Audi A6: aankoop advies van af wanneer 2.5 tdi geen nokkenas problemen?

Brandstof: Diesel

hallo,

graag advies van audi kenners

na een total loss moeten we opzoek naar een nieuwe a6, nu graag een 2.5 tdi ipv 1.9 tdi
van af welke bouwmaand zijn deze 2.5 tdi motoren gemodificeerd zodat er geen versleten nokken assen meer voor komen?
gezien het buget zal het toch een 250.000k + auto moeten worden. hoe zit het met de tiptronic bakken bij deze km standen??
hoop er toch nog wel 150.000km mee te kunnen rijden! Kom je dan voor rare verassingen te staan?
wat is de distributie interval bij de 2.5 tdi?

alvast heel erg bedankt

grt w

post767

Geplaatst door post767 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

2.5 tdi ic 5 cilinder
perfect en met niet meer of minder problemen dan andere
alleen wat goedkoper enmakkelijker in onderdelen

post767 (0), 16 jaar geleden

bedankt voor de snelle reactie maar ik bedoel hier een 2,5 tdi v6 Ik zoek zo naar auto`s van 2001-2003 met tussen de 200k en 250 k op de teller!
ik weet dat er problemen waren met de nokken assen en dat deze later opgelost zijn! zou graag horen vanaf wanneer? jaar ? maand evt motorcode?

alvast bedankt

grt w

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

dan kom je met je budget toch krap te zitten met een diesel
ik rij al 15000 per 3 mnd
en das niet prive
en diesel rijders rijden meestal niet prive maar kmsen dan 1 ton per jaar
= 8 jr = 8 ton
of 5 jaar = 5 ton
dus reken maar

post767 (0), 16 jaar geleden

ik heb er een aantal op het oog met nap welke een km stand hebben in deze orde, maar dat was mijn vraag niet
weet je misschien van af waneer ze gemodificeerd zijn?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

Dr audi opzoeken
paul kelder

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=post767]ik heb er een aantal op het oog met nap welke een km stand hebben in deze orde, maar dat was mijn vraag niet
weet je misschien van af waneer ze gemodificeerd zijn?[/quote]
Aanschaf met een kilometerstand boven de 250.000 is niet interessant, het fijne is er dan al wel af.

Gr. paul

post767 (0), 16 jaar geleden

van af welke km stand dan wel? mag toch aan nemen dat wel 3-4 ton te rijden in met deze auto`s
weet u vanaf wanneer het nokkenas probleem is opgelost?

grt w

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=post767]van af welke km stand dan wel? mag toch aan nemen dat wel 3-4 ton te rijden in met deze auto`s
weet u vanaf wanneer het nokkenas probleem is opgelost?[/quote]
3 a 4 ton is geen probleem, hangt af van de grote van je portemonnee. met een km-stand boven de 250.000 Kan ik je voorspellen dat de komen de tijd jou geld al besteed is aan reparaties. Nokkenassen, turbo, brandstofpompen, olie lekkages zijn aan de orde van de dag, ik heb ze wekelijks staan. Wil je redelijk op safe spelen (geen garantie) zoek dan in de bj 2003 / 2004.

Gr. paul

a3/a6 (0), 16 jaar geleden

Volgens eerdere berichten zouden de 2,5 TDI's vanaf eind 2001 verbeterd zijn. Op de diverse forums zijn de meningen echter wel verdeeld. Controleer dus zelf hoe de nokkenassen er uitzien, mogelijk zijn ze al vervangen (bv. mijn a6 uit 2000: bij km stand 160k). Geldt mogelijk ook voor de andere problemen, die trouwens ook veel bij andere auto's voorkomen, turbo's e.d. Ook letten op de draagarmen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=a3/a6]Volgens eerdere berichten zouden de 2,5 TDI's vanaf eind 2001 verbeterd zijn. Op de diverse forums zijn de meningen echter wel verdeeld. Controleer dus zelf hoe de nokkenassen er uitzien, mogelijk zijn ze al vervangen (bv. mijn a6 uit 2000: bij km stand 160k). Geldt mogelijk ook voor de andere problemen, die trouwens ook veel bij andere auto's voorkomen, turbo's e.d. Ook letten op de draagarmen.[/quote]
is het dan niet verstandiger om een aankoop keuring bij bijv.anwb en een andere instantie te laten doen

post767 (0), 16 jaar geleden

bedankt voor de reacties, zijn deze problemen ook bij 250k+ te verwachten bij een 1.9tdi? Want voordat hij total oss was door kortsluiting gevolgd door brand liep mijn 1.9 tdi motor van 170k tot 330k zonder een enkel probleem! Wel problemen met homokineten en remcylinder.

hoe zit het met de tiptronic bak, loopt deze wel 4 ton zonder problemen? Ander wordt het er toch een importeren uit Duitsland, daar staan veel a6 en met relatief weinig km te koop!

grt w

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=a3/a6]die trouwens ook veel bij andere auto's voorkomen, turbo's e.d.[/quote]
Klopt... alleen bij audi val je meteen in de hoofdprijzen, die 4 ringen staan voor duizend .[url=http://imageshack.us][img]http://img216.imageshack.us/img216/3843/...[/img][/url]

Gr. paul

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

dacht olympic games

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Post 767, je wilt graag een audi rijden, dan zal je ook audi centjes moeten hebben.
Deze auto's rijden geweldig en zien er mooi uit, maar kosten per stijgende km een lieve duit aan onderhoud.
spaar dan door en koop er eentje 2003/2004.
De exemplaren boven de 2.5 ton worden meest toch weg gedaan omdat er forse onderhouds kosten aan zitten te komen.
En houd het advies van Paul in je achterhoofd, hij sleutelt dagelijks aan deze auto's en weet wat er kapot aan gaat en wat het kost.
Dat zullen ze jouw niet vertellen als er eentje te koop staat met 2 ton plus.

mikedieselpower (0), 16 jaar geleden

Hoi post767,

Toegegeven die 2.5tdi's rijden heerlijk en een supergeluid onder de kap vandaan.
Maar....MAAR....ze zijn echt duur in onderhoud, ik weet er alles(nou ja , veel dan) van.
Ik rijdt nu een aantal jaren een V6tdi en heb er echt veel centjes aan besteed en dan doel ik niet op de gebruikelijke beurten en gangbare ingecalculeerde slijtbare onderdeeltjes.

Veel voorkomende kwalen zijn:
-Brandstofpomp (hele dure grap, kan ik je vertellen).
-ABS pomp/regelunit (dealer vervangt em gewoon, dure grap)
-Nokkenas (ok, bekend, maar ook niet goedkoop)
-Krukas keerring (komt vaker voor)
-Draagarmen (gewoon irritant)
-Lekkende pakkingen (zeker bij een hogere km-stand)

Ja en zo zijn er nog wel wat dingetjes op te noemen, maar dit zijn zaken waar ik tegenaan ben gelopen (m.u.z.)van de nokkenas...gelukkig.

Een automaat zou ik zowieso laten staan. Gewoon bagger die tiptronics, zorgenkindjes....(van horen zeggen hoor, zelf geen ervaring mee).

Goed als je al die kosten voor lief neemt dan heb je echt een heerlijke km-vreter die ook bij tussensprintjes menig weggebruiker het nakijken geeft...hehe.

Gr. Mike

post767 (0), 16 jaar geleden

He paul,

3 a 4 ton is geen probleem, hangt af van de grote van je portemonnee. met een km-stand boven de 250.000 Kan ik je voorspellen dat de komen de tijd jou geld al besteed is aan reparaties. Nokkenassen, turbo, brandstofpompen, olie lekkages zijn aan de orde van de dag, ik heb ze wekelijks staan. Wil je redelijk op safe spelen (geen garantie) zoek dan in de bj 2003 / 2004.

ik heb er nu een op het oog van eind 2003, waarom heb je bij deze minder kans op voor genoemde zaken, zijn deze gewoon van beter kwaliteit?

deze auto heeft 236 gelopen en de bak is gemodificeerd

grt w

Dead Silence (0), 16 jaar geleden

Als ik mij niet vergis is het nokkenasprobleem van een 2.5TDI vanaf november 2001 opgelost. Neemt niet weg dat er na die periode nog autos' zijn verkocht met een motor van voor november 2002. Probleem zie je vaak optreden tussen 150.000 en 180.000 km. Kosten 2 a 3 mille. Paul Kelder, zeer actief op dit forum en zeer gerespecteerd persoon, kan je alles precies vertellen.

willem_dokkum (0), 16 jaar geleden

De laatste met problemen waren de blokken met motorcode BFC
(gebouwd tot en met 08/03 voor A6), daarnaast alle blokken met A- motorcodes van oudere bouwjaren.

De blokken met codes na BFC zijn gemodificeerd....(rollers ipv slepers) zie onderstaand, motorcodes BDG, BDH en BAU kennen het probleem niet meer....

Volgende info heb ik van een Duitse site :
=======================================================
V6TDI mit Gleitschlepphebel und gegossenen Nockenwellen (SLEPERS)=======================================================
AFB 150PS:
11/97-06/00 Audi A4
04/97-05/00 Audi A6
06/97-06/00 Audi A8
08/98-08/00 Passat 3B

AKN 150PS:
07/98-09/01 Audi A4
10/98-05/01 Audi A6
11/97-09/02 Audi A8
05/99-05/03 Passat 3B/3BG

AKE 180PS:
12/00-05/03 Audi A4
11/99-08/03 Audi A6
11/99-09/02 Audi A8

AYM 155PS:
12/00-06/02 Audi A4
06/01-06/02 Audi A6

BFC 163PS:
07/02-05/03 Audi A4
07/02-08/03 Audi A6

=======================================================
V6TDI mit Rollenschlepphebel und gebauten Nockenwellen
durch IHU(=Innen Hochdruck Umformung) (ROLLERS)
=======================================================
BDG 163PS:
06/03-05/06 Audi A4
02/03-01/05 Audi A6
05/03-05/05 Passat 3BG

BDH 179PS:
06/03-12/04 Audi A4
02/03-01/05 Audi A6
01/03-05/05 Passat 3BG

BAU 179PS:
06/03-12/04 Audi A4
02/03-08/05 Audi A6
01/03-05/05 Passat 3BG

post767 (0), 16 jaar geleden

onze motorcode staat er niet bij is nl bcz motor is van oktober 2003!
neem aan dat deze ook met rollers is?

verder nog een vraagje, binnenkort gaat hij met 240k voor distributie en waterpomp naar de dealer
wat kan ik preventief het beste ook meteen laten doen?? geripte riem + spanner? thermostaat?
hoe zit het met carterontluchting en turbo slangen, deze ook laten reinigen?

alvast bedankt

grt w

willem_dokkum (0), 16 jaar geleden

BCZ heeft idd al de rollers....even vergeten in het overzicht..

BCZ 163PS:

06/03-12/05 Audi A4

02/03-08/05 Audi A6

post767 (0), 16 jaar geleden

ok mensen bedankt

mag slotje op hoor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.