sinds kort berijden we een v70 d5,nu blijkt dat deze bijna constant zwarte rook afblaast.
al toevoeging aan brandstof gedaan(zit 6 mnd garantie op auto)
maar heb niet de indruk dat dit het is.
roetmeting geeft een waarde van max 0,8 aan??
iemand idee?
hoor wel eens iets over egr klep
of injectoren en interkoeler .
heb ook de indruk dat ik zo nu en dan vermogen kwijt ben,net of moet hij even nadenken voordat hij weg spurt?
gaat meestal dan ook met veel rook productie.
tevens als ik ong 115 rijdt lijkt het wel of hij beetje stottert,ook veel rook bij die snelheid??
iemand een tip?
bel in ieder geval volgende week garage om hier na te kijken.
ben alleen benieuwd of er op dit forum ook mensen zijn die dit herkennen.
voor de rest super tevreden over de auto,staat alleen zo lullig als je in de spiegel kijkt en alles is zwart achter je!
tevens valt mij op dat boordcomputer zegt dat ik na tank beurt 1180km kan rijden praktijk komt op ong. 850km??
bij rustige rijstijl?? gemiddeld 6,3ltr per 100km volgen boordcomputer??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zwarte rook is heel vaak een teken van lekkage in het inlaatcircuit. Lekke intercooler of slang.
intercoolers willen wel eens gaan lekken.
auto gaat woensdag naar garage,hopelijk kunnen ze wat vinden!
tevens verbruik vastgesteld van d5 automaat,bij rustig rijden komt dit op verbruik van 1 op 11,8km.
dit vind ik vrij hoog,kan dit met het roken te maken hebben??
of is dit verbruik normaal??
14 jaar
lees ook wel eens iets over dichtmaken egr??
is dit mogelijk,en is het aan te raden of beter van niet?
lees zelfs dat dit softwarematig kan?
14 jaar
Dicjtmaken van de EGR zorgt er voor dat de auto soepeler rijd. Echt zuiniger wordt hij er niet van.
Soms kun je softwarematig de EGR uitzetten, maar niet bij elk merk. Voor Volvo weet ik het niet.
Bij wat oudere voertuigen kun je de EGR volledig dichtmaken met een plaatje, bij wat nieuwere (bij Opel is dat al in 1999) gaat dan het storingslampje branden en moet er een gaatje in het afdekplaatje geboord worden.
auto gister weer bij garage opgehaald.
egr klep(ventiel?) schoongemaakt
luchtmassa meter schoongemaakt
volgens garage roken deze auto,s wel meer? maar mijn indruk is dat de auto nog steeds zenuwachtig rijdt(net of hangt hij tegen de versnelling aan)en die gaat bij constante snelheid nog steeds gepaard met rook!
bij gas dieper intrappen veel rook.
heb dus indruk dat auto inhoud en veel rookt en ook brandstofverbruik is volgens mij met 1 op 11,5 relatief iets te hoog!heeft iemand nog idee?ga hier volgende week denk ik mar weer mee terug.
14 jaar
Uit ervaring:
Een goede D5 rookt amper en verbruikt als automaat 6,5 tot 7 liter de 100 km.
Een oude 2.5 D of TDI rookten bij acceleren wel wat meer, maar een D5 absoluut niet.
14 jaar
Hoeveel heeft tie gedraaid,zit tie boven de 2 ton denk ik toch aan de verstuivers.
14 jaar
zit zelf steeds aan de luchtmassa meter te denken,volgens mij heb je dan ook wat minder vermogen en brandstof verbruik wat hoger en ook rook ontwikkeling!
wie weet hoe je die kunt testen?
volgens mij kunnen ze dat niet uitlezen??
14 jaar
vandaag weer getankt,verbruik van 1 op 11,5!!!
boordcomputer geeft nog steed 6,3 ltr/100km aan????
moter trekt niet goed blijft nog steeds een beetje "hangen" als je tegen de 80 km per uur gaat ong 2000 toeren en veel rook ontwikkeling,gas steeds beetje dieper in en dan ineens terugschakelen(automaat)
en met veel rook en gas vooruit?
rijd dus niet relaxed! maar beetje zenuwachtig,dit doet veel afbreuk aan een verder zo,n heerlijke reis auto!
14 jaar
Er zit toch nog garantie op?.
Terug naar de garage en als dat niet helpt zou ik de garage schriftelijk op de hoogte stellen van het probleem.
En dan een aankoopkeuring laten doen en kijken wat daar uitkomt.
Je gewoon niet met een kluitje in het riet laten sturen.
14 jaar
dat gebeurt ook niet!daar ben ik zelf altijd nog bij.
garage is nog steeds bereid om dit op te lossen,zal dus ook wel goed komen,maar hoop eigenlijk dadt er iemand is die aan de hand van mijn berichtjes dit kan oplossen zodat ik dit aan garage kan voorleggen.
vind ook zo vreemd dat verbruik zo hoog is,heeft dit verband met roken?en inhouden?
14 jaar
wat is er ondertussen gebeurt met de tips? Is het inlaatsysteem op lekagge gecontroleerd?
Bij deze topic was het uiteindelijk ook: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
inlaat systeem is nog niet getest,was ik ook wel nieuwsgierig na,als je dat leest van andere forem komt dit aardig overeen met mijn verhaal alleen heb ik wel veel rook ontwikkeling?
en inderdaad mijn vermoeden is dat lucht brandstof verhouding zo nu en dan niet oké is en daardoor hoger verbruik,rookontwikkeling en inhouden zo nu en dan.
nu allen de oplossing nog dan is het klaar,garage zou mij nog terug bellen voor afspraak.
14 jaar
ik heb ook de indruk dat er niet zoveel aan gebeurd.
laat een roetmeting doen,zegt ook het een en ander over de motor.
Inlaattrajekt nakijken op valse lucht en/of kapotte slangen.
Is het zwarte rook of blauwe rook.
EGR is ook verdacht.
14 jaar
Timing distributie?
14 jaar
Maakt de turbo nog voldoende druk? Te weinig turbo druk wil zeggen te weinig lucht in de verbrandingskamer en dus te veel brandstof en dus zwarte rook.
Maar normaal gezien moet dit wel opgevangen worden door de luchtmassameter.
Of een lek in het inlaat systeem, dan krijg je ook te weinig lucht in de motor.
14 jaar
Er kan een minimaal scheurtje zitten in een van de rubber turbo slangen,dat veroorzaakt het roken of een kleine lekkage in de intercooler..
het is allemaal heel vreemd,bijna 6 weken (bij temperatuur rond vriespunt)geen last gehad??
gister bij bijna 10 gr begint hij weer te roken ? lijkt wel of heeft de buiten temperatuur invloed op het roken van de motor,bij kou geen probleem en bij warm weer weer roken en houd de motor zo nu en dan bij accelereren in?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar