Geachte,
Ik heb gigantische problemen met mijn garage, wat vinden jullie dat ik moet doen hiermee.
Ik post hieronder de brief die ik naar de BOVAG gestuurt heb die mij niet konden helpen omdat ik geen bovag garantie heb (het is wel een bovag garage) Onder het verhaal vertel ik verder wat er vanaf toen gebeurd is, ik heb dezelfde brief overigens ook naar Alfa Romeo nederland gestuurt.
Even duidelijke volgorde wat er precies gebeurd is:
3 mei auto gekocht voor 11250 euro met 68.000 kilometerstand en de auto is uit 2001, met 3 maanden garantie op draaiende gedeelte.
Heb regelmatig olie gecontroleerd echter auto heeft toch op 10.000km 6,5 liter verbruikt.
Aangezien alfa voorschrijft dat de auto niet meer mag gaan gebruiken dan 1 liter olie op 1000km valt dit binnen de norm.
Maar goed de drijfstanglagers zijn kapot gegaan omdat er te weinig olie in het blok heeft gezeten, ik heb geen melding gekregen van de boordcomputer hierover.
Dit valt niet onder garantie zegt garage dus 500 euro reparatie, heb de auto terug en krijg constant meldingen van laag oliepeil, dus ik stop bel garage en word mij vertelt dat als ik het peil en het is goed dat ik door kan rijden.
Zo gezegd zo gedaan, 100km verder hoor ik een plof en ratelend metaalachtig geluid uit motorkap, is een drijfstang overgebroken en meerdere gaten geslagen in het blok.
Er moet een ruilblok in (4700 euro) garage doet dit voor 3800 euro aangezien ik net 500 euro reparatie gehad heb.
Ik ga auto afhalen en doet de afstandsbediening het niet, en nu vertellen ze mij dat die het al niet deed toen ik hem daar neer zette terwijl dit wel zo is, en nu moet er een nieuwe ontvanger in die ik zelf zou moeten betalen.
Als je onderstaand verhaal leest is er wat meer detail bij wat ze nog allemaal fout gedaan hebben, zoals dat ze de verkeerde auto apk gekeurd hebben toen ik hem ging afhalen etc.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer/mevrouw,
Ik wil graag mijn verhaal bij u doen over wat mij overkomen is.
Op 3 mei 2006 heb ik een occasion Alfa-Romeo 147 gekocht bij een Alfadealer in limburg. Met 3 maanden garantie op he draaiende gedeelte.
De kilometerstand was 69.000 km en de auto heeft mij 11.250 gekost. Hiervoor heb ik lang moeten sparen, aangezien ik student ben, hier is al mijn spaargeld in opgegaan .
Toen ik de auto ging afhalen bleek dat een verkeerde auto APK gekeurd was en dat mijn auto nog altijd in de showroom stond, waar ik hem uitgezocht en gekocht had.
Ook op de aankooppapieren staan de verkeerde gegevens. Hierop staat het kenteken en het chassisnummer van de verkeerde auto. Vreemd genoeg staat er wel de goede prijs op, de andere auto was een stuk goedkoper.
Op 21 juli (binnen de garantie) hoorde ik een raar geluid onder de motorkap.
De drijfstanglagers bleken kapot te zijn, dit kwam volgens de garage, omdat er te weinig olie in het blok zat. Echter ik heb maar 10.000 km gereden sinds ik de auto heb, bovendien heb ik in deze periode bij het olie peilen 2 liter bijgevuld. Er moet dus iets mis zijn geweest met het blok dat deze zoveel olie verbruikt, want normaal verbruikt een auto nagenoeg geen olie, in ieder geval geen 6,5 liter op 10.000 km. (Ik neem tenminste aan dat het oliepeil klopte toen ik de auto gekocht heb).
De auto heeft ook geen enkele keer een melding gegeven van lage olie druk motor, dit deed hij pas, toen ik naar de garage was gereden en op 300 meter afstand van de garage was.
Maar toen waren de drijfstanglagers al kapot, dus deze melding heeft niet mogen helpen.
De garage heeft mij geadviseerd om de krukas te laten polijsten en de drijfstanglagers te vervangen omdat er volgens hun voor de rest niks mis mee was.
Na deze dure reparatie (het polijsten van de krukas en vervangen van de drijfstanglagers) waarvoor ik ondanks dat de garantie nog niet verlopen was 477,00 moest betalen ging 2 dagen later de auto weer kapot. Ik kreeg 2 keer de melding lage olie druk motor onderweg van Maastricht naar Venray (terwijl de auto net gerepareerd was en de motor vol met olie zat, nogal vreemd). Ik heb de garage direct opgebeld omdat ik deze melding kreeg, Ik kreeg het advies van Roger van de service-balie de auto af te laten koelen en daarna de olie te peilen, deze was nog steeds tot het bovenste streepje vol.
Hij vertelde mij dat het dan geen kwaad kan, en dat ik de dag erna naar de garage kon komen, om de auto uit te lezen. Ik ben weer naar Maastricht gereden en ongeveer 10 kilometer voor Maastricht ben ik tot stilstand gekomen.
Op het moment dat de auto kapot ging hoorde ik een plof, erna kreeg ik een melding lage olie druk motor, meteen daarna kreeg ik de melding motormanagment storing, meteen daarna de storing ABS systeem.
Ik zag aan de voorkant van de auto een gat in het blok. Na inspectie van de garage bleek dat de drijfstang overgebroken is en deze meerdere gaten in het blok geslagen heeft.
Als alles gerepareerd moet worden met nieuwe onderdelen en inclusief BTW en montage zou mij dit 4600 euro gaan kosten. Een bedrag dat ik echter als student niet kan opbrengen.
Ik vind het vreemd dat wanneer na 2 dagen de auto alweer kapot gaat, ik dit wederom zou moeten betalen..
Als de drijfstangen al beschadigd waren bij de eerste reparatie, dan hadden ze dat moeten zien en mij ervan op de hoogte moeten stellen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oke de auto staat nu al 2 maanden bij de garage op het moment dat ik dit typ en de garage heeft nu een nieuw motorblok erin gezet voor 3800 euro, koppelingsplaten moesten ook vervangen worden (150 euro).
Dit moet ik allemaal zelf betalen, dus ik ga de auto ophalen, blijkt dat de afstandsbediening niet werkt van de auto, dus ik moest de dag erna langskomen met de reserve sleutel en het pasje met de code erop.
Oke ik langsgegaan met het pasje en de sleutel zegt die persoon van de garage dat de code ook bij hun in de computer staat Rolling Eyes , maar goed nu wilde hij een nieuwe sleutel gaan bestellen omdat hij denkt dat toevallig nu allebei de sleutels kapot zijn terwijl de afstandsbediening wel nog werkte toen ik hem er neer zette om hem te laten repareren.
Dus ik zeg zou het niet heel toevallig de ontvanger zijn jullie hebben toch ook aan de electronica gewerkt Rolling Eyes zegt die beste man dat hij dus helemaal niet aan de electronica is geweest bij het plaatsen van een nieuw blok, en dat hij het er mee gaat overleggen met de chef-werkplaats en mij morgen terug gaat bellen erover.
Ik word helemaal gek van deze garage, eerst keuren ze de verkeerde auto als ik hem kom halen, dan gaan de drijfstanglagers kapot (valt niet onder garantie), dan 2 dagen later gaat hele motorblok kapot omdat een drijfstang breekt en paar gaten in blok maakt, moet ik zelf nieuw motorblok betalen.
Dan moet ik dit motorblok contant betalen dus ik s'morgens na de bank toe, kom ik aan wilt u pinnen of contant Rolling Eyes en nu dan die afstands bediening wat niet werkt pfffffffff.
Het gaat trouwens over een garage uit Limburg, officiele alfa romeo dealer en BOVAG aangesloten.
Graag jullie medelijden Razz en nu serieus wat ik zou kunnen doen hiermee.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
DAT is heel erg sneu en heel erg raar.......
Een BOVAG garage die GEEN Bovag garantie verleent op een auto van zo'n bedrag.
Dat is hij verplicht om te doen "TENZIJ" de koper en verkoper hier nadrukkelijk van af willen wijken.
Wat ik OOK raar vind is het feit dat je vermeldt dat je lang moest sparen voor de auto aangezien je student bent...... Maakt student zijn iets uit voor het sparen voor een auto??
Toen IK mijn eerste auto kocht was ik GEEN student, had er keihard voor gespaard en hij was ZEKER niet zo duur...... Maar dit ff terzijde.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je je huiswerk niet helemaal goed hebt gedaan toen je deze auto kocht.
Da's natuurlijk nooit leuk om te horen maar als ik het zo lees heb je weinig om op te staan.....
Klinkt misschien allemaal wat sneu maar het is wel de realiteit. Heb jouw koopcontract niet gezien dus kan ik ook geen oordeel vellen over wat jij besproken hebt met de verkoper. Ik denk dat jij in deze eerst veel beter je huiswerk had moeten doen!
Maar.... je hebt garantie op het draaiende gedeelte... Dat klinkt hoopvol....
Maar.... dekt dat ook rijden met te weinig olie?? Op papier heb jij volgens mij weinig "bewijs". Telefonische gesprekken zijn niet te herleiden...
Bewijs aan het blok zal inmiddels ook wel weg zijn, dus: rekening man, vrees ik.
Maarrr, inmiddels doe jij WEL exact wat die dealer graag wil: BETALEN!!
Het is nu allemaal mosterd NA de maaltijd en dat is altijd lastig zaken doen........
Je hoeft ECHT geen HBO-er te zijn om DAT van tevoren in te kunnen schatten......
18 jaar
In eerste instantie gaat het om het kapot gaan van de drijfstanglagers. WIE heeft geconstateerd dat er te weinig olie in het blok zat, als jij regelmatig gepeild en bijgevuld hebt. En natuurlijk, schade door te weinig olie valt niet onder de garantie. Maar dan heeft de garage geen goede diagnose gesteld als ze het repareren door het polijsten van de krukas en vervangen van de drijfstanglagers. Er is iets niet goed als er voldoende olie in het blok zit (zeker de 2e keer) en de drijfstang breekt. Klinkt alsof de lagers er niet goed in zaten of, wat mij meer waarschijnlijk lijkt, dat er gewoon geen of veel te weinig smering is geweest. Dit zou ook de eerste keer het geval hebben kunnen zijn. Maar dan nog, net wat Santa zegt, zonder bewijzen heb je niet veel. Eerst proberen de oude onderdelen te achterhalen, maar ik vrees dat je te laat bent.
Als ze ervan overtuigd zijn dat de motor nu wel goed is, zou ik een deal proberen te maken met de garage om de auto terug te kopen. Kun jij een andere (helaas wel een goedkopere) auto kopen en ben je van het gezeur af. Of omruilen met een andere auto van hun. Verlies zul je hebben maar dat kun je proberen te beperken.
Ik weet niet of je er wat mee op schiet dat op papier de gegevens van een andere auto staan. Welke auto is eigenlijk nu van jou ? Wat zouden ze je kunnen maken als je de auto meeneemt die je op papier hebt staan ?
In ieder geval sterkte ermee. Sjaak
Probeer je vraag hier eens te posten.
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=221
Hier zitten alle Alfa liefhebbers.
Groet,
Willem
18 jaar
[quote=Willem]Probeer je vraag hier eens te posten.
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=221
Hier zitten alle Alfa liefhebbers.
Groet,
Willem[/quote]
dit bovenstaand verhaal heeft niks met het merk alfa te maken... kwestie van goed lezen waar je voor tekent... anders ga je het schip in.....
paul,
[quote=paulkelder][quote=Willem]Probeer je vraag hier eens te posten.
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=221
Hier zitten alle Alfa liefhebbers.
Groet,
Willem[/quote]
dit bovenstaand verhaal heeft niks met het merk alfa te maken... kwestie van goed lezen waar je voor tekent... anders ga je het schip in.....
paul,[/quote]
Beetje kort door de bocht Paul!
Het gaat erom dat je soms via een forum druk kunt uitoefenen op een dealer.
De moeite waard om het te proberen.
Met wijze groet,
Willem
18 jaar
Willem, ik weet wel waarom Paul kort door de bocht is. Omdat hij, en de meesten wel weten waar het verhaaltje strand en het per saldo toch om het resultaat gaat. Dus vind ik het net als Paul zinloos om iemand totaal vals hoop te geven. Je kunt maar beter de realiteit onder ogen zien, accepteren en de wonden likken en vervolgens verdergaan, hoe sneu het ook is voor deze auteur..........
Met nog veel wijzere groeten, Sytze
Welke druk bedoel je, Willem?
Druk op een dealer zetten werkt alleen wanneer deze NIET overtuigt is van zijn eigen gelijk.
Ik ben bang dat de auteur ZELF heeft getekend voor het accoord gaan met 3 maanden garantie op de motor...
Niet slim, wel begrijpelijk. Iedereen tuint er zo wel eens in.
De ENIGE manier om nog wat te proberen is via een civiele procedure en proberen daarbij aan te tonen dat de dealer in gebreke is gebleven met de reparatie. Maar ja, wie EIST, die BEWIJST........
En juist dat bewijsmateriaal is niet meer voorhanden.
De auteur kan zijn verhaal beter plaatsen op de site www.garagetest.nl
Daar komen niet alleen Alfisti een kijkje nemen.
Wil de auteur nog meer druk uitoefenen? Hij kan zijn verhaal ook kwijt op de site van Autoweek.
Geloof me, ik WEET dat het gelezen wordt.....
18 jaar
[quote=sytze]Willem, ik weet wel waarom Paul kort door de bocht is. Omdat hij, en de meesten wel weten waar het verhaaltje strand en het per saldo toch om het resultaat gaat. Dus vind ik het net als Paul zinloos om iemand totaal vals hoop te geven. Je kunt maar beter de realiteit onder ogen zien, accepteren en de wonden likken en vervolgens verdergaan, hoe sneu het ook is voor deze auteur..........
Met nog veel wijzere groeten, Sytze[/quote]
Sorry sytze maar ik ga niet met je mee in het verhaal.
Misschien dat jij het geld kan missen en sneller je verlies accepteert maar ik zou zelf het onderste uit de kan proberen te halen.
Weet je dat is het gewoon met autobedrijven ze blijven moeilijk doen in de hoop dat je het uiteindelijk opgeeft.
Toch mooi meegenomen als je als bedrijf niet hoeft mee te betalen.
En je wonden likken dan kan je altijd achteraf nog doen nadat je voor je gelijk hebt gestreden!
Met een bescheiden groet,
Willem
18 jaar
Indien je het onderste uit de kan wilt halen, Willem, moet je er WEL voor zorgen dat je bij de bodem kunt.......
18 jaar
willem
het onderste uit de kan halen met welke middelen... de auteur heeft immers geen enkel bewijs...? dat bemoeilijkt in dit geval zijn zaak.
paul,
Of ik iets wel of niet kan missen staat hier buiten. Ik neem beslissingen meestal met gevoel voor zaken. Dan zul je met me eens moeten zijn dat de auteur zwak staat, leuk of niet. Dan kun je wel hemel en aarde bewegen om je gelijk te halen, maar dat is gewoon verspilde moeite. Maar we zullen zien wie er gelijk krijgt. Ook ik vindt het zeer sneu voor de auteur, maar zakelijk gezien rammelt het verhaal aan alle kanten en als je dan geen flexibel garagebedrijf hebt dan is het gauw afgelopen, helaas.
Sytze
[quote=sytze]Ik neem beslissingen meestal met gevoel voor zaken.
Sytze[/quote]
Ja dat is het sytze niet iedereen heeft verstand van (auto)zaken en helaas zijn er garages die daar wel misbruik van maken.
En inderdaad het hangt ook van het autobedrijf af.
18 jaar
Dank je, Willem....
18 jaar
Als ik jouw was zou ik eens een jurist naar de zaak laten kijken. Misschien heb je een rechtsbijstand verzekering.
18 jaar
[quote=LogischToch]Als ik jouw was zou ik eens een jurist naar de zaak laten kijken. Misschien heb je een rechtsbijstand verzekering.[/quote]
wie eist... bewijst en daar zit hem nou het probleem in deze zaak daar veranderd geen advocaat wat aan.
paul,
[quote=paulkelder][quote=LogischToch]Als ik jouw was zou ik eens een jurist naar de zaak laten kijken. Misschien heb je een rechtsbijstand verzekering.[/quote]
wie eist... bewijst en daar zit hem nou het probleem in deze zaak daar veranderd geen advocaat wat aan.
paul,[/quote]
Zo zwart-wit is het niet altijd. Het wil niet zeggen dat als je een feit niet schriftelijk (of hou dan ook) kan bewijzen ook niet door een rechter direct wordt afgewezen. Het gaat om het hele verhaal. Misschien was het inderdaad niet zo handig geweest om direct de kosten van de nieuwe motor te willen betalen.
De eerste beoordeling van de zaak kost meestal niets. Krijg je direct te horen of je een redelijke kans maakt om de zaak te winnen of niet. Rijdende rechter misschien??
18 jaar
juist... een verhaal, onderbouwd dmv feiten dan wel bewijzen.... mooie blauwe ogen daar gelooft men niet meer in.... [color=#FF0000]rijdende rechter...?[/color] het gaat hier niet om een achtertuintje waar de bloemetjes scheef staan...[url=http://imageshack.us][img]http://img150.imageshack.us/img150/6158/...[/img][/url]
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar