Hallo,
Ik heb een Audi A3 2.0 tdi (125KW) en heb sinds kort de volgende problemen die wellicht met elkaar te maken hebben:
1. Tussen de 2000 en 2300 toeren trilt de wagen bij het optrekken enorm, dit merk je beter naarmate de versnelling hoger is, in zijn 1 en 2 merk ik het nauwelijks en daarna wordt het steeds erger. Eerder hoorde ik naast de motor niet veel tijdens het optrekken, nu trillen de ramen er over. voor de 2000 of na de 2300 toeren is alles ok en rijd de wagen normaal. Ik heb niet het idee dat ik vermogen kwijt ben, stationair hoor of merk ik niets bijzonders.
even mee langs de dealer geweest en dr is een monteur meegereden die het probleem ook constateerde en zei dat het aan meerder dingen kon liggen (zoals zo vaak) en niet echt een antwoord kon geven. Aangezien ik er niet zo van hou om lukraak onderdelen te vervangen hoop ik dat hier iemand iets nuttigs heeft.
2. De wagen deed altijd al vaak (1 keer per 700 km) een zogenaamde regeneratie waar ik naar mijn mening veel van merkte, wagen hield even in, roete wat, begint meer te verbruiken en in de lage versnellingen is het net een tractor (de dealer verteld me dat dit allemaal redelijk normaal is). Ik reed vandaag echter op de snelweg en er hij begon weer te regeneren maar er kwam ineens zoveel roet uit de wagen dat mensen achter me op de rem gingen en mensen naast me begonnen te zwaaien dat er iets mis was. Roeten was binnen een 5 tellen weer over en na dat ie klaar was met regeneratie reed de wagen weer normaal maar ik vind het nu wel wat vervelend worden.
heeft iemand hier ervaring mee dan wel een oplossing voor (bv het grondig laten reinigen van het roetfilter ofzo).
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je omschreven probleem klinkt als een typisch geval van een zogenaamde fase 1 storing (je roetfilter is behoorlijk verstopt, en je auto regenereert meer dan gebruikelijk). Ik zou beginnen met het toevoegen van roetfilter reiniger aan je diesel tank. Een bus van 100ml kost niet te veel geld (paar tientjes), en lost waarschijnlijk je probleem op. (de roetfilter reiniger verlaagt de verbrandings temp van je roetfilter deeltjes) zodat er beter geregeneert wordt. Het gebruik is simpel, giet de 100ml in je tank, vul je tank af met diesel en rijdt de tank leeg.
Ik heb hier nu verschillende auto´s die onoplosbare problemen hebben gehad met het roetfilter. Met echte hardnekkigge gevallen rekenen we helemaal af door het filter te verwijderen en hier de software op aan te passen.
Jos.
Heb je de wagen toen ook laten uitlezen?
Hallo, het trillen lijkt een probleem agv een defekt vliegwiel. Zou los kunnen staan van het roeten. Groet Jan227
[quote=jos_br]Ik heb hier nu verschillende auto´s die onoplosbare problemen hebben gehad met het roetfilter. Met echte hardnekkigge gevallen rekenen we helemaal af door het filter te verwijderen en hier de software op aan te passen.
Jos.[/quote]
Jos,
Storingen niet oplossen maar de software manipuleren is in dit geval niet verantwoord voor het milieu....denk aan je kinderen die al die zooi inademen.
Gr John
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar