Wanneer de auto enkele uren heeft stil gestaan dan start de auto niet binnen een enkele seconde.
Na 10 seconden gestart te hebben, opnieuw starten, dan start de auto wel.
Na ongeveer een half uur stilstand begint het starten al weer langer te duren.
Ondernomen acties:
1 LPG injectoren laten controleren op lekkage, dit is niet het geval. Als de aanvoer leidingen voor LPG afgekoppeld zijn, is het probleem nog steeds aanwezig.
2 Na meer dan 2 uur stilstand de auto eerst 30 seconden op de contact stand gezet (niet proberen te starten), daarna contact af en dan starten en de auto start vrijwel direct.
De dealer en de lpg inbouwer schuiven het probleem naar elkaar toe.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het symptoom bij 2 komt overeen met een wegvallende benzinedruk.
Als je dan gelijk start heb je te weinig druk en slaat de motor niet aan.
Benzinedruk meten na een tijd stilstaan, tijdens contact aan en tijdens starten.
Hoe kan ik dat druk probleem oplossen dan?
14 jaar
Eerst meten. Meestal een terugslagklep die open blijft staan, vaak ingebouwd in de benzinepomp, maar dat weet de dealer wel.
De dealer zei dat de drukken goed waren.
14 jaar
Je hebt een moderne LPI installatie. Die "rommelt" ook met de temperatuurwaarneming van de koelvloeistof voor de ECU van de motor. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat daar iets mee gaande is. Die parameters zijn namelijk afhankelijk van hoe lang geleden de auto voor het laatst op kontakt heeft gestaan, of heeft gelopen, dat weet ik niet precies. Verder wordt bij die 30 seconden "voorgloeien" ook je lambdasonde voorverwarmd, dat kan ook nog met het mengsel van doen te hebben.
Als laatste kan ik nog bedenken dat je benzineinjectoren vervuild zijn en toch langzaam lekken of zo. Of je gasinjectoren lekken iets. Ze kunnen dan nog wel binnen de "afkeurnorm" van Vialle liggen, maar genoeg lekken om slecht starten te veroorzaken.
14 jaar
Dit ga ik meenemen naar mijn lpg inbouwer waar de auto a.s. vrijdag weer naar toe gaat.
Het 30 seconden op contact zetten werkt ook steeds minder goed naarmate het buiten warmer is.
's Morgens start hij beter dan 's middags als ie de hele dag in de zon heeft gestaan.
14 jaar
We zijn alweer enkele weken verder en tot op heden nog geen oplossing, weer bij de lpg inbouwer geweest en nog een keer bij een expert op alfa gebied, die diverse onderdelen vervangen heeft, maar helaas.
Nu heb ik sinds enkele dagen een andere start procedure geprobeerd nl:
De auto voor het starten 2x alleen even op contact gezet en daarna de 3e keer wel gewoon starten, de auto start daarna zoals hij hoort te starten.
14 jaar
Dat symptoom komt overeen met het verdwijnen van de druk in het benzinecircuit. De vraag is nu of dat komt door een lekkende benzine-injector, of dat er ergens een klep of drukregelaar bij de benzineppomp of op de injectorrail niet helemaal sluit.
14 jaar
Bedankt voor je snelle reactie.
De drukken zijn ok bevonden en zijn bij op contact zetten direct op de normale waarde.
Tevens is de rail en zijn de injectors gecontroleerd op lekken, dus dit kan het niet zijn.
14 jaar
Ik kan niets anders verzinnen wat gebeurt tijdens het "op contact zetten" van de auto dan dat de benzinepomp even draait. Als de auto consequent slecht start bij het direct doorstarten en consequent goed start als je eerst een paar keer de boel "voorverwarmt" zou dat het enige logische zijn wat ik kan bedenken. Een gasklep of stationairklep die zich nog in moet stellen lijkt me niet kunnen hier?
14 jaar
Het probleem is opgelost.
Het was dus de keerklep bij de benzinepomp in de tank het rubber was hiervan compleet weg.
De dealer heeft in het begin een verkeerde conclusie getrokken bij het meten van de benzinedruk, deze viel op het laatst weg tot 0.
Bedankt voor alle reacties.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Gt of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar