Na een terreinrit kookte de radiateur over. Deze was ook lek.
Ik heb hem vervolgens vervangen met een goede gebruikte originele WILLYS radiateur.
Maar het probleem bleef. Na 10 minuten staat de temp meter op 200 graden Fahrenheit.
Ik heb vervolgens de thermostaat er uitgehaald.
geen oplossing.
Vervolgens heb ik de kop ultrasoon laten reinigen en af laten vlakken
Deze zit er op met nieuwe koppaking en bouten.
Ik heb de rotor en verdelerkap vervangen, de bougies en -kabels
Ik heb de carburateur afgesteld met behulp van een colourtune bougie
ik heb de waterpomp er af gehaald en schoongemaakt, de schoepen zijn heel
En last but not least een nieuwe thermostaat geplaatst.
Vervolgens het onderblok gereinigd en gespoeld.
Ik laat m stationair draaien, niets aan de hand. temp mater in het koelwater gehangen, blijft netjes 80 graden.
Ik ga rijden(snelweg, dus voldoende rijwind) en na 10 minuten 180 gr F...en zelfs voorbij de 200
kom thuis. zet m uit en een hoop gesis bij de radiateur dop en geborrel in de radiateur zelf...hij kookt dus echt, het is niet de meter...
Ik ben nu al een half jaar bezig en de moed zakt me in de schoenen..
Wat kan ik nog doen?
Wat kan het zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Radiateurdop is goed ?
vergeet ik nog te zeggen, die heb ik nieuw inderdaad!
9 jaar
Dan zou ik een uitlaatgastest doen op het koelsysteem , zodat je uit kunt sluiten dat er verbrandingsgassen in het koelsysteem komen door een scheur in de kop of in het blok.
er is geen scheur in kop of blok helaas. Helaas in dit geval...
9 jaar
Hoe is dat gecontroleerd dan ?
Je moet op een gegeven moment dingen uit gaan sluiten , dus controleren op verbrandingsgassen ! hiermee kun je al veel uit sluiten.
Hoe is de radiateur uit en vooral inwendig qua reinheid ?
door het bedrijf wat de kop heeft gedaan.
radiateur is mooi schoon. heb ook al zitten denken aan verstopte pijpjes binnen in.
Maar de radiateur vervangen is het eerste wat ik heb gedaan.
het probleem bestond al met de vorige...
9 jaar
Volgens mij moet je dit blok nog ontluchten , ook gedaan ?
Is dit nog de Willys uit de Tweede Wereldoorlog? Dan is het onwaarschijnlijk dat je een GOEDE gebruikte radiateur hebt kunnen vinden en zit daar dus het probleem denk ik. Er zijn bedrijven , die je radiateur ECHT als nieuw kunnen maken. Ik heb er eentje uit 1942 in onderhoud gehad met een messing radiateur. Daar is een nieuw koelblok in te zetten waarbij onder- en bovenbak meestal overgezet worden dmv solderen.
9 jaar
Ok ik snap het. Dus dan zou die radiateur toch onder handen genomen moeten worden...
Misschien even testen met een andere radiateur er voor eerst
Blok onluchten: ik heb hem laten draaien (half uur )zonder radiateur dop er op.
Is dat voldoende?
En hoe meet je uitlaatgassen in het koelwater?
Wat betekent het als je de motor laat draaien zonder dop en hij spuugt koelwater uit?
Bedankt alvast!
Grt
9 jaar
Zitten er geen kraantjes op dit blok op het hoogste punt of blinddopjes.
Op uitlaatgassen testen doe je dmv een testvloeistof , je zet het apparaat waar de testvloeistof in zit op de radiateur en trekt de damp met de balg door de testvloeistof , als deze geel wordt , is eerst blauw , zit er uitlaatgas in het systeem.
Kijk maar eens op you tube.
Als hij echt , ook met koude motor , het koelwater er steeds met golfjes er uit spuugt , vrees ik voor een koppakking of zoals ik al schreef een scheur in blok of kop.
Inderdaad . Borrelen en water spugen als het water koud of in ieder geval ruim onder de 100gr.C is , wijst op koppakking of een scheur of gat door inwerking van roest. Als het inderdaad de Willys zijklepmotor is, dan ontlucht hij zichzelf. Alleen als er een kachel ingebouwd is , kan daar een ontluchtmogelijkheid zitten.
9 jaar
Dat gaat dan via de carter ontluchting?
Tja, de kop of koppakking kunnen het helaas echt niet zijn...
Sowieso omdat hetbprobleem al bestond voor het vervangen van de koppakking..
9 jaar
En het borrelelen en spugen kwam pas boven de 100 gr
9 jaar
Wat gaat er via de carter ontluchting ?
Je hebt dezelfde kop terug geplaatst , als daar een probleem zat , zit het er nu nog ?
Ook bij stationair loop , gaat hij aan de kook , hoe voelt de radiateur dan , is deze volledig ook gloeiend heet ?
Je zult toch iets moeten ondernemen , want alles wat wij aandragen is het "niet"
Radiateur vervangen ?
Sorry maar je opmerking "je zult wat moeten ondernemen" snap ik niet helemaal.
Zoals je kunt lezen heb ik de radiateur al vervangen.
Je stelt acties voor die ik al gedaan heb en dat staat ook in mijn eerste bericht!?
Ik heb al heel veel uitgezocht en euro's besteed!?
Ik denk dat je er overheen gelezen hebt, maar dan is je opmerking niet helemaal terecht.
Ik ben al 6 maanden bezig met dit probleem.
De reden dat ik hier nu post is dat ik er niet meer uitkom.
De kop en koppakking zijn het gewoon niet.
Ik ben blij met alle nieuwe ideeën dus please lees mijn eerste berichtje nog even goed...
Maar zeg svp niet dat ik zomaar alles verwerp ik ben gewoon al wat stappen verder dan de kop en koppakking...
En nu ten einde raad
Ps. Ik bedoel of het ontluchten via de carter ontluchting gaat
9 jaar
Neem even contact op met deze man (Martin) : http://www.auto-debruin.nl/ Kent deze auto als geen ander.
Gr. paul
Ga ik doen Paul, hartstikke bedankt! Grt
9 jaar
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen .
Met iets ondernemen bedoel ik de radiateur nogmaals aan een onderzoek onderwerpen bv.
Carterontluchting is van de motor zelf , heeft niets met het koelsysteem te maken.
Ook een revisiebedrijf kan fouten maken , ook vandaar deze opmerkingen.
Verkeerde koppaking ?
Ok top man, thanks!
Ik snap wat je bedoelt. Ik ga wel even een andere radiateur ervoor zetten kijken wat er gebeurt.
Hij wordt idd bloedheet bij stationair draaien ..
9 jaar
Ok de uitlaatgas test is negatief.
De radiateur wordt alleen bovenop bloedheet, wat kan ik daaruit afleiden?
9 jaar
Dat er geen of onvoldoende circulatie in de radiateur is of er is een totale onvoldoende circulatie , waterpomp zou goed zijn , schoep zit ook goed vast op de as ?
Ik zou toch eerst als je er zeker van bent dat er verder geen circulatie problemen zijn , iets met de radiateur doen.
Heb je de suggestie van dhr. Kelder al geprobeerd ?
Hallo Markwise.
Ik zie dat je zo langzamerhand alle mogelijkheden hebt geprobeerd om je temperatuur problemen op te lossen maar zo te zien nog zonder resultaat.
Dat deed mij denken aan een verhaal wat mij een keer verteld werd van iemand die nooit geen problemen had met de koeling van zijn MB tot dat hij een lekke waterpomp kreeg die hij gelijk heeft vervangen door een nieuwe waar na de ellende pas begon.
Na lang zoeken bleek de poellie van de nieuwe waterpomp een grotere diameter te hebben dan de oude zodat hij dus minder omwentelingen maakte dan de oude en zodoende minder koelwater rond pompte dan de oude met als gevolg oververhitting wat bij een MB snel klaar is omdat het koelsysteem van een MB al krap bemeten is en dan komt de vervuiling zoals ketelsteen e.d van al die jaren nog bij.
Wel kan ik je adviseren om wanneer je alleen in de zomer perioden met je jeep rijd de thermostaat er uit te laten omdat een thermostaat wanneer hij dienst weigert of open staat en niet meer sluit of andersom met als gevolg aan de kook.
Als je in de koudere perioden rijd dan is hij wel nuttig anders zou de motor niet meer op zijn werktemperatuur komen met als gevolg een slecht verbranding.
Hopelijk heb ik je weer op een idee gebracht want het zijn vaak kleine dingen die vaak over het hoofd gezien worden met vervelende gevolgen.
(Wanneer je nu de thermostaat verwijderd en de radiateur maximaal vult , dan mag je na het starten wel in de radiateur kunnen zien dat het water direct word rondgepompt maar begint hij het water er uit te gooien dan kun je er vanuit gaan dat dan op de een of andere manier compressie in het koelsysteem word geperst door een gescheurde kop of koppakking.)
Ik zou het op prijs stellen wanneer je de problemen hebt opgelost je dat even op deze site zou willen laten weten
Groeten Ford Mutt
9 jaar
klein scheurtje in de kop , komt alleen naar voren als de motor op temperatuur komt . als al die andere delen goed zijn wat opgesomd is blijft dit over . kop laten testen onder druk . is al een paar keer bloed heet geweest kost je letterlijk de kop . nog een tipje als je weer het zand stof of modderpad op gaat , altijd de radiateur daarna goed schoonspuiten aan de buiten kant, rijwind je weet wel . en Evans koelvloeistof er in speciaal voor het ruige werk
Nou het probleem is eindelijk opgelost. Ik heb alsnog een andere radiateur gekocht en deze verder naar achteren geplaatst, dus dichter op de fan.
Verder heb ik een koeltunnel op de radiateur geplaatst en de openingen tussen de radiateur en de carroserie afgedicht met vilt...
Toen ging het goed.
9 jaar
Fijn dat het opgelost is , maar raar dat er dergelijke ongebruikelijke maatregelen nodig waren. Doordat dit neem ik aan een Jeep van het leger is geweest, is het koelsysteem overbemeten, maar de leeftijd kan wel een grote rol spelen. Het verwijderen van de thermostaat in de zomer zoals hierboven genoemd ben ik het niet mee eens. Bij voldoende rijwind en lichte belasting wordt ook in de zomer de motortemperatuur veel te laag tenzij andere zaken een rol spelen. Zonder thermostaat rijden zie ik als noodoplossing .
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Willys Jeep MB of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar