.Wie o wie kan mij helpen?
Ik heb grote problemen met de koppelingsplaat van mijn alfa 156 2.4 JTD van 1998.
De eerste plaat van mijn auto begaf het na 270.000km.Ik had geen aandrijving meer en dacht eerst dat de bak stuk was.Na demontage door mijzelf(enorm karwei) bleek na lange inspectie(je verwacht zoiets niet) dat de vertanding uit het middelste gedeelte van de plaat(naaf) uit was!Nu is de auto wel getuned,maar ook de Firma Tuyder die mij de alfa onderdelen leverde,zei dat dit wel eens meer voorkwam ook bij niet getunde auto,s.
Gezien de km-stand maakte ik er niet zo,n probleem van en alles werd vervangen door nieuwe originele onderdelen(dus drukgroep,plaat,vliegwiel e.d)De nieuwe plaat was volgens Tuynder van een verbeterd type omdat de eerste Valeo kopplingen wel meer problemen hadden bij de 2.4 JTD motoren.
Maar wat denk je al 15000km later merk ik dat de koppeling soms zwaar intapt en dan weer licht.
Na 20.000km!! meld zich de oorzaak,weer geen aandrijving meer.
Dus auto op ambulance naar huis laten brengen door pechdienst.Na demontage bleek nu(weer lang zoeken)de vertanding niet versleten maar de vertande naaf had geen verbinding meer met de koppelingsplaat.
De verbinding bestaat uit een soort groffe vertanding en deze is compleet verdwenen.
Toen gaan zoeken naar een betere plaat(ander merk e.d)Biesheuvel autosport zou deze leveren via Helix in engeland maar deze Firma melde na 6weken de koppelingsplaat toch niet te kunnen leveren.
Ik kan niet zien of bijvoorbeeld LUK of SACHS ook koppelingen leveren die sterker zijn voor dit type auto.
Wie heeft er ervaring mee(eventueel ook meegemaakt) of kan mij vertellen of andere leveranciers een sterke koppeling hebben voor dit type auto.De originele nieuwe plaat is zo zwak geconstrueerd dat ik dit voor het laaatst bewaar.Het maakt mij niet zoveel uit wat voor merk maar gaat om een sterke construktie!!
Foto is van tweede plaat,heb van de eertse plaat ook foto,s
Alvast bedankt leden!![url=http://img247.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img247.imageshack.us/img247/4757/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat de vertanding op z'n donder krijgt... is vaak en gevolg van het veelvuldig aanspreken van het hoge koppel dat is ontstaan na tuning. indien je het rechterbeen onder controle kunt krijgen... zou dit wel eens de oplossing kunnen zijn....
paul,
Ik zou je graag willen geloven Paul,maar bij mij wordt de auto zeer goed en rustig behandeld en alleen tijden accelereren als de auto al lang snelheid heeft wordt het gaspedaal dieper ingetrapt.Bovendien verklaart het ook niet waarom de tweede maar 20.0000km meegaat!Wel is opvallend dat dit de tweede keer is vlak na de APK keuring,waarbij men mij vertelde dat ze er een "middagje mee weesten trappen waren"i.vm. de roetkeuring.
Trouwens ik weet niet of u weleens een nieuw typeValeo plaat heeft gezien?
Hier zet ik nog geen 100pk en bijbehorend koppel op.
Bedankt voor reactie
18 jaar
okee, het rechterbeen is het volgens jou dan niet.
toch zit er iets niet goed? valeo/sachs daarvan kan ik gerust zeggen da's kwaliteit dat is zeker geen rommel.
LUK daar heb ik slechte ervaringen mee.. metname garantie afwikkelingen..
er blijven weinig andere/betere merken over?
paul,
Hallo,
Ik heb dit ook gehad met mijn 156 1.9 JTD welke getuned was. Uiteindelijk heb ik drie koppelingen moeten vervangen (ook zelf). Helaas zijn er geen verstevigde platen in de handel. Waarschijnlijk heeft het met de tuning te maken, dat deze grens van het aantal Nm overschreid.. .... zware ellende, ik heb uiteidelijk de wagen hierdoor verkocht. Scuadra tuning stellen het aantal NM af op een vermogensbank. Wellicht een idee om daar de wagen een op te zetten en kijken wat deze doet.
18 jaar
Op het eerste gezicht denk ik dat het probleem niet in de koppelingsplaat of slechte kwaliteit daarvan zit, maar in de versnellingsbak. Bij deze auto's wordt de ingaande as van de bak niet extra ondersteund door een lagertje in de krukas, maar dus alleen in de versnellingsbak. Wanneer nu het ingaande lager van de bak teveel speling vertoont, denk ik dat de koppelingsplaat ook op slingering wordt belast en niet alleen radiaal. Dat zou wel eens tot snelle vermoeiing van de bus in de koppelingsplaat kunnen leiden. Het lijkt erop dat dat is wat er gebeurt. Wellicht is er dus een (deel)revisie van de versnellingsbak aan de orde.
17 jaar
vaak,heb dit al een aantal keren bij de hand gehad,zijn de splines/vertanding van de prise-as beschadigd dan kun je wel een nieuwe en inderdaad gemodificeerde koppelingsplaat monteren echter is het draagvlak van de splines door de beschadiging te klein en heb je binnen afzienbare tijd dus weer problemen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar