auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S60: volvo S60 T5 Loeiend metaalachtig geluid constante snelheid

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 T5

Ik heb een probleem met mijn 2001 Volvo s60 T5 automaat 120.000km (getuned
naar 290pk 400nm).

Wanneer mijn motor warm is (~30km) dan komt het af en toe voor dat er
een hard middeltoon huilend / loeiend metaalachtig geluid van rechtsvoor komt. Het
treed op, op de snelweg tussen 70-100km/h (nooit binnen bebouwde kom).
Het zit niet in de bak omdat het een constant geluid is ongeacht of de bak in 3-4 of 5de versnelling staat (bak zit links). Dus het is ook geen toerental gerelateerde resonantie (hitteschild).

Ook treed er een kleine voelbare trilling op in het stuur. Bij het even aantikken van de remmen lijkt het geluid te veranderen in intensiteit (en soms heel even te verdwijnen).

Bij hard accelereren is het weg en bij vertragen (op motor) ook. Bij zacht
accelereren treed het gewoon op tussen 70-100km/h.

Ik heb het volgende onlangs gedaan
- Nieuwe bovenste motorsteun
- Nieuwe veerpoot bussen
- Motormanagement uitlezen (geen fouten)
- Distributie riem (zonder waterpomp)
- Remblokken (geen schijven veranderd)
- Lambda sonde
- Turbodruk sensor

Persoonlijk denk ik dat het warmte gerelateerd is omdat het optreed na
opgewarmde motor (maar onlangs meer dan 150km gereden en trad het niet
op). Het maakt overigens niet uit of ik heel de tijd rustig of knalhard
heb gereden)

Auto trekt niet bij remmen (wel rechtdoor bij acceleren en constante snelheid). Onlangs zijn de veerpoot bussen vervangen en heeft men niet uitgelijnd (wat dus de oorzaak zou kunnen zijn). De auto trekt naar rechts.

Dit weekend ga ik in ieder geval mijn remschijven vervangen met behoud van onlangs vernieuwde remblokken en zal ik mijn remklauwen geheel schoonmaken en de geleiders gangbaar maken. Moet ik nog op andere dingen letten?

Zou het in de remmen kunnen zitten of de aandrijfassen (lagers) of een
waterpomp lager?


Alvast bedankt voor jullie hulp.

Geplaatst door

leeman (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft niemand een idee?

leeman 0

13 jaar

Heb je geen wiellager kapot?

rensk001 0
badge

13 jaar

Ik hoor geen continue wenend (woehhh) geluid. Het geluid komt plots optreden, bij remmen veranderd de intensiteit (rem gerelateerd?) Kan het zijn dat een (niet hoorbaar) versleten wiellager na een langere rit de rem (RV) beinvloed?

leeman 0

13 jaar

Ik heb onlangs de gehele auto na laten kijken en
de schildplaten achter de schijf terug gebogen
nieuwe schijven gemonteerd ( blokken behouden en afgeschuurd)
nieuwe draagarmen gemonteerd
wiellagers laten controleren

Hierna was het probleem tijdelijk verdwenen.
ik ben naar zuid- Frankrijk gereden zonder problemen totaal meer dan 2000km.
Helaas begon het wenende loeiende geluid weer op de terugweg. Tot overmaat van ramp trilt de auto nu ook bij licht remmen op hogere snelheid. (niet geluid gerelateerd, kromme schijf)

Zou het kunnen dat mijn huidige remblokken een slechte vorm (niet vlak), slecht compount of scheef in de klauw komt te zitten. Het treedt vrijwel altijd bij 80-120km/h op na een langere tijd rijden.
Als ik rem is het geluid even harder en als ik doorrem is het tijdelijk helemaal weg.

Mijn gevoel zegt dat een klein deel van het blok aanloopt en heet wordt. Waardoor deze vervolgens een slepend huilend geluid maakt.

leeman 0

13 jaar

Is je remzuiger in de remklauw wel genoeg gangbaar?

Herman BMW 0
badge

13 jaar

Ik heb aangegeven bij mijn monteur dat hij hier naar moest kijken en hij heeft niets opgemerkt. Daarbij zou dan het gehele blok aanlopen en de schijf warm worden (toch?)
Maar Kan een geheel vastzittend blok een loeiend geluid verklaren? Ik kan me alleen voorstellen dat een klein deel van een blok wat aanloopt en het compount oververhit raakt dat de rem gaat loeien. De schijf loopt in die zin niet warmer dan de ander. Wel lijkt het of er een gepolijste ring (4mm) aan de buiten zijde van de schijf zit (continue aanlopen maar niet genoeg om geheel merkbaar oververhit te raken?). Tevens lijkt het dat er meerdere aangrijpvlakken opzitten (meerdere ringen met andere slijt patronen)
tevens lijkt het dat de slijtpatronen veranderen per rit ( steeds ander aangrijpvlakken).

Het geluid was weg na het opschuren van de blokken maar toen had ik 800km lang 2 aangrijpsporen op de schijven (40% oppervlakte bedekking op beide kanten) maar het geluid was weg ook zelfs na de 1200 km naar zuid frankrijk.

Snap er niets meer van, en ben bang dat ik mijn net nieuwe schijven en relatief nieuwe blokken ga vervangen zonder dat dit resultaat zal geven. :-(

leeman 0

13 jaar

Is het probleem intussen opgelost?
Ik denk dat ik een gelijkaardig incident aan de hand heb gehad dit weekend met mijn Volvo V50 1.6 Drive-E.
Na een rit van 200km was ik bijna terug thuis toen ik net van de autostrade af reedt en na het stoppen de auto een ver-schrik-ke-lijk metaalachtig, scherp en luid lawaai begon te maken. Het leek eerder alsof er iets onder de auto was gesukkeld wat ik over de grond aan het meeslepen was dan iets uit de auto zelf.
Uitgestapt om alles na te kijken, niets te zien.
Ineens was het weg, maar geen kilometer verder begon het opnieuw.
Auto weer aan de kant, alles nakijken, niks te zien.
Toen ik heb in achteruit zette om terug te proberen weg te rijden, klonk het alsof er een stuk metaal terug in de juiste positie sprong (zie het zoals een schouder die uit de kom is die je dan terug 'klikt').
Vervolgens zonder problemen terug naar huis gereden.
Ik heb in dat laatste stuk hard opgetrokken, traag opgetrokken, hard geremd, veel op en neer geschakeld, scherpe bochten gemaakt, cirkeltjes gereden, ... niets te zien of te horen.
Ik maak me zorgen dat het nog eens gaat terug komen, en het klonk echt echt echt niet gezond voor de auto.
Het is een occasie met nog maar 27k op de teller, 3 jaar oud (februari 2010).
Ik heb hem wel nog maar 2 weken...
Onderhoudsboekje vermeld geen gelijkaardige problemen, en hij is ook volledig gekeurd zonder opmerkingen.
Kan je me laten weten wat jij uiteindelijk hebt gedaan om het probleem te verhelpen?

ThomasV50 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.