Audi A6 Avant: A6 4b airco systeem problemen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Ik heb een A6 van '99 met het volgende airco/lucht systeem probleem.
Als ik de auto op contact zet gebeurt het volgende:
-airco bedieningspaneel maakt snelle klikgeluiden achter elkaar, achter het paneel ook dit geluid, dit voor ca.5 seconden.
-stelmotortje van een luchtklep (volgens mij die voor de voorste roosters) laat het palletje zakken.
-airco ventilator gaat spontaan meteen draaien.

Contact uit en wederom contact aan:
-Zelfde als hierboven, maar nu laat het stelmotortje het palletje omhoog gaan.
-Bovendien stottert dit stelmotortje soms, dus spastisch het palletje telkens een stukje in beweging brengen.

Als ik aan de lucht knoppen kom, komen de stelmotors van de verschillende kleppen niet in beweging.
Ik weet niet of dat normaal is?
Overigens doet de ontwazem stand van de vooruit het niet. De raam raakt juist meer vochtig.

Uitlezen geeft geen fouten aan.
Lijkt mij dat er iets mis gaat met de aansturing. Wat is er nu aan de hand? Is mijn klima paneel kapot?

Bulliejan

Geplaatst door Bulliejan (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jakkeV8 (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Heb een audi A8 gerhad met zulke problemen.

Het gaat hier enkel om te stelmotor zelf die versleten is.
Kan je makkelijk zelf vervangen,maar moet je nadien wel de basiswaarden even aanspreken met bv een VAG COM of bij de dealer.
Zeker niet laten ompraten dat de computer defekt is zoals ze bij mij hadden geprobeerd.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten,
Jan

Bulliejan (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.
Als het enkel de stelmotor is, dan is het goed zelf te doen.
Maar waar komen de andere problemen dan vandaan. De fan die al bij contact loopt en en geklik?

jakkeV8 (0), 13 jaar geleden

Het geklik komt van een van de stelmotortjes.
Kan zijn dat er meerdere defekt zijn.Ik had er maar liefst 4 stuk.Heb ze gewoon los gemaakt(stekker op de stelmotor losgemaakt).
Je krijgt dan wel een foutcode in de computer maar dan ben je toch van het vervelende getik af.
Je kan ook eens proberen een basiswaarde uit te voeren.Misschien neemt hij dan toch de voorruit weer.
Groeten,
Jan

jakkeV8 (0), 13 jaar geleden

Ook eens even chekken dat er geen drukschakelaar in het airco systeem blijft hangen.Bij hoge druk moet deze de ventillator bedienen om de condensor af te koelen.Zet de airco eens even in de eco stand,je schakelt dan de compressor zo genaamd uit en misschien stopt de ventillator dan ook.Maar probeer toch maar eens eerst de basiswaarde te activeren.Los je toch al wat mee op denk ik.Met welk toestel heb je de foutcodes uitgelezen dan?Na het uitvoeren van de basiswaarde moeten er toch zeker storingen uitkomen.

Bulliejan (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de reactie jakkeV8,
Ik heb geen VagCom, de dealer heeft even een diagnose gestelt, maar niks gevonden. Maar echt veel vertrouwen had ik niet in hem. Hij had niet veel tijd en stak er niet veel aandacht in.
Ik kan dus zelf verder geen waardes instellen. Ik zal morgen de stekkers van de stelmotors loshalen en even kijken wat er gebeurt. Er moeten minimaal 2 defect zijn. Hoeveel stelmotors zijn er eigenlijk? Heeft er iemand misschien een tekening/schema van het systeem bij een A6 4b?

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Bulliejan]Ik kan dus zelf verder geen waardes instellen. Ik zal morgen de stekkers van de stelmotors loshalen en even kijken wat er gebeurt[/quote]
Niet doen, nadien zal het niet meer optimaal functioneren en ben je nog verder van huis.
Zonder software en tester kun je niet veel in dit geval.....

Worden er toch stekkers verwijderd moet er een basisafstelling (leerwaarden) worden gedaan.

Gr. paul

Bulliejan (0), 13 jaar geleden

Beste Paul, wat adviseer je mij te doen?
Ben ik genoodzaakt om naar de dealer te gaan? Of is er een een vriend in het oosten die kan helpen?
Of kan ik volstaan met het vervangen van de motoren? Of heeft dat geen zin omdat ik geen VagCom heb?

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je de motoren vervangt, zullen toch de motoren ingeleerd moeten worden (basis afstelling)
De stelmotoren hoeven niet defect te zijn, het komt vaker voor dat ze de positie niet meer weten of vast zitten, een basis afstelling of output test met Vag-com kan meestal het probleem oplossen.
Bij de basis afstelling moeten alle waarden 0 aan geven en is dan succes vol verlopen, voordat de basis afstelling wordt uitgevoerd, moet eerst alle foutcodes gewist worden.

Misschien ken je iemand (familie, kennis, vriend) met een Skoda, Golf of Passat bij je in de buurt, wat vag-com hebben.

Bulliejan (0), 13 jaar geleden

Ik ben iets verder. De motoren waren defect. Die zijn vervangen en werken prima.
Maar het geklik is niet voorbij. Het lijkt wel alsof je in een flipperkast zit. Waarbij de airco ventilator spontaan aan gaat. Is er misschien een censor kapot?
Kan iemand mij misschien de werking van de climatronic uitleggen? Ik begrijp dat de motortjes de kleppen bedienen. Maar hoe werkt de temperatuur? Wat zorgt ervoor dat er warme of koude lucht de auto instroomt?
Je bepaalt de temperatuur via de knopjes, maar hoe gaat het verder in zijn werk? Ik hoor het heel graag!

Bulliejan (0), 13 jaar geleden

Dus het probleem met de stelmotors is voorbij, maar nu het volgende.
De airco fan of compressor gaat spontaan aan en dan weer uit en terwijl de clima op off staat. Hoe kan dit? Is er ergens een sensor die defect is die voor de aansturing zorgt.
Ook gebeurt er dit tijdens het rijden terwijl de clima uit staat: Door één van de airco leidingen stroomt koud airco vloeistof naar het interieur. Niet lek, maar ik kan horen dat het ijskoud door de leiding stroomt. Onder de motorkap is het de rechter voor de interieur filter.
Hoe kan dit????!!!!???? Wat is er aan de hand?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.