Hallo allen,
Ik heb gezocht en gezocht maar kan geen vergelijkbaar probleem vinden op de Fora. Ik ben zelf oldtimer monteur en heb enige verstand van injectie systemen dus ik moet hier wel uit kunnen komen, wellicht met wat deskundig hulp ;)
Ik heb een v40 uit 1996 met Vialle LPi.
Start en loopt top op benzine. Schakelaar op LPG stand besluit LPi computer wanneer er overgeschakeld word. Dit is het probleem:
Stationair of rijdend slaat de motor direct af bij het overschakelen naar LPG.
Bij het starten hoor ik de pomp niet brommen in de LPG tank. De tank is echter maar 5000km geleden in zijn geheel inclusief pomp vervangen, maar valt net buiten de garantie van 1 jaar (top). Maar, als ik mijn oor tegen de tank houd, hoor ik hoog gezoem. Als ik de toevoer leiding vanaf de verdeler los draai, komt er direct gas uit. De pomp lijkt in orde.
De afsluiter op de tank en op de LPG verdeler tikken allebei netjes.
Als hij stationair loopt en over op LPG gaat hoor ik de LPG injectoren allen tikken en toch slaat hij af.
De LPi computer is vervangen met een goed gebruikt exemplaar, er is zelfs een derde aan gehangen: probleem blijft exact hetzelfde.
De zekering zijn allen goed, heb ze ook allemaal omgewisseld onderling voor de 'zeker'heid (flauw)
Ik ga nu de bedrading nalopen en contacten schoonmaken. Wat rest mij verder? De LPG drukregelaar wellicht?
Kan de pomp zo still zijn omdat hij al op druk is van het constante proberen te starten op LPG?
Alvast bedankt mensen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er ook LPG druk bij de injectoren? De afsluiter op het verdeelblok (onder de motorkap) kan defect zijn of niet juist worden aangestuurd.
Een andere mogelijkheid is dat de benzine niet wordt afgesloten... dus de auto op 2 brandstoffen loopt. Dan slaat deze ook af.
[quote=SSO]Is er ook LPG druk bij de injectoren? De afsluiter op het verdeelblok (onder de motorkap) kan defect zijn of niet juist worden aangestuurd.
Een andere mogelijkheid is dat de benzine niet wordt afgesloten... dus de auto op 2 brandstoffen loopt. Dan slaat deze ook af.[/quote]
Dank,
De pomp is zeker uitgesloten, ff de auto op de brug gezet eindelijk. De verdeler/drukregelaar de toevoer en retour losgedraait. Auto laten lopen op LPG stand (eerst op benzine dus) en er komt met gigantische druk LPG uit. Tot daar aan toe goed, nu de afsluiter controler, dan ook zorgen dat benzine wel afgeknepen wordt, jammer dat hij niet op LPG kan starten, dan zou ik gewoon even de zekering van de benzinepomp eruit kunnen halen om daar verder te zoeken.
Ook even de afsluiter op de verdeler/regelaar controleren en wellicht deze hele unit gewoon vervangen.
Even een symptoom erbij: Als de motor koud is en rijdend overgeschakeld word, wil hij wel in hoge toeren blijven lopen en in lage toeren op een paar pitten en dan valt hij uit. Hij heeft dan ook totaal geen vermogen. Dit alleen bij een koude rijdende motor, stationair koud prutelt hij even en slaat dan ook af. Eenmaal warm, niks meer.
Daar nog ideen over? komt dat overeen met een dubbel mengsel idee?
alvast bedankt en ik zal, als ik het vind vandaag, direct posten hoe of wat. Alle verdere ideeen en tips zijn welkom!
11 jaar
weet iemand waar het plugje die boven de drukregelaar op de verdeler zit met drie draadjes voor is? Lijkt mij dat dit de drukregelaar aan moet sturen? Enig idee wat voor waardes ik hier zou moeten meten?
Afsluiters zijn allemaal prima, ook op de verdeler. Even met 12v en perslucht getest. Maar dat is op de hoofd invoer van gas. Op de terugweg lijkt hij dus langs de drukregelaar te gaan. Ik kan me voorstellen dat hier ook iets mis kan gaan. Deze zag er van binnen wel netjes uit, maargoed je kan de veer ed. niet zien.
even de boel met schone contacten weer in elkaar en kijken.
11 jaar
handen in me haar. Weet echt niet wat verder te controler.
Rot ding valt gewoon uit op lpg. injector eruit gehaald kwam wel wat uit maar ik was niet onder de indruk.
De pomp en tank zijn maar 5000km oud. Die kan toch niet al kapot zijn! Bij het bedrijf die hem geplaatst hebben zeggen ze doodleuk, tja meer dan een jaartje geleden geplaatst, geen garantie meer!
5000km!!! Belachelijk.
Ik weet gewoon niet of hij voldoende pompt, de drukregelaar kan ik wel vervangen maar blijkbaar gaan deze bijna nooit kapot volgens XXXXX in Den Haag...
Super frustrerend dit.
11 jaar
Heb je vloeibaar gas aan de injectors?
We hebben een keer gehad dat er iets mis was met de tank. Ik weet alleen niet meer wat, maar er kwam geen vloeibaar gas uit de tank.
Als de injectors op benzine worden aan gestuurd kun je dat meten. Haal de stekkers eens van de injectors af en probeer door te starten en met de schakelaar te spelen of je de auto op gas gestart krijgt.
Ik heb GEEN vloeibaar gas aan de injectoren. De druk is gewoon te laag.
Gisteren bij een van de twee specialisten in de regio geweest die op gehoor constateerde dat de pomp defect is. Ik ben het daar ook mee eens, gisteren ook geluisterd naar de installatie van een vriend van me met een v70 uit '99 die gewoon bij opvoeren goed brombt en daarna keurig stil is.
Mijn tank maakt gewoon geen geluid. Het geluid wat ik hoor is een heeeeel zacht geklik af en toe en verder niets. Geen afsluiter maar echt de pomp die niet op gang komt of wat dan ook.
Het is belachelijk dat de andere plaatstelijke LPG specialist vorig jaar april de pomp en tank zogenaamd hebben vervangen en dat nu 5000km later de pomp het begeeft. Maar nu komt het mooie: de datum op de tank. 03-98!!!!
Dat MAG niet en is duidelijk geen nieuwe tank!!!! Die tank was vorig jaar april al 4 jaar over datum!!
Er is destijds meer dan 800,- betaald voor de tank en pomp installatie. Er is gewoon opgelicht. In februarie dit jaar is er een diagnose gesteld en zeiden ze dat het de LPG ECU was, deze is met twee andere exemplaren geruild (een daarvan uit een andere lopende v40) en GEEN verschil.
Ze wilde hiervoor nog eens 450,- !!!
Oplichters zijn het die IN de garantie periode betrapt zijn maar men dat toen niet heeft geweten.
Als zij de pomp en tank niet vervangen stap ik naar de rechtsbijstand met de oude eigenaar. Die is ook woest.
Ik laat weten hoe het afloopt.
Jammer dat ik mensen niet mag behoeden op dit forum over welk bedrijf het gaat. Ik hoor vaker nare dingen over ze en ik vind dat als je een factuur schrijft voor een NIEUWE tank en NIEUWE pomp, je geen gebruikte meuk erin moet gooien in de hoop dat je de klant toch niet terug ziet!
pfffff
11 jaar
Ik heb het probleem gevonden!
Het was het relais bij de zekeringdoos naast de LPI Ecu. Hij knelde de voltage af. De pomp kreeg maar 5.5v! 12v erop en gelijk zeer netjes op LPG. Nieuwe erin en klaar zo dus.
Even wat informatie die mij FLINK geholpen heeft op een rij, wellicht handig voor de volgende die wil doormeten enz. Het ligt toch echt vaak aan de elektra en minder vaak aan de pomp. Ze verkopen je graag een pomp natuurlijk:
Alles op een rij:
Deze thread zeer behulpzaam om te testen of je pomp echt kapot is:
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.p...
En deze ook:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?...
en dit trucje om te starten zonder eerst op benzine:
Deze (Vialle) systeem werkt bij benzinepomp signal, niet bij de BDP sensor signaal:
1.) Benzine pomp relais uit halen en een jumper in ze plaats doen (30 en 87)
2.) Contact naar startstand en wachten todat ie overschakeld naar LPG (LEDje knippert niet meer)
3.) Starten en wegrijden (jumper in laten blijven totdat je je bestemming hebt bereikt)
4.) Niet vergeten jumper uit te halen
Allemaal zeer behulpzaam.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar