal wel goed met je gas/benzine afsluiters. zet daar ook eens het lampje op.
Je begon het verhaal met blauwe c punten maar misschien is het nu iets anders?
Oiram

Hoi, ik heb het een keer meegemaakt in een motorboot, wel met een Engelse Lucas ontsteking. Contactpunten versleten waar je bij was. De condensator was op de buitenzijde van de ontsteking gemonteerd en deze ging constant hemelen. Het bleek dat de hitte van de ontsteking de problemen veroorzaakte. Als de motor een tijd gelopen had, poef uit en wachten tot die afgekoeld was. Ik heb het opgelost door de condensator te verplaatsen, ik weet niet of dit ook voor de Volvo mogelijk is maar m.i. zeker het proberen waard.

Succes Ronald.

ronny530 0

14 jaar

Profesional,
Het is echt de ontsteking die uitvalt. net alsof je de contactsleutel omdraait. hij stopt er abrupt mee, op benzine en gas. Als het een probleem was met de afsluiters stopt hij er niet abrupt mee, dan begint hij eerst minder te trekken omdat de carburateur of de verdamper nog vol zit met benzine of gas. Blijkt ook als ik de extra controlelamp heb aangesloten op de afsluiters. Eerst stopt de motor, daarna gaat het contolelampje uit.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

als je rechtstreeks vanaf de accu plus op de bobine zet sluit je heel je contactslot of bedrading of wat dan ook uit,wel de originele stekker die van kontakt afkomt van de bobine afhalen om misverstanden te voorkomen,wat ik zelf wal vaker heb gehad met punten dat de punten van rommelkwaliteit waren en dat de isolatie van het losse punt niet goed was en het losse scharnierende punt kontakt maakte met de vastliggende punt,en zelfs nog wel dat de punten zelf niet goed waren gepuntlast,en extra massa kabeltje maken met verdeelhuis rechtstreeks op accu min dan sluit je verder alles uit wat bekabeling betreft van orgineel,of nog beter een klein gleufje in de verdelerkap vijlen of klein gaatje boren door verdelerhuis draadje erdoor en vastmaken op voetplaat van onderliggend kontakt van de kontaktpunten en min accu,gaatje kunt je daarna gewoon parkertje in zetten



met punten heb je totaal geen geheimzinnige dingen,dus ik denk dat er wat anders aan de hand is het is trouwens normaal dat je punten wat inbranden,maar wat gebeurd er als je de verdeelkap eraf pakt en dan start,zie je dan grote vonken bij je kontaktpunten kleine vonkjes is normaal,en waarom koop je niet een gewone universele bobine 12 volt zonder heel die voorschakeltroep,en hoe staat het met de nokken van je verdeleras zijn die niet helemaal versleten of heeft die as niet veel speling zodat hij slingert

Laatst bewerkt door robby10030 (Vandaag 09:00:05)

of beter nog je gaat naar de sloop met 40 euro pakt eenzelfde auto, bobine verdelerhuis alles wat met ontsteking te maken heeft en klaar als je dan nog problemen hebt heb je zelf iets over het hoofd gezien en ligt het ergens anders aan.

Stroomverdeler is in orde, bij 0.4mm speling op de punten geeft hij ook de juiste contacthoek. Ook geen speling op de as. Ook geen slingering. Ik ga nu eerst zoals je zegt de bobine rechtstreeks op de accu aansluiten wel via de weerstand.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Hoi Wim . Een niet onbelangrijke waarde had ik bij al je onderzoeken nog niet gehoord en wel spanning bij draaiende motor op punt 1 van de bobine of bij de ingang van de verdeler gemeten. Deze moet zijn 0,1 volt maximum 0,5 v daarboven is de weerstand van de punten te groot . Verder neem ik aan dat de condensator goed massa maakt ?

Punt 50
badge

14 jaar

Vrijdagmiddag nieuwe bobinekabel gemonteerd en paraleldraad van accu+ via schakelaar naar bobine+. Starten, lopen 60 kilometer gereden, ook een ander laten rijden en geen problemen. Zaterdagmorgen naar de Praxis. en weer een paar keer afslaan, uit laten lopen en weer starten. gebeurde 3 keer voordat ik weer thuis was. Voor de deur sloeg hij weer af, en starttte niet meer.
Net als een paar keer eerder een draad gelegd van bobine- naar stroomverdeler en starten lopen andere draad er weer op en niet starten, nieuwe draad er weer op en starten lopen. Eerdere keren hielp dit niet. Lijkt dus op een onderbreking in deze draad. Zaterdag nog een paar keer wezen rijden zonder problemen.
Weestand via massa gemeten van accu- naar accuklem- na blank schuren accupool en accuklem, naar blok, chassis en stroomverdeler ik meet dan overal 0.8 Ohm.
Ik denk dat ik de motorkabelboom ook maar eens ga kontroleren, ik zie zo niets bijzonders maar ik ga de isolatiekous opensnijden.

bazuin96 0

14 jaar

Hoi Wim , we zijn er bijna. Ik heb nog steeds niet gezien wat de spanning was tussen aansluiting 1 bij de verdeler en massa. Daarmee kun je zien of de puntjes geen last hebben van oxidatie. of een metaalsplinter (rotsblok) . Maak de verdachte bedrading nieuw en soldeer de stekkertjes. In mijn verleden met het werken aan opels merkten wij op dat de contactpunten sneller sleten als je bougies met een weerstand gebruikte. Ik zou koperkern kabels gebruiken en weerstand-loze bougies De bougiedoppen ijn er ook in verschillende waardes .Neem ze zo laag mogelijk. Wij hadden/hebben een bosch testkast met een KV klem en daar mee kon je het verschil goed laten zien . Stationair waardes van 7,8,9 KV kon je aflezen. Met al die weerstanden 13 ,14 KV Terwijl de testkast 16 KV afkeur vondt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt . Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Punt kon wel eens een punt hebben....
Ik zie, dat de bobinekabel is vervangen waarschijnlijk ook door een weerstandskabel.
Hoe zit het met de bougiekabels?
Zijn die al eens gemeten op weerstand of vervangen?
En zijn de bougies van het weerstandstype?
In dat geval zou de serieweerstand te hoog kunen zijn.
Verder zijn alle mogelijkheden aan de orde geweest dacht ik.
Wel apart,dat bij zo'n simpele ontsteking de oorzaak niet te vinden is.

E.T.Wiersum 0

14 jaar

Zoals eerder opgemerkt, is het is geen brandstofprobleem, hij doet het op benzine en LPG, de motor slaat accuut af. Als het een prolbeem is in de afsluiters slaat hij niet accuut af, dan valt langzaam het vermogen weg. Bougies en bougiekabels zijn nog niet vervangen. Zitten er een half jaar in. Het lijkt me sterk dat ze alle 4 problemen geven.
Afgelopen zaterdag sloeg hij bij mij voor de deur af. Contaktpunten waren niet ingebrand. Toen een paralleldraad gelegd (zoals eerder gedaan) van bobine naar stroomverdeler, toen startte hij, oude draad weer aangesloten niet starten, Nieuwe draad: wel starten. Dus ik denk: probleem verholpen. hij heeft het 200 km goed gedaan. Gistermorgen punten nog gecontroleerd, waren nog als nieuw.
Vandaag naar het werk sloeg hij weer af.
Ik ga morgen de accu massa- en pluskabels en de dikke draad naar de dynamo maar eens vervangen door kabels met gesoldeerde ogen. Dan doe ik ook de bougiekabels, daaar heb ik nog een nieuw set voor liggen.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

30-januari de bougiekabels vervangen en gelijk ook de punten vervangen door het "Hotsparkset". Bijna 2 weken goed gelopen. Mijn vrouw heeft hem vanmorgen in Amersfoort langs de weg laten staan omdat hij weer was afgeslagen en niet meer wilde starten. Dus vanavond maar weer eens naar huis slepen.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Hoi Bazuin, tja wordt het doormodderen of de gehele ontsteking met bijbehorende onderdelen vervangen indien je de volvo origineel wilt houden, anders is een elektronische een optie. Het afslepen en weer onderdelen vervangen zonder dat het structureel de problemen oplost kost handen vol geld en bovenal ergenis. Ga ook eens langs bij de volvo garage en leg het probleem voor, ik denk dat ze je graag helpen want een volvo van bijna dertig jaar oud streelt ook een beetje het ego van de garage. Advies inwinnen zal m.i. geen probleem zijn.

Succes Ronald.

ronny530 0

14 jaar

Alles wat met ontsteking te maken heeft is intussen vervangen, ook informatie ingewonnen bij de Volvo specialist xxxxxx in HArderwijk (lid en voormalig bestuurslid van de V44 vereniging)
Gisteren bleek de accu plat te zijn, de een half jaar geleden vervangen dynamo doet niets meer. Vandaag de oude dynamo die ik nog had liggen laten controleren bij de Bosch dienst. Deze is nog in uitstekende staat en gaat er vanavond weer op.
Misschien was dit altijd al wel het probleem.
Jan

[b]Gelieve geen namen van bedrijven te vermelden[/b]

[i]Moderator Problemcar[/i]

bazuin96 0

14 jaar

Als je de dynamo plaatst meet dan ook de laadspanning deze mag bij benadering niet hoger dan 14 a' 15 volt zijn. Ik hoop echt dat dan de problemen opgelost zijn.

Succes Ronald.

ronny530 0

14 jaar

De oude dynamo (ruil half jaar oud via marktplaats) had inderdaad een probleem, de borstels waren versleten. Maar daar denk je niet aan met een half jaar. De geteste dynamo die ik er vanmorgen op heb gezet laadt 14,5 volt. Ik hoop dat hier de problemen mee verholpen zijn.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Ging het dynamo- lampje dan niet branden of brandde het al nooit .Heb je jezelf al getrakteerd , bij je vrouw kan je zowiezo al niet stuk. Groetjes.

Punt 50
badge

14 jaar

Het dynamolampje heeft nooit gebrand, alleen zoals het hoort als alles in orde is, brande alleen als je hem op contact zet en is weer uit als de motor loopt.
Jan

bazuin96 0

14 jaar

Laadspanning van 14,5 volt is ruim binnen de marge, jammer dat je de laadspanning van de vorige dynamo niet wist maar dat is achteraf. De vorige zal niet helemaal defect zijn geweest, de regelaar kan defect zijn en op sommige momenten de laadspanning opjagen tot 17 a 18 volt. Daar zijn ontsteking en verlichting niet blij mee.

Laat na verloop van tijd even weten of het probleem nu opgelost is, zo niet zoeken we verder.

Succes Ronald.

ronny530 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 244 of stel zelf een nieuwe vraag.