Als ik met de auto een flauw rechterbocht instuur bij lage snelheid hoor ik een zagend geluid rechts voor, door de bocht gaat het langzaam weg!
remschijven en blokken en banden zijn nieuw, wiellager speling heb ik niet kunnen constateren
De auto heeft 127 dkm gelopen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er hoeft geen speling tezijn om toch een defect lager te hebben.
Lijkt een beetje op binnenste homokineet.
Wiellager testen door opkrikken en aan wiel draaien.
11 jaar
ik wordt er gek van vandaag nog weer geluisterd, opgekrikt wielen gedraaid geen onregelmatig heden, voor de zekerheid een voorwiellager besteld, als je op een vlakke asfalt weg hoor je toch een schrapend geluidje net als bij een rechterbocht alleen in de bocht is het geluid behoorlijk hard zagend geluid, wat als je weer recht uit gaat wordt het zachter.
11 jaar
hmmmm, en toen je een voorwiellager had gemonteerd, was het toen weg/minder?
ik heb het lager besteld! ik wil het alleen zekerweten,
mijn 1e v40 had 300.000 gelopen en die rolde altijd geluidloos
11 jaar
Waarom monteer je deze dan niet. Ik kan vanaf hier toch niet zeggen of het zeker is. Ik ga alleen uit van jou verhalen.
Auto is op de brug geweest, remmen alles los gemaakt achter schijven afgedraaid, voor blokken gecontroleerd, geen afwijking, geluid zit er nog in, alleen de monteur hoort het niet!!? geeft de banden de schuld (Kuppen)
Probleem! ik hoor het wel !!!en het stoort. We gaan het de komende weken aanhoren, anders zal ik gereedschap moeten aan schaffen om het lager klusje teklaren.
11 jaar
Zijn de banden gecupt dan ? zoja zou het dus daar best aan kunnen liggen.
gecupte banden hoor ja altijd en niet alleen in een flauwe bocht met lage snelheid en niet in met één schraap in één wenteling
het is garantie!! klusje, dus wat wil je wel of niet horen.
Maar als ik tijd heb zal ik het lager zelf vervangen!
11 jaar
Lager vervangen! geluid is minder geworden, niet helemaal weg jammer.
maar het ging super met een lager set en een luchtsleutel, met een pers is het lastiger als je geen fuseesteun heb,
bedankt voor de reacties!
11 jaar
Ik wordt er gek van, lager vervangen, en het geluid zit er nog is en wordt weer harder,
op het laats wil je alles vernieuwen, aandrijfas, weer!! nieuwe schijven en blokken, Remklauw, de winterbanden zitten er nu op, ik dacht eerst aan gecupte banden, na het vervangen van het lager trekt de auto naar rechts, en moet dus nog uitgelijnd
Ps. Het oude lager zag er goed uit
11 jaar
Ik heb het oude lager een goed onderzocht, wat blijkt dat de stofafdichting beschadigd is door de kogels en het metalen deksel bol is met sporen van aanlopen, het nieuwe lager geeft het zelfde schurende geluid na 1000 km, dus bij het aandraaien van de asmoer gaat het al fout met het lager, er komt teveel druk op de afdichting ????? het lager is er goed ingeperst anders past de borgring niet
10 jaar
[quote=zeno]dus bij het aandraaien van de asmoer gaat het al fout met het lager[/quote]
Heb je het lager wel met het juiste aantrekkoppel aangedraaid (120Nm+60°) ?
En uitlijnen na een lagerwissel?
Wat heb je dan veranderd...
Het geluid bleef! dus nog niet laten uitlijnen, vervolgens een nieuwe aandrijfas gemonteerd, oude tussen lager open gemaakt, daar zat een vierkante kogel in, na de wissel van de as nog steeds het geluid, ik had vandaag mijn opnieuw bestelde lager verwacht, jammer die had ik a.s. maandag willen wisselen.
Asmoer met moment sleutel na getrokken
10 jaar
Zenno ben niet zo technies maar probeer een `s met draaiende Motor in stil stand je stuur hellemaal naar links en naar rechts te draaien hoor dan of je dat geluid ook hoor
10 jaar
Hoi, ik weet waar je op aanstuur!, het is niet de stuurbekrachterpomp, ik zou vandaag een nieuw wiellager ontvangen, maar er is iets fout gegaan.
10 jaar
Hoi, ik weet waar je op aanstuur!, het is niet de stuurbekrachterpomp, ik zou vandaag een nieuw wiellager ontvangen, maar er is iets fout gegaan.
dat is het niet maar heb je het geprobeerd, als je dat geluid hoor hoef je stuurbekrachter niet te zijn
10 jaar
Hoor niets!
Maar alles weer losgemaakt, goed onderzocht, toch een slijtplakje op de ankerplaat, lager loopt zuiver, zonder vervangen van een nieuwlager alles weer ingebouwd, rondje gereden geluidje is er nog schrk, schrk schrk, schrk!! enz
ankerplaat met een spiegeltje bekeken loop niet aan.
10 jaar
Zit er geen steentje tussen?
vandaag een flinke rit gemaakt, bij lage snelheid schrapen, bij 80 een brom, boven de 100 hoor je niet veel, vrijdag gaat er toch een nieuw lager in
10 jaar
Lager vervangen geluid is er nog!!!!!!!!!!! als ik flink aan de as draai hoor ik het tussenaslager tikken, lager besteld en maar weer vervangen
10 jaar
Steunlager vervangen 2x, wiellager vervangen 2x, controle ankerplaat , een andere as het geluid is er nog, de winterbanden maken wel geluid, maar het zelfde geluid had ik ook met de nieuwe Michelin voorbanden, ik weet het nu helemaal niet meer maar er kan niets vastlopen !!
10 jaar
Ik heb de auto D3 laten uitlijnen, de garage heeft alles gecontroleerd geen bijzonderheden, alleen het geluidje blijft, als de auto is opgekrikt hoor je niets,
ik heb de winterbanden gewisseld. nu komende week aanhoren. ik begin er een beetje in te berusten.
10 jaar
Zeno, is er nou een geluid of niet ??!! "de monteur" zegt op 29 augustus, dat deze niets hoort. Het garagebedrijf kan niets vinden, en jij wordt gek. Ergens klopt hier iets niet.
Hoe vaak is er inmiddels een voorwiellager vervangen.? Heb je dit zelf gedaan, of laten doen. Ik lees ook dat je het ´oude´lager hebt onderzocht. Een gedémonteerd lager is vaak verrot door het uitpersen van deze. Ook wordt hierbij dan de stofafdichting vernietigd.
Je zit je te concentreren op de voorwielen, maar KOMT dit geluid wel vanaf de vóórwielen ? Rijgeluiden kunnen wel vertekenen. Ik wil best geloven dat jij een geluid waarneemt, maar stuur je niet, met je verhalen, iedereen naar de voorzijde van je auto? Is het niet bv. een achterwielllager?
Ik lees dat je de schijven en remmen achter hebt vernieuwd, maar nergens het lager.
Twee maal de wiellagers vervangen, ik heb het zelf gedaan, omdat ik twijfelde, te veel druk gezet op de buitenring door pers schijf!
oude lagers gecontroleerd op oneffen heden en schalen. ik heb mij op de voor en achterzijde gericht, kennissen en mijn vrouw en kinderen horen het geluid ook, en die baalt van de kosten en het geluid wordt niet minder, de achterwiellagers draaien geluidloos ( blokken verwijderd).
de banden zaak heeft ook nog goed geluisterd.
10 jaar
Wiellagers achter laten zich het best beoordelen, al rijdend. Opkrikken en in de lucht hangen, en ronddraaien wil niet alles zeggen.
Als je vrouw eens mee gaat naar de garage, en een rit gaat maken samen met een monteur, wellicht kan ze dan zeggen wanneer het geluid optreedt.
Veel te leuke monteur, straks komt ze niet meer terug!!
ik heb vrij veel ervaring met de V40 enkele tonnen mee gereden en onderhouden, ook met de achterwiellagers van de V, uit ervaring weet ik wat je voor hoor komt van achter (ik zal een achter lagerunit kopen en vervangen) en zullen het meemaken
10 jaar
Dat is natuurlijk onzin. Je wil in de eerste plaats geen geld uitgeven, je vrouw baalt daarvan, dan ga je op voorhand dingen vervangen, waarvan je niet weet óf deze wel versleten zijn, of juist niet.!?
Die ervaring van jouw zal wel meevallen. Dan hoef je niet tot twee keer toe het lager vervangen. En, "uit ervaring weet ik dat geluid van achter- voorkomt".!!
Nee, doe maar niet. Je hebt ook nog links en rechts.
Jouw kennissen, jij, je vrouw en kinderen horen het, en de monteur en garagebedrijf niet ????. Horen ze het ook, als JIJ niet in de auto zit? Zo ja, dan ligt het aan jouw. ...
Hoi, heb 5 auto's een nieuwe C3 7.000 km, een Simca 1000 R, een suzuki cabrio , een dagelijks een Toyota RAV 45.000 km en die maken geen geluid, mijn V40 T4 met 127.000 km met een vervelende brom tussen 40 en 50 tussen 70 en 80 ik heb rij al 44 jaar oude auto.s en het zou aan mij liggen ja dat klopt, ik wil dat de auto als nieuw rijd, (ziet er ook helemaal nieuw uit) dat is mijn Hobby
Wij hebben gisteren rond de 160 km snelweg gereden prima! op twee stukken A4 (80) en A13 (80) tjip tjip tjip !!!!en de bocht bij Rotterdam A30 en een brom rond Zoetermeer, ik rij met nieuwe Michelin banden
woon je ik de buurt van Heemskerk mag je luisteren
Ps ( ik heb al de geplaatste geluiden op internet al gelezen) en ik vervang niet alles zo maar, maar zeer overwogen.
10 jaar
begin nu aan het differentieel te twijfelen, Zeno , vooral ook in doorlopende bochten
[quote=zeno]het zou aan mij liggen ja dat klopt, ik wil dat de auto als nieuw rijd, ............... en ik vervang niet alles zo maar, maar zeer overwogen.[/quote]
Zeno, je bent toch met me eens; erg duidelijk is dit verhaal niet. Je Garagebedrijf hoort het niet! Monteur hoort het niet! Zou het niet handig zijn als je die mensen laat meerijden met je, en het geluid zo laten horen ! Dat werkt erg verhelderend.
Vraag: is het in elke versnelling te horen? Bij een bepaald toerental, bepaalde snelheid ? (wordt nu ook erg nieuwsgierig, naar de oorzaak)
Ralf,
ik heb geprobeerd om een geluids opname te maken, maar die zijn niet duidelijk genoeg! te veel bijgeluiden en te vlak.
Wat betreft het garagebedrijf was een (garantie kwestie) die is nu verlopen! Natuurlijk heeft de verkoper (monteur) meegereden (IK HOOR niets mischien de banden BLA BLA BLA ) was het antwoord, en hier kon ik het mee doen!!!! zij hoefden het niet verhelpen dat ken ik zelf wel als ik maar weet wat het is.
De banden firma waar ik afgelopen week ben geweest kunnen het ook niet thuisbrengen. (konden de gecupte winter banden zijn), maar nu zitten de nieuwe zomerbanden er weer op, en het geluid is hetzelfde.
Het is pas duidelijk te horen ( boven de radio uit) in de rechter bocht tweede versnelling en tussen de 40 en 58 Km per uur en tussen 75 en 82 km per uur rechtdoor rijden maar ook in flauwe rechter bochten, verder rijd de auto super!! versnelling en toeren maken niet veel uit.
Het is eigenlijk niet zo belangrijk, alleen vervelend, ik weet dat alles technies goed in elkaar zit.
ik ga nog wat geluids opnames proberen (met de telefoon)
10 jaar
Laat die geluidsopname met je telefoon maar zitten.
Maak die rechterbocht eens in zijn ´vrij´. Is het geluid er dan nog? OF alleen met een ingeschakelde versnelling, koppeling los.!?
maakt niets uit in zijn vrij in de bocht, koppeling in getrapt in de bocht of trekkend in de bocht het geluid is er bij tussen 40 en 50 klinkt het hard. handrem aantrekken of licht remmen maakt ook niets uit, het blijft net of er een rem aanloopt
10 jaar
Tja, als het id zó oproepbaar is, zoals jij schetst, dan moet het toch te localiseren zijn door een ervaren monteur. Laat eens een onafhankelijke monteur meerijden. Eentje die niet afhankelijk is van de uitkomst ........
Geluiden zijn vanachter de PC niet te beoordelen.
Nou....dat dacht ik een paar maanden geleden al....
Je bent hier nu vanaf augustus 2013 mee bezig en je blijft maar vragen.
Ga naar een goeie garage en laat een goeie monteur met die auto rijden.
ludolf.
10 jaar
Klopt ik heb de auto in augustus gekocht,
Al dat rijden door goede monteurs kost een hoop benzine, ik wil een oplossing! er is veel gebeurd maar niets verbeterd, kan toch niet zo moeilijk zijn. zou dit nou een echte PROBLEMCAR zijn
10 jaar
[quote=zeno]Al dat rijden door goede monteurs kost een hoop benzine, ik wil een oplossing! er is veel gebeurd maar niets verbeterd, kan toch niet zo moeilijk zijn[/quote]
Soms moet er nou eenmaal een stukje gereden worden om een redelijke diagnose te krijgen. Vaak lukt dit wel maar soms ook niet.
De auto rijdt op LPG dat zullen de kosten niet zijn.
Mogelijk zit het probleem in de schakelbak, met name in het differentieel, dit is heel goed mogelijk.
Er blijft niet veel over.
Gr. paul
Hoi Zeno,
Hoe is het met de volvo?
Ben benieuwd.
Mijn stethoscoop is net binnen gekomen ik ga alles punt voor punt nalopen, ik had afgelopen woensdag een afspraak met een chef monteur van Volvo, maar hij was helaas ziek thuis! als ik weet wat het is meld ik het.
10 jaar
Net de auto opgekrikt, en wielen laten draaien, lagers zijn geluidloos, steunlager hoor je de kogels rollen (lager is nieuw) de linkerband hobbelt, omgewisseld met achter, er zit een tjp tjp tjp tjp geluidje, hoorbaar zonder stethoscoop, ik zal de linker remklauw helemaal terug drukken, zouden toch de nieuwe Michelin banden het geluid produceren?
10 jaar
Je hebt het telkens gehad over een schrapend geluid. Ook een Michelin band maakt geen schrapend geluid.
Druk die remcilinder effe terug, en geef dan nog eens een zwiep aan dat wiel. Verschil hoorbaar ???? ?
Alles los en schoongemaakt, maakt allemaal niets uit, wat wel opviel dat de binnenste remblok aan de buitenrand 1,5 cm gladgeslepen was, de temperatuur van de schijven zijn gelijk aan elkaar, recht uitrijden tot 40 km per uur geluidloos na 40 begint het tot 55 bij 60 is alles weer rustig, bij 70 tot 85 is het geluid er weer, komen de week naar de APK kijken of ze wat kunnen vinden
10 jaar
Wat bedoel je met "1,5cm gladgeslepen". Zijn de remschijven verroest? Heb je er een foto van ?
Dat lijkt me niet goed, maar weet dan ook niet precies wat je bedoelt.
Het rechter remblok is voor de helft 1,5 cm (laten we zeggen ) gepolijst of er meer druk op de buiten kant komt (misschien in de rechter bocht) de schijven zijn niet verroest ( alles is nieuw)
10 jaar
Dan zit de remblok onjuist gemonteerd. Welllicht scheef.
Zitten de clips goed?
Alles zit goed! daarom heb ik alles losgemaakt om dit te controleren, en afwijkingen op te sporen, en om te kijken of het hitteschild niet aanloopt tegen de wielflens of remschijf maar daar zit 3mm ruimte en asmoer op juiste moment gecontroleerd
10 jaar
Zeno, nou niet eigenwijs zijn. Als je remblok over een breedte van 15mm ´gepolijst´ is, zit NIET alles goed. Je begint met de melding "alles zit goed". Maar dat is natuurlijk niet zo.
Zit er speling / ruimte op de remtang dan wellicht? Lopen de geleidepennen soepel genoeg? Is het wel de goed remblokken-set.?
Een hitteschild zit niet bij de wielen. Je bedoelt de ankerplaat? Plaat die de wind langs de schijf geleidt.
Alles weer losgemaakt, het geluid rechts komt (vermoedelijk) van de remzadel die minimale ruimte had dat bij wringen in de bocht deze tegen de remschijf aanliep, de remzadel had een blanke schaaf spoor.
10 jaar
als die minimale ruimte dan tot dit slijtspoor lijd , vijlt het een beetje verder in dan kan dat geen geluid voorlopig meer geven , en weet je tenminste dat het daar niet zit
Ik durf bijna niets meer te posten, twee andere fusees/wielnaaf gehaald bij Rima
Gebruikte rechter fusee geplaatst, gebruikte as met nieuw steunlager geplaatst, het geluid blijft gelijk met het gereviseerde fusee,
als ik 45 rij en ga slingeren is het geluid naar recht hard!! en naar links gaat het weg!! ik ben tot nu niets opgeschoten. vrijdag de andere kant het setje wisselen!
ik begin met molentjes te lopen. Ik hoor het geluid toch echt rechtvoor!!!
Tevens een optie op een andere versnellings-bak, dit zou het ook !!!! kunnen zijn volgens de garage.
10 jaar
ervaren monteur stukje laten rijden, had je veel geld ergernis onnodig getob allemaal uit kunnen sparen, nu maar hopen dat je een bak met een goed differentieel op de kop tikt Zeno
gr Thorpe
Gisteren APK keuring gehad, wat ik al wist!!! geen opmerkingen!!!, geluid aan de orde gebracht, veel aandacht aanbesteed maar geen oplossing!!
ik heb de Volvo garage gebeld waar de auto vandaan komt, en volgens de monteur kan de M56 niet defect zijn, zeker niet met de lage km stand, morgen met een onafhankelijke monteur rijden!
Ps. en ik heb een bak gevonden met een lage km stand
10 jaar
Hoera Gebak!
net weer de auto op de krik met de stethoscoop alles afgezocht ((niets)) wiel er af schijf vastgezet, weer laten draaien ((tjip tjip tjip)) daar was het geluid, stethoscoop er op niets, fusee er af, slinger aan het lager BINGO!!
wissel fusee rondje rijden 40 stil 50 stil Top!!
Heren bedankt voor de steun
Oud monteurs gezegde wat je rechts hoor!! komt van links !!
10 jaar
Dus het probleem zat in de linker fusé ?!? Het wiellager links was dus de oorzaak ?
[quote=Ralf_Jensen]Dus het probleem zat in de linker fusé ?!? Het wiellager links was dus de oorzaak ?[/quote]
Ja !!
Maar nu kwam ook de aap uit de mouw, nadat ik de garage belde dat ik het geluid gevonden had! bleek de auto voor dat ik hem gekocht had, door de vorige eigenaar binnen een maand teruggegeven, geluidje!! wat de monteurs niet konden vinden , er waren ook veel dingen uitgevoerd o.a. drie keer laten uitlijnen, nieuwe bussen, remmen rond om velgen, nieuwe banden, schokbrekers, veren.
Maar goed dat verleden tijd! de auto rijd weer zoals een Volvo moet rijden SUPER!!
ik kon het laten om het lager te bekijken! de buitenste rijkogels zijn verkleurd, ((dus het lager is bloedheet geweest)), verder heeft de kooi visueel geen afwijkingen
10 jaar
Zeno, in de eerste plaats ben ik blij voor je dat het probleem nu weg is.
Maar je zegt op 7 maart dat het lager is vernieuwd. Kunnen we daarmee dus uitsluiten. Nu kom je aanzetten dat het verkleurd is, en bloedheet geweest ??? Dan heb je deze toch op de verkeerde manier gemonteerd.
Ik heb de gehele topic nog eens geheel teruggelzen. >> Jij bent niet in staat een lager te beoordelen. Ook kun jij geen wiellagers monteren. , Een gedémonteerd lager is niet meer goed, dus ook niet om conclusies te trekken..
Dit is puur gebaseerd op de teksten die je hier neerkwakt.
Nee!! ik heb het alleen over de rechterkant gehad ! omdat wij allen het geluid rechtsvoor waarnamen (als het krom geschreven is komt omdat ik geen Neerlandicus ben) maar een eenvoudige jongen.
Rechts zijn de lagers 2x vervangen en op het laatst een compleet fusee met lager, om alles uit te sluiten!!
Links heb ik maandag een compleet fusee met daarin een lager die bij Rima heb gekocht geplaatst,
van morgen het ik uit het oude linker fusee het lager geperst om te kijken of ik wat kon ontdekken waarom deze geluid maakte, daarom heb ik het lager uit elkaar gehaald, en wat mij opviel dat de kogels die aan de wielzijde verkleurd (blauw)waren t.o.v de kogels die aan de binnen zijde van het lager zaten.
Het lijkt mij een gevalletje teveel toespoor over een langere periode(dus te veel druk op de buitenste lagerkooi) de SKF lagers zijn van prima kwaliteit en gaan vele tonnen mee!
10 jaar
De levensduur van een lager , wordt mede bepaald door de manier van monteren. Ondeskundige montage leidt meteen tot reduceren van de te verwachten levensduur.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar