Graag wil ik jullie ervaringen weten.
Naar mijn idee zijn de ongeziene apk-keuringen dermate goedkoop geworden, dat het een groot probleem aan het worden is.
Een ongeziene apk is de apk die aangeboden werd aan handelaren voor bv exportauto's voor rond de 250.-
Momenteel worden die keuringen voor een bedrag onder de 50.- aangeboden.
Dat maakt me zorgelijk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb al 19,90 euro gezien en dat voor daadwerkelijke keuringen.
Het idee er achter zal wel zijn: a) klanten binnen de deur krijgen (en houden) en b) verdienen aan het extra werk - remmen, uitlaat, etc.
Welkom bij het concept van concurrentie.
Ja inderdaad, sommige nemen het niet heel nauw met de keuring maar kiezen voor het geld.
Gelukkig zijn er nog veel autobedrijven die eerlijk en veilig een APK verzorgen.
Advies, niet aan mee doen met de prijs vechters en gewoon goed werk blijven leveren voor een eerlijke prijs.
Groetjes
Bart
Met de ongeziene apk bedoel ik die apk's van wagens die de showroom niet eens uitkomen en dus blind gekeurd worden.
Natuurlijk doen wij daar niet aan mee.
Iedere keurmeester weet van het bestaan ervan.
Al jaren hangt die prijs rond de 250.-
Momenteel zijn die prijzen gezakt naar het niveau van een normale apk.
Dat geeft mij zorgen en is de reden dat ik er een artikel over op mijn website gezet heb.
Ik weet niet of het tegen de regels van problemcar.nl is, maar met het googlen op "ongezien apk keuren" kom je er wel.
Groet Willem
Met dit soort waarschuwingen tegen misstanden door malafide bedrijven hebben wij als Problemcar geen bezwaar. Integendeel. Hiertegen kan niet genoeg gewaarschuwd worden.
Je kunt het dalen van de prijs voor een ongeziene APK ook positief uitleggen.
Als er geen of weinig vraag is, dan daalt de prijs.
Ik zie het eerder als dat deze jongens nu geen risico meer lopen.
En aangezien de overheid, RDC, en de RDW gehackt zijn geweest als een groot probleem.
Mijn persoonsgegevens zijn nu aangepast en je kan nu ook hier direct op mijn website vinden wat ik bedoel.
Ik heb dit niet alleen van mijzelf, een steekproefcontroleur maakte me er attent op.
Hij zette mij tot nadenken hierover.
Groet,
Willem
Ik denk dat ruchtbaarheid geven aan deze illegale praktijken het tegengestelde effect hebben van wat we willen bereiken. De klanten die vertrouwen in hun garage hebben gaan niet op zoek naar dit soort adressen. Daar zijn we het over eens. Maar,, De APK keuring heeft in de ogen van heel wat automobilisten nog steeds een slechte naam. Garages willen onnodige reparaties doen om hun omzet te verhogen is oa een veel gehoorde klacht. Die mensen zien de APK niet als een kwaliteitskeuring, maar als een noodzakelijk kwaad, en zakkenvullerij van de overheid en de APK stations. Die doen nu extra hun best om een adres te vinden waar ze voor hetzelfde geld geen gezeur over reparatiekosten hebben. Zou het niet beter zijn te proberen inzage te krijgen in de betreffende keuringsrapporten? en de namen van de bedrijven welke daaraan mee doen verzamelen en doorgeven aan de Brancheorganisatie? bv Bovag? Die kunnen ze verzamelen en bij de RDW of de politie melden. Ook voor de ANWB ligt hier een taak.
mvg Cor
Heel goed verwoord Cor, zo denk ik er ook over.
Gr. paul
Naar mijn mening kan er wel wat verbeterd worden aan het imago van de apk.
Het waarschuwen voor deze oneerlijke praktijken vind ik belangrijk, vanwege de particulieren die bij de aanschaf van een auto nog blind op dat papiertje vertrouwen.
Als zij er van af weten kunnen ze van te voren een vertrouwd adres om advies of een apk-keuring vragen.
Zodra dat meer gebeurt wordt het voor verkopers minder interessant voor de ongewenste variant te kiezen.
Voor de kosten hoeft de koper het niet te laten.
In verhouding met het aanschafbedrag en het risico wat hij loopt stelt dat niet veel voor.
Het ongezien keuren zal niet snel uit de wereld zijn, maar door niets te doen los je het probleem niet op.
Aan het imago van de apk valt volgens mij ook genoeg te doen.
Door het juist bespreekbaar te maken krijg je eerder begrip voor.
Er zijn id. ook apk-keurstations die onterecht onderdelen afkeuren, die gaan ook voor de snelle winst.
Ook daar moeten de particulieren weten wat hun rechten zijn.
Nu weten ze dat te weinig en worden ze door allerlei mooie praatjes getild.
Ik vind het dan ook niet zo gek dat de apk een slecht imago heeft.
Beste Willem,
Ik ben het met je eens dat er alles aan gedaan moet worden om het imago van de APK of dat van een goede occasion te verhogen. Maar dat bereiken jij en ik niet door de mensen te attenderen op valse praktijken. Dat wekt achterdocht. Wat wij veel te weinig doen. is de klant erop wijzen dat de Apk kering is, waarin zaken als het milieu en veiligheid in een moment opname beoordeeld worden en dat alles in de door onze overheid voorgeschreven proporties. Dus geen garantie voor het toekomstig functioneren van de auto. Daar lagen en liggen onze kansen. Door garantie te geven op auto's, onderdelen en reparaties binden wij onze klanten. En we verplichten onszelf tot het leveren van goede kwaliteit. Er komen bij anders te veel claims op ons af. De redelijke klant zal dit eerlijke verhaal op waarde weten te schatten.
Er zullen altijd mensen blijven die besodemieterd willen worden, laat ze gaan. En de naievelingen die voorheen belazerd zijn kunnen bij ons heel goed terecht.
Cor, ik ben het met je stelling eens.
Nu zijn de prijzen alleen zo laag geworden dat ik me echt zorgen ga maken.
Ik hoop maar dat de RDW snel met een oplossing komt.
weet de Bovag / Aba ervan??
boeiend onderwerp wat ik met plezier volg. Hier ligt zeker ook een uitdaging voor de ANWB. Veel mensen onderweg hebben ook weinig vertrouwen in de apk. Die denken dan dat het een soort van beurt is. (accu kan niet kapot zijn,hij is vorige week nog gekeurd,zulke dingen).
Dat bedoel ik Maarten,
Ik schreef: Wat wij veel te weinig doen. is de klant erop wijzen dat de Apk kering is
Ik bedoelde te schrijven: de klant erop wijzen wat de Algemene Periodieke Keuring is
inderdaad cor. Onderweg leg ik de mensen ook uit dat het een momentopname is m.b.t. milieu en veiligheid en dat garagebedrijven er niks aan kunnen doen als een week na de keuring een lampje o.i.d. kapot is.
De apk in Nederland is in essentie een goed product.
Er kleven alleen een paar lastige nadelen aan, waar we harder aan zullen moeten werken.
De BOVAG heb ik er vorige week al naar gevraagd, ze weten van het probleem.
Ze vertelden me op korte termijn een gesprek met de RDW hierover te hebben, en het resultaat aan mij te vermelden.
Willem?? Weet jij hoe het georganizeerd is?? Zijn er mensen van de werkvloer die via een commissie oid inspraak hebben op het beleid binnen de APK? Een soort gebruikersforum??
Cor, ik begrijp de vragen niet zo goed, dus neem me niet kwalijk als de antwoorden anders zijn als je verwacht.
Betreffende organisatie's ken ik niet, ik zit wel in de buurt waar het bespreekbaar is (waarschijnlijk tot nu) hoe zo iets werkt.
Zodoende weet ik het een en ander.
Wij zitten niet in een commissie, of op een apk forum.
Wat betreft het internet kijk ik op meer forum's, maar ben ik alleen op www.problemcar.nl actief.
Zelf vind ik www.problemcar.nl een prettige site die makkelijk toegankelijk is.
Wat het ongezien keuren betreft (zelf eigenlijk nog nooit van gehoord??)
Ik vraag mij wel af hoe dit dan zou moeten werken?
Als er een steekproef komt op die goedkeuring dan staat zo'n auto er toch niet?
Das normaal toch meteen 3 tot 6 maanden niet keuren?
Wanneer ze (RDW) hier voor een steekproef komt staan ze soms te miern.....ken als er een lampje iets verkleurd is.
Als een wel serieus/eerlijk keurende keurmeester een keer 1 ruitensproeier vergeet krijgt hij al strafpunten?
Als een keurmeester 2 bandjes(beschadiging en canvas zichtbaar) en 1 gordel (lichte beschadiging) over het hoofd ziet is het resultaat al 3 maanden niet keuren.
Als dit "ongezien keuren"werkelijk mogelijk is dan is dit natuurlijk een zeer grote fout in het systeem van de RDW.
Dus hoe doen ze dat ongezien keuren dan? zonder sancties
Oiram
Willem, ik bedoelde te vragen, Aan wie vraagt de RDW of ze op de goede lijn zitten? Of doen ze alles naar eigen inzicht? Want dan is hun inzicht heel beperkt.
De ANWB heeft wel wat in de melk te brokkelen denk ik. Maar dat kan ik ook mis hebben.
[quote=UNIVERSEEL11698]Wat het ongezien keuren betreft (zelf eigenlijk nog nooit van gehoord??)
Ik vraag mij wel af hoe dit dan zou moeten werken?
Als er een steekproef komt op die goedkeuring dan staat zo'n auto er toch niet?
Das normaal toch meteen 3 tot 6 maanden niet keuren?
Wanneer ze (RDW) hier voor een steekproef komt staan ze soms te miern.....ken als er een lampje iets verkleurd is.
Als een wel serieus/eerlijk keurende keurmeester een keer 1 ruitensproeier vergeet krijgt hij al strafpunten?
Als een keurmeester 2 bandjes(beschadiging en canvas zichtbaar) en 1 gordel (lichte beschadiging) over het hoofd ziet is het resultaat al 3 maanden niet keuren.
Als dit "ongezien keuren"werkelijk mogelijk is dan is dit natuurlijk een zeer grote fout in het systeem van de RDW.
Dus hoe doen ze dat ongezien keuren dan? zonder sancties
Oiram[/quote]
Er zijn al sinds het begin bedrijven die de gok nemen. Maar als je alles gelezen hebt? weet je dat het gaat over bedrijven die in kunnen loggen bij de RDW en kunnen zien wanneer ze geen steekproef kunnen verwachten. (Valsspelers)
Het is bekend dat bij oudere of vreemde auto's het veel meer tijd kost om de keuring netjes af te handelen. Dat steekproefcontroleurs ook bij verkleurde lampjes en niet werkende ruitensproeiers in het geweer komen is een goede zaak. Dat houdt je scherp. En de klant vindt het ook fijn dat zijn pieser het weer doet.
Wees blij met ze, die gordel is extra omzet voor je (baas) En een reparatie met wat lijm aan de band van de klant zal het canvas beter beschermen dan niets doen. Ook daar zal de klant blij mee zijn. De steekproef controleur moet zijn werk ook goed doen. Hij heeft zich aan de regeltjes te houden. En ook dat is goed. Blijft over of de bovengenoemde gebreken hout snijden mbt tot de veiligheid. Ook dat bevestig ik, ondanks dat het soms gemieren....lijkt. Wees blij met een duidelijk grens welke men stelt.
mvg
Cor
Een leuk nieuwtje is dat de bedrijven die deze auto's afmelden een bezoek krijgen van de fiod.
De belastingdienst ziet hoeveel er afgemeld is.
Stel dat je 2000 auto's afmeld per maand en maar 100 in de boeken hebt staan.
Dat doet toch flink zeer denk ik.
Denk je wat verdiend te hebben.
Er zijn duidelijk meerdere organisatie's bezig.
Zelf denk nog steeds dat de RDW gehackt is maar kan dat niet aantonen.
Alleen door de goedkope prijs, en het feit dat het al eerder gebeurt is.
Het punt dat we als keurmeester met een lullig ding al punten kwijt raken, is in het begin voor mij de reden geweest dat ik de RDW links heb laten liggen met deze discussie.
Nu vind ik het ook onze verantwoording ervoor te zorgen dat de apk een beter imago krijgt.
Hoe de RDW hun lijn bepaald weet ik niet, voor de apk regels is er wel een groep gevormd van keurmeesters en de RDW.
""voor de apk regels is er wel een groep gevormd van keurmeesters en de RDW.""
Dat was mijn vraag.
De groep van keurmeesters moet toch ook benaderd kunnen worden..
Fiod, mooi.
En nu het nieuws maar volgen... Eerlijk duurt nog steeds het langst.
De controle's van de fiod, controle's onderweg en de pakkans van de steekproef en deze discussie.
Het zijn druppels op de gloeiende plaat.
Ik zou graag zien dat het probleem opgelost wordt.
Of die keurmeestergroep daarin wat te vertellen heeft?
Zelf denk ik van niet, de BOVAG en de ANWB zijn dan meer de aangewezen organen.
Gelukkig is deze discussie hier tot leven gekomen.
[quote=turbozh]Gelukkig is deze discussie hier tot leven gekomen.[/quote]
Laten we dit onderzoek dan eerst maar eens afwachten.
Mocht je meer te weten komen horen wij dit natuurlijk graag.
Moderator Problemcar
@moderators,
momenteel geen bijdrages maar wil dit topic niet uit het oog verliezen
beste collega's,
ik heb dit topic doorgestuurd naar algemeen ledenbelang binnen de ANWB. Mogelijk willen zij hier op reageren. Zo snel ik iets hoor/lees,laat ik het jullie weten.
gr maarten
[quote=Renaultmonteurtje]@moderators,
momenteel geen bijdrages maar wil dit topic niet uit het oog verliezen[/quote]
Zodra er iemand op dit topic reageerd, krijg je automatisch een e-mail.
Dus, uit het oog verliezen kan eigenlijk niet...
mvg,
Hans
Hans, dat weet ik maar dan moet ik wel hebben gereageerd, vandaar ;)
Je hebt je geabonneerd op dit onderwerp dan volgt ook automatisch mail na ieder stukje dat opnieuw geplaatst wordt.
Gr. paul
[quote=Hans4040][quote=Renaultmonteurtje]@moderators,
momenteel geen bijdrages maar wil dit topic niet uit het oog verliezen[/quote]
Zodra er [color=red]iemand[/color] op dit topic reageerd, krijg je automatisch een e-mail.
Dus, uit het oog verliezen kan eigenlijk niet...
mvg,
Hans[/quote]
Lees...
In Sneek weten ze niet van het bestaan af van deze werkwijze.
Dat weet ik nu en ken ik begrijpen.
Wij zitten onder de rook van Rotterdam en ik zoek andere keurmeesters die het wel weten.
Willen ze het hier niet vermelden, kunnen ze mij ook mailen.
Ook zoek ik gedupeerden, dat kunnen ook bedrijven zijn die bezoek hebben gehad van de fiod.
Verder wil ik graag weten wat anderen doen om het imago van de apk op te krikken.
Ja maar dan moet je eerst wel een reaktie plaatsen anders kan je jezelf toch niet abonneren???
Jawel...klik op "Abonneer je op dit onderwerp"...boven het berichtveld.
Zo kan je een topic volgen zonder zelf iets te plaatsen.
mvg,
Hans.
Je kan je ook abonneren door iets topic's toe te voegen, vertel dan bv wat je ervaring is met het onderwerp.
Zodoende blijft het topic overzichtelijk.
Het zou zomaar kunnen dat Renaultmonteurtje hier (nog) geen ervaring mee heeft, maar wel nieuwsgierig is naar het gegeven...
Met dit onderwerp heeft iedereen zijn mening.
Zodra je dan reageert kun je dat toch ook delen?
Ik wist ook niet dat je simpel kunt abonneren op een topic.
De klanten die wij voor de apk krijgen zijn vrij divers.
Je kan ze in diverse categorieën indelen.
De particulier/bedrijf die voor kwaliteit gaat
De particulier die voor de laagste prijs gaat.
De autohandelaar die voor de laagste prijs gaat.
Daarnaast zijn er nog enkele varianten denkbaar.
Gelukkig krijgen we steeds meer klanten die kiezen voor service en kwaliteit.
We hebben een open structuur en prijsstelling die daarvoor gunstig is.
De handelaar/verkoper wijzen we op de meerwaarde van onze naam op het apk rapport.
Of het overleggen van de reparatienota's aan de toekomstige nieuwe eigenaar.
Het offensief en de risico's bij de ongeziene apk helpen ook een handje mee.
Ik denk dat diverse dealers en soms ook niet dealers, welke de APK gratis aanbieden bij regulier onderhoud, het niet verkeerd bekijken. Ze wijzen de klant er subtiel op dat de auto (nog steeds) onderhoud nodig heeft. een bijkomend voordeel is dat sommige zaken preventief gedaan worden, en dat geeft de klant de zekerheid dat zijn auto blijft functioneren tot het volgend onderhoud uitgevoerd moet worden. Maak een standaard brief en geef die af als de klant zijn auto komt halen.
Ik denk ook dat gratis APK bij een onderhoudsbeurt een goede zaak is, wij doen dat in ieder geval wel.
Als je de APK voor de laagste prijs wil aanbieden, dan wordt dat moeilijk, we zitten we nu al bijna op gratis.
Voor 12,50 kun je al een bon kopen, inclusief 4-gas meting en afmelden, exclusief roetmeting.
Alhoewel ik voornamelijk bandenbedrijven kreeg te zien toen ik opvroeg waar ik dan een apk kon laten doen.
Klopt, wij rekenen 30.- per apk en met de grote beurt doen we het gratis.
Als je het goed uitrekent is dat bedrag net wel of niet kostendekkend.
Met de grote beurt controleer je toch de auto dus is het ook meer een serviceproduct.
Waar ik dit draadje voor geopend heb is de ongeziene apk keuring.
Het feit dat ik daar niemand verder over hoor kan een paar oorzaken hebben.
Niemand durft erover te praten, of het speelt alleen bij ons in de buurt.
Beste Maarten,
We hebben je bericht via de afdeling klantkennis ontvangen. Wij gaan met Ledenbelang bekijken hoe te handelen in deze. Bedankt voor je opmerkzaamheid!
Groeten,
Marcel ******
ANWB Auto Advies
Maarten, ik ben benieuwd.
Van steekproefcontroleurs krijg ik te horen dat ze misstanden naar boven doorgeven maar verder niets meer horen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets gebeurd.
Maar is toch tekenend voor een organisatie.
Ik ook willem, ik denk dat de RDW hierin het voortouw moet nemen,gevolgd door alle belanghebbende van de mobielbranche (BOVAG,ANWB,enz)
ik heb er alleen van gehoord en vraag me idd af hoe ze het doen,wat ik begrepen heb was het een kwestie van geld overmaken en je krijgt een keuringsbewijs opgestuurd .
maar hoe ze het doen bij een steekproef....er is immers geen auto en/of papieren
Steekproef komt niet. Men weet dat waarschijnlijk, doordat men ergens inlogt en bv de planning kan inzien.
Waar en hoe precies?? ik weet het niet.. Heb nooit een cursus struik roven gehad..
Of de auto is vrij nieuw of de APK keurmeester staat niet als slecht te boek??
Mijn eigen auto heeft in de afgelopen 3 jaar twee keer een steekproef herkeuring gehad bij dezelfde garage. Aan de andere kant heb ik m'n auto bij aanschaf met APK EN een kapot wiellager meegekregen van een autohandelaar.
13 jaar
Nico, Wat je zegt kan heel goed kloppen. Ik heb meegemaakt dat we drie keer op 1 dag een steekproef kregen, en dat nadat we dachten dat er nooit iemand zou komen.
En dat kapotte wiellager hoeft niets met de kwaliteit van het keuringsstation te maken te hebben. Als men voldoende apparatuur in huis heeft hoeft er geen proefrit gemaakt te worden. Als men dan de auto aanbiedt voor een losse APK kan het gebeuren dat het lager, waar nog geen speling op zit, al wel een beschadigde baan heeft. op het stilstaande deel ervan. Als het wiel opgekrikt rondgedraaid wordt wordt dat gedeelte niet belast en de keurmeester en steekproefcontroleur horen niets.
De APK is een momentopname. ook banden met net nog voldoende loopvlak moeten goedgekeurd worden.
Daarom ben ik er een voorstander van dat er gehamerd wordt op de noodzaak van regulier (en dus preventief) onderhoud van een auto. waardoor de klant wel de zekerheid heeft dat hij voorlopig geen problemen heeft te verwachten. Zelden voorkomende uitzonderingen daargelaten natuurlijk..
[quote=cor van jaarsveld]Daarom ben ik er een voorstander van dat er gehamerd wordt op de noodzaak van regulier (en dus preventief) onderhoud van een auto. waardoor de klant wel de zekerheid heeft dat hij voorlopig geen problemen heeft te verwachten. Zelden voorkomende uitzonderingen daargelaten natuurlijk..[/quote]
De klant moet het belang ervan inzien en het geld ervoor over willen hebben.
Daar helpt een beter imago van de apk en garage.
[quote=cor van jaarsveld]Nico, Wat je zegt kan heel goed kloppen. Ik heb meegemaakt dat we drie keer op 1 dag een steekproef kregen, en dat nadat we dachten dat er nooit iemand zou komen.
En dat kapotte wiellager hoeft niets met de kwaliteit van het keuringsstation te maken te hebben. Als men voldoende apparatuur in huis heeft hoeft er geen proefrit gemaakt te worden. Als men dan de auto aanbiedt voor een losse APK kan het gebeuren dat het lager, waar nog geen speling op zit, al wel een beschadigde baan heeft. op het stilstaande deel ervan. Als het wiel opgekrikt rondgedraaid wordt wordt dat gedeelte niet belast en de keurmeester en steekproefcontroleur horen niets.[/quote]
Ik had het kapotte lager al bij de proefrit opgemerkt en verteld aan de verkoper. Het wiel kon een aardig eind heen en weer. Ik heb de verkoper voor straf maar een paar slechte reviews op diverse websites gegeven en heb de auto naar een (voor mij betrouwbare) garage gebracht waar ze het lager vervangen hebben.
13 jaar
[b]Jongens
Gelieve geen discussie zoals die nu momenteel gaande is.
Dit Topic wordt slechts beperkt tot 2 pagina's. Daarna kan het Topic op verzoek weer worden geopend.
Moderator Problemcar[/b]
Tja.....waar ging het ook al weer over?
13 jaar
Blijkbaar blijft iedereen het antwoord schuldig op de laatste vraag en dus hebben we er maar een slotje op gedaan..........
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar