Volvo 850: volvo 850 stotterd op gas en benzine.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5 20v

Mijn volvo stotterd op gas en benzine, na 20 minuten rijden is het over. ; 5000 km geleden bougies en lmm vervangen na backfire en was toen OK, sinds kort stotterd hij bij het acceleren (vermogensvraag). Na 20 minuten is het over. lijkt ook veel vermogen te missen.bougiekabels zijn vorig jaar vervangen. bobine uitgewisseld en rotor vervangen,geen resultaat.Kabels zijn een jaar oud ,het lijkt me niet dat de kabels na een jaar al op zijn, vreemd is wel dat de weerstand 800Ohm per 10cm is. elke kabel is dus anders??
iemand een idee??

stapp143

Geplaatst door stapp143 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

78 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Rij tot de motor gaat stotteren en stop direct de motor.. draai de bougies eruit. Ze moeten er allemaal hetzelfde uitzien. de bougie die afwijkt komt uit de cilinder waarvan de ontsteking hapert. daar kun je dan extra aamdacht aan geven.. Het kan zijn dat de aansturing van een gas of benzine injecteur door dezelfde draad uit de ECU plaats vindt. Dus daar kan ook een storing in optreden.. Kan de ECU uitgelezen worden?? Dan kom je waarschijnlijk meer te weten..

Weerstand kabels is ok, op gas is moet er een hogere spanning geproduceerd worden om de bougie te laten vonken, de hoogspannings isolatie krijgt daardoor extra voor zijn kiezen. Dus,streepjes op porcelein van bougie, ook aan de binnenkant vanaf de centrale electrode dieper de bougie in, doorslag van bougiekabels tov massa bv(ophangbeugeltjes) of bougiekabels onderling en dus verdeelkap,rotor,bobinekabel en bobine.. zwarte streepjes (alsof met een potlood gedaan wijzen daarop.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

er wijken er twee af, aan de kabels zie ik niets, met een plantenspuit gezocht naar vonkjes, ook niets. kan de isolatie van de kabels al na een jaar op zijn dan?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

als je bedoelt dat er twee bougies afwijken? moet je die (tijdelijk)vervangen en kabels volgen tot aan de kap en in de kap. zie je kans om de kabels helemaal vrij te leggen? oom lucht isoleert, als de afstand groot genoeg is.. De Isolatie van kabel via welke de vonk eenmaal is weggesprongen is ter plekke verbrand.. De isolatie wordt kool en dat is een goede geleider.. Dus bij pech binnen een paar dagen stuk.. Heel belangrijk is de bougieafstand. Hoe kleiner hoe minder kans op doorslag, maar ook een kleinere vonk om de brandstof aan te kunnen steken. Dus volgens voorschrift afstellen.. Op gas is de vonkvormingsspanning altijd al hoger wat de kans op doorslag of lekkage nog meer vergroot.. De hoesjes kunnen ook voor doorslag zorgen.. Met de plantenspuit haal je niet altijd de kapotte kabel eruit. Dus, nog maar even puzzelen.

Wij gingen soms rijden met een scope en wisten zodoende op welke deel wij onze aandacht moesten richten.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

ik ga toch maar investeren, de volvo heeft tenslotte pas 425000 km gelopen.
Eerst maar eens de kabels vervangen, mocht dat niet werken dan ga ik het zoeken in de nokkenas sensor of bdp sensor. De distributieriem is ook aan de beurt dus als hij weer goed loopt dan komt die ook aan de beurt. het schijnt dat deze wel eens verkeert geplaatst wordt. Misschien de oorzaak van het slechte vermogen.(vorige eigenaar klaagde daar ook al een tijd over).

stapp143 (0), 12 jaar geleden

kabels vervangen, even beter(10 min) maar dan gelijk weer beroerd, verdeelkap vervangen geen resultaat. de bougies zitter er pas 5000 km in. Ook die maar vervangen dan. Nog andere iedeën?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

nog steeds problemen op benzine en op gas?

stapp143 (0), 12 jaar geleden

op benzine is het een stuk minder maar zeker niet weg.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Je hebt toch geen gescheurd inlaat spruitstuk overgehouden aan de backfire??? zodoende bij temperatuurwisselingen of trillingen lekkage erin? Heb je een nieuwe of een gebruikte luchtmeter gemonteerd? en heeft die de zelfde specificaties? probeer eens of men hem uit kan lezen? misschien lambda sonde of iets anders, ik hoor wel weer.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dat tie op benzine stottert kan omdat het benzine systeem langzaam vervuilt door het op lpg rijden.
2 flesjes wynn's en verse V-power erin doet er veel goed aan.
kachel word wel normaal warm?.
De verdamper kan namelijk ook bevriezen,met name als de thermostaat niet goed werkt.
De verdamper word verwarmt met het koelwater.
Ook kan de backfire het inlaattraject vernield hebben met als gevolg valse lucht.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

vannochtend deed hij het vrijwel probleemloos, alleen nog steeds geen vermogen. 5000 km geleden heb ik de bougies vervangen en LMM(gebruikt)
Van cilinder 1 en 2 zaten toen de bougies los. ik heb dus net weer de bougies eruit gedraaid en tot mijn verbazing was de bovenkant van bougie 1 ook weer zwart. uitlaatgassen lekken dus langs de bougie. Nu heb ik de rand weer glad gemaakt en nieuwe bougies geplaatst. LMM schoongemaakt en nu doet die het niet meer. Als de kabels slecht waren en de bougies slecht massa maakten dan kan dat de oorzaak zijn van de laatste backfire, hierdoor is de LMM slecht geworden maar niet helemaal defect. Schoonmaken gaf net dat zetje. op zoek dus naar een andere dus. Hopelijk is dit ook de oorzaak van het slechte vermogen.
verdamper wordt warm en inlaattraject lijkt heel en voor de laatste backfire reedt hij goed op benzine en gas.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

losse bougie heeft zelfde effect als te grote electrode afstand.. en bougie kan warmte niet kwijt en gaat stuk. Gebruik een bougiesleutel met ronde buitenkant, die lopen niet vast tegen de kop. pas op, de bougie nu niet te vast draaien, dan krijg je ook schade.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

ben op zoek naar nieuwe LMM, twee types gevonden. de 0 280 217 002 en de 0 280 217 107.
de 0 280 217 107 is op de meeste sites geschikt voor dit type maar op enkele sites hebben ze het over de 0 280217 002 als de juiste. deze werd gebruikt tot 12-1996. de volvo is van eind 1996.
Is de 0 280 217 107 een vervanger of de verkeerde?

Volgens de dealer is de keuze van lmm afhankelijk van het mms, motronic la3.2 of 4.3. alleen kon hij niet zeggen welke in mijn volvo zit.
de 2 ECU's zijn van bosch 0 280 000 974 en 0 227 400 226. bosch car service gebeld , als zij iets kunnen traceren dan bellen ze terug.

Naast het gasklephuis zit een apparaat dat op een grote condensator lijkt, deze zit met twee rubber slangen verbonden onder en boven de klep, weet iemand wat deze doet, ik heb deze een keer horen zoemen nadat een backfire had plaatsgevonden.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Bosch car service belde net terug, de 0 280 217 107 is te nieuw voor mijn volvo. Ik moet de 0 280 217 002 plaatsen. degene die nu geplaatst is is geen vervanger. Volgens bovenstaande link, kan het de oorzaak zijn geweest van alles.mmm dat zullen we nooit meer weten.

Nog een andere vraag: Naast het gasklephuis zit een apparaat dat op een grote condensator lijkt, deze zit met twee rubber slangen verbonden onder en boven de klep, weet iemand wat deze doet, ik heb deze een keer horen zoemen nadat een backfire had plaatsgevonden.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

net bij de volvo dealer geweest om uit te lezen. nieuwe LMM is ook defect. de juiste is trouwens 0 280 217 002. Deze hoort bij het motronics la 3.2.
Dus lmm weer terugsturen en wachten op een nieuwe. Hij stotterd niet meer, dat was dus de bougies die niet goed zaten.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Nieuwe lmm geplaatst maar deze werkt ook niet. Dan zou je denken dat het daar niet aan ligt.
Op zoek naar iemand met net zo'n volvo om zijn lmm eens te proberen. De lmm die ik heb gekocht is een chinees ding, geen bosch. mag toch niet uitmaken?!

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Wat denk jezelf?.
Iets wat een kwart van de prijs kost en dan ook nog denken dat het dezelfde performance bied!.
Hoe constateer je dat die niet werkt?.
Omdat de storing niet weg is?.
Misschien zit het probleem wel ergens anders.
Als je de zekering van de gasinstallatie eruit haalt en op benzine gaat rijden,stottert tie dan ook?.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Stotteren dat doet hij niet meer, alleen mist hij ontzettend veel vermogen en op benzine loopt hij erg beroerd en niet stationair.Tevens brand het lamba sonde lampje sinds het overlijden van de LMM.
Ik heb een bosch besteld(gebruikt), als deze wel werkt dan is het probleem opgelost. Anders heb ik er nog 1 te koop.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Hij doet het weer, bosch LMM werkt wel. Om te resetten heb ik de accu even los gehad. lamda lampje ging hierdoor uit.
Het vermogen is wel nog ver te zoeken, kan dit komen omdat de computer softwarematig gereset moet worden of heeft dat een hele andere reden?

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Hij doet het nog steeds, maar nu de dag/kmopteller stuk, schijnt alleen een tandje van een wieltje af te zijn heb ik gevonden. eenskijken of ik dit kan lijmen.

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

De 850 computer moet zich zelf inleren, dat kan een paar dagen duren. Dan loopt hij ook weer netjes stationair end.
Voor het tandwieltje van de teller: http://www.speedometergears.com/volvo-au...

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Ik heb met veel geluk en een heel klein beetje lijm, het minitandje weer op het miniwieltje kunnen plakken. hij doet het weer. nu kan ik me eindelijk concentreren op de ABS+tractioncontrol deze lampjes branden ook al tijden. Ik heb de abs computer opengemaakt maar zie geen losse contacten. Iemand een idee wat er bij revisie vastgezet wordt?

stapp143 (0), 12 jaar geleden

abs en tractioncontrol doet het ook weer, gewoon alle te solderen contactjes doorgesoldeert en probleen opgelost.
Ook was de dimmer van de dashboardverlichting kapot, doorverbonden en de lampjes doen het weer. best lastig als alles donker is.
Nu nog de distributieriem en de aircopomp en als dat lukt dan nog een paar nieuwe velgen want 1 is krom. leuke hobby deze volvo.

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als ik jou was zou ik er toch maar weer een dimmer (sloop) in zetten en de lampjes niet op de volle sterkte laten branden, ze worden dan te heet en gaan kapot en zijn erg duur. Licht bovendien aan het type schakelaar of ze te vervangen zijn. De afgeronde schakelaars hebben losse lamphoudertjes, de niet afgeronde type schakelaars hebben ingebouwde lampjes en ze zijn niet te wisselen (nieuwe schakelaar kopen).
Bij de aircopomp (als er tenminste nog gas inzit) kan het zijn dat de luchtspleet van de magneetkoppeling te groot is waardoor deze uitvalt.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

OK, op zoek naar een dimmer dus. de airco pomp draaide nog toen het systeem leeg was(ld sensor doorverbonden). na het vullen bleef hij wel op druk maar draaide hij niet meer.de droger is denk ik ook verstopt. Hoe maak ik die luchtspleet dan kleiner, te ver en hij draait altijd, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

aaaarch, hij stottert al weer #$%$#. distributie staat op tijd, nokkenassensor,LMM en bdp sensor lijken te werken(motor stopt als ik de stekkers los maak).
wat kan nog meer voor storing zorgen. uitlezen geeft niets aan. gewoon geen vermogen. hij loopt al heel lang op nood. Ik heb wel iets gevonden over knocking sensors?De bougies gaan kapot omdat ze te warm worden op nood.?????

stapp143 (0), 12 jaar geleden

help...???

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoe zien de bougies er nu uit?

stapp143 (0), 12 jaar geleden

de bougies zien er wit uit.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

ff opnieuw beginnen.. Ik word gek van alle verhalen eromheen, zoals km teller en airco. Wat ervaar je nu op benzine en op gas? koud/warm, soms,altijd,

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Met dit weer heb ik alleen last van slecht vermogen. wordt het iets kouder dan gaat hij op bij accelerenen bij 80 km/h stotteren. Als je een tijdje doorrijd is dit over maar het vermogen blijft weg.
De historie is als volgt. 7000 km geleden aangekocht met defect. LMM en bougies vervangen(2 bougies zaten los.) toen 5000KM OK maar weinig vermogen.
dus 2000 km geleden opnieuw stotteren met als gevolg een backfire. Toen bougies opnieuw vervangen omdat de randen van de bougiegaten niet schoon waren en de bougies weer uitlaatgassen lekten.Tevens rotor/verdelerkap/kabels/bobine gewisseld. andere LMM en toen was het goed maar nog geen vermogen.
Nu weer gestotter, inmiddels distributieriem vervangen en bougies gecontroleerd. opvallend is wel dat de motor 7000km geleden huntend stationair liep op benzine met defecte LMM en nu niet meer stationair loopt met defecte LMM op benzine. Ik zie verder geen losse slangen oid.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

back fire in inlaatspruitstuk??gebeurde het tijdens het rijden?? of omdat je de motor startte direct nadat hij afgeslagen was??

stapp143 (0), 12 jaar geleden

tijdens het rijden, tussen het stotteren ddor.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Is de compressie gemeten? Beter nog is een lektest, dan weet je of er ee of meerdere kleppen lek zijn.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik begin daar nu ook aan te denken.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

vnamiddag compressie gemeten, alle cilinders zitten tussen de 11 en 12 bar. nieuw zou het tussen de 13 en 15 moeten wezen dus dan is het nogh best aardig na 430000 km op lpg.

320 (0), 12 jaar geleden

controleer ook de drukregelaar op de injectierail.

trek de vacuumslangetje er eens af en kijken of er geen druppeltjes benzine lekken.

zwak puntje bij 850 serie op lpg.

warme motor wil dan nog wel s hikken.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

hoe herken ik die drukregelaar?

320 (0), 12 jaar geleden

http://robin.waarts.eu/wp-content/upload...

onderste slangetje

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=stapp143]vnamiddag compressie gemeten, alle cilinders zitten tussen de 11 en 12 bar. nieuw zou het tussen de 13 en 15 moeten wezen dus dan is het nogh best aardig na 430000 km op lpg.[/quote]
Daarom adviseerde ik een lektest. Een beetje lek langs een klep hoeft nagenoeg geen compressieverlies te geven, maar kan voor veel problemen zorgen. Beschik je over perslucht?? 3 bar is voldoende?? Dan kun je de test zelf doen.. Ik hoor het wel.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Ik heb een compressor maar ik heb het dit nog nooit gedaan. Ik denk dat ik een oude bougie moet aanpassen voor een slang en dan die cinlinder in het bdp zetten. T-stuk op de slang met een afsluiter daarvoor en manometer op het t-stuk. Op druk brengen en afsluiter sluiten. Hoe lang moet hij dan op druk blijven? of zit ik helemaal mis?

opvallent is dat als de buitentemperatuur lager is het stotteren begint. de wisselklep in het luchtfilter huis zit vast met een schoef in de stand koude lucht. de warme lucht slang is niet aanwezig want deze is afgesloten. het koude lucht kanaal is niet aanwezig want op deze plek zit de verdamper. al 430000 km.Kan het zijn dat hij met een lage buitentemp te veel koude lucht krijgt. (arm lopen oid).

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

De kwaliteit van de zuigerafdichting is nu niet belangrijk. Die oude bougie is prima, bdp zetten ook. Maar, nu komt het. Je moet de volle druk erop zetten. en dan luisteren. Maar eerst de oliedop verwijderen (lek langs de zuigers, is er altijd) ook de Gasklep helemaal openzetten, Je hoort daar de lekkage langs de inlaatklep. (je mag daar niets horen. Achter bij de uitlaat luisteren naar de uitlaatklep. De katalisator zal het geluid dempen, maak het gat achter klein en je voelt er bij lekkage lucht uit komen. De oliedop moet eraf zijn, anders zet je het motor carter ook onder druk en er zal lucht door de carterventilatieslangen in het spruitstuk komen. en dan denk je dat er een klep lekt.

Afhankelijk van het systeem kan dat wel kloppen. Wij hadden soms ook niet zulke geweldige ervaringen met de extra weerstand welke die slang veroorzaakt. Je start op benzine en vooral bij strenge kou moet je in het begin op gas wat rustiger rijden. (je kunt niet alles hebben)

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als je de klep in de koude luchtstand vast gezet hebt kan dat ook voor problemen zorgen.
De boel kan bevriezen en dat stotteren veroorzaken.
Waarom is het vast gezet?.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze verdamper heeft waarschijnlijk een vaste hoofd afstel schroef, en zal nadelig reageren op de verandering in onderdruk door de stand van de voorverwarmingsklep. Met als gevolg een steeds veranderend mengsel. daarom werd die klep vroeger vastgezet.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Oke Cor,dat wist ik niet.
Het betreft hier geen G3 installatie dus.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ook ik weet niet welke installatie er in zit.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

het is wel een G3 insstallatie, het merk laat ik nog weten. Ik heb geen idee waarom hij vast staat. ik zal hem eens losmaken om te kijken wat hij doet. moet dan ook een slang op de warme kant aansluiten want die zit er niet meer bij.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

[quote=320]http://robin.waarts.eu/wp-content/upload...

onderste slangetje[/quote]
Wat kan ik daar aan zien, zit er netjes op.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Wat voor merk is het?.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

320 bedoelde waarschijnlijk dit is het vacuum slangetje van de benzine druk regelaar. Als de membraam iets lekt zuigt het spruitsuk door dat slangetje benzine aan. Losnemen en kijken of er benzine in dat slangetje aanwezig is? dan drukregelaar vervangen.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Ik begrijp er niets meer van. Van de week de zoveelste backfire. alle slangen weer teruggezet,(geen benzine uit drukregelaar). Tevens ik heb de gastoevoer instel knop een slag verder open gezet.Nu loopt hij goed op gas maar nog steeds geen vermogen. 175 km/h maar harder echt niet.
Misschien moet hij nog verder open omdat met de kou de motor erg arm loopt. Maar waarom stottert hij dan ook op benzine nu niet meer.vacuüm? ik zie echt niets. als ik een bougie heb aangepasts doe ik de lektest.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Laat nou eens een goede diagnose stellen i.p.v wat aan te zitten prutsen en op de gok wat te vervangen.
Backfire duid op een arm mengsel of je kleppen sluiten niet meer.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

De auto loopt nog steeds goed maar met te weinig vermogen. Heb nog geen tijd gehad voor een lektest maar ben al blij dat ik geen gestotter meer heb. De gastoevoerknop heb ik weer teruggedraaid. Dit geeft geen verschil. Als ik er aan toe kom dan haal ik ook de gasverstuiverring er tussen uit om te kijken of de motor met de juiste hoeveelheid lucht op benzine wel weer vermogen heeft.Als dat het geval is dan moet ik op zoek naar een andere verstuiver die meer lucht toelaat. De Auto zou in dit geval altijd al zo weinig vermogen hebben.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Je auto loopt dus nog steeds niet goed,te wienig vermogen is in mijn ogen ook niet goed lopen.
En nu ga je maar weer ergens anders aan zitten prutsen,wat is de km stand van de auto?.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

pas 430000, prutsen doen jongetjes aan je auto die net van school af komen. Als scheepswerktuigkundige draai ik niets dol of kapot. En heb ik genoeg verstand van alle soorten verbrandingsmotoren echter, de ervaring en kennis van autospecialisten kan een hoop onnodig demonteren voorkomen. Dus de hulp die men mij hier bied is zeer welkom.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Maar je bent al van alles aan het demonteren geweest en feitelijk niets op geschoten.
Ik zou compressietest/lektest doen/laten doen met deze km stand,zeker gezien het feit dat tie op lpg loopt.
En je zegt pas 430.000km,ik vind het een hele boodschap,op een gegeven moment houd het ook een keer op natuurlijk.
Een autoleven is niet oneindig.

sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb het hele verhaal eens doorgelezen. Wat ik er niet uit kan halen is of je vermogen mist op benzine, op gas of op beide. Dat is wel van belang voor waar je het zoeken moet.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

hij mist vermogen op beide. op het moment stottert hij niet, houd niet in geeft geen backfire's doet het geweldig maar mist een pk of 60 naar mijn idee.
met aanhanger komt hij bijna niet vooruit. ook al mist hij door lpg en zijn leeftijd 30 pk, dan blijft er nog 140 over.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als tie met een aanhanger bijna niet vooruit komt dan denk ik dat er nog 50 pk over is.
Als tie nu op 1 van de brandstoffen goed liep dan kun je in ieder geval het een en ander uitsluiten.
Maar loopt op allebei slecht.
Heb je al eens een rijdend een log laten maken,dan kun je de sensoren eens bekijken.
ook de lmm.

320 (0), 12 jaar geleden

100% zeker distributie op tijd.?

doe compressie eens meten.

overigens is de 850 serie erg gevoelig voor vroeg op schakelen. motor kan hier zeer lui door worden. (vermogensverlies)

heb al vaker gezien dat een 850 op leeftyd niet vooruit te branden is...

stapp143 (0), 12 jaar geleden

de LMM is net vervangen, ik heb hem gereset door de accu los te nemen en weer vast. lampje ging hierdoor uit. compressie is van alle cilinders tussen de 11 en 12 bar en de distributie heb ik 500 km geleden vervangen. staat 100% op tijd.rijdend een log is denk ik wel een optie, ik denk ook aan een sensor maar noodloop is toch veel erger dan nu? 170 op nood is anders niet verkeerd.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Nee,dat is geen noodloop.
Hoe loopt de motor op zich dan,houd tie in of wil die gewoon niet harder.
voor hetzelfde geld is het iets anders,vastzittende rem of iets dergelijks.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

Hij wil gewoon niet harder. In zijn vrij rolt hij vrij door.

zx9r (0), 12 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Deze verdamper heeft waarschijnlijk een vaste hoofd afstel schroef, en zal nadelig reageren op de verandering in onderdruk door de stand van de voorverwarmingsklep. Met als gevolg een steeds veranderend mengsel. daarom werd die klep vroeger vastgezet.[/quote]
Nee de klep werd vastgezet omdat het RDW als eis had dat er geen hete lucht icm met gas het inlaatspruitstuk in werd gezogen, dit ivm ontploffingsgevaar...
Daardoor kwam het voor dat bij sommige auto's de rijwind invloed had op de luchtstroom in het filter en indirect de (onder)druk in het luchtfilterhuis, en dan werd er een beschermplaatje voor de ingang gezet, OF de voorverwarmingsslang werd weggehaald om de luchtstroom toch door de andere ingang van het luchtfilter te geleiden..
Daarom werden en worden verdampers ook in de lengterichting gezet, om de invloed van remmen en accel. zo min mogelijk te maken op de membranen

lange-frans (0), 12 jaar geleden

hoi
kleine opmerking ik heb hier een V70 2.5 LPI zelfde als een 850 dus met .......... 448900km en heeft nog zijn VOLLE 140pk.

400000 is voor een volvo niks vreemds kunnen makkelijk 5 6 ton draaien.

maar ik dacht als je een BACKFIRE op gas gehad hebt , waar om zoek je het dan niet in het gas systeem ??

heb je nog een verdamper of is het G3??

kijk eens naar membraam in verdamper als deze lek is loopt je gas er uit .
G3 filter of pomp in je gas tank nakijken

primera p11 (0), 12 jaar geleden

lange frans,elke auto kan 5/6 ton halen,maar tegen welke prijs.
Ook dit is een premium merk en word doorgaans bereden door mensen met een meer dan gemiddeld inkomen.
die liggen niet wakker van een paar duizend euro onderhoudskosten.
Daardoor lijkt het een auto die weinig kost in onderhoud en makkelijk hoge km standen aankan.
Maar nogmaals,tegen behoorlijk wat onderhoudskosten,een volvo is niet goedkoop in onderhoud.
En overigens,ook G3 installaties zijn er met verdamper.

lange-frans (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]lange frans,elke auto kan 5/6 ton halen,maar tegen welke prijs.
Ook dit is een premium merk en word doorgaans bereden door mensen met een meer dan gemiddeld inkomen.
die liggen niet wakker van een paar duizend euro onderhoudskosten.
Daardoor lijkt het een auto die weinig kost in onderhoud en makkelijk hoge km standen aankan.
Maar nogmaals,tegen behoorlijk wat onderhoudskosten,een volvo is niet goedkoop in onderhoud.
En overigens,ook G3 installaties zijn er met verdamper.[/quote]
GELOOF DAT IK OOK VROEG OF ER EEN VERDAMPER IN ZAT

MAAR IK ZEG WEL NIKS MEER ALS ANDEREN HET BETER WETEN

lange-frans (0), 12 jaar geleden

uhhh......... NEE, doe ik ook niet ook .

geef ook geen reactie ook

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Jimmy,ik denk dat het verstandig is om er eens een goede universeel naar te laten kijken.
Je hebt zelf van alles al geprobeerd en overal aan gedraaid maar niks opgeschoten.
Kijk,wij kunnen van alles aan dragen,maar sommige dingen kun je als leek echt niet vinden.
Het is niet een kwestie van accu polen een keer los,Lmm reinigen of vervangen.
laat nou de garage eens met een datalogger gaan rijden,dan kun je live data uitlezen,dan zie je echt wel waar het fout gaat..
Maar je blijft liever aan prutsen en draait hier eens een slagje aan of daar een slagje aan.
En lange Frans,ik bedoel er helemaal niks mee,maar ik wil altijd probleem oplossend werken,je suggereert eigelijk gelijk al dat een volvo niet kapt kan en dat 4 ton niks is.
ik heb auto's gezien die na 2 ton al helemaal niks meer waren,ook de zogenaamde toppers.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

vandaag de kat gecontroleerd, helemaal ok van binnen. wat ik wel heb gevonden is dat er een vvis klep in het inlaat kanaal zit. bij grotere vermogensvraag moet deze opengaan om meer lucht toe te laten tot de cilinders. Deze klep wordt geopend met vacuum en deze wordt aangestuurd met een magneetklepje.
Op dit magneetklepje komt geen spanning. Weet iemand de voorwaarde voor dit klepje om bekrachtigd te worden?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Je hebt last van backfire,dan heb je een te arm mengsel,kortom te weinig benzine/lpg.
Ik denk dat er dan juist minder lucht maar meer brandstof naar de cilinders moet.
Is dit niet de voorverwarmingsklep waar je naar kijkt?.
Je spreekt in eerdere posts ook over het feit dat de bougie's wit van kleur waren,ook dit duid op een te arm mengsel.
Is het inlaattrajekt niet beschadigd door de backfire's die er geweest zijn,ook niet iets gescheurd of over het hoofd gezien?.
Er blijft meer eeen ding over en dat is de viergasmeting en een log maken.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Je hebt last van backfire,dan heb je een te arm mengsel,kortom te weinig benzine/lpg.
Ik denk dat er dan juist minder lucht maar meer brandstof naar de cilinders moet.
Is dit niet de voor verwarming klep waar je naar kijkt?.
Je spreekt in eerdere posts ook over het feit dat de bougie's wit van kleur waren,ook dit duid op een te arm mengsel.
Is het inlaat trajekt niet beschadigd door de back fire's die er geweest zijn,ook niet iets gescheurd of over het hoofd gezien?.
Er blijft meer een ding over en dat is de vier gas meting en een log maken.[/quote]
De branddriehoek houdt het volgende in: er moet een driehoek zijn. dus met drie benen. 1. brandstof. 2 zuurstof en 3. temperatuur. Als 1 van de 3 niet aanwezig is geen brand. Als 1 van de 3 minimaal is zullen de andere 2 in verhouding veel hoger moeten zijn. Als er 2 minimaal zijn zal er meestal ook geen brand zijn.
Er zijn grafieken voor. alles wat daar buiten zal niet branden.

om een back fire in het inlaatspruitstuk te krijgen zijn er 2 zaken nodig. A. een mengsel van brandstof en zuurstof, wat in de zg branddriehoek past.(zie boven) en B. een ontsteking(temperatuur).

A. De zuurstof zit in de inlaat lucht en de brandstof kan in dit geval gas of benzine of beiden zijn.
B. De ontsteking kan komen door brandend gas wat tijdens de verbrandingsslag via de betreffende lekkende inlaatklep terug komt in het inlaatspruitstuk. of rechtstreeks door de zg (loze vonk bv bij een dis ontsteking) in de cilinder waarvan de kleppen op tuimelen (dus open) staan.

Bij een (te) langzaam draaiende (mechanisch correcte) motor is de kans op een back fire reeel

De kans op back fire is bijna 100% tijdens het starten, waarbij de startmotor soms net niet in staat is de zuiger door het bovenste dode punt te krijgen, maar er al wel ontsteking plaats heeft gevonden en zodoende de motor terugdraait tot de zojuist gesloten inlaatklep zich weer gaat openen.

Al met al kun je naar mijn mening niet zomaar concluderen dat het mengsel te arm zal zijn. De oorzaak zal veel meer elders gezocht moeten worden.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als een auto op lpg draait treed dit fenomeen bij het starten op.
Als er teveel lucht aanwezig is en te weinig benzine/lpg dan zal het in laattrajekt zich vullen met lpg.
Als het mengsel te arm is zal de ontbranding moeilijker zijn,als dan het uiteindelijk tot ontbranding komt zal het gas ontstoken worden wat zich tevens al in het inlaattrajekt bevind met als gevolg een ontbranding.
De backfire die ontstaat vernield vaak het inlaattrajekt,immers dat is vaak van plastic en de daarbij behorende slangen die eraf springen en de componenten die in het inlaattrajekt zitten.
Daarom is het goed hier eerst gedegen naar te kijken alvorens tot vervanging van onderdelen over te gaan.
Backfire duid op een te arm mengsel,ook gezien het feit dat tie geen vermogen heeft.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Als een auto op lpg draait treed dit fenomeen bij het starten op.
Als er teveel lucht aanwezig is en te weinig benzine/lpg dan zal het in laattrajekt zich vullen met lpg.
Als het mengsel te arm is zal de ontbranding moeilijker zijn,als dan het uiteindelijk tot ontbranding komt zal het gas ontstoken worden wat zich tevens al in het inlaattrajekt bevind met als gevolg een ontbranding.
De backfire die ontstaat vernield vaak het inlaattrajekt,immers dat is vaak van plastic en de daarbij behorende slangen die eraf springen en de componenten die in het inlaattrajekt zitten.
Daarom is het goed hier eerst gedegen naar te kijken alvorens tot vervanging van onderdelen over te gaan.
Backfire duid op een te arm mengsel,ook gezien het feit dat tie geen vermogen heeft.[/quote]
Hoe wordt in dat geval het gas dan aangestoken,als er verder geen mechanisch defect is?

In mijn vorige relaas heb ik niet vermeld dat doorgeslagen bougiekabels ook een vrij veel voorkomende oorzaak is van een zg loze vonk.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Cor,ik sluit zeker geen defect uit,er is ergens wat mis.
Maar hij heeft een compressietest gedaan (geen lektest overigens) en daar was niks mis mee.
De auto loopt netjes en zonder haperen,dan sluit ik eigenlijk de ontsteking en aanverwante delen uit.
De bougie's daarentegen zijn wit zoals deTS zei en dat is alweer een aanwijzing dat tie te arm loopt of te weinig brandstof krijgt.
Of de ontsteking staat niet op tijd waardoor backfire of toch een lekkende klep of de distrbutie.
De TS zegt dat dat allemaal gecontroleerd is,ja,dan word het een lastig verhaal.
Dan denk ik toch aan te weinig brandstof,of door de backfire is er meer beschadigd.

stapp143 (0), 12 jaar geleden

conclusie,

Via het 850forum ben ik bij iemand geweest die men die ook wel de 850 goeroe noemt.
We hebben de auto nagelopen en gereset op alle mogelijke manieren. alle vacuumslangen nagelopen en de gastoevoerregelklep na de verdamper verwijderd. Ik heb de verstuiverring verwijderd gehad en op benzine rondgereden.
Alles geeft niet het verwachte vermogen waar ik op gehoopt had maar op benzine heb ik de 200 gehaald en hij had nog over.
Na het verwijderen van de gasregelklep liep hij iets harder(meer gas) maar onregelmatig en 1 op 5.stationair ging ook niet goed.Alles is weer teruggeplaatst zoals het zat en alle vacuumlekkages hoe klein ook zijn verholpen. De auto heeft geen storing en loopt iets harder dan voorheen.

conclusie, de gasinstallatie leverd veel vermogen in en door het plaatsen van een gasregelklep voor het bijstellen van de CO is misschien de levensduur van een oude verdamper verlengt maar het vermogen geknepen.ook de hele kleine vacuumlekkages geven vermogenverlies. Voor een hoog vermogen moet op benzine gereden worden en hoog in de toeren geklommen worden want het VVIS systeem werkt pas boven de 4000 rpm. adviespunt voor mijzelf, verdamper vervangen.

Heren, bedankt voor het meedenken, de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

De topsnelheid halen is nog geen garantie dat de motor het door de fabrikant gestelde maximum vermogen kan leveren. Andersom. Het niet halen van de topsnelheid wil ook geen garantie dat de motor het door de fabriek gestelde maximum vermogen niet in huis heeft.

Het getal weet ik niet meer. Maar de hoeveel energie welke uit gas gehaald kan worden ligt op ongeveer 90 % van benzne.

Heb je wel eens gecontroleerd of de gasklep helemaal open gaat als je het gaspedaal op de plank hebt?

Een gedeeltelijk verstopte uitlaat, bv door het monteren van een te nauwe pijp of demper zal het maximum toerental omlaag brengen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.