Het navolgende probleem heb ik:
Mijn alfa loopt de eerste 5 min niet mooi. Hij houdt in en stottert wat. Warm heeft hij geen problemen en loopt mooi. Stationair ook geen probleemNou geeft de alfa telkens de foutcode 1177 (mixture failure). Na wissen van deze code komt hij na ongeveer 100km weer terug en het motormanagement lampje brand dan ook. Warm loopt hij wel goed en het verbruik bij 120km/h is ongeveer 1:15,5 met airco aan. Als ik koud de snelweg op ga is dit 1:13 en dit trekt dan bij naarmate de auto warm wordt.Mijn overall gemiddeld verbruik is 1:13,3 en ik rij 80 % snelweg en dan max 130 km/h
Nu heb ik een testrit gemaakt met de multiecuscan aangesloten. Dit is een rit toen de motor koud was en binnen de bebouwde kom in 2e en 3e versnelling.Ik heb aangevinkt de lamba voor en na de kat. , de air quantity en dr mass air flow
De volgende waardes verkrijg ik tijdens de rit:
Lambda voor kat:
Min.: 0 v
Max.: 0,8950 v
Lambda na cat:
Min.: 0 v
Max.: 0.7680 v
Mass air flow:
Min.: 2,7 kg/h
Max.: 4,0 kg/h
Air quantity:
Min.: 9 kg/h
Max.: 175,3 kg/h
Naar mijn weten moet mijn auto toch echt minimaal 360 kg/h(1,1 gram per seconde per pk?) halen als ik hem doortrek. Nu had ie maximaal 175 kg/h en dat was bij 5500tp/m in 2e versnellingKan iemand aangeven wat mijn waardes inhouden en of mijn gevoel dat de lmm niet goede waardes geeft correct is?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Luchtmassawaarde is 1,1 gram/sec. per Kilowatt, of 0,8 gram/sec. per pk.
Waarde zou dus moeten zijn: 105*0.8=84 gram/sec. 84 * 3,6 = 302,4 kg/uur.
Die 175 kg/uur is dus of te weinig of de motor leverde op dat moment geen vol vermogen.
Mass air flow zal wel uitsluitend bij stationair zijn en die waardes zijn wat laag.
Lambda waardes zeggen helaas niets. Daar moet je live naar kijken en niet alleen het minimum en maximum.
Kun je de fuel trims uitlezen? Waar staan die op?
Die 175 kg/h was bij vol acceleren in zijn 2 van 1500 tot 5500 tpm.. wel bik koude motor dan
Fuel trims uitlezen kan volgens mij niet of ik kijk over die optie heen. Ik gebruik multiecuscan als programma
11 jaar
Examiner kan de fuel trim (of Fuel Adaptation) waardes uitlezen, dus die van jou zou het ook moeten kunnen.
Er zijn 2 waardes: 1 voor stationair en 1 voor deellast.
Gezien de foutcode moet er minstens 1 af en toe op het maximum staan.
Ofwel luchtmassameter zwaar verouderd, dan wel valse lucht.
Andere test is volgas accelereren en dan gelijktijdig naar de lambda waardes kijken wat die doen.
Beste om dat met 2 personen te doen en in zijn derde versnelling of hoger, anders gaat het te snel.
Bedankt. Ik ga er mee aan de slag. In het grafiek waren de hoogste waardes van de lambas bij volgas maar dan in de 2e en 3e versnelling.
Ik ga nog eens wat meten
11 jaar
Ik heb nog even gekeken maar fueltrims kan ik niet aanvinken. Ik heb nog even een estrit gedaan en daarbij een aantal keer even tot dik 6000 rpm doorgetrokken bij warme motor. Hij levert dan max 190 kg/h. Mijn inziens dus veel te weinig. Zover ik de slangen heb bekeken zit er geen lek in. De lmm zit er denk ik al heel lang in want de auto heeft de 2 ton aangetikt.. ik zelf vermoed dus een zwaar vervuilde lmm
Is het nu wel of niet aan te raden om de lmm te reinigen?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar