auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 164: Slechte(re) koude start

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: vm32b

hallo!

heb de laatste tijd veel last dat de auto zeer slecht start bij koude motor.
Bij temperaturen van 10-15 graden start hij slecht, dwz. slaat wel aan maar de auto staat zo'n 10 seconden te bokken en te springen met veel lawaai bij de motor vandaan komend (hard getik).
Na 10 secs begint hij langzaam normaal stationair te lopen.


Bij temps onder de 10 graden tot het vriespunt heb ik al zeker 5 minuten nodig gehad hem aan de praat te krijgen.
Steeds wilt ie net aanslaan maar direct uitvallen, dit weer met horten en bonken gepaard gaan.
Als ik hem dan eindelijk aan heb staat ie weer 10 - 20 seconden te bokken en te springen met veel lawaai totdat hij weer langzaam rustig en normaal stationair gaat lopen.

De rookontwikkeling bij aanslaan is te vergelijken met een stokoude diesel. :) Waarschijnlijk door de vastgehouden diesel bij het niet aanslaan. Dit verdwijnt vrij snel als hij eenmaal goed loopt.

Met warme motor heb ik geen startproblemen en ook met koude motor rijdt hij goed, al heb ik wel het idee dat hij langzaam op temp komt en niet boven de 70-75 graden uitkomt.

Nu heb ik last dat er al 2x dit jaar een stoterstang ernaast is gegaan wat wilt zeggen dat er met die ene klepstoter al wat mis is.
Kan het zijn dat hij op 3 cylinders probeert te starten doordat die ene stoterstang moeilijker op gang komt dan de rest?

Het voorgloeilampje blijft niet knipperen dus ik neem aan de de pluggen goed zijn maar hoe controleer ik dit en is het misschien raadzaam om sowieso de pluggen te vervangen ??

Ik heb de neiging om zowel de gloeipluggen als de verstuivers te vervangen.

Iemand die suggesties heeft??

Mvg...... Porto


Alfa 164, 11/1995, 2.5td super, 317200km :)

Geplaatst door

Porto (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een diesel heeft compressie nodig om aan te slaan. Door de compressie word de lucht in de cilinder verwarmd tot een temperatuur hoog genoeg om de diesel spontaan te laten ontbranden bij inspuiting. In de winter is de temperatuur van de lucht in de cilinder alleen niet genoeg, door de ijskoude cilinderwanden. Daarom heb je de gloeibougies nodig.

Waarshijnlijk heb je enkele gloeibougies die niet meer werken. De bedrading van de gloeibougies losmaken en tussen de top van de bougies en de motor de weerstand meten met een multimeter. Meer dan 1 ohm = vervangen die bougie.

Groeten,
AR 67202

AR 67202 0
badge

17 jaar

Hoi AR67202,

Ik ben afgelopen vrijdag toevallig bezig geweest het probleem te localiseren en kwam erachter dat 1 v/d gloeipluggen helemaal niet werkte... je hebt dus helemaal gelijk! :)
Na de binnenkant van de dop die er op wordt gedrukt schoon gemaakt te hebben werkte hij weer... hij startte niet direct beter maar na 3x wel.
Hopelijk blijft ie nu goed lopen, ik houd het deze week nog ff in de gaten.

Bedankt voor je antwoord en tot ziens! Porto

Porto 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 164 of stel zelf een nieuwe vraag.