Download geluid van starten zonder gas bij te geven:
http://www.studio-lahaye.nl/starten.wav
Het is een tijd geleden dat ik hier een post heb gedaan, helaas komt daar nu weer verandering in.
Ik heb sinds 1,5 maar een Alfa 156 uit november 2002 met nu 176k op de teller.
De afgelopen maand heeft de auto perfect gestart, 1x rond en aanslaan was normaal, zelf met die vrieskou!
Sinds 4 dagen geleden ging het starten al moeizamer, eerst 2x rond en ondertussen zit ik op 8 - 10 keer rond voordat 'ie aanslaat.
Ik heb geen lampjes branden op mijn dashboard, ook na het starten gaan alle controlelampen netjes uit.
De accu geeft nog 12 volt, amperage kan ik helaas niet meten, net nog uur op de lader gehad en deze gaf aan dat de accu vol was.
ECU heb ik gereset, samen met een throttle reset, geen verschil.
De motor, als 'ie eenmaal aangeslagen is, loopt mooi stationair, geen dipjes of vermogenverlies bij optrekken.
Ik heb vanmiddag nieuwe filters gehaald (olie, lucht en interieur) maar lijkt me niet dat het van de ene op de andere dag ineens niet juist meer is!
Tevens heb ik een apparaat van Scantools.net (OBDlink) waarmee ik foutcodes uit kan lezen.
Het is niet 100% zeker of dit compatible is met mijn Alfa, kan hem bijvoorbeeld niet resetten.
Krijg overigens geen foutcodes op dit moment.
Heeft er iemand een suggestie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alleen bij koude of ook bij warme motor?
na een bepaalde tijd stilstaan?
Misschien de gloeibougies even testen of laten controleren,
Check ook even de aanvoerleiding van de diesel, misschien komt er door een scheurtje lucht in de leiding die er eerst uitgepompt moet worden.
Johan
Zowel koud als warm start de auto slecht.
Aanvoerleiding loopt via de onderkant van de auto he? zo'n metalen pijpje?
in de motorruimte heb ik deze wel gevonden, zou je dan geen vocht (dieseln) moeten zien?
iig bedankt voor je reactie.
Gloeibougies zijn helaas nog lastiger te vervangen dan een distributieriem (heb ik gelezen)...
14 jaar
Ik heb nu een foutcode uit kunnen lezen: P0191
Hoge waarde brandstofdruk sensor.
De auto start ondertussen helemaal niet meer.... HELP!
14 jaar
P0191 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance
Ik hoop voor je dat de Alfa mensen, maar ook andere proffesionals hier iets mee kunnen. Ik kom niet verder dan een advies om uit te laten lezen in de garage en eventueel, of een diagnose te laten stellen en zelf repareren, of laten repareren.
Ik heb het al vaker gezegd dus misschien overbodig: met diagnose laten stellen en uitlezen bedoel ik dat dat betaald zal moeten worden in de garage!!
Johan
14 jaar
Starten met start pilot en de retour van de verstuivers controleren. Dit moet voor de 4 injectoren gelijk zijn.
Starten met pilot ging ook niet.
Brandstoftoevoer zit een luchtbel in denk ik.
Na een hele dag op de lader en daarna 7x pompen (contact aan) startte de auto wel (zeer moeizaam).
Mogelijk zijn de verstuivers ook defect, hier spoot namelijk flink wat diesel uit na het loskoppelen en starten.
hij staat nu bij de dealer en we zien het morgen wel.
14 jaar
De dealer heeft de retourleiding en slangklemmen vervangen.
Het vreemde is dat het afslaan bij flink optrekken weg is en dat de auto bij de dealer netjes startte.
De dealer heeft hem zelfs nog een nacht laten staan om de volgende ochtend probleemloos te starten.
Nu, na 2 dagen, is het probleem (in mindere mate) terug.
Ik moet na lang stilstaan nog 5-10 seconden starten voordat de motor aanslaat.
Tijdens het starten hoor je dat hij eerst een beetje diesel krijgt omdat hij aan drijgt te slaan, kort daarna krijg 'ie voldoende brandstof en slaat wel aan.
De brandstofdruk is voldoende volgen FIATecuScan, hij vraagt bij stationair 300 bar druk en dat krijgt hij ook.
Tijdens starten heb ik nog niet gemeten, maar lijkt me dat als de pomp stationair genoeg brandstof door kan voeren dat hij dit tijdens het starten ook kan.
Wat kan ik nog meer controleren voordat ik de auto terug naar de dealer stuur á 150 euro?!?!
14 jaar
Heb je nu de retour van de verstuivers al gecontroleerd? 't is niet omdat ie stationair 300 bar haalt dat ie dat tijdens het starten ook haalt. Tijdens het starten is het toerental van de pomp immers veel lager.
Wat bedoel je precies met controleren?
Vanmorgen heb ik na het starten één voor één de retourleiding van de verstuivers/injectoren gehaald.
Vervolgens de leiding dichtgehouden met mijn vinger en gekeken hoe veel retour de verstuiver/injector gaf.
Bij de tweede verstuiver druppelde hij meer dan goed was.
De retourleiding (er is er toch maar 1???) is vervangen door de dealer.
Zal ook eens meten met FiatECUscan tijdens het starten, welke waardes er dan gehaald worden.
Als dit niet gehaald word, waar kan het dan aan liggen?
Als er suggesties worden gedaan zouden jullie dan ook kunnen vertellen hoe ik dit kan zien/testen en wat goed of fout is?
Ben een beginner en weet veel niet :)
bedankt!
14 jaar
Er zit op elke injector bovenaan een retour. Deze alle vier elk in een appart bekertje laten lopen. Dan de motor laten draaien. Het volume retour diesel moet voor elke injector gelijk zijn. Indien dit niet het geval is is er mogelijk een injector defect...
Als de 2de meer geeft dan de andere, vervang dan deze injector en heel waarschijnlijk zal het probleem opgelost zijn.
Voor de duidelijkheid:
Ik heb 1 retourslang welke op 4 injectoren aangesloten is.
Ik kan helaas geen bekertje aan het slangetje houden, als ik 1 eind lostrek dan heb ik het resultaat van 4 injectoren.
Haal ik ze bij de injector zelf los dan wijst de opening op de injector naar boven.
De enige manier waarop ik ze in een bekertje kan laten piesen is door de auto op zijn kop te leggen :P
De tweede injector druppelde significant meer dan de overige 3; mijn conclusie is dat nummertje 2 van links naar rechts niet optimaal functioneert.
Kan dit echt startproblemen veroorzaken? 1 van de 4 injectoren die niet lekker loopt??
BTW: er zit al een flesje Wynn's in, bij vuiligheid zou dit voldoende moeten zijn..
vandaag 100km mee gereden, kan je dan al verschil merken of moet ik echt 700km rijden ofzo?
14 jaar
dit kan zeker startproblemen veroorzaken.
De auto startte nog steeds slecht.
In eerste instantie werd aan de hogedrukpomp gedacht (deze bracht 100 bar op waar deze 300 moest leveren)
Bij het rondbellen naar Diesel specialisten kwam ik bij D.A.B. Diesel service te Hilversum terecht.
Zij hebben mij uitgelegd hoe ik precies een retourtest kan uitvoeren; zo gezegd zo gedaan.
Hieruit bleek dat in ieder geval 1 verstuiver/injector defect was.
Het advies was om ze alle 4 even te demonteren en te laten testen (voor maar 17,50 p.s.!)
Helaas had ik geen ervaring met verstuivers uitbouwen, dus de auto gelukkig nog aan de praat gekregen en richting Hilversum gereden.
Hier heeft DAB diesel service mij uitgelegd hoe ik ze los kan halen.
De laatste 2 kreeg ik helaas niet los en deze hebben ze los gehaald voor mij.
Daarna zijn ze meteen getest en bleek dat mijn vermoeden klopte.
1 verstuiver was helemaal lek!
Gelukkig hadden ze mijn type nog op voorraad, helemaal netjes gereviseerd; nieuwe ringen, nieuwe nozzle, gezandstraald, zag er keurig uit.
Nadat de test klaar was heb ik de auto weer in elkaar gezet en 3x raden, hij startte in één keer! :D
Ik ben weer helemaal blij en ben zeer te spreken over D.A.B. Diesel service, snel, zeer vriendelijk en ruime kennis van dieselsystemen.
In totaal (testen en een gereviseerde injector) heeft het mij 250 euro gekost, valt mij erg mee in ieder geval.
Nu maar weer lekker genieten van mijn Bella, bedankt voor alle input hier op het forum!
14 jaar
opgelost, zie bovenstaande bericht.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar