close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6: rubbers draagarmen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: ake

Hallo deskundigen

In de rubbers van de bovenste rechte draagarmen zitten scheurtjes. Lijkt me dat er binnenkort dus weer wat vervangen moet worden.
Vraag is of dat zelf te doen is, en zo ja hoe.
Zag dat de bouten waarmee deze draagarmen vast zitten er niet zonder meer uit kunnen gezien de afstand tussen de draagarm en de wielkast (carrosserie).

alvast bedankt
a3

Geplaatst door

a3/a6 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=a3/a6]Hallo deskundigen

In de rubbers van de bovenste rechte draagarmen zitten scheurtjes. Lijkt me dat er binnenkort dus weer wat vervangen moet worden.
Vraag is of dat zelf te doen is[/quote]
Haarscheuren of echt gescheurd ?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Hoi Paul,

zowel bij het linker als het rechter wiel en zo op het oog een scheurtje van ongeveer 2 cm.

groet
a3

a3/a6 0

16 jaar

Mag voor apk 50% zijn gescheurd.


Koen

koen6346 0

16 jaar

[quote=koen6346]Mag voor apk 50% zijn gescheurd.


Koen[/quote]
Dat was de vraag niet

mvg,
Hans.

Hans4040 1230
badge vip badge

16 jaar

[quote=koen6346]Mag voor apk 50% zijn gescheurd.


Koen[/quote]
Is helemaal waar, draagarmrubbers mogen zijn ingescheurd, er mag alleen geen metaal op metaal contact zijn. Ook mag de vulcanisatie niet rondom zijn losgelaten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

en er mag 1 mm speling op zitten de elasticiteit buiten beschouwing gelaten. en wat betreft de apk is de 50% regel niet van toepassing op draagarmrubbers wel op rubber stuurkoppelingen.

Het flexibele materiaal van de koppeling mag niet voor 50% of meer, over iedere volledige doorsnede (in één vlak), door scheurvorming of door het loslaten van de vulkanisatie zijn beschadigd. 1. De draaipunten in de wielophanging anders dan bedoeld in de artikelen 2.5.2 en 2.5.3, met uitzondering van kogelgewrichten, mogen:
a. in de richting van de belasting door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan 1,0 mm, waarbij de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing wordt gelaten.ten gevolge van de zijdelingse verplaatsing geen contactplekken vertonen.

a3/a6 schreef: Vraag is of dat zelf te doen is, en zo ja hoe.
Waarom jullie de APK erbij halen is mij een raadsel..


mvg,
Hans.

Hans4040 1230
badge vip badge

16 jaar

[quote=a3/a6]In de rubbers van de bovenste rechte draagarmen zitten scheurtjes. Lijkt me dat er binnenkort dus weer wat vervangen moet worden.[/quote]
Ik denk binnenkort de jaarlijkse APK ?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Zou kunnen, Paul.

Hans4040 1230
badge vip badge

16 jaar

weet niet hoe het bij een a6 exact zit,

maar bij mijn a4 van 1995 heb ik toen de bouten van de veerpoot bovenaan (die je kan zien als je de motorkap openzet) moeten losdraaien om zo de veerpoot met die houder van die draagarmpjes wat omlaag te halen...

wel eerst de bouten van de draagarmen een beetje losdraaien: want als die veerpoot eenmaal los zit, kun je minder kracht zetten voor de bouten van die draagarmen...

en daarna als je de draagarmpjes vervangen hebt, niet meteen vast draaien. eerst losjes, dat ze nog een beetje kunnen bewegen, en wanneer de verrpoot weer terug zit en je de auto heb laten zakken (zodat er weer gewicht op de wielen rust) dan pas de bouten van de draagarmen vastdraaien. anders worden de rubbers van de draagarmen onnodig belast...

hoop dat je er wat aan hebt
succes

Hisham 0

16 jaar

paulkelder Ik denk binnenkort de jaarlijkse APK ?

Gr. paul

Hoi allemaal,

Nee, het is niet de jaarlijkse apk, die hoeft pas over 5 maanden.

Ik heb sinds kort nieuwe michelins er onder en volgens mij zit er een "ronk"band bij. De bandenboer, die al 2 banden gewisseld heeft, wijst de scheurtjes aan als oorzaak.

Scheurtjes betekenen voor mij (op termijn) vervangen, door de dealer of zelf doen als het kan en er tijd voor is.

Wel moet de auto binnenkort voor een long life beurt en dan kan ik eventueel de apk weer voor een jaar verlengen. Dus de apk info is zeker interessant. Ik begrijp dat die scheurtjes geen direct gevaar opleveren of iets dergelijks.

Het antwoord van Hisham ligt in de bedoeling van de vraag.

groet
a3

a3/a6 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.