Bij de keuring bleek dat de co2 uitstoot veel te hoog waren, en volgens de keurmeester was er onverbrande benzine aanwezig in de uitlaat, dit laatste zou volgens hem
een mogelijke oorzaak zijn van een defecte of het slecht functioneren van een sonde, vraag is wie heeft raad waar het eerst te zoeken, en of er een simpele manier is om
zelf de lamda sonde(n) te testen ?
B.v.d voor het meedenken
m.vr.groeten
Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
CO2 kan eigenlijk niet hoog genoeg zijn en er zijn geen regels voor afkeur op CO2.
Waarschijnlijk is het CO percentage te hoog. De onverbrande benzine zal wel een hoog niveau HC zijn.
Wat zijn de waardes van de 4-gas test? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal.
Dit zowel bij stationair als bij verhoogf toerental. En was dit alleen bij LPG of ook op benzine?
Zonder die waardes is het gokken, maar als alleen CO te hoog is dan kan het zomaar de katalysator zijn.
Bedankt voor je reactie,
De waardes voor de CO zijn bij stationaire toerental 4.12 en bij verhoogd toerental ( 2500-3000 ) 3.32 en het lambda getal hierbij is 0.910,
wellicht dat deze gegevens meer zeggen over waar het probleem te zoeken !
De waarden zijn gemeten alleen op benzine .
m.vr. groeten
Hans
10 jaar
nergens geen vacuüm lek? luister eens goed of je nergens geen slangetje hoort sissen. Meestal het slangetje naast het inlaat spruitstuk dat een bocht maakt. De benzine drukregelaars willen ook wel eens gaan lekken.
Een vacuum lekt lijkt me onwaarschijnlijk, we hebben pas het gehele vacuum systeem gecontroleerd op verstoppingen, wel hebben we hierbij het paarse vacuum slangetje vervangen door een slangetje met een grotere binnen diameter, zou dit mogelijk het CO probleem kunnen veroorzaken ?
Vreemd vinden we wel dat de motor zelf perfect loopt en geen benzine dampen ruiken, in tegenstelling tot LPG wat we wel regelmatig bij momenten kunnen ruiken, en zich voordoet sinds we recentelijk de motor uit en in hebben gebouwd, terwijl er geen gas lek te detecteren valt.
Hans
10 jaar
Wat zijn de andere waarden? De waardes waar oldford om vroeg. HC CO Co2 en O2? Trek het slangetje van de benzine druk regelaar eens los of er geen benzine uit de regelaar loopt. Slangetjes goed nalopen want een klein lekje kan soms grote gevolgen hebben.
Foutcodes? Riem op tijd? Heb je het gehele gas systeem op lekkage gecontroleerd met een snuffelaar?
De waardes waar oldford om vroeg hebben we niet, we wonen namelijk niet in Nederland en wordt hier alleen de CO waarden en het lambda getal gemeten.
De distributieriem hebben we (toen de motor was uigebouwd) nagezien en iets versteld naar de markeringen, en merken nu duidelijk dat de motor meer vermogen heeft als voordien en zoals reeds gezegd loopt de motor verders als een horloge, dus de riem lijkt ons niet waarschijnlijk. We gaan in iedergeval het slangetje van de benzine drukregelaar en de regelaar zelf controleren op lekkage, en met OBD scanner kijken of er foucodes zijn. Het gas systeem is inderdaad met een snuffelaar gecontroleerd dus als de keurmeester goed zijn snuffelaar heeft gehanteerd mogen er geen lekkages in het systeem zitten.
Verders begrijp ik daar je niet terugkomt op mijn vraag of het door ons vervangen paarse slangetje van het vacuum syst. door een slangetje met een grotere diameter niet de oorzaak is van de veel te hoge CO waardes ?
Hans
10 jaar
Is het een Vialle AMS systeem?
Zo ja dan zou ik beginnen deze opnieuw in te leren bij warme motor.
AMS regeleenheid bij een 850 zit meestal onder de plaat van het dashboard aan de bestuurderszijde.
Er zit een blauw/witte draad aangesloten op een zwarte en diegene van de regeleenheid moet je voorzien van 12V en eerst stationair inleren door te laten draaien totdat groene led constant brandt daarna op toeren inleren dit gaat meestal wat lastiger om je toerental goed te kiezen tussen 2700 en 3100 toeren. Dus eerst op een bepaald toerental strak houden en dan na een halve minuut knop indrukken nu gaat de led rood knipperen en als deze constant groen brandt is hij ingeleerd. Blijft de led vervolgens direct rood/ groen knipperen dan heb je niet het juiste toerental.
Nee hans, ik denk niet dat het iets uitmaakt of het slangetje dikker of dunner is. Ik heb daar geen ervaring mee. Het inleren wat Herman bedoelt is ook te proberen maar dan blijft je CO nog hoog op benzine.
Inderdaad Highway heb er glad overheen gelezen....
Het gebeurt vaker dat lambdasondes stuk gaan maar meestal gepaard met motorstoringslampje..
Hoe is de waarde van je koelvloeistoftemperatuursensor uitlezen bij zowel koud als warm?
Hallo, Controleer ook je katalysator, Vacuum, Lambda's.
We gaan het e.e. komend weekend controleren ( bezine drukregelaar, waarde koelvloeistoftemperartuur uitlezen etc. ) wel hebben we inmiddels een kapotte slang aansluiting gevonden van het vacuum systeem gevonden ( zie foto ) zou dit mogelijk de oorzaak kunnen zijn ? we gaan deze zowie zo vervangen.
De opmerking van Bimmer specialist, het controleren van katalisator en lambda's, nu zal voorwat de katalysator dit door een specialist moeten gebeuren ! maar is dit ook zo voor de lamdasondes of is er een relatief eenvoudige manier om deze zelf te testen ?
Hans
[url=http://postimg.org/image/kr4d48mh1/][img]http://s18.postimg.org/kr4d48mh1/IMG_201...[/img][/url]
10 jaar
Hallo problemcar leden, inmiddels hebben van het gehele vacuum systeem zowat alle slangen (tjes) vervangen, de benzinedrukregelaar gecontroleerd, alle bevestigings bouten van het in en uitlaatspruitstuk nagetrokken, en vervolgens opnieuw naar de keuring, maar helaas de co waarden zijn nog steeds (veel te hoog) bij het stationair
draaien is de waarden ligt lager en bij hoger toeren draaien aanzienlijk lager maar nog steeds te hoog, het lambda getal was iets hoger. De keurmeester vermoed dat de
katalysator aan het eind van zijn latijn is ! vraag is er een mogelijkheid/truuk om er achter te komen of deze inderdaad aan vervanging toe is ? Verders loopt de motor als een naaimachine.
Wederom bijvoorbaat dank,
m.vr.groeten
Hans
10 jaar
Wat zijn de waardes van CO en lambda getal nu dan? Zowel stationair als bij verhoogd toerental.
Worden de andere waardes zoals CO2 en O2 niet genoteerd of echt niet gemeten?
Want een CO tester die een lambda getal moet uitrekenen heeft al die andere waardes ook nodig.
Worden ze dus gewoon "vergeten" door de keurmeester of zijn ze echt niet te zien op het display?
Inmiddels wederom naar de keuring geweest nadat we de beide lambda sondes hebben vervangen en de katalisator zelf, maar helaas de gemeten CO waarden zijn nog steeds veel tehoog en nauwelijks veranderd t.o.v de eerste keuring. Nog in reactie op de laatste vraag van Olford van 15 jan. j.l ; worden de waardes van CO2 en O2 wel gemeten maar niet geregistreerd. Volgens de keurmeester is de hoge CO waarden het gevolg van een te rijke injectie van brandstof, wat blijk uit de aanwezigheid van onverbrande benzine in het uitlaat systeem, het probleem zou (volgens de keurmeester) vervolgens gezocht moeten worden in een defecte motor temperatuur sonde of in de injectie rail waar een of meerder injectoren niet voldoende afsluiten en hierdoor tijdens de brandstof injectie lucht wordt aangezogen en hierdoor er teveel brandstof wordt geinjecteerd !
Ik heb met het OBD scantools de water temperatuur waarden uitgelezen warm plus minus 104 grdn en na ongeveer twee uur was deze 46 grdn.
Heeft iemand van jullie die ons probleem volgen nog een idee waar te zoeken ? O ringen injektoren, MAP sensor ?
B.v.Dank
Hans
10 jaar
Je "keurmeester" zet je wel continue op het verkeerde been, vind je niet?
Eerst was het de lambdasonde, toen de katalysator en nu eindelijk iets van een advies wat in de buurt van de waarheid komt. Probleem zit inderdaad ergens in het injectiesysteem wat de motor te veel benzine geeft.
Koelvloeistof temperatuur is niet de oorzaak, is misschien wat hoog maar zorgt niet voor een veel te rijk mengsel.
Wat zijn de waardes van de map sensor en de inlaat lucht temperatuur?
Wat is het CO nu? En het lambda getal? Zowel stationair als op toeren en voor beide brandstoffen.
Hallo Oldford, hierbij de laatst gemeten CO waarden en het Lambda getal : CO stationair = 4.05 en op toeren = 1.94 Lamda getal hierbij is 0.940, deze waarden zijn gemeten op benzine, op gas is hier blijkbaar niet mogelijk daar de meetapparatuur de CO2 niet (kan) meten.
Voorwat betreft de waardes van de MAP sensor en de inlaat lucht lucht temperatuur, deze worden niet gemeten door ons OBD scanner, wel heb ik de MAF waarden welke varrieert tussen de 3.570 en 4.830 afhankelijk van het toerental. Verders geeft de scanner in de live data bij Fuel Sys 1 OCL faulty H02S en de Freeze frame geeft deze bij Fuel Sys1 OL,not ready CL faulty H02S en tevens Troub.code P0455, welke echter niet wordt geregistreerd bij de functie Troub.code , wellicht verklaart dit dat nadat de motor in een hoger toerental te laten draaien (1500-2000 tpm) in het Live datastream bij FUEL SYS 1 de melding verscheen OL,drive conditions, waar daarvoor de OCL faulty H02S werd aangegeven, en aldus het een storing is in het (injectie) systeem welke niet permanent aanwezig is !
Hopenlijk kun je iets met voorstaande info ?
in afwachting,
m.vr.groeten
Hans
10 jaar
Tijdens normaal bedrijf moet de status van Fuel System 1 "Closed Loop" of "CL" zijn.
Open Loop (OL) due to system error betekent dat het systeem niet regelt omdat er een fout is geconstateerd.
Dat is geen garantie dat je met OBD2 die foutcode ook krijgt te zien, kennelijk moet je daar voor Volvo specifieke apparatuur hebben. Ik heb dat meer gezien ook bij andere merken.
Open Loop due to drving conditions krijg je o.a. bij gas los laten bij hoger toerental als de brandstof inspuiting wordt gestopt.
Freeze Frame informatie zegt niets als er geen foutcode in OBD2 is. Eigenlijk hoort de scanner die niet te laten zien.
Lambda sonde was vervangen zei je. Met wat? 2e hands, universeel of origineel Volvo?
Krijg je wel een signaal te zien in live data van beide lambda sensoren? Zo ja, wat is dat?
De vervangen lambda sondes zijn van het merk Walker, dus de kwaliteit moet goed zijn ! Verdere waarden in de live data welke worden getoond zijn ST FTRM1 % en
LT FTRM1 % de waarden hiervan varieeren erg van -88.2 tot 1.5 voor de ST en voor de LT van -88.2 tot 3.1, tevens laat de live dat de O2S11 waarden zien (V) = 0.785 en 0.820 en het % -3.1 en 1.5 met boven het percentage teken error; Voor de OS12 (V) = 0.450 en % N/A
hopenlijk zegt voorstaande je iets meer !
Hans
m
10 jaar
Walker valt bij mij in de categorie dubieus, ik gebruik bij twijvel liever origineel.
Wat was het merk van de sonde die er uit kwam? Bosch?
Fuel trims (zowel kort als lang) hebben belachelijke waardes bij negatief zijn. Bij 88% van de basis af doen hou je bijna niks over.
Signaal van de voorste sonde komt overeen met een rijk mengsel, de achterste (O2S12) was ofwel niet warm of heeft geen verbinding (open circuit).
Percentage bij het signaal van de voorste sonde impliceert dat de ecu aan het regelen is rond lambda 1.
Maar dat klopt niet met het gemeten CO en het klopt ook niet met het lambda signaal dat continue rijk aan geeft.
Misschien de oude sondes eens terug zetten en dan kijken wat de signalen en de fuel trims doen?
Vergeet dan ook niet de actuele waarde van de Fuel System - Open of Closed Loop.
Updat gemeten waardes , excuses maar ik heb je een aantal waardes verkeerd doorgegeven, hierbij de juiste waarden : ten eerste de live data bij motor uit ;
Fuel sys 1 OL not ready N/A, Fuel sys 2 N/A, ST FTRM1 % = 0.0 LT % = 3.1 Maf(lb/min) = 0.00 ABSLT TPS % = 9.8, Secondairy air = Error, 02S11 (V)= 0.680 % = 0.00,
De 02S12 geeft de scanner niet weer, deze had ik overgenomen vanuit de handleiding.
Bij een draaiende motor de volgende waarden bij repect. 850 tpm. en 2000 tpm. ;
Fuel sys 1 OL drive conditions, Fuel sys 2 N/A, zowel bij 850 tpm. als 2000 tpm., ST FTRM 1 % = 1.00 en LT FTRM 1% = 3.1 even eens gelijk bij beide toeren,
Maf = 4.00 bij 850 tpm. en 9.40 bij 2000 tpm. , ABSLT TPS = 10.1 bij 850 tpm. en 11.70 bij 2000 tpm., en de O2S11 waarden (V) = 0.835 bij 850 tpm. en 0.930 bij 2000.
De error weergaven (in alle drie de metingen) is van secondairy air syst.
Nogmaals excuses voor de foutieve waarden, wat denk je van de error weergaven secondairy air ?
Hans
10 jaar
Is je kat ook van Walker? sluit ik me ook aan bij Oldford. P0455 is lekkage ik de evapklep. Op het internet vind je genoeg over deze foutcode alleen in het engels. Vul in bij google: p 0455 volvo 850.
https://www.google.nl/search?q=volvo+850...
Wederom kloppen de verschillende data niet met elkaar, dan wel zijn zeer mysterieus.
De data bij motor uit: wanneer zijn die opgeschreven? Koude motor die nog niet gedraaid had?
Of warme motor valk na het uitzetten en kontakt weer aanzetten?
Bij een stationair draaiende motor hoort de Fuel System status niet OL due to drving conditions te zijn.
Die moet ofwel Closed Loop zijn, dan wel Opel Loop due to System Errors.
In Open loop hoort de Short Term Fuel trim 0% te zijn en niet 1.
Kennelijk werkt noch de lambdaregeling, noch het zelflerende systeem, want met een continue hoge spanning op het signaal van de lambdasonde zou de Long Term Fuel Trim minder moeten worden en wellicht negatief moeten worden.
Error als status bij Secondary Air System bestaat officieel niet. Dat zou een fout in de scanner zijn of de motor-ecu stuurt rotzooi als antwoord.
Ik zou deze scanner voorlopig maar opbergen, want echt te vertrouwen is deze kennelijk niet.
Ik denk dat je met specifieke Volvo software een hoop verder komt.
Ik denk ook dat je dat aan een specialist moet overlaten, want echt veel kennis van uitlezen is niet aanwezig.
Voorwat betreft je laatste conclusie m.b.t de kennis van uitlezen heb je volkomen gelijk, maar we vinden het ontzettend interessant en aldoende leert men en worden toch elke keer wat wijzer ! misschien wel wat lastig voor jullie als specialiten !
Voorwat betreft de qualiteit van onze scanner géén idee! type U381 memoscan ! wel gaan we zowiezo specifieke Volvo software aanschaffen.
Betreffende jullie opmerking over de qualiteit van Walker verbaast me, zover als we hebben kunnen nagaan maakt Walker één van betere catalisators en kan me niet voorstellen dat de door hun geproduceerde lambda sondes niet van een gelijkwaardige qualiteit zijn (made in Japan) Overigens de lambda sondes welke we gewisseld hebben zijn van het merk Bosch, en de sonde is wit gekleurd.
De genoteerde waardes bij motor uit zijn genoteerd nadat de motor een uur daarvoor had gedraaid bij een water temp. van 55°, en nadien zoals aangegeven de motor station. laten draaien en op 2000 toeren en nogmaals de waardens genoteerd.
De gemonteerde katalysator is van het merk EE (engels fabrikaat) en dus met de walker sondes.
Wat is wenselijk de waarden uitlezen bij een koude motor of een warme motor ? en kun je iets meer info geven over de gewenste waardes of waar we deze kunnen vinden op internet ?
Nog een laatste vraag wat zijn de consequentie als de stekker verbindingen van de beide lambda sondes zijn verwisseld ? bij het uitbouwen van de motor hadden we ze wel gemerkt !
m.vr.groeten
Hans
10 jaar
De waarde die de lambda sonde afgeeft bij stilstaande motor is uiterst verdacht.
Na een uur stil staan is de sonde afgekoeld en technisch niet in staat een signaal te genereren.
Als de sonde dat wel zou zijn, verwacht je een laag signaal (veel zuurstof). Want de uitlaatgassen zijn wel verdwenen na die tijd.
Wat je zou moeten zien is de voorspanning die Bosch vaak gebruikt (0,45 volt) of bij gebrek aan voorspanning een signaal van 0,0 Volt.
Wat voor signaal zie je van de lambdasonde 's morgens vóór dat de motor de 1e keer gestart wordt?
N.B.: Dat Walker een van de betere katalysators maakt, trek ik in twijvel. Ik gebruik normaal gesproken alleen origineel om problemen te voorkomen. Er staan hier genoeg voorbeelden op het forum van aftermarket cat's die of nieuw uit de doos al niet werken of de strijd opgeven na een 1/2 jaar.
Als Walker dan zo goed zou zijn, waarom monteer je dan EE?
Bedankt voor wederom je snelle reactie, maar alvorens dat we verdere waarden gaan uitlezen gaan we eerst zorgen dat we de goede (specif.) voor o.a de 800 serie geschikte software installeren ( Volvo FCR diagnostic software ) inmiddels hebben we wel geconstateerd dat de benzinedrukregelaar lekt, waarschijnlijk daar de o-ring waarmee deze in de injectie rail is bevestigd versleten is, verders kan het zijn dat deze niet meer naatr behoren werkt en aldus een mogelijke oorzaak is van ons probleem ?
Je opmerking m.b.t waarom we dan geen Walker kat. hebben genomen is heel simpel, het zijn per slot van rekening auto's welke reeds enige jaren oud zijn en indien je zelf hiervan geen liefhebber bent en de nodige reparatie's kunt doen in feite reparatie's al snel te duur worden in verhouding tot de waarden van dergelijk soort auto's, hier horen ook zeker de onderdelen bij en wij proberen dan ook altijd buiten de originelen in dit geval Volvo onderdelen, vervangende onderdelen te vinden in een goede prijs qualiteit verhouding, welke alleen bewezen kan worden door de ervaring, om hierover in discussie te gaan is erg lastig, wel weet ik uit eigen proffesionele ervaring dat je altijd appels met appels moet vergelijken, en ook dat niet altijd de qualiteit van aftermarkets merken per definitie slechter moeten zijn.
Misschien dat je nog een snelle reactie kunt geven m.b.t de benzine drukregelaar ?
Wij laten in iedergeval weer van ons horen als we de juiste software hebben,
Hans
10 jaar
[quote=daltons]inmiddels hebben we wel geconstateerd dat de benzinedrukregelaar lekt, waarschijnlijk daar de o-ring waarmee deze in de injectie rail is bevestigd versleten is, verders kan het zijn dat deze niet meer naatr behoren werkt en aldus een mogelijke oorzaak is van ons probleem ?
Misschien dat je nog een snelle reactie kunt geven m.b.t de benzine drukregelaar ?
Hans[/quote]
Als via het membraan dus vacuüm aansluiting lekt komt er via het vacuüm extra benzine in de motor waardoor een hoog CO.
Als het langs de O ring lekt lijkt me niet, want de druk in het systeem zal niet zo hard zakken dat hij de minimale druk niet haalt.
De foutcode aan de EVAP klep zou ook kunnen omdat hij dan benzine dampen(klep die open blijft) zou kunnen aan trekken uit het filter of een scheurtje in een slang of koolstoffilter gescheurd. Je gelooft me niet maar 9 van de 10 keer zit bij een 850 het probleem niet elektrische.
Ik onderschat je niet maar denk dat je iets kleins over het hoofd gezien hebt.
Ik geloof je graag en hoop dat je gelijk hebt, het lijkt me het zinvol om de benzinedrukregelaar te vervangen , naar ik aanneem is er geen methode om dit type te testen ? zoals je eerder hebt aangegeven voor het type die op de injectie rail worden geschroevd met de externe toevoer slangen, we zullen de EVAP demonteren en zien of de klep goed functioneert, en het koolstoffilter controleren en de slang aansluitingen van deze.
met. vr. groet
Hans
10 jaar
Je hebt een foutcode en als die niet meer terug komt ben je een stap verder.
Hierbij de ( eindelijk ) de oplossing van ons probleem van een te hoge co waarden, de oorzaak uiteindelijk bleek afkomstig te zijn van een niet meer functionerende secondairy airpump, de pomp is vast gelopen of gaan zitten doordat de airpump checkvalve niet meer sloot en er codentie vocht naar de pomp wordt gestuwd met als gevolg corrosie vorming in de airpomp. Tevens hebben we alle overige onderdelen welke ervoor kunnen zorgen dat de sec.airpomp ermee stopt vervangen ; zoals o.a airpump solenoid valve, airpump controle valve.
Nogmaals hartelijk dank aan diegene die hebben meegedacht aan ons probleem.
m.vr.groeten
Hans
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar