A/C probleem:
Het problem treed vooral op bij warm weer (ca. 25°C of warmer). Als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan op mijn werk, kan ik daarna mijn A/C niet gebruiken. Als het genoeg is afkoeld werkt de A/C meestal weer wel.
A/C slaat constant in en uit, hoorbaar aan luid klikkend geluid vanuit de motorruimte (compressor). Dit veroorzaakt tevens een hinderlijk inhouden van de auto.
Tijdens deze storing koelt de A/C amper tot niet.
Auto gaat donderdag weer naar de dealer. Deze hebben hem reeds eerder nagekeken.
Wie kan hier nu al meer over zeggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je al eens naar de antirijp sensor op de verdamper gekeken , als deze een verkeerde waarde geeft kan je een soort gelijk probleem hebben
waar zit deze sensor
want ik heb namelijk het probleem dat de compressor helemaal niet inschakkeld
wel als ik het relai overbrug
Pjotr
17 jaar
als ik dit goed lees heb je een probleem met de druk sensor .
die zit op de airco leiding
de anti rijp sensor zit op de verdamper en deze zit in de airco unit
De dealer gaat a.s. dinsdag de condensor en de druksensor/regelaar vervangen geloof ik. Ik vind het allemaal prima als dit het probleem oplost :-) Ik laat wel weten wat het resultaat is.
Hallo, ik heb hetzelfde probleem, als het niet te warm is werkt airco perfect maar bij hogere temperatuur gaat hij constant aan en uit. Kunt u me laten weten wat er vervangen is,wat het kost en of het probleem verholpen is? Heb ook een 156 19JTD bouwjaar 2001
17 jaar
[quote=pasayan19]Hallo, ik heb hetzelfde probleem, als het niet te warm is werkt airco perfect maar bij hogere temperatuur gaat hij constant aan en uit. Kunt u me laten weten wat er vervangen is,wat het kost en of het probleem verholpen is? Heb ook een 156 19JTD bouwjaar 2001[/quote]
De condensor en drukregelaar zijn vervangen. Helaas is daarmee het probleem niet opgelost. Binnenkort gaat mijn auto wederom naar de dealer. Hoewel het garantie is, ontstaat hiermee wel een erg vervelende situatie.
Laatste nieuws: morgen gaat de dealer de filter-droger vervangen. Ze blijven vasthouden aan het idee dat er iets verstopt moet zitten in het airco circuit. Mij lijkt dat bij normaal onderhoud de filter-droger niet kan verstoppen omdat deze om het jaar vervangen moet worden. Achterstallig onderhoud?
We zien het wel weer wat het resultaat is...
Yes! Het lijkt erop dat mijn airco nu weer goed functioneert. Uiteraard ben ik nog een beetje voorzichtig, maar ik heb hem nu al diverse malen gebruikt bij omstandigheden waarbij ik voorheen de storing kreeg.
Wat heeft de dealer nu gedaan? Wel, eerst het filter in de airco leiding vervangen. Bleek niet de oplossing te zijn want het systeem deed nog steeds gek. Daarna hebben ze de druksensor weer vervangen. Dit bleek de oplossing te zijn! Deze sensor was eerder ook reeds vervangen maar bleek dus toch niet goed te zijn. Zwakke schakel van het airco systeem?
Zaterdag naar de garage geweest. De druk gemeten en de waardes waren veel te hoog. De compressor werkt dus uitstekend. Er werd door een andere firma me aangeraden om de condensor, verdamper en druksensor eventueel te laten checken en te vervangen.
Een o\nafhankelijk bedrijf heeft het gas vervangen omdat hij de drukwaarden zo raar vond . Tot op heden ( 2 dagen later)draait mijn airco perfect.
Dus ik ben op deze manier goedkoop geholpen.
17 jaar
Problemen met te hoog oplopende druk had ik ook al eens gehad. Dit lag aan het feit dat de voorschakelweersstand van de ventilator defect was waardoor deze op de lage snelheid niet werkte. Dit veroorzaakte een sterk wisselende A/C druk. De druk liep telkens redelijk hoog op en werd pas minder als de ventilator op hoge snelheid insloeg. Toen de lage snelheid ook weer werkte bleef de druk veel constanter. Ik weet overigens helaas geen drukwaarden.
Even ter volledigheid: een hele tijd terug is mijn probleem reeds opgelost. De druksensor was wederom vervangen en daarmee was het probleem definitief opgelost. Deze sensor was reeds eerder vervangen maar deze is schijnbaar ook defect geweest. Dit had als gevolg dat de dealer naar allerlei andere zaken is gaan kijken die achteraf allemaal goed bleken te zijn. Gelukkig was het garantie...
de druk sensor kun je ook gewoon testen alleen veel dealers kunnen dat ook niet alleen airco gespecialiseerde bedrijven maar gelukkig kosten de droger en pressostaat ook niet zo heel veel en weet je dat je systeem ook weer in orde is qua vulling als je het filter/droger vervang
gr
martin
Wat waarschijnlijk de oorzaak van het probleem is, is dat er teveel koudemiddel is toegevoegd.
een heleboel garages en dealers weten niet dat dit verandert is omstreeks 2001 (bouwjaar auto). Als ze op hun machine AR 156 intoetsen komt daar uit dat er 650 gr koudemiddel in gaat. Dit is correct voor de oudere modellen.
Vanaf 2001 hebben ze een ander type condensor ingbouwd en daar hoort een vulling bij van 500 gr!
Alle problemen die hierboven beschreven zijn, heb ik ook gehad. Zelfs mijn aircopomp moest ik vervangen (totaal vastgelopen). Heb ook dus ook eea vervangen zonder resultaat. Gelukkig heb ik hulp gehad van de specialisten van het forum op www.alfaromeo156club.nl
17 jaar
Inderdaad, de vloeistof was vervuild en de hoeveelheid veel te hoog.
Het is zo dat er in 2001 verschillende types gebruikt zijn met verschillende inhouden.
Alfa is niet zo strikt in hetgeen ze inbouwen vandaar dat er vaak foute hoeveelheden ingaan.
Na vervangen van de koelstof werkt airco perfect. En dit al 2 jaar.
Zelfs niets hoeven bij te vullen in de volgende jaren.
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar