close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A3: A3 tdi: trekt niet

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: AGR 1.9 tdi 90pk

Hallo,

Afgelopen zaterdag bezig geweest met een Audi A3 tdi (AGR) van 1997.
De klacht is, dat de auto niet meer wil trekken en zowat als een benzine auto gereden moet worden.
Luchtfilter was vorig service beurt reeds vervangen en volgende service wordt nog niet aangegeven.
Filter is ook niet overdreven vies.
wastegate gecontroleerd en die beweegd ook, zit niet vast.

Rijdend in derde versnelling m.b.v. VagCom een log gemaakt van groep 3 & 11:
http://i177.photobucket.com/albums/w202/...

De LMM blijft achter kwa waardes, dus daar een nieuwe voor besteld.
Deze komt vandaag binnen.

Nou werd daarbij aangegeven, dat de nieuwe lmm ingelezen moet worden met VagCom....
Het is een complete set die vervangen wordt, dus niet alleenhet staafje, aangezien het 1 geheel is.

Iemand een idee hoe dit werkt?


Met vriendelijke groet,

Hans

Geplaatst door

H_dejong (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=H_dejong]Nou werd daarbij aangegeven, dat de nieuwe lmm ingelezen moet worden met VagCom....
Het is een complete set die vervangen wordt, dus niet alleenhet staafje, aangezien het 1 geheel is.

Iemand een idee hoe dit werkt?


Met vriendelijke groet,

Hans[/quote]
Inlezen niet mogelijk, hoeft dus niet... Nieuwe monteren en gaan met de geit.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Paul,

Bedankt voor je reactie!

Er werd me nog wel hetvolgende verteld:
5 minuten stationair laten lopen
10minuten 80km/u rijden
en daarna 5 minuten 50km/u rijden
Na montage uiteraard.

Ik zet de lmm er vanavond in en ga dan nogmaals loggen.

Gr
Hans

H_dejong 0

16 jaar

[quote=H_dejong]Paul,

Bedankt voor je reactie!

Er werd me nog wel hetvolgende verteld:
5 minuten stationair laten lopen
10minuten 80km/u rijden
en daarna 5 minuten 50km/u rijden
Na montage uiteraard.

Ik zet de lmm er vanavond in en ga dan nogmaals loggen.

Gr
Hans[/quote]
Niets is minder waar... een sprookjes verhaal. Heel simpel een nieuwe monteren en klaar ben je.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Thnx!
Snelle reactie btw, helemaal top.

nog 1 vraagje.
De egr van deze wil ik vermoedelijk nog dicht gaan zetten.
Kan dat in eerste instantie door de vacuumslang van de egr af te halen en die dicht te maken?
En dan later een plaatje ertussen te zetten?

Gr

Hans

H_dejong 0

16 jaar

[quote=H_dejong]Thnx!
Snelle reactie btw, helemaal top.

nog 1 vraagje.
De egr van deze wil ik vermoedelijk nog dicht gaan zetten.
Kan dat in eerste instantie door de vacuumslang van de egr af te halen en die dicht te maken?
En dan later een plaatje ertussen te zetten?

Gr

Hans[/quote]
Het beste is dmv een plaatje dichtzetten. Ga je het slangetje afdoppen sluit je enkel de bediening uit wat geen uitsluitsel geeft dat de EGR daadwerkelijk dicht staat................

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Update:

Vanavond de LMM en het luchtfilter vervangen.
tevens even de buis na de LMM gereinigd.

Ben gaan rijden met de laptop eraan.
Op een gegeven moment een log gedraaid, zoals de vorige keer.

Bij terugkomst grafiek bekeken en helaas.....
Nog niet opgelost. De waardes zijn gelijk aan de vorige keer.

EGR klep bekeken. Deze zat dicht.
Getest met vacuumpomp, en toen ging die netjes open.
Tevens de gangbaarheid van de wastegate gecontroleerd. Ook deze kon bewogen worden.

Het enige waar ik nu nog aan kan denken, is de N75 klep.
Maar hoe controleer ik dit???

Iemand nog tips mbt N75 of andere tips welke in de richting van een oplossing kunnen leiden?

Groetjes

Hans

H_dejong 0

16 jaar

Zou e.e.a. misschien ook te maken kunnen hebben met een verstopte katalysator?
Deze hebben we nog niet gecontroleerd.

Hier een grafiek, van de logs die ik eerder had gemaakt en die van gisteravond, na het vervangen van de LMM.(Start is wel eerder begonnen dan de oude LMM)

http://s177.photobucket.com/albums/w202/...

Het toerental staat in de X-as

Gr

Hans

H_dejong 0

16 jaar

heb je de schoepen bewogen d.m.v vacuum?

Hallo John,

Bedankt voor je reactie.
Welke schoepen bedoel je?

Gisteravond hebben we de katalysator leeg gehaald.
Deze zat dus ook verstopt.
Dit heeft al een verbetering opgeleverd, maar 100% is het nog niet.

Komende zaterdag gaat de inlaat eraf, en kijken of die nog gereiningd moet worden.
De EGR wordt dan ook gelijk dicht gezet.

Gr.

Hans

H_dejong 0

16 jaar

[quote=H_dejong]Hallo John,

Bedankt voor je reactie.
Welke schoepen bedoel je?

Gisteravond hebben we de katalysator leeg gehaald.
Deze zat dus ook verstopt.
Dit heeft al een verbetering opgeleverd, maar 100% is het nog niet.[/quote]
As de kat echt verstopt zat was het voor 100% opgelost geweest, toch? Kat zat dus niet verstopt je heb nu enkel een betere doorstroming gecreeeert.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Hallo Paul,

Ben ik helemaal met je eens.
Feit is wel, dat er aan de turbo- en einddemperzijde van het filter materiaal, de roet behoorlijk dik aangekoekt zat.
Ik zal een dezer dagen wel even linkjes naar foto's posten.

Denk zelf dat het een samenloop van meerdere factoren is.

Zo kwamen we er gisteren ook achter, dat de fan van de radiateur niet werkt :(
Geen zekering of niks doorgebrand, maar de spoelen van de fan-motor waren roodgloeiend. (goed te zien als je tegen schemer, na een proefrit, de kap open trekt).
Aangezien deze auto nooit in de file staat, is er ook nooit iets geconstateerd met een te hoge temperatuur oid.
De temperatuurmeter staat ook altijd netjes op 90 graden, maar steeg gisteren toen we terug kwamen van de proefrit en we de auto nog even stationair lieten draaien.

Deze gaat uiteraard ook vervangen worden.
Misschien dat deze fan ook mede debet is aan het euvel? (te hoge temperaturen e.d.)

Zodra er weer meer bekend is, zal ik dat hier posten.

Gr

Hans

H_dejong 0

16 jaar

heb je nr6 de zgn drukdoos getest met een vacuumpomp?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.