Alfa Romeo 147: Alfa 147 jtd 1.9 cruisecontrol loopt onregelmatiger

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1910

Hallo,, wat kan er aan de hand zijn als de cruisecontrol merkbaar onregelmatiger loopt en berg af bijvoorbeeld merkbaar harder inhoud, vaker en minder gedoseerd corrigeerd als normaal?
Is ineens geen plezier meer met cc te rijden.

Markiesje

Geplaatst door Markiesje (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

40 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoe loopt de motor als je zonder cruise control rijd en dan met name berg af als je je gas terug neemt?

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Nou zodra je het gas zelf overneemt rijdt hij goed/normaal. Ook bergaf etc.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Niemand een idee?

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Lijkt me toch meer een motorisch probleem te zijn. De motor loopt behoorlijk vreemd. Stationair maakt hij te veel resonantie, dels door de airco compressor etc. EN loopt niet echt lekker, vooral van 100-140.
Ook trekt de auto in de mieeden toeren niet zo goed en bij hogere toeren schiet hij er dan ineens vandoor. Motor verslikt zich vaker met optrekken vanuit rijden, en schudt dan erg raar, lijkt op een soor onbelans, maar bij hogere snelheden is dit ineens weg, en soms is het ook gewoon niet of bijna niet. Is dit de hogedruk pomp?

Verder ratelt de auto bij zware belasting met optrekken vanaf 25000-3000rpm ongeveer. Mij lijkt het dat dat turbodrukschakelaar dit doet, daar komt het geluid wel vandaan.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi, ik zie dat niet echt als een probleem, die pomp wisselen voor een gereviseerde is een paar uurtjes werk. Heb ik vorig jaar een gebruikte ingezet maar ik vertrouw die voor geen cent. Ik ga eerst even die turbodruk schakelaar wisselen want dat geratel lijkt echt daar vandaan te komen, misschien loopt hij dan wel beter. Dit is natuurlijk een vacuumprobleem dan. Maar iemand een idee als hij dit zo leest? Dat van dat terug-houden in het midden toeren gebiedt heb ik al vaker gelezen dat het die hogedruk pomp is.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Ik heb een filmpje gekeken van begin dit jaar, bij km-stand 226.000 reed die auto erg lekker en trok makkelijk door over de 200(in Duitsland). Lijkt hij nu ook wel te willen, maar niet meer zo mooi geleidelijk. Zit nu op 248.000km. Er is vanalles aan gedaan, maar motorisch trilt en schudt hij dus behoorlijk.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi, de Alfa heeft net opgegeven. Op weg naar huis van werk met af en toe flink door rijden tot 160+km/h (Duitsland). Viel ineens de echte power weg(en gaf vlaf daarna even aan motormanagment storing(maar geen verder waarschuwingen of lampjes meer)), en ratelde auto steeds meer en dat lijkt van links voor de besuurder ergens vandaan te komen. Dit soort tikken deed de auto dus al langer bij optrekken tussen ongeveer 22000-3000 rpm met optrekken, hoe harder optrekken hoe harder het tikken was, boven de 3000rpm ongeveer was het weg. En liep de motor ineens veel sterker en trilde niet meer.
Het geluid lijkt uit de onderdruk vacuumpomp te komen die daar boven op het blok zit bevestigd. Lijkt een deksel met 3 boutjes op te zitten. Maar is die pomp niet alleen voor de rem onderdruk of zo??

Nu start de motor nogal moeilijk, maar een maal an blijft die wel aan, maar heeft bijna geen power meer. Kunt er wel rustig en rattelde mee door stads verkeer. Olie niveau gewoon correct, temperatuur gewoon netjes, al was de motor wel erg heet, maar ja was ook flink hard mee gereden(70 km lang). Verder geen lekkages te zien of zo.

Waar voor is die onderdruk pomp precies? En wie heft een idee waar ik het moet gaan zoeken? Onderdruk pomp? Hogedruk pomp? Kan ik er iets mee zonder diagnose?

Groet M

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Moest nog naar huis, rij er niet mee verder, die motor is niet defekt, iets wat de motor moet aansturen of voeden is defekt.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Ik denk dat je meerdere problemen hebt.
Als eerste vanuit je extra geopend topic: vacuumpomp dient niet alleen voor de rem, deze is er ook voor de wastgate of schoepenverstelling van de turbo om de turbo druk te regelen.
Vaak bedient het vacuum hier en daar ook nog een klepje.
Laat controleren of er nog genoeg vacuum is. Merk je dat je harder moet trappen om te remmen?
Bij een diesel zijn ratelgeluiden moeilijk te duiden, zeker op afstand.
Kan aan de injectoren liggen, drukpomp, kleppentrein, drijfstanglagers en ga zo maar door.
Je storingslampje heedt gebrand, dus er zal een storingscode in de ecu staan, laten uitlezen kan een tip opleveren waar je het moet zoeken.
Je zegt ook dat de motor erg warm was, bedoel je dat de temperatuurmeter hoger stond dan normaal? Dat zou eigenlijk niet mogen, zelfs niet bij hoge snelheid, dan heb je zelfs meer rijwindkoeling.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi, nee remt eigenlijk nog wel het zelfde, alleen ratteld die vacuum pomp meer. Zover ik weet heeft die turbo geen verstelbare schoepen, maar dat weet ik niet zeker.
Injectoren zijn een maand of 4 geleden vervangen voor revisie injectoren, zelfde voor de turbo, die is nog geen maand oud(ook revisie). Ik heb altijd het idee gehad dat de injectie pomp een probleem is geweest vooral omdat in het midden bereik van ongeveer 2500-3500rpm of iets lager de auto ook minder power had, en boven die 500 ongeveer ineens er van door ging.

Er is geen storings lampje aangeweest maar hij heeft alleen in de display een paar seconden gezegd motormanagement storing. Daarna niet meer. De watertemperatuur was gewoon stabiel op de 85 graden waar die moet blijven. Maar er was zoals gezegd wel flink meer door gereden, 160-170 km/u over 30 km, en ervoor even file etc.

En het ratelen en die dip in de rpm werdt langzaam aan erger en meer. Heeft maanden geduurd, heb eigenlijk ook wel verwacht dat er iets zou gebeuren zodat het eindelijk een duidelijk probleem zou worden. Zal het zeker moeten laten uitlzen nu. Ik vermoed de drukpomp eerlijk gezegd, maar kan dit aleen zeker weten door de druk te laten meten lijkt me. Zal de drukregelaar er even uithalen en een andere erin zetten, want die heb ik nog een liggen.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Zijn ook die nieuwe injectoren gecodeerd in de ecu?
De common rail pomp kan, maar zou echt eerst even uit lezen om te voorkomen dat je een hoop vervangt voor niks. Er zitten heel wat sensoren die stuk voor stuk problemen kunnnen geven.
De egr klep is ook een bekende.
Die ratel lijkt dan toch mechanisch.

Typ even het motornummer in op een bekende zoekservice, en fan vind je wel een aantal bekende problemen op alfa forums.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Oke dat van het zoeken op motornummer /code wist ik niet.

De injectoren zijn niet gecodeerd in de ecu, moet dat dan? Werkte nu gewoon goed alleen de aanduiding van het verbruik was wat anders als normaal, maar niet veel anders. Egr is afgedopt en die auto liep ook goed als die kabel niet aan de egr zat aangesloten, zonder melding. Auto is ook gechipped met een speedbuster chip. Altijd al geweest zo lang ik hem heb.

Dank voor de reactie zover.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Ik heb hem net even gestart, geeft redelijk direkt aan oliedruk te laag. Dus gelijk uitgezet. Starte verder wel meteen maar liep slecht.

Geen lekkages, en olie-niveau goed zoals altijd.
Oliepomp defekt? Distributie riem iets mis mee?(lijkt mij niet is een jaar oud/30.000km).

ofstone (0), 8 jaar geleden

Los van de andere problemen, lijkt het dat je behoorlijke motorschade hebt en dat dat je eerste prio zal zijn. Oliedruk laag, komt mogelijk door een kapot drijfstanglager.
Als de speling dusdanig groot geworden is, loopt de olie te gemakkelijk langs de lagerschalen en bouw je niet genoeg oliedruk op. Van een lager zal die ratel ook wel vandaan komen.
Ik denk dat je een goede garage nodig hebt om te diagnosticeren wat er precies stuk is.

Injectoren moeten normaal ingeleerd worden, anders kun je vreemde storingen krijgen. Die speedbuster zal er ook niet aan meehelpen.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Nou zal het laten oplossen/bekijken. Verdere vreemde storingen waren er niet, ook niet sinds de inbouw van de injectoren.

Lagerschalen vervangen is niet zo'n zeer dure klus heb ik begepen(als ze nog te vervangen zijn tenminste. De speedbuster zit er zeker 10 jaar in en heeft nooit geen chadees veroorzaakt, ik vidt dat een beetje een vooroordeel. Die motoren en bakken in deze 147 zijn voor vermogen hoger dan wat hij nu heeft gemaakt, en worden daarvoor ook gebruikt. Die 140pk of 150 waar hij nu op zou moeten zitten moet dit bok makkelijk aankunnen, en het rijdt vooral mooier, betere afstelling. Het blok schudde al langer en trilde al langer, is pas vanaf een week geleden duidelijk geworden dat het blok dit zelf deed. Ook om van constant rijden naar optrekken verslikte de motor zich soms of maakte een behoorlijke schudding. En van 100-1440 m/u werdt het trillen steeds erger. Nu heb ik dus motorschade en lijkt het wel duidelijk. Nu alleen laten kijken hoe erg het is.

Ik zag op een website wel dat bij een van de gerenomeerde Alfa garages dat die voor die lagers vervangen 350 euro of zoiets rekende incl lagers.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Ik denk ook niet dat die speedbuster de directe oorzaak is, maar die kan wel voor meer/extra slijtage gezorgd hebben.

Een speedbuster werkt door middel van 1 of meerdere sensoren voor de gek te houden. Bijvoorbeeld als de druksensor van de commonrail 500 bar meet, geeft hij door aan de ecu 300 bar.
De brandstofdruk is dus hoger, waardoor hij meer brandstof in spuit, met gevolg meer vermogen.(ook meer roet, NOx etc)
Dit heeft gevolgen op de timing, en door niet ingeleerde verstuivers, kan dit in combi problemen verergeren, waardoor je mogelijk die problemen met vermogen had.
Drukken en krachten in systeem zijn hoger, dus alles wordt zwaarder belast en zal ook eerder slijten.
Ook zal er meer versmering van diesel in de olie plaatsvinden, waardoor die harder achteruit gaat.

Bedenk dat de motoren met meer vermogen die hetzelfde bloktype hebben, inwendig niet hetzelfde hoeven zijn. Zuigerbodems, extra oliesproeiers of stevigere lagers kunnen zomaar verschillen zijn.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi, de revisie turbo ligt er blijkbaar uit na 2000km. Veel spelling op de rotor. Precies op de aangegeven manier ingebouwd maar toch.

Ja mag allemaal wel waar zijn met die speedbuster, maar ik rij verder veel autobahn en dat normaal op de cc rustig aan. De oliedruk kan het probleem zijn geweest van de oliefilter, deze heeft blijkbaar ineens veel olie uit het blok laten lopen. De vraag is alleen waarom? Zit er al maanden goed op en nu ineens heeft hij vannacht alles eruit laten lopen. Zal dan toch te heet zijn geworden vrijdag toen het vermogen is weggevallen.

Heb die filter inorde gemaakt en nieuwe olie erin. Maar de turbo zal eerst vervangen moeten worden, dan doe ik filter en olie ook weer. Dan zou hij weer normaal moeten lopen lijkt me. Dan ook de injectoren maar laten aanmelden etc.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Dat kapotte oliefilter kan de oorzaak zijn voor de lage oliedruk.
De olie stond toch op pijl?
Op welke manier lekte hij olie, en wat was bij het filter het probleem?
Heb al wel eens meegemaakt dat door een vastzittend overdrukventiel op de oliepomp, de o-ring er van tussen het filter was gedrukt.

Het blijft een vreemd verhaal.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Om een of andere reden is er gewoon olie tussen de o-ring van de filter en het carter door gedrukt. Filter zat ook ineens best los. Ik denk dat de revisie turbo om een of andere reden heeft opgegeven en op een of andere manier dit heeft veroorzaakt. Geblokkeerd of zo. De lekkage is ook pas begonnen na dat thuis ben gekomen(de motor goed is afgekoeld). Vrijdag is de power weggevallen maar gaf het geen oliedruk probleem aan(toen alleen motormanagement storing, maar heel even maar). Dat was pas zaterdag nadat ik hem even heb gestart om te kijken of dat ging(Olie niveau was toen ook oke). Nu zondag wilde ik hem de garage in zetten en bleek dat er een grote plas olie onder lag(olie niveau "leeg" gaf hij ook aan). Heb eerst 4 liter erin gedaan en toen bleek het bij het filter eruit te stromen, en hard. Na het reinigen en vast zetten liep er nergens wat uit. Maar ook maar kort even laten lopen.

Natuurlijk vervang ik de olie en het filter en de turbo. Hopelijk valt de rest van de verdere schade mee en doen ze niet te moeilijk over de turbo. Zou garantie op moeten zitten, maar die timmeren zich natuurlijk op alle punten dicht omdat ik het zelf heb gemonteerd(maar ik ben een opgeleide motorfiets/tweewieler monteur). Even afwachten hoe ze ermee omgaan, zat wel een duidelijke beschrijving bij en dat spuitje met olie etc.

Auto kwalmt nu behoorlijk maar en loopt nergens na, maar is niet vreemd als die geen turbodruk krijgt. En wordt natuurlijk niet gebruikt tot het inorde is.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Maar dit alles neemt nog steeds niet weg dat die motor raar doet, trillen en schudden bij aanzetten tot accelereren.

Zal dat het aanmelden van de injectoren kunnen zijn? EN misschien de hoge druk pomp die niet goed werkt in het midden toerental bereik?

ofstone (0), 8 jaar geleden

Als die dat trillen en schudden pas is gaan doen na vervangen verstuivers, dan kan dat het probleem zijn.
De toleranties van de onderdelen in de verstuiver zijn redelijk precies, maar ondanks dat zullen er toch verschillen zijn tussen de verstuivers.
Daarvoor wordt er op de testbank een karakteristiek bepaald, welke naar een correctie code vertaald wordt, en die moet ingeprogrammeerd worden.
Als je dat niet doet, kan het goed gaan, als de nieuwe verstuiver erg lijkt op de oude, het ene type auto heeftver ook meer last van dan de andere. De ecu kan een beetje afwijking zelf corrigeren.
Als de verschillen te groot zijn, kan dat een onregelmatige loop opleveren, en zelfs foutcodes en of noodloop. Door de speedbuster worden eventuele verschillen nog eens extra versterkt.
Als de speedbuster er met de originele stekkers tussen zit, kan je hem even er vantussen halen, en kijken wat het effect is zonder. Heb ook wel eens gelezen dat als zo een ding stukgaat, je de meest rare dingen kan krijgen.

Een hoge drukpomp kan ook stuk, maar meestal merk je dat bij vollast. Hij haalt dan bij een bepaald debiet zijn gevraagde druk niet meer. Bij deellast zal een pomp niet zo snel problemen geven, als hij bij vollast geen problemen geeft. De regelklep kan wel voor problemen zorgen.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi, dat trillen en schudden doet hij al langer. Wat ik ook doe het veranderd nog niet.
Motor loopt nu, maar met te weinig vermogen, en loopt slecht. Geeft nu voorgloeisysteem storing.

Er staat ook olie in de onderste turboslang, best veel, maar de turbo rotor zit geen spelling op en draait met de hand goed. Gisteren liep de auto even, na het varvangen van de turbo en de oliefilter en de olie. Maar liep alleen slecht zonder het normale vermogen, Rookte niet en was rijbaar maar waardeloos. Watertemperatuur liep wat vlug op maar netjes tot de 87 graden en bleef stabiel. Geen olie lekkage verder.

Vandaag de auto weer eens gestart om te checken, en wat denk je, olie druk te laag melding(precies zo ging het vorige week toen ineens het vermogen weg viel, dag erna alle olie langs de filter eruit), olie niveau zeer vlug onder minimum en een grote olieplas eronder, zo goed als alle olie eruit gegooid langs de rubber van de nieuwe bosch filter. De auto is dus de dag ervoor op de filter/olie/water wisselaar(koeler) erg warm gelopen en daardoor zat de filter dus erg los na het afkoelen. Kon hm met de hand flink aandraaien.


Ik denk dat er eerst een gekeken moet worden waarom die auto zo slecht loopt, je zou zeggen turbodruk weg, maar motorschade op een van de cilinders, of hogedruk pomp problemen. Ik denk dat ik het vanaf hier maar moet gaan uitbesteden aan een goede garage. Of iemand nog ideeen, tips?

Zou anders zeggen ik geef de auto op, maar vind ik nog steeds zonde als er geen interne motorschade is. Een revisie hoge drukpomp is het me wel waardt nog, die vervang ik ook zelf.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Olie in de de onderste turboslang moet ergens vandaan komen. Let op dat hij niet op hol slaat als hij op die olie gaat lopen.

Ik denk toch dat je behalve andere problemen ook een probleem met je oliedruk hebt en ik denk te hoog. Dat kan het losse oliefilter verklaren, en de olie in de slang.

Zeker weten juiste type schroefdraad op het filter wat wellicht een paar gangen losspringt? Of het filter vervormd door te hoge oliedruk, waardoor hij losser komt. Aangezien dat losser komen onder druk gebeurt zal de o-ring door de druk verschuiven en vervormen en hem nog dicht kunnen drukken. Pas na uitzetten motor zal de o ring terug zetten, en de eerst volgende keer gaan lekken.
Kan me niet voorstellen dat het rubber zo warm wordt en vervormd in een dag dat het krimpt en dus loszit.
Is er een verschil te zien tussen het oude en nieuwe oliefilter, dus vervorming?

Inderdaad naar garage brengen, en daar foutcodes, timing, klepspeling, en compressie laten controleren. En niet te vergeten oliedruk.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi ja, dit gaat te ver voor een doe het zelf motor monteur om nog thuis verder aan te werken.

De hoofdvraag is waarom is het vermogen nog steeds weg, zelfs met een weer vernieuwde turbo. En de ene dag met de nieuwe oliefilter der op was het eigenlijk goed, geen foutmelding mbt oliedruk, alleen voorgloei systeem fout. En wat dan veroorzaakt dat het deels zo heet wordt.

Maar er zal aan gemeten moeten worden. Kan me alleen niet meer vinden met de Alfa/Fiat dealer hier in Venlo. Zal dus een andere goede garage moeten vinden.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Enige wat me nu nog opgevallen is is dat er in de koelvloeistof een wit residu te zien is, de bekende mayonaise. Begint dus op de koppakking te lijken, of een lekke oliekoeler(misschien dat hij daarom steeds de filter los gooit?). hoe kan ik dat checken eigenlijk?

De carter ontluchting blaast behoorlijk druk eruit(geen olie) als de motor stationair loopt. De turbo zuig erg veel aan en bouwd dus behoorlijk druk op. Zit ook geen spelling op.


Heb nog geen tijd gehad hem weg te brengen dus kijk ik zelf tussen door als ik in de avonden tijd heb of ik iets kan vinden, tot ik weet waarheen ermee.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

repareer hem gewoon zelf, paar tientjes en een dag werk weer klaar.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Koppakking 25 euro, incl verzenden Elring.....zijn mooie prijzen hea... kan ik geen andere auto voor kopen, met 250000 gelopen.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Eerlijk gezegd, best wel goedkoop alles ja. Komt uit Duitsland, ik werk daar en kan het daar heen laten zenden. Dat maakt het interessant.

Al met al zit het momenteel wel tegen ja momenteel met deze Diva(Bella), maar ik ga die auto nu niet opgeven. Tot 2019 probeer ik die te houden, loopt zuinig en behoorlijk rap(vanaf de 140 km/u gaat het pas echt loos tot zeker 240 km/u, ooit eens geprobeerd), zit een maxxair luchtfilter systeem op met koud lucht aanzuiging, Supersprint rvs sport uitlaat, Kw schroefverenset, speedbuster chip, 2 din multimedia navi systeem met harddeschijf erin, Infinity kappa digitale versterkers en 120.9 subwoofer, high-end ribbon tweeters etc..... Afgelopen jaar te veel aan uitgegeven om hem nu al op te geven. En dan nog voor dat geld had ik geen andere fatsoendelijke met deze km-stand.

Al met al geef ik er minder aan uit als menig ander mens aan een minderwaardigere auto. Praat er alleen te veel over...... En ben er als die loopt eigenlijk gewoon tevreden mee. Kopvlakken en boutjes, ik weet het niet, heb het met een auto-monteur besproken en die vond het ook niet echt nodig.

Met die garage kan ik het niet meer vinden omdat ze erg duur zijn, mijn frontspoiler eraf hebben gereden laatste keer en het niet wilde zeggen eerst. En dingen niet doen die wel gefactureerd worden. Geldklopperij dus, maar neemt niet weg dat ze wat ze gedaan hebben wel altijd correct hebben gedaan, en goed zijn in dat werk, veel kennis.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Ja is goed, hebt altijd gelijk.
Ga de kop er eerst afhalen en kijk dan wel welke dikte koppakking ik nodig heb.

Kan ik me hier ergens afmelden?

ofstone (0), 8 jaar geleden

Als een koppakking niet zo veel kost en je de ruimte en tijd hebt om de kop eraf te halen, kun je dat doen. Kun je ook kijken hoe de kleppen en zuigers eruit zien.
Als je de mogelijkheid hebt een compressietest te doen, dat eerst doen. Kan ook al iets zeggen. Die mayonaise kan inderdaad door een lekke oliekoeler komen, door je mogelijke oliedruk probleem. Maak koppakking kan ook.
Als de boel dusdanig slecht is, kun je alsnog besluiten de wagen weg te doen, of een andere motor er in te leggen.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi, is niet leuk om toe te geven, maar heb gisteren de kop eraf gehaald. En de zuiger en cilinder aan de bak zijde zijn goed kapot.
[url=http://postimg.org/image/avflzwqfl/][img]http://s8.postimg.org/avflzwqfl/2015_11_...[/img][/url]

Ben me nu aan het bedenken of ik er een andere motor in wil laten zetten of zelf erin wil zetten. Maar staat nu geschorst even opgeborgen. Vind het anders erg jammer, best een leuke wagen. Zal dit door het verkeerd tanken zijn veroorzaakt 1,5 jaar gelden? Sindsdien loopt hij ook luider en trilde meer tussen 100 en 140, en dit werdt beetje bij beetje erger. Of door een defekte pomp? Slechte verstuiver die er voorheen in heeft gezeten?
Heb ook wel het idee dat dit al een beetje as toen ik hem kocht.

Maar de motor is dus overleden nu. Iemad een goede motor voor weinig weet dan hoor ik het graag. Is de 115 pk/85kw jtd 1910cc uit 2002.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Jammer dat het einde oefening is voor deze motor.
Als je al zelf zover bent gekomen om open te maken, denk ik dat je zelf ook wel een motor kan vervangen. Alles goed uitzoeken voor je begint, zodat je geen verassingen krijgt.
Weeg voor jezelf goed af of je het geld nog wil investeren.
Als je goed zoekt kun je er wel een motor voor een goede prijs vinden.
Oorzaak is gissen, maar meestal heeft zoiets met een verstuiver te maken. De combi flink doorrijden met een motor die niet goed liep, is in dit geval de motor fataal geworden. Als het de pomp was, of door de brandstof zouden meerdere zuigers problemen vertonen.

Bedenk wel dat als je delen over gaat zetten van de oude op de nieuwe motor, je mogelijk de veroorzaker mee verhuist naar de nieuwe motor.

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

www.onderdelenlijn.nl
Dieselmotor vanaf zo`n €400,=

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Hoi, 405, niet steeds zo negatief. Ik ben een goede tweewieler monteur. En liefhebber van bepaalde voertuigen. Het kostenplaatje zie ik anders dan jouw. Als ik 5 keer een diagnose had moeten laten stellen hievoor was ik duurder uitgeweest. Andere auto's die ik betalen kan vind ik niets aan, deze is getund en zeer zuinig. Super sportonderstel, en veel luxe aan de binnenzijde. Een vergelijkbare auto met deze km stand zit nog op 2500-3000 makkelijk. Ongetunned en origineel lelijk. Deze is niet lelijk en stuurt zeer goed. En is een makkelijk te onderhouden en te repareren auto.

Ik zal de komende maanden bekijken wat ik ermee ga doen, en of ik een leuke motor ervoor vind. Vervangen zal ik zelf gaan doen ja. Is niets zo echt moeilijk, alleen daarna direkt naar een specialist voor de computer etc te laten instellen op de injectoren etc.

Ja ik denk kwa oorzaak een 1,5 jaar geleden een benzine tanken en ermee rijden een paar km. En vanaf daar ook te lang met slechte verstuiver door gereden. De huidige verstuivers zijn revisie van 3 maanden oud, en een revisie pomp heb ik erbij, nog ongebruikt sinds de revisie. Dus de eventuele volgende motor krijgt de inspuiting goed inorde.

Hoe kan ik de compressie van een losse motor nog testen eigenlijk? Is en blijft toch wel een gok natuurlijk. Ja 400(zal zeker wat meer worden) euro is zeker de moeite nog waar voor deze auto.

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

De compressie testen van een losse motor is geen probleem als de startmotor er op zit...neem een accu mee en startkabels.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Ja van het starten wist ik. Kan ook de huidige startmotor meenemen natuurlijk.

Bedankt voor de moeite etc... Zal me nog veel uren werk in gaan zitten, maar op de bank vind ik ook niets aan....haha.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Lijkt toch echt te komen door het verkeerd tanken 2 jaar geleden. Heb ook tests gezien van verkeerd vol getankte diesels en benzine auto's. De Diesel auto ging door de benzine zeer vlug kapot.
Andere motr ben ik aan het inbouwen, zit er inmiddels in maar moet nog de bekabeling etc aansluiten en kleppen stellen etc. Afwerken dus.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Wiellager rechts voor zat spelling op, hierdoor deed de cruisecontrol zo raar blijkbaar, was ook voelbaar met gas erop en weer gas los. Nu het lager goed gemonteerd en geen spelling meer. Loopt weer strak zoals het moet.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Nieuwe motor zit erin, injectoren aangemeld, vacuum systeem was ook defect, secundaire klep kapot en lekke slang. Alles is inorde gemaakt en is door de keuring geweest en inorde nu.

Markiesje (0), 8 jaar geleden

Voorgloei storing was de voorgloei regel eenheid dat zwarte vierkante blok wat midden achter de motor tegen het chassis zit geschroefd. Heb deze los gekoppeld van de stoorm en de melding bleef het zelfde, waardes van de gloeibougie klopten, dus die regeleenheid maar vervangen. Daarna een aantal keren aan en uit gezet en de storing was weg. Werkt dus ook weer goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.