Ik ben sinds twee jaar in bezit van een XC90 D5 AWD uit 2005. Sinds aanschaf van de auto heb ik op de meest onregelmatige momenten een storing die er maar niet uit gaat. Als de auto koud is (maar niet altijd) hoor ik een apart 'sissend' geluid uit de motor komen waarna het oranje motormanagement lampje gaat branden met de tekst 'motorservice vereist'. Als ik de auto uit zet en daarna weer aan is de storing weg en kan ik daarna de rest van mijn reis afmaken. Bij lange stukken (naar bijvoorbeeld Duitsland) heb ik het soms wel 5 maal gehad en andere keren weer niet.
Foutcode is 6805 (volgens mij) Wat ik al heb vervangen: motorsteun rubbers, lucht massa meter, turbodruk sensor, vacuum afgesloten.
Volgens het Volvo uitlees systeem kan het nog maar 1 ding zijn, de turbo. Echter lees ik ook dat het de intercooler zou kunnen zijn. Daarnaast is het vreemde dat nadat ik een volledige software update heb gedaan in combinatie met het vervangen van de turbodruk sensor deze storing maanden niet heb gehad. Echter na het loskoppelen van het alarm (sofware matig) is de storing terug gekomen.
De afgelopen week meerdere malen de storing gehad nadat ik eerst een groot stuk heb gereden (geen probleem), aan het eind van de dag bij het starten (koude motor) wegrijden en direct bij het inschakelen van de turbo (bij 1800 / 2000 toeren) dit geluid te horen waarna hij in storing slaat. Daarna de auto uit / aan en het probleem is weg.
Ik kwam er vandaag achter dat het oliepijl erg laag was (onder laagste niveau) en heb er een liter olie bij gegooid. Wellicht zou de storing ook kunnen ontstaan doordat de turbo bij een koude motor te weinig olie krijgt, of heeft dit er niets mee te maken?
Graag hoor ik wat het kan zijn, want ik vind het erg zonde om een turbo te vervangen als het probleem mogelijk wat anders is..
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groet, Jesse
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem zit niet de turbo. Probleem zit in de vacuümslangetjes of een klepje. Het sissend geluid moet je vinden. Ik ben er van overtuigd dat je het probleem hebt gevonden. Inlaatspruitstuk kun je door de dealer laten afpersen, maar ik geloof niet in een lekke slang of intercooler als het, maar soms voorkomt.
Ja kan heel goed je intercooler zijn of je VNT-regelaar ( turboregelklep)
Highway bedankt voor je reactie! Welke slangen zijn dit dan allemaal die ik vervangen? En hoe kan ik testen of ze lek zijn?
Herman, turboregelklep heb ik een tijd geleden vervangen, Inc software update, toen maanden geen last gehad. Nu als de motor koud is en als ik in de range van rond de 2 /2,5 duizend toeren houd hoor ik een vals luchtgeluid, dan moet ik de motor rond de 3000 toeren houden anders slaat hij 1 keer in de noodloop. Bij het opnieuw aan en uitzetten is het probleem verholpen.. Ik ben de draad kwijt en de Volvo garage ook:)
10 jaar
Heeft de volvo garage ook het inlaat systeem afgeperst? ze hebben gereedschap om op de inlaat slang te zetten. Daarna zetten ze er lichte druk op en iedere lek komt boven (ntercooler, turboslangen enz enz) wat aan de inlaat is gemonteerd.
Dat is een tijd geleden gedaan (jaar), toen geen lekkage aangetroffen, denk je dat ik het nog een keer moet doen?
10 jaar
baad het niet dan schaad het niet.
Ga ik doen, wat zijn de volgende stappen als er geen lekkage wordt aangetroffen?:)
10 jaar
Het beste zou zijn als je de storing hebt naar de garage rijden. Dat ze het sis geluid kunnen vinden.
Het sis geluid kan komen door afregelen turbo. Als dit niet volgens de normale manier kan, de actuator, grijpt de elektronica in waardoor de regeling zeer grof gaat. Dit kan dan met bijgeluiden gebeuren. Lekkage in het vacuumsysteem zul je nooit horen, daar zijn de slangetjes en de onderdruk, opbrengst, te klein voor.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar