Hoi,
De motor van de Volvo 850 van mijn vrouw wil niet meer aanslaan.
De laatste keer gewoon gereden, geen problemen maar na het weekend draait de motor wel rond maar slaat niet aan.
Brandstof zit er genoeg in, ook remreiniger in het inlaatsysteem gespoten dus ik ga er ff vanuit dat het niet een brandstof probleem is.
Tevens heb ik ook de bougiekabels getest, die geven geen vonk, toen de bobine getest maar ook die geeft geen vonk.
Het is een bobine met een module, en op de bobine zitten twee draden, een blauwe en een rode.
Kan ik op de één of andere manier de bobine meten om te controleren of deze nog goed is?
En zo ja, hoe kan ik deze meten (met een multimeter)?
Ik heb ook ff op het forum gezocht naar de startonderbreker.
Maar ik heb ook al de zekering eruit gehaald maar dat biedt geen soelaas.
De motor draait namelijk wel gewoon rond, maar misschien zit ik verkeerd met mijn gedachten.
Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes, Jan-Cor
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rode draad van de bobine moet stroom op staan (12 volt).
Testen van bobine: 12 volt op de rode draad zetten en massa (heel even) op de blauwe.
Op het moment dat je de massa verbreekt moet de bobine vonken.
Meet ook eens op de injectors. Krijgen die stroom tijdens starten?
Controleer je nokkenaspostiesensor eens. Die gaan regelmatig kapot.
[quote=Squadracorse]Tevens heb ik ook de bougiekabels getest, die geven geen vonk, toen de bobine getest maar ook die geeft geen vonk.[/quote]
hoe heb je de bobine getest?
de nokkenassenor wil ook nog wel eens de geest geven. komt aardig overeen met jou klacht,rijdend wegzetten en daarna niet meer starten...
okay, even kijken of ik het begrijp:
als de nokkenas-sensor niet meer werkt krijgen de injectoren geen stroom meer?
Ik heb de injectoren nog niet gemeten, zit daar een gewoon een plus en min of is er nog een derde draad?
Testen bobine / kabels:
Ik heb zo'n eenvoudige pen die je aan de kabels kunt houden en dan kun je in het venster zien of die rood vonkt.
Als de pen rood vonkt zit er stroom in de kabel en kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de vonk wel aankomt.
(of de bougie dan ook vonkt is natuurlijk een 2e)
ik verneen het graag van jullie.
14 jaar
de nokkenassensor is voor de cilinder herkenning. als deze sensor niet (goed) werkt,zal de bobine niet vonken en worden de injectoren niet aangestuurd. er zal dan waarschijnlijk wel spanning staan op 1 draad van de injecor-stekker.
op de stekker van de sensor zitten 3 draden,een + (5v) een massa en een signaaldraad. tip de signaaldraad (meestal middelste aansluiting) eens aan massa,vonken de bougies's nu wel? (stekker aangesloten laten).
nou, op dit moment weet ik het niet meer.
De bobine kabel vonkt, de bougiekabels vonken ook allemaal.
Ik heb remreiniger in de inlaat (dus achter de gasklep) ingespoten maar de motor wil op geen enkele manier aanslaan, zelfs geen enkele slag.
Ik heb geleerd: lucht+brandstpf+vonk = ontploffing maar helaas, bij de Volvo schijnt dat iets anders te werken.
Tenzij de bougies natuurlijk helemaal verrot zijn (nog niet gecontroleerd) maar dat kan ik me haast niet voorstellen.
We hebben de Volvo ook gewoon rijdend neer gezet.
Als de nokkenassensor kapot is, dan nog heeft ie brandstof (remreiniger) gehad.
Maak ik ergens een denkfout?
14 jaar
Is de auto in dat weekend een keer gestart en een klein stukje verzet (bijv. de garage in of uit) ??
Dan 5 nieuwe bougies monteren en even doorstarten !!
Zit er genoeg motorolie in want als er niet genoeg of geen olie in zit dan worden je klepstoters niet gevuld en gaan je kleppen niet ver genoeg open en aan slaat de motor niet aan.
Heb dit namelijk al diverse malen bij ons meegemaakt.
Ik vond het zelf ook raar en het klinkt ook gek in de oren.
maar probeer het eens
Nwe bougies, nwe verdeelkap, nwe rotor geplaatst maar pindakaas tot nu toe.
Maar eeuh, bougies worden niet nat.
Olie uiteraard gechecked, genoeg benzine.
Hoeveel nokkenas-sensoren zitten er op en waar zitten ze?
14 jaar
Als ik het zo lees dan verwacht ik dat de motor geen brandstof krijgt.
Als je op je ventiel van je brandstofrail drukt komt er dan wel brandstof uit?
Deze motoren een een hoofdrelais brandstofsysteem die zit boven je radiateur een vierkant relais en een relais nummer 103 voor
je brandstofpomp die zit achter je zekeringkast linksvoor onder je motorkap contrleer deze eerst even.
Je hebt 1 nokkenassensor geloof ik die zit aan het einde van je uitlaatnokkenas (naast je verdeelkap) rechts.
Zoals Herman al zei, relais dat de brandstofpomp bekrachtigt zit naast de accu boven de rasiateur (zwaar grijs relais met ronde pinnen, als je deze doorverbind moet je de pomp horen lopen), het brandstof regel relais (rood nr 103) zit in de zekeringenkast onder de motorkap. De 4 torx schrouven van het deksel lossen en deksel verwijderen. De nokkenas sensor (een 10V heeft er maar één) zit met 2 torxbouten tegen de cilinderkop rechts naast de plaats waar de bougiekabels onder het zwarte deksel uitkomen. Verdeler zit op de inlaatnokkenas, de sensor op de uitlaatnokkenas. Als de bougies blauwkleurig vonken ga ik er vanuit dat die sensor goed is en je het bij de brandstof moet zoeken.
Hoi allemaal,
Sorry dat ik tot nu toe niets meer heb laten horen, maar het probleem bestaat nog steeds.
Inmiddels weet ik ook hoe je foutcodes kunt uitlezen mbv het ledje.
Zowel op pos 2 als pos 6 (bij mijn weten Fuel system en Ignition system) geeft ie beide code "111" en volgens mij betekent dit "geen fout gevonden".
Echter, de motor wil nog steeds niet aanslaan.
hij hikt wel maar aanslaan doet ie (nog steeds) niet.
Mijn vraag nu: de hierboven beschreven methodes (brandstofpomp), als daar een fout zit, kun je die dan uitlezen met deze LED methode?
Of komt de brandstofpomp niet voor in het foutensysteem?
Graag verneem ik van jullie.
14 jaar
Had je al getest of je brandstof druk hebt, zoals Herman beschreef?
Als er geen foutcodes zijn (111), dan is je elektronisch systeem ok. Dat wil echter nog niet zeggen dat de brandstofpomp ook loopt. Ik weet niet zeker of je een foutcode 1-4-4 zou moeten krijgen als er geen brandstofdruk is. Druk het ventieltje dus ff in en je weet of er druk is.
Voor de foutcodes zie: http://www.scandcar.nl/index2.php?option...
Ja klopt, heb ik vergeten te melden;
Maar ik heb inderdaad op het ventiel gedrukt en daar spuit genoeg brandstof uit onder hoge druk. Dus dan loopt de brandstofpomp volgens mij ook toch?
Ik snap er niets meer van.
Zou het dan misschien toch het alarmsysteem zijn wat buiten het LED systeem omgaat?
Misschien een fout in het alarmsysteem wat de injectoren niet aanstuurt of iets dergelijks?
Of praat ik dan helemaal poep?
14 jaar
Controleer tijdens het starten of er genoeg lucht uit de uitlaat komt.
Een verstopte (gesmolten) katalysator zou een oorzaak kunnen zijn, dan kunnen de uitlaatgassen niet weg en slaat de motor niet aan.
Indien de uitlaat "VOOR" de katalysator los gehaald wordt en de motor slaat wel aan is het probleem gevonden.
Indien de motor "vonk" van de ontsteking krijgt, met behulp van remmenreiniger bijvoorbeeld dan zou de motor aan moeten slaan.
Succes, groeten DETC
[quote=CarManScan]Indien de motor "vonk" van de ontsteking krijgt, met behulp van remmenreiniger bijvoorbeeld dan zou de motor aan moeten slaan.
Succes, groeten DETC[/quote]
Hoi DETC,
Graag even alles lezen dan kun je zien dat remreiniger al geprobeerd is en geen resultaat biedt.
Bovendien is het zo dat je er wel remreiniger in kunt spuiten, maar wanneer de injectoren niet open gaan, wil de motor nog steeds niet draaien.
Bij mijn weten wordt een gesmolten katalysator aangegeven door het LED systeem als zijnde een fout.
Wel bedankt voor het meedenken.
Groetjes, JC
14 jaar
Volgens mij is zekering 6 van het alarmsysteem. Als je die eruit haalt werkt hij niet meer.
Je hebt brandstofdruk. Je hebt nu ook vonk? Geel of Blauwe kleur vonk? Ik verdenk toch je nokkenaspositiesensor. Deze zit met 2 torxschroeven op je uitlaatnokkenas naast je verdeelkap. Heb je ook de test van Oldford al gedaan?
Ik lees goed, en vermelde ook datgene wat je reeds geprobeert hebt maar nu zonder dat de uitlaat bevestigd is.
(Spruitstuk bij de cilinderkop loshalen, of de uitlaat VOOR de katalysator los halen)
Ik heb dit verschijsel vaker gezien, s'avonds thuis komen en volgende dag niet meer starten. (was in 3 x het geval verstopte KAT) Een verstopte katalysator hoeft geen LED foute code aan te geven.
De laatste keer toen er gereden was met de auto, was dit een kort stukje, of een lang stuk (o.a. snelweg)?
/ DETC
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar