auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S60: Aircopomp draait voor 10 seconden

Bouwjaar: 2002

De aircopomp gaat telkens voor +/-10 seconden aan en uit .

In het begin draait de koelvin niet .
airco koelt niet "ijskoud" tijdens stationair lopen , maar koelt wel iets meer bijv. op de snelweg . Het koelt ook iets minder na een poosje.

Magneetklep zit op een afstand van 0.8 mm.

Soms hoor ik de aanjager op volle snelheid blazen , (hoort dit bij MCC?)

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Volvo_T5 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat de aircopomp telkens aan en uit gaat kan veroorzaakt worden door: te weinig koudemiddel, te hoge druk, speling op de magneetkoppeling.

Als de koelvin in het begin NIET draait, kan dit aanleiding zijn dat de condensatiedruk (condensor) NIET hoog genoeg is om de koelvin te laten draaien.
De ventilator begint pas te draaien bij een condensatie druk van ongeveer 1,6 bar, beneden deze druk wordt de ventilator niet aangestuurd.
Dit is natuurlijk afhankelijk welke drukschakelaar is gemonteerd, bij enkel/dubbelvoudige drukschakelaars draait de koelventilator altijd mee.

Als de airco wel koelt onder het rijden en niet bij stationair, ga ik er vanuit dat de koelventilator niet draait, als die minder gaat koelen zit er te weinig koudemiddel in het systeem of de compressor stopt tijdelijk.

De speling van de magneetkoppeling is te groot.

Ja, dat kan dat die harder begint te blazen.

TheoStek 0
badge

13 jaar

[quote=TheoStek]Dat de aircopomp telkens aan en uit gaat kan veroorzaakt worden door: te weinig koudemiddel, te hoge druk, speling op de magneetkoppeling.

Als de koelvin in het begin NIET draait, kan dit aanleiding zijn dat de condensatiedruk (condensor) NIET hoog genoeg is om de koelvin te laten draaien.
De ventilator begint pas te draaien bij een condensatie druk van ongeveer 1,6 bar, beneden deze druk wordt de ventilator niet aangestuurd.
Dit is natuurlijk afhankelijk welke drukschakelaar is gemonteerd, bij enkel/dubbelvoudige drukschakelaars draait de koelventilator altijd mee.

Als de airco wel koelt onder het rijden en niet bij stationair, ga ik er vanuit dat de koelventilator niet draait, als die minder gaat koelen zit er te weinig koudemiddel in het systeem of de compressor stopt tijdelijk.

De speling van de magneetkoppeling is te groot.

Ja, dat kan dat die harder begint te blazen.[/quote]
(TheoSTek )Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik ga er even ervanuit dat de koelmiddelniveau wel in orde is , mij is verteld dat alles automatisch gecontroleerd wordt tijdens vullen.

Hard blazen gebeurt wanneer de auto afgesloten is en meestal na een half uur . het is voor bepaalde volvo s normaal dat ie na 50 minuten voor 7 minuten de condensator droogblaast . volgens gebruikershandleiding :
Condensatie/Droogblazen
In warme weersomstandigheden kan er ter
hoogte van het AC-systeem een plasje water
onder de auto ontstaan. Dit is volkomen
normaal. Zo nodig slaat de ventilator
50 minuten nadat u het contact in stand 0 hebt
gezet, nog eens aan om de klimaatregeling tot
maximaal zeven minuten lang droog te blazen.
De ventilator wordt vervolgens automatisch
uitgeschakeld.

Hiermee bedoelen ze de koelvin , bij mij gaat de aanjager van de interieur op zijn hardste stand blazen. Tot nu toe 3 keer gehoord .


Heeft de aanjager weerstand meer functies of invloed op de airco , want hij draait goed op alle standen.(van min tot max)

Volvo_T5 0

13 jaar

Het zal wel automatisch gecontroleerd worden, maar als er een lek in het systeem zit/is gekomen ontsnapt koudemiddel.

Het verhaal over droogblazen klopt niet.
De condensor bevind zich voor de koelradiateur en daar ontstaat geen condensatie.

Condensatie ontstaat wel op de verdamper.
Daardoor ontstaat ook een plasje water onder de auto.

Ik heb het al ééns met een Volvo monteur erover gehad dat deze functie niet klopt het droogblazen van de verdamper.
Als na 50 min pas de verdamper wordt droog geblazen dan is dat veel te laat, het water is op die tijd al grotendeels verdampt.
Deze functie wordt toegepast door een sensor die een te hoge luchtvochtigheid registreert en zal hierdoor de aanjager activeren
om de te hoge luchtvochtigheid af tevoeren.
Waardoor onstaat een te hoge luchtvochtigheid ? door verdamping van water.
De airco droogt de lucht en koelt die ook af, koudelucht neemt veel minder waterdamp op dan warme lucht.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.