Alfa Romeo 147: inhouden op 1800 toeren

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 jtdm

Ik heb een alfa 147 2007 1.9 jtdm. Sinds de aanschaf heb ik bij een warme motor een stotterende auto. Bij langzamer optrekken voel je de auto licht haperen en bij een contante snelheid op 1800 toeren stottert de auto heel irritant. Alsof je net auto gaat leren rijden en je met optrekken de controle over het gas kwijt raakt, maar dan minder heftig. Bij een buitentemperatuur onder nul graden is het verschijnsel niet aanwezig.
De garage waar ik m gekocht heb heeft inmiddels de halve auto aangepakt.
Het volledige inlaatsysteem schoongemaakt, gloeibougies vervangen, druksensor. Het wil maar niet baten. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn. De computer leest geen storing uit. Wat me vooral verbaast is het ontbreken van het euvel bij een lage buitentemperatuur.

Alvast bedankt.

arnovanschaik

Geplaatst door arnovanschaik (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (965) PRO, 10 jaar geleden

Dan zou je dus richting een temperatuursensor gaan denken , inlaatluchttemperatuursensor , buitentemperatuursensor , watertemperatuursensor misschien.
Wat geven de sensoren aan als ze uitgelezen worden ?

arnovanschaik (0), 10 jaar geleden

Ik zou het niet weten. Is dat een simpele uitdraai die elke alfa dealer makkelijk kan maken. Garage waar de auto gekocht is ligt namelijk niet om de hoek.

kaleido 1 (965) PRO, 10 jaar geleden

ja , maar ook elke universele garage met goede uitleesapparatuur.

arnovanschaik (0), 10 jaar geleden

Moet de motor dan warm zijn wanneer het probleem zich voordoet of maakt dan niks uit?

pinodiangelo (0), 10 jaar geleden

choke ? blijft hangen ?

firedriver (0), 10 jaar geleden

Choke, het gaat hiet toch om een diesel ?
gr.Jantje

arnovanschaik (0), 10 jaar geleden

Het gaat om een diesel. Met warm weer is het vrijwel direct. Wanneer de motor warm is hapert de motor vooral. Als het vriest gebeurt het (bijna) nooit.

AlfaTom (0), 10 jaar geleden

De garage heeft jouw goed proberen te helpen maar wel wat dingen onnodig gedaan - dat blijkt dat door niet in staat te zijn een goede test of simulatie te doen, waardes met elkaar te vergelijken enz enz. Dat is anders dan enkel te wachten op een foutmelding.
De alfa is toevallig niet gechipped of voorzien van een powerbox of iets dergelijks?
Is het elektrische gaspedaal nagekeken, doorgemeten -> doet ie hetzelfde bij 1800 toeren op de cruisecontrol?

arnovanschaik (0), 10 jaar geleden

Naar mijn weten is de auto standaard. Ik zal morgen eens kijken of het ook zo is met cruise control.

arnovanschaik (0), 10 jaar geleden

Met de cruise control aan is het probleem er ook.

tekkel30 (0), 10 jaar geleden

Vacuum slangetjes nog goed?wil bij warme motor de boel ook flink ontregelen.

arnovanschaik (0), 10 jaar geleden

De koelvloeistofsensor gaf vreemde waardes aan en is vervangen. Het lijkt nu verholpen te zijn, ookal denk ik het af en toe nog wel te voelen. Dat dit ervoor gezorgd heeft dat de auto bij een constante snelheid op 1800 toeren haperde klinkt mij vreemd in de oren.

kaleido 1 (965) PRO, 10 jaar geleden

Als deze sensor niet goed functioneerde kan bij 1800 toeren het mengsel een dusdanige verkeerde verhouding gekregen hebben dat de motor bij dit toerental gewoon niet goed functioneerde.

arnovanschaik (0), 10 jaar geleden

Dan zit ik nog wel met dat beetje rook. Alleen zichtbaar als het donker is en iemand met koplampen achter me rijdt. Hoort dat gewoon bij diesels van deze leeftijd?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Af en toe een beetje roet is normaal bij een auto zonder roetfilter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.