Hallo allen,
Sinds een half jaar een Alfa aangeschaft wat me erg goed bevalt!
Echter sinds een paar weken valt mij op dat de turbodruk op 0,2 blijft hangen. Wanneer ik het contact opzet gaat hij direct naar 0,2bar en ook bij stationair draaien.
Tijdens het optrekken en rijden gaat hij wel gewoon tot 1,7bar maar zakt maar traag terug.
Het viel mij op telkens de roetfilter gereinigd wordt dat de druk netjes terug snel naar 0 viel bij het lossen van het pedaal, maar eens het degenereren klaar was ging hij weer naar 0,2...
Iemand een idee? Kapotte sensor of miss roetfilter dicht? Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik neem aan dat de drukken die je noemt overdruk zijn (dus boven op de atmospherische druk).
Met contact aan en motor uit moet de turbodruk gelijk zijn aan de buitenlucht, dus 0.0 bar overdruk.
Als dat al verkeerd aangegeven wordt, dan is de getoonde waarde verkeerd.
De vraag is waar die waarde vandaan komt. Dat zou best de motorcomputer kunnen zijn die via can-bus de turbodruk verstuurd.
Dat zou dan mogelijk kunnen wijzen naar een defecte map-sensor.
Als de motorcomputer wordt uitgelezen kun je in live data de druk van de map-sensor zien.
Die wordt absoluut weergegeven dus die moet bij contact aan en motor uit 1,0 bar aangeven.
Map sensor kaduuk, nieuwe plaatsen a'€35 van bosch en probleem is verholpen., wel snel doen anders regenereert hij het roetfilter niet mer en dan ben je verder van huis
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar