close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: distributie riemen

ik lees vaak de intervallen topics voor distributie riemen
ik vind het zo knap dat die dingen zelf denkend zijn geworden
op sommige autos met een model voor bouwjaar ...... moet ie om de 100 dkm of 5 jaar
maar na ...... om de 200 dkm of 10 jaar
maakt gates nou 2 soorten riemen
zelfdenkend rubber
zijn we jaren bel...rd
of zijn al die kapotte riemen gewoon pech
en ik weet dat de intervallen steeds groter worden
en dat het onderhoud minder wordt
maar als ik de zelfde riem op een auto voor en of na zet
waarom breekt ie voor wel en na niet????
of hoopt de auto fabrikant dat je die km nooit haalt en voortijdig een nieuwe aanschaft zodat je nooit meer een riem tegen komt anders dan bij 2ehands autos
ik kom nog steeds van die gebroken dingen tegen en allemaal rond de 115 dkm
en zonder bouwjaar voor of na dat maakt die riem echt niet uit
misschien dat meneer gates dat uit kan leggen

Geplaatst door

CARS&MOTORS (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sommige motoren zijn verder door ontwikkeld, spanrol of looprol op een iets andere plaats bijvoorbeeld.
De spaninrichting is ook beter over nagedacht tegenwoordig.
Maar rijstijl, korte of lange ritten, aantal keren starten ed word niet genoeg rekening mee gehouden vind ik.

Ik ben wel met je eens dat het de autofabrikant niets kan schelen dat de snaar voortijds defect raakt.
Dus soms zeggen ze maar wat. (als de garantie eraf is moet de klant tenslotte toch betalen)
Zelfde verhaal met motorolie, als vakman springen de tranen me soms in de ogen als je ziet hoe die olie er na 20000 km uit komt.
Kan niet goed voor het motortje zijn.
Maar des te eerder kopen ze weer een nieuwe auto is volgens mij de gedachte.

Op tijd verversen, en snaar vervangen, daar waarschuw ik mijn klanten altijd voor.
En dat doen ze dus ook, en hebben geen voortijdige riem breuk, of olieverbruik door versleten motor.

Oiram

Zit soms een andere, bredere en/of sterkere riem op. Ik geloof bij Peugeot 306 ook voor en na een bepaald bj een iets andere riem, en dus langere interval.
En dat de fabrikant het niets kan schelen lijkt me stug, want ik weet dat bv Fiat de intervaltermijn op een gegeven moment heeft teruggeschroefd. Idem met Opel.
Dus dat argument gaat niet altijd op. Het is meer een commercieel oogpunt waardoor de interval wordt verlengd denk ik.

Siem Bijman 680
badge vip badge

14 jaar

En de techniek staat niet stil. Op amt las ik dat continental een riem heeft die een autoleven lang meegaat.
Men zou eigenlijk meer op het aantal draaiuren moeten letten. Bij PSA houden ze hier overigens min of meer rekening mee door de auto volgens de 'verzwaarde onderhoudsinterval' te onderhouden.
Onderstaand geeft een mooi inzicht in het verschil in draaiuren (amt):

[i]1. Veel korte ritten en/of stadsverkeer.
Bij een gemiddelde snelheid van 30 km/h bereikt men in 5 tot 1O jaar de
50. 000 km. Dit zijn bijna 1670 bedrijfsuren.
2. Voornamelijk woon- en wegverkeer.
Bij een gemiddelde snelheid van 50 km/h bereikt men in 2 tot 5 jaar de
50. 000 km. Dit zijn zijn 1000 bedrijfsuren.
3. Lange afstand rijder
Bij een gemiddelde snelheid van 70 km/h is de 50.000 km binnen 1 of 2
jaar bereikt. Dit zijn zijn bijna 720 bedrijfsuren. [/i]
Groet,
Bert

Treb 0

14 jaar

[quote=Treb]En de techniek staat niet stil. Op amt las ik dat continental een riem heeft die een autoleven lang meegaat.[/quote]
Klopt, men heeft het over de riem over de waterpomp hoor je ze niet.
Laten we eerlijk zijn, indien de waterpomp moet worden vervangen laat je de oude riem ook niet zitten.

Dus ja! wat heet levenslang en hoe pakt dit uit in de praktijk.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

als voorbeeld
een opel
bouwjaar voor... vervangen na 120 dkm of 10 jaar
zelfde auto jaartje ouder zelfde motor
en bij gates zelfde set
en dan ineens90dkm of 5 jaar
wat is er beter doordacht
waterpomp en riem breedte en dikte aan tal tanden
allemaal gelijk
en bij peu
ren
audi
vw
seat
scoda
en noem ze maar
dus beter door ontwikkelt
het valt trouwens op dat tegen woordig de levens duur door deze riem breuk
waterpompen ed gewoon minder lang leven

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

ja, en als het nu levenslang meegaat gaan we zeggen van; vroeger, toen gingen ze nog weleens stuk en toen kon je mooi heel zo'n motor uit elkaar halen en opnieuw opbouwen, stik mooi werk en je kon er ook nog goed op verdienen...tja vroeger....
mijn grootste vrees is echt dat er auto's komen die heel blijven en alleen nog het reguliere onderhoud nodig hebben!

timhoeks 0
badge

14 jaar

zolang er nieuwe techniek in een auto komt (en ze bestaande techniek veranderen) bestaat de kans op storingen en dus reparaties. Maar soms zijn veranderingen WEL verbeteringen en heb je er idd minder werk aan.

Ff heel simpel: wat er op zit kan kapot, dus des te meer er op zit ........

sjaak10918 0
badge

14 jaar

En omdat het (bijna) nooit stuk gaat zit het tegenwoordig op de onmogelijkste plaatsen.
4 bougies vroeger 5 minuten, maar bij sommige auto's nu 2 uur of langer.
Dus ik ben daar ook niet zo bang voor.

Zie wel dat de reparaties wat veranderen, minder onderhoud, maar wel meer (veel uren) storing zoeken.
Maar dat hoort gewoon bij de moderne auto.

Oiram

[quote=UNIVERSEEL11698]Zie wel dat de reparaties wat veranderen, minder onderhoud, maar wel meer (veel uren) storing zoeken.
Maar dat hoort gewoon bij de moderne auto.

Oiram[/quote]
dat is bv de kracht en het succes van Dacia: beproefde techniek en geen technische hoogstandjes.

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.