Algemeen: Lambda-sonde stuk

Mijn kitcar met Opelblok (C20XE, met standaard ECU, M2.5) heeft een kort uitlaatspruitstuk, 4-1 naast het blok. Uitlaat loopt buiten langs de auto, alles maatwerk
Probleem is dat de Lambda-sonde steeds stuk gaat. Auto begint dan te bokken en stat.tt. onregelmatig. Sonde-spanning is dan meestal 0-0.3V
Ik heb de auto al jaren, motor loopt verder prima, maar na een paar maand - tot enkele jaren gaat dat ding weer stuk.
Ik heb Bosch, enkele NTK en FEBI gehad.
Sonde zit horizontaal in de collector op enkele decimeters van de uitlaatpoort. Geen katalysator.
Is er veel verschil in kwaliteit tussen de merken, maw. moet ik een originele Bosch nemen?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kan ik daar aan doen? Verplaatsen?

febe

Geplaatst door febe (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jokertje (60) PRO, 2 jaar geleden

Hij zal wel te heet worden

jokertje (60) PRO, 2 jaar geleden

Ik zou de lambda ong 30cm vanaf de plek waar de 4buizen naar 1buis gaat , neer zetten

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Een lambdasonde heeft een maximum temperatuur waarop deze mag werken.
Wordt de boel te heet, dan gaan ze kapot. Als dat zo is, dan kan verplaatsen (verder weg) helpen.
Kun je een foto plaatsen van de defecte sonde?

Is de motorcomputer volledig standaard of getuned?
Wordt de brandstof wel afgesloten als je gas los laat? Of ploft de uitlaat bij gas los?

jokertje (60) PRO, 2 jaar geleden

En gewoon de bosch versie die bij het blok hoort... en controleer je bekabeling op overgangs weerstand en of sluiting

febe (0), 2 jaar geleden

* OK, ik ga een nieuwe moer lassen, verder van de collector en meer in de wind. ( Ik dacht altijd dat overtemperatuur geen issue was, ze zitten soms op de onmogelijkste plaatsen)
* Ik denk dat de ECU de brandstof wel afsluit, hij ploft dan niet. Maar dat valt natuurlijk moeilijk te controleren. En zoals geschreven, de ECU is een standaard Bosch Motronic 2.5
* Ik ga dus maar een nieuwe Bosch (OEM) plaatsen, en ja de interne bekabeling in de motorruimte ziet er goed uit. Geen beschadigingen en goeie connectoren.

check

Beste antwoord, geplaatst door febe (0), 2 jaar geleden

Nieuwe lasmoer en sonde (OEM) geplaatst.
Afwachten hoelang die het volhoudt...
Dank voor de tips.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.