close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Scheurtje motorblok

Hallo,

Doordat er in de winter een keer gewoon water in het koelsysteem heeft gezeten van
onze trekker zijn er 2 kleine scheurtjes ontstaan. Ik heb gehoord dat er iets voor
te koop is. Wie heeft er een oplossing voor het zweten van het motorblok? Het materiaal is
gietijzer.

Alvast bedankt voor de oplossingen

Jim

Geplaatst door

Jim Spikker (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kneedbaar staal is wel te verkrijgen bij automaterialenzaken eerst koelsysteem leeghalen dan goed ontvetten en erop smeren en als het mogelijk is laat hem maar een dag staan kan het goed uitharden dan weer afvullen en dan moet t goed gaan

oja ik geef geen garantie :)

poppekast 0
badge

15 jaar

lassen

inderdaad, lassen.
dat houdt beter dan kneedbaar metaal.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

In het motorblok zitten er schijfjes die bedoeld zijn om te bezwijken aan overdruk wanneer het koelwater bevriest. In Nederland noemt men zoiets "vrieskernplaatjes", in Vlaanderen zijn dit "pastillen". Eerst eens hier naar kijken. Zoniet,
Lassen is inderdaad beter dan "plakken" (kleven), maar doe het dan wel met het juiste toevoegmateriaal!!! Er is trouwens een groot verschil tussen GIETIJZER en GIETSTAAL. Wil je meer specifieke informatie over hoe dit te herstellen, stuur dan even een mailtje, help je graag verder met lasinformatie.
hugo-eelen@live.be of .nl

nonkelpater 0

15 jaar

Ik heb een gelijkaardig geval gehad. Trekker gekocht, bleek scheur in motorblok te hebben. Was afgedicht met kneedbaar metaal, maar dit houdt dus niet. Vervolgens wel grote scheur kunnen dichtlassen, maar rond de las ontstaan haarscheurtjes. Als je hier over last, treden weer haarscheurtjes naast de nieuwe las op.

Haarscheurtjes uiteindelijk dicht gekregen door radiator te vullen met erg roesthoudend water en enige tijd zo rond te rijden. Na een tijdje stopte het lekken. Vervolgens water afgelaten en met degelijk koelmiddel gevuld. Het gekende middel om bij het koelwater te voegen om lekken te dichten heb ik ook geprobeerd, maar dit hielp niet.

Harald4118 0

15 jaar

Harald, als ik je goed begrijp heb dus de scheur dichtgeroest i.p.v. dichtgelast. Enfin, ik zou er toch nog preventief een kleefmedicijn bijgieten, heb zelf vrij goede ervaringen met Marly. Maar mocht er iemand interesse hebben om zoiets serieus te lassen:
Op mijn werk heb ik een hoop documentatie over het lassen van gietijzer. Mocht iemand er nood aan hebben wil ik het best eens als bijlage toevoegen, laat het dan wel weten, zoniet hoef ik er mijn tijd niet in te steken.

Belangrijkste basisregels voor het lassen van gietijzer: Boor steeds een gaatje aan het begin en uiteinde van de scheur, zodat de scheur niet verder kan lopen. Tijdens het lassen moet je ook geregeld de las "hameren", om de spanningen die door het lassen optreden te neutraliseren. Doe je dit niet dan riskeer je...inderdaad.... haarscheurtjes rond de las. En uiteraard las je dit met een geschikt toevoegmateriaal.

nonkelpater 0

15 jaar

Ik gebruik veel BELZONA 1111 en heb er veel sucses mee.
Als je het gebruikt volgens de juiste methode werkt het uitstekend
scheuren afboren en de scheur uitfrezen ,dan heeeel goed ontvetten en dan de uitgefreesde gleuf opvullen,goed uit laten harden,Klaar.
Alleen een ding,,,, het is duur spul,,,
Adressen via google.

gr Jan

JAN/DODGE 0
badge

15 jaar

paarde middel
rouw ei met suiker
als t dicht is vullen met antivries (geen koelvloeistof)
s6 vezekerd

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

[quote=CARS&MOTORS]paarde middel
rouw ei met suiker
als t dicht is vullen met antivries (geen koelvloeistof)
s6 vezekerd[/quote]
en na een uur rijden zeker een lucht van een gebakken ei, en na een paar weken rotte eieren :)

[quote=citroënmonteurtje][quote=CARS&MOTORS]paarde middel
rouw ei met suiker
als t dicht is vullen met antivries (geen koelvloeistof)
s6 vezekerd[/quote]
en na een uur rijden zeker een lucht van een gebakken ei, en na een paar weken rotte eieren :)[/quote]
wat de boer niet kent!!!!
buismann gebrande koffie suiker is ook zo'n middel
en de meesten kennen dat niet
de ouderen weten wel wat t is
en er zijn meerdere middelen buiten de ons bekende toevoegingen en middelen die vroeger gebruikt werden en goed werkten
maar de jongere generatie heeft heir nooit van gehoord
laat staan gebruikt

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Maar nog steeds tekoop

JAN/DODGE 0
badge

15 jaar

en t werkt nog steeds
ik weet dat er in ontwikkelings landen als pakking stro met mest gebruikt wordt
t is maar net wat je voorhanden hebt

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

hah mooie oplossingen,

bedankt daarvoor ik heb er al kneedbaar gietijzer
tegenaan geplakt. Nu nog kijken of het goed gaat
bij hoge temperaturen.

Jim

Jim Spikker 0

15 jaar

Ik hoop voor jou dat het blijft plakken, maar voor alle duidelijkheid: wat jij "kneedbaar gietijzer" noemt, is niets anders dan een tube polyester met grijze kleurstof dat aan een véél te hoge prijs verkocht wordt.
Het "echte" gietijzer is pas "kneedbaar" bij 1380 graden celcius! Maar het lijkt me toch een betere methode dan gesuikerde koffie, rauwe eieren of koeie....., -ik bedoel koeiemest.

nonkelpater 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.