Ik heb een probleem met de tiptronic
als ik van automaat naar tiptronic schakel ,dan kan ikmet tiptronic wel naar lagere versnellingen schakelen maar ik kan niet schakelen van laag naar hogere versnelling
in de automaatstand schake alles goed
voor duidelijkheid wel naar min maar niet naar plus
Ik dank alvast voor de reacties aan iedereen die me kan uitleggen wat de oorzaak
kan zijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uit laten lezen en ook de meetwaarden van de keuze hendel laten controleren,denk dat daar wat fout zit.
wat gebeurt er op je display als je de pook bediend?
als je onder een bepaald toerental zit kun je ook niet opschakelen
(te laag in de toeren)
ik heb het nog niet uit laten lezen misschien moet ik dat doen
op de display kan ik wel zien dat die met schakelen naar lage versnelling ook naar laag gaat ,maar als ik naar hoger wil dan schakeld die niet en op de display gebeurd dan ook niets het blijft gewoon op dezelfde stand staan
Ik heb wel uitgeprobeerd of het met bepaalde te toerental te maken had maar kon nog niet schakelen
kan het misschien zijn of het bij de pook geen goede contact maakt of zoiets?
16 jaar
[quote=Berkay6]kan het misschien zijn of het bij de pook geen goede contact maakt of zoiets?[/quote]
Keuzemenu (pook) Indien defect kan idd dit probleem geven, is niet te repareren enkel compleet vervangen.
Gr. paul
Hallo Paul
ik kan wel naar lager versnelling schakelen,bedoel je de pook vervangen ?
Groeten
16 jaar
[quote=Berkay6]Hallo Paul
ik kan wel naar lager versnelling schakelen,bedoel je de pook vervangen ?
Groeten[/quote]
Wat ik bedoel, en waar het waarschijnlijk mis gaat is het elektronische gedeelte (keuzemenu) onder de pook. Verstandig is eerst een juiste diagnose laten stellen (testkast) alvorens ook maar iets te gaan / laten vervangen.
Gr. paul
Testtabel
Groepsnummer 001
Displayvelden Toelichting
1 ... 1/min Motortoerental tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 00529 / P0727 → Anker of 17968 / P1560 → Anker
2 Toerental van de ingaande as van de versnellingsbak tijdens het rijden (gemeten door toerentalsensor ingaande as versnellingsbak -G182-). Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. De weergegeven waarde moet zich op dezelfde wijze gedragen als het motortoerental in displayveld 1, d.w.z. als het motortoerental toeneemt, moet ook het toerental van de ingaande as toenemen, en als het motortoerental afneemt, moet ook het toerental van de ingaande as afnemen. De schakelfase moet ten einde zijn, de wagen mag niet bergaf rollen en of na het accelereren uitrollen
0
10 1/min l Bij ingeschakelde versnelling R
0
10 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 1m
0
10 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 1 bij acceleratie
0
300 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 1 bij deceleratie
0
4000 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 2
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 3
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 4
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 5
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17100 / P0716 → Anker en 17101 / P0717
Waarden in meetwaardenblok 007 controleren → Anker en tijdens het rijden vaststellen welke schakelelementen defect resp. niet actief zijn
3 Toerental van de uitgaande as van de versnellingsbak tijdens het rijden (gemeten door toerentalsensor versnellingsbak -G38-/toerentalsensor uitgaande as versnellingsbak -G195-). Om de meetwaarden tijdens het rijden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. De schakelfase moet ten einde zijn, de wagen mag niet bergaf rollen en/of na het accelereren uitrollen
0
2000 1/min l Bij ingeschakelde versnelling R
0
1200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 1, 1m
0
4000 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 2
0
5800 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 3
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 4
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 5
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 00297 / P0722 → Anker, 17105 / P0721 → Anker, 17106 / P0722
Waarden in meetwaardenblok 007 controleren → Anker en tijdens het rijden vaststellen welke schakelelementen defect resp. niet actief zijn
4 Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
1
5 l In keuzehendelstand N
Regelapparaat automatische versnellingsbak -J217- is uitgerust met een automatische herkenning van de laatst ingeschakelde versnelling. De vooruitversnelling wordt weergegeven die het regelapparaat bij een schakeling in keuzehendelstand D zou activeren.
R l In keuzehendelstand R
1 2 3 4 5 l In keuzehendelstand D
1 2 3 4 l In keuzehendelstand 4
1 2 3 l In keuzehendelstand 3
1m 2 l In keuzehendelstand 2
Door defecte magneetkleppen of andere storingen is het mogelijk dat een bepaalde versnelling niet kan worden ingeschakeld
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Waarden van magneetkleppen controleren in meetwaardenblok 005 → Anker, 006 → Anker en 007 → Anker
Waarden van keuzehendelstand in meetwaardenblok 004 controleren → Anker
Groepsnummer 002
Displayvelden Toelichting
1 Actief schakelprogramma tijdens normale rij-omstandigheden wordt bepaald door rijstijl en wegomstandigheden (acceleratie, gaspedaalbeweging, snelheid en belasting). Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0
240 l Dynamisch kengetal van het dynamische schakelprogramma
l Minimaal 0 (zeer zuinig)
l Maximaal 240 (zeer sportief)
241 Wordt het warmdraaiprogramma na de koude start niet geactiveerd: On-Board-Diagnose in meetwaardenblok 004 controleren → Anker - alleen wagens met CAN-bus
242 l Aandrijfslipregeling geactiveerd
243 l tiptronic-herkenning geactiveerd
Wordt de tiptronic-herkenning niet geactiveerd, wanneer de keuzehendel in een tiptronic-stand staat: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 18141 / P1733 → Anker, 18147 / P1739, 18152 / P1744
244 Alleen voor USA/Canadal SRS (snelheidsregelsysteem) kenveld
Hoeft geen rekening mee te worden gehouden
2
% Gasklepwaarde resp. gaspedaalstand bij stilstaande wagen en afgezette motor bij het gas geven van nullast naar vollast (volgas) wordt de %-waarde steeds groter
l Voorgeschreven waarde bij gaspedaal in nullaststand: 0
1%
l Voorgeschreven waarde bij gaspedaal in vollaststand (volgas): 99
100%
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij Storingcode 00518 / P0121 → Anker en 18269 / P1861 → Anker
3 ... 1/min Toerental uitgaande as versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 3
4
Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 4
Groepsnummer 003
Displayvelden Toelichting
1
Remlichtschakelaar -F- bij stilstaande wagen
Rempedaal intrappen
l Voorgeschreven weergave: Remmen
Rempedaal loslaten
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 00526 / P0703 → Anker of 17087 / P0703 → Anker
2
Grendelmagneet keuzehendel -N110- bij stilstaande wagen
Rempedaal intrappen
Keuzehendel in stand P resp. N zetten
l Voorgeschreven weergave: PN deactief
Rempedaal loslaten
l Voorgeschreven weergave: PN actief
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Elektrische controle uitvoeren, test 2 → Anker en 17 → Anker
3 ... km/h Snelheid tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. Aanduiding van de snelheidsmeter en de waarden op het scherm van -VAS 5051 A- kunnen iets van elkaar afwijken
Wordt er geen waarde weergegeven: Sensor snelheidsmeter -G22- controleren
4 ... V Voedingsspanning contact 15 bij stilstaande wagen
l Ten minste 10,0 V
l Ten hoogste 16,0 V
Wordt er een afwijkende waarde weergegeven: Elektrische controle uitvoeren, test 1 → Anker
Displayveld 1 en 2 van groepsnummer 004
Displayvelden Toelichting
1 ... °C ATF-temperatuur bij stilstaande wagen en draaiende motor, gemeten door temperatuurvoeler versnellingsbakolie -G93- (ATF)
Wordt een onaannemelijke waarde weergegeven (-50 °C duidt b.v. op kortsluiting met massa en 180 °C duidt b.v. op kortsluiting met plus of onderbreking): Elektrische controle uitvoeren, test 21 → Anker
2 Keuzelhendelstand (herkend door multifunctieschakelaar -F125-) bij stilstaande wagen
P l In keuzehendelstand P
R l In keuzehendelstand R
N l In keuzehendelstand N
D l In keuzehendelstand D
4 l In keuzehendelstand 4
3 l In keuzehendelstand 3
2 l In keuzehendelstand 2
Z1 → Opmerking l Keuzehendel tussen stand P en R of tussen stand R en D
Z2 → Opmerking l Keuzehendel tussen stand N en D
Z3 → Opmerking l Keuzehendel tussen stand D en 4
Z4 → Opmerking l Keuzehendel tussen stand 4 en 3 of tussen stand 3 en 2
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Multifunctieschakelaar -F125- controleren in displayveld 3
Elektrische controle uitvoeren, test 7 → Anker en 8 → Anker
Zo nodig de keuzehendelkabel afstellen → Rep.-groep37
1) De weergave van de tussenstanden hangt af van de productieversie. Wordt de keuzehendel in een van de genoemde tussenstanden gezet, dan wordt op het scherm van -VAS 5051 A-Z1, Z2, Z3 of Z4 weergegeven. Op het display in het instrumentenpaneel mag daarbij geen gekozen versnelling worden weergegeven, d.w.z. er wordt alleen PRND432 weergegeven, zonder dat er een versnelling verlicht wordt weergegeven.
AanwijzingDe ingangssignalen van multifunctieschakelaar -F125- kunnen op regelapparaat automatische versnellingsbak -J217- worden gecontroleerd.
Displayveld 3 (van links naar rechts) L 1 L 2 L 3 L 4
Kabel naar -J217-, contact 36 8 37 9
Displayveld 3 van groepsnummer 004
Weergave Toelichting
1 2 3 4
L1 L2 L3 L4 Multifunctieschakelaar -F125- bij stilstaande wagen
1 0 0 0 l In keuzehendelstand P
0 1 0 0 l In keuzehendelstand R
1 1 1 0 l In keuzehendelstand N
1 0 1 1 l In keuzehendelstand D
0 1 1 1 l In keuzehendelstand 4
0 0 0 1 l In keuzehendelstand 3
0 0 1 0 l In keuzehendelstand 2
1 1 0 0 l Keuzehendel tussen stand P en R of tussen stand R en D
1 0 1 0 l Keuzehendel tussen stand N en D
1 1 1 1 l Keuzehendel tussen stand D en 4
0 0 1 1 l Keuzehendel tussen stand 4 en 3 of tussen stand 3 en 2
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Multisteker op contactcorrosie en vocht controleren
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 7 → Anker en 8 → Anker
Zo nodig de keuzehendelkabel afstellen → Rep.-groep37
Displayveld 4 van groepsnummer 004 (wagens met CAN-bus → Opmerking)
Displayveld 4 Toelichting
1 2 3 4
Informatie van On-Board-diagnose tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
X l 0 = storingindicatie uitgeschakeld
l 1 = storingindicatie ingeschakeld
X l 0 = cyclus starten t/m afzetten niet afgerond
l 1 = cyclus starten t/m afzetten afgerond
X l 0 = cyclus warmdraaien versnellingsbak niet afgerond
l 1 = cyclus warmdraaien versnellingsbak afgerond
X l 0 = motorstart niet herkend
l 1 = motorstart herkend
2) Wagens met CAN-bus → Rep.-groep00
Displayveld 4 van groepsnummer 004 (wagens zonder CAN-bus → Opmerking)
Displayveld Toelichting
4
Motoringreep/verkleining ontstekingshoek tijdens een schakelfase. De motoringreep kan alnaargelang de rijomstandigheden slechts zeer kort geactiveerd zijn, d.w.z. de relatief trage data-overdracht naar -VAS 5051 A- kan deze kortstondige motoringreep onder bepaalde rijomstandigheden overslaan.
Schakelfase met belasting
l Voorgeschreven weergave: Motoringr.
Geen schakelfase
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
3) Wagens zonder CAN-bus → Rep.-groep00
Groepsnummer 005
Displayvelden Toelichting
1 Magneetklep 1 -N88- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0 l Niet geschakeld (niet-actief) bij ingeschakelde versnelling 3, 4
X l Geschakeld (actief) bij ingeschakelde versnelling R, 5, 2, 1, 1m
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 11 → Anker
2 Magneetklep 2 -N89- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0 l Niet geschakeld (niet-actief) bij ingeschakelde versnelling R, 1m, 4, 5
X l Geschakeld (actief) bij ingeschakelde versnelling 3, 2, 1
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 12 → Anker
3 Magneetklep 3 -N90- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0 l Niet geschakeld (niet-actief) bij ingeschakelde versnelling R, 1, 1m, 2
X l Geschakeld (actief) bij ingeschakelde versnelling 3, 4, 5
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 13 → Anker
4
Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 4
Groepsnummer 006
Displayvelden Toelichting
1 ... A Voorgeschreven stroom van magneetklep 4 -N91-/drukregelklep 1 -N215- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. In sommige stroomloopschema's wordt de magneetklep aangeduid als drukregelklep → Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen. Defecte magneetkleppen/drukregelkleppen resp. remmen of andere storingen kunnen het inschakelen van een bepaalde versnelling verhinderen.
l Ten minste 0,1 A
l Ten hoogste 0,8 A
Worden er afwijkende waarden weergegeven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 14 → Anker
2 ... A Voorgeschreven stroom van magneetklep 5 -N92-/drukregelklep 2 -N216- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. In sommige stroomloopschema's wordt de magneetklep aangeduid als drukregelklep → Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen. Defecte magneetkleppen/drukregelkleppen resp. remmen of andere storingen kunnen het inschakelen van een bepaalde versnelling verhinderen.
l Ten minste 0,1 A
l Ten hoogste 0,8 A
Worden er afwijkende waarden weergegeven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 15 → Anker
3 ... A Voorgeschreven stroom van magneetklep 6 -N93-/drukregelklep 3 -N217- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. In sommige stroomloopschema's wordt de magneetklep aangeduid als drukregelklep → Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen. Defecte magneetkleppen/drukregelkleppen resp. remmen of andere storingen kunnen het inschakelen van een bepaalde versnelling verhinderen.
l Ten minste 0,1 A
l Ten hoogste 0,8 A
Worden er afwijkende waarden weergegeven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 16 → Anker
4
Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 4
Groepsnummer 007
Displayvelden Toelichting
1 ... °C ATF-temperatuur → Anker, meetwaardenblok 004, displayveld 1
2 ... A Voorgeschreven stroom van magneetklep 7 -N94-/drukregelklep 4 -N218- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. In sommige stroomloopschema's wordt de magneetklep aangeduid als drukregelklep → Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen. Defecte magneetkleppen/drukregelkleppen resp. remmen of andere storingen kunnen het inschakelen van een bepaalde versnelling verhinderen.
l Ten minste 0,1 A
l Ten hoogste 0,8 A
Worden er afwijkende waarden weergegeven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 17 → Anker
3 Koppelomvormer-overbruggingskoppeling tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
Kk open l Kk open = koppelomvormer-overbruggingskoppeling open
Kk regelt l Kk regelt = koppelomvormer-overbruggingskoppeling in ingeregelde toestand
Kk dicht l Kk dicht = koppelomvormer-overbruggingskoppeling gesloten
Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17125 / P0741 → Anker
4 Koppelomvormersliptoerental tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0 1/min ... rem-vast-toerental l Bij Kk open
20
120 1/min l Bij Kk regelt. De weergegeven waarden gelden voor de ingeregelde toestand van de koppelomvormer-overbruggingskoppeling. Onder ongunstige omstandigheden (b.v. accelereren op een berg) wordt deze toestand pas na 20 seconden na de beëindigde schakelfase bereikt. Tijdens deze inregelfase kunnen slipwaarden van max. 350 1/min worden bereikt.
0
10 1/min l Bij Kk dicht. De schakelfase moet ten einde zijn (ten minste 1 seconde wachten), de koppelomvormer-overbruggingskoppeling (Kk) moet gesloten zijn en de gaspedaalwaarde moet constant zijn.
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: ATF-peil controleren → Rep.-groep37
Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 01192 / P0741 → Anker, 17105 / P0721 → Anker, 17106 / P0722 en 17125 / P0741 → Anker
Te hoge koppelomvormersliptoerentallen kunnen ook wijzen op doorslippende remmen resp. niet-geactiveerde schakelelementen. Nagaan welk schakelelement defect of niet geactiveerd is → Rep.-groep37
Aannemelijkheid van motortoerental, toerental ingaande as versnellingsbak en toerental uitgaande as versnellingsbak in meetwaardenblok controleren → Anker
Groepsnummer 008
Displayvelden Toelichting
1
Kickdownschakelaar -F8- bij stilstaande wagen en afgezette motor
Gaspedaal tot voorbij het kickdown-drukpunt intrappen
l Voorgeschreven weergave: Kickdown (tegelijkertijd moet in displayveld 2 100% worden weergegeven)
Gaspedaal loslaten
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Wagens met gaskabel: storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 00296 / P1704 → Anker
Wagens met E-GAS: storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 18112 / P1704 → Anker
2
% Gasklepwaarde → Anker, meetwaardenblok 002, displayveld 2
3 ... Nm Wagens met CAN-bus → Opmerking:
motorkoppel tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
Het werkelijke motorkoppel wordt via de CAN-bus door het motorregelapparaat aan het versnellingsbakregelapparaat doorgegeven.
3
% Wagens zonder CAN-bus → Opmerking:
impulsverhouding gasklep bij stilstaande wagen en afgezette motor bij het gas geven van nullast naar vollast (volgas) wordt de %-waarde steeds groter
l Voorgeschreven waarde bij gaspedaal in nullaststand: kleiner dan 30%
l Voorgeschreven waarde bij gaspedaal in vollaststand (volgas): groter dan 70%
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 00518 / P0121 → Anker en 00638 / P0702 / P1767 → Anker
4
Deceleratie-/acceleratiesignaal tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
Wagen bergaf laten rollen of na het accelereren laten uitrollen, zonder het gaspedaal in te trappen
l Voorgeschreven weergave: Decelerat.
Met de wagen accelereren
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
4) Wagens met CAN-bus → Rep.-groep00
5) Wagens zonder CAN-bus → Rep.-groep00
Groepsnummer 009 (wagens met CAN-bus → Opmerking)
Displayvelden Toelichting
1 ... Nm Werkelijk motortoerental tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. Tijdens het rijden in een versnelling is het weergegeven schakelkoppel constant hoog, omdat geen verlaging van het motorkoppel nodig is. Het werkelijke motorkoppel wordt via de CAN-bus door het motorregelapparaat aan het versnellingsbakregelapparaat doorgegeven.
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storinggeheugen van motorregelapparaat afvragen en storing verhelpen → Rep.-groep01
Identificatie van regelapparaat automatische versnellingsbak -J217- controleren →
CAN-buskabels controleren → Subhoofdstuk
2 ... Nm Maximumkoppel tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. Tijdens de schakelfase door het versnellingsbakregelapparaat geëist (verlaagd) motorkoppel.
3 ... 1/min Motortoerental → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 1
4
% Gasklepwaarde → Anker, meetwaardenblok 002, displayveld 2
6) Wagens met CAN-bus → Rep.-groep00
Groepsnummer 009 (wagens zonder CAN-bus → Opmerking)
Displayvelden Toelichting
1 ... Nm Werkelijk motortoerental tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. Het werkelijke motorkoppel wordt door het versnellingsbakregelapparaat aan de hand van het brandstofverbruiks- en het motortoerentalsignaal berekend. Tijdens het rijden in een versnelling is het weergegeven schakelkoppel constant hoog, omdat geen verlaging van het motorkoppel nodig is.
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storinggeheugen van motorregelapparaat afvragen en storing verhelpen → Rep.-groep01
2 ... 1/min Motortoerental → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 1
3
% Gasklepwaarde → Anker, meetwaardenblok 002, displayveld 2
4
ms Brandstofverbruikssignaal (high-tijd). Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. Bij wagens met Motronic inspuit- en ontstekingssysteem wordt geen brandstofverbruikssignaal weergegeven, of er wordt constant 00 ms weergegeven
Hoeft geen rekening mee te worden gehouden
7) Wagens met CAN-bus → Rep.-groep00
Groepsnummer 010
Displayvelden Toelichting
1
Koppelverhoging in koppelomvormer tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
l 1 ... 2,17 (wordt door het versnellingsbakregelapparaat aan de hand van het koppelomvormersliptoerental berekend)
2 ... 1/min Motortoerental → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 1
3
Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 4
4
Aandrijfslipregeling tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
ABS/EDS-regelapparaat -J104- herkent geen slip van de aangedreven wielen, de aandrijfslipregeling is niet geactiveerd
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
ABS/EDS-regelapparaat -J104- herkent slip van de aangedreven wielen, de aandrijfslipregeling is geactiveerd
l Voorgeschreven weergave: ASR actief
Hoeft geen rekening mee te worden gehouden
Groepsnummer 011
Displayvelden Toelichting
1
Keuzehendelstand → Anker, meetwaardenblok 004, displayveld 2
2
Schakelaar voor tiptronic -F189- (herkenning) bij stilstaande wagen
Keuzehendel in de tiptronic-schakelweg zetten
l Voorgeschreven weergave: M-Schakel.
Keuzehendel uit de tiptronic-schakelweg zetten
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Elektrische controle uitvoeren, test 27 → Anker
3
Schakelaar voor tiptronic -F189- (opschakelen/terugschakelen) bij stilstaande wagen
Keuzehendel in de tiptronic-schakelweg zetten
Schakelaar voor opschakelen (+) bedienen. Hiertoe de keuzehendel naar voren drukken en vasthouden, of de linker of rechter bovenste toets (+) op het multifunctiestuurwiel indrukken en vasthouden
l Voorgeschreven weergave: Opschakel.
Schakelaar voor terugschakelen (+) bedienen. Hiertoe de keuzehendel naar achteren drukken en vasthouden, of de linker of rechter onderste toets (+) op het multifunctiestuurwiel indrukken en vasthouden
l Voorgeschreven weergave: Terugschak
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Elektrische controle uitvoeren, test 28 → Anker
4
Uitschakeling van aircocompressor bij kickdown tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
Gaspedaal tot voorbij het kickdown-drukpunt intrappen
l Voorgeschreven weergave: Compr. UIT
Gaspedaal loslaten
l Voorgeschreven weergave: Compr. AAN
Testtabel
Groepsnummer 001
Displayvelden Toelichting
1 ... 1/min Motortoerental tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17968 / P1560 resp. 17968 / P0219 → Anker
2 Toerental van de ingaande as van de versnellingsbak tijdens het rijden (gemeten door toerentalsensor ingaande as versnellingsbak -G182-). Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. De weergegeven waarde moet zich op dezelfde wijze gedragen als het motortoerental in displayveld 1, d.w.z. als het motortoerental toeneemt, moet ook het toerental van de ingaande as toenemen, en als het motortoerental afneemt, moet ook het toerental van de ingaande as afnemen. De schakelfase moet ten einde zijn, de wagen mag niet bergaf rollen en/of na het accelereren uitrollen
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling R
0
2000 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 1, 1m
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 2
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 3
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 4
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 5
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17100 / P0716 → Anker en 17101 / P0717
Waarden in meetwaardenblok 007 controleren → Anker en tijdens het rijden vaststellen welke schakelelementen defect resp. niet actief zijn
3 Toerental van de uitgaande as van de versnellingsbak tijdens het rijden (gemeten door toerentalsensor ingaande as versnellingsbak -G195-). Om de meetwaarden tijdens het rijden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. De schakelfase moet ten einde zijn, de wagen mag niet bergaf rollen en of na het accelereren uitrollen
0
2000 1/min l Bij ingeschakelde versnelling R
0
2000 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 1, 1m
0
4000 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 2
0
5800 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 3
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 4
0
8200 1/min l Bij ingeschakelde versnelling 5
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 00297 / P0722 → Anker, 17105 / P0721 → Anker, 17106 / P0722
Waarden in meetwaardenblok 007 controleren → Anker en tijdens het rijden vaststellen welke schakelelementen defect resp. niet actief zijn
4 Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
1
5 l In keuzehendelstand N
Regelapparaat automatische versnellingsbak -J217- is uitgerust met een automatische herkenning van de laatst ingeschakelde versnelling. De vooruitversnelling wordt weergegeven die het regelapparaat bij een schakeling in keuzehendelstand D zou activeren.
R l In keuzehendelstand R
1m 2 3 4 5 l In keuzehendelstand D
1m 2 3 4 l In keuzehendelstand 4
1m 2 3 l In keuzehendelstand 3
1m 2 l In keuzehendelstand 2
Door defecte magneetkleppen of andere storingen is het mogelijk dat een bepaalde versnelling niet kan worden ingeschakeld
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Waarden van magneetkleppen controleren in meetwaardenblok 005 → Anker, 006 → Anker en 007 → Anker
Waarden van keuzehendelstand in meetwaardenblok 004 controleren → Anker
Groepsnummer 002
Displayvelden Toelichting
1 Actief schakelprogramma tijdens normale rij-omstandigheden wordt bepaald door rijstijl en wegomstandigheden (acceleratie, gaspedaalbeweging, snelheid en belasting). Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
DS l Dynamisch schakelprogramma is actief er wordt zo weinig mogelijk geschakeld
WL l Warmdraaiprogramma is actief er wordt sneller opgeschakeld om te hoge toerentallen te voorkomen
Wordt het warmdraaiprogramma na de koude start niet geactiveerd: On-Board-Diagnose in meetwaardenblok 004 controleren → Anker
AS l Aandrijfslipregeling geactiveerd
TT l tiptronic-herkenning geactiveerd
Wordt de tiptronic-herkenning niet geactiveerd, wanneer de keuzehendel in een tiptronic-stand staat: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 18141 / P1733 → Anker, 18147 / P1739 , 18152 / P1744 resp. 18161 / P1753 → Anker, 18162 / P1754, 18163 / P1755
2 Gasklepwaarde bij stilstaande wagen en afgezette motor bij het gas geven van nullast naar vollast (volgas) wordt de % waarde steeds groter
% l Voorgeschreven waarde bij gaspedaal in nullaststand: 0
1%
l Voorgeschreven waarde bij gaspedaal in vollaststand (volgas): 99
100%
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Storinggeheugen van motorregelapparaat afvragen en storing verhelpen → Rep.-groep01
CAN-buskabels controleren → Subhoofdstuk
3 ... 1/min Toerental uitgaande as versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 3
4
Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 4
Groepsnummer 003
Displayvelden Toelichting
1
Remlichtschakelaar -F- bij stilstaande wagen
Rempedaal intrappen
l Voorgeschreven weergave: Remmen
Rempedaal loslaten
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Storinggeheugen van motorregelapparaat afvragen en storing verhelpen → Rep.-groep01
2
Grendelmagneet keuzehendel -N110- bij stilstaande wagen
Rempedaal intrappen
Keuzehendel in stand P resp. N zetten
l Voorgeschreven weergave: PN deactief
Rempedaal loslaten
l Voorgeschreven weergave: PN actief
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Elektrische controle uitvoeren, test 2 → Anker en 17 → Anker
3 ... km/h Snelheid tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. Aanduiding van de snelheidsmeter en de waarden op het scherm van -VAS 5051 A- kunnen iets van elkaar afwijken
Wordt er geen waarde weergegeven: Sensor snelheidsmeter -G22- controleren
4 ... V Voedingsspanning bij stilstaande wagen
l Ten minste 10,0 V
l Ten hoogste 16,0 V
Wordt er een afwijkende waarde weergegeven: Elektrische controle uitvoeren, test 1 → Anker
Displayveld 1 en 2 van groepsnummer 004
Displayvelden Toelichting
1 ... °C ATF-temperatuur bij stilstaande wagen en draaiende motor, gemeten door temperatuurvoeler versnellingsbakolie -G93- (ATF)
Wordt een onaannemelijke waarde weergegeven (-50 °C duidt b.v. op kortsluiting met massa en 180 °C duidt b.v. op kortsluiting met plus of onderbreking): Elektrische controle uitvoeren, test 21 → Anker
2 Keuzelhendelstand (herkend door multifunctieschakelaar -F125-) bij stilstaande wagen
P l In keuzehendelstand P
R l In keuzehendelstand R
N l In keuzehendelstand N
D l In keuzehendelstand D
4 l In keuzehendelstand S of 4 → Opmerking
3 l In keuzehendelstand 3 → Opmerking
2 l In keuzehendelstand 2 → Opmerking
Z1 → Opmerking l Keuzehendel tussen stand P en R of tussen stand R en D
Z2 → Opmerking l Keuzehendel tussen stand N en D
Z3 → Opmerking l Keuzehendel tussen stand D en S of 4 → Opmerking
Z4 → Opmerking l Keuzehendel tussen stand 4 en 3 of tussen stand 3 en 2 → Opmerking
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Multifunctieschakelaar -F125- in displayveld 3 controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 7 → Anker en 8 → Anker
Zo nodig de keuzehendelkabel afstellen → Rep.-groep37
1) Schakelmechanisme t/m modeljaar 2001.
2) De weergave van de tussenstanden hangt af van de productieversie. Wordt de keuzehendel in een van de genoemde tussenstanden gezet, dan wordt op het scherm van -VAS 5051 A-Z1, Z2, Z3 of Z4 weergegeven. Op het display in het instrumentenpaneel mag daarbij geen gekozen versnelling worden weergegeven, d.w.z. er wordt alleen PRND432 of PRNDS weergegeven, zonder dat er een versnelling verlicht wordt weergegeven.
AanwijzingDe ingangssignalen van multifunctieschakelaar -F125- kunnen op regelapparaat automatische versnellingsbak -J217- worden gecontroleerd.
Displayveld 3 (van links naar rechts) L 1 L 2 L 3 L 4
Kabel naar -J217-, contact 36 8 37 9
Displayveld 3 van groepsnummer 004
Weergave Toelichting
1 2 3 4
L1 L2 L3 L4 Multifunctieschakelaar -F125- bij stilstaande wagen
1 0 0 0 l In keuzehendelstand P
0 1 0 0 l In keuzehendelstand R
1 1 1 0 l In keuzehendelstand N
1 0 1 1 l In keuzehendelstand D
0 1 1 1 l In keuzehendelstand S of 4 → Opmerking
0 0 0 1 l In keuzehendelstand 3 → Opmerking
0 0 1 0 l In keuzehendelstand 2 → Opmerking
1 1 0 0 l Keuzehendel tussen stand P en R of tussen stand R en D
1 0 1 0 l Keuzehendel tussen stand N en D
1 1 1 1 l Keuzehendel tussen stand D en S of 4 → Opmerking
0 0 1 1 l Keuzehendel tussen stand 4 en 3 of tussen stand 3 en 2 → Opmerking
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Multisteker op contactcorrosie en vocht controleren
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 3 → Anker en 4 → Anker
Zo nodig de keuzehendelkabel afstellen → Rep.-groep37
3) Schakelmechanisme t/m modeljaar 2001.
Displayveld 4 van groepsnummer 004
Displayveld 4 Toelichting
1 2 3 4
Informatie van On-Board-diagnose tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
X l 0 = storingindicatie uitgeschakeld
l 1 = storingindicatie ingeschakeld
X l 0 = cyclus starten t/m afzetten niet afgerond
l 1 = cyclus starten t/m afzetten afgerond
X l 0 = cyclus warmdraaien versnellingsbak niet afgerond
l 1 = cyclus warmdraaien versnellingsbak afgerond
X l 0 = motorstart niet herkend
l 1 = motorstart herkend
Groepsnummer 005
Displayvelden Toelichting
1 Magneetklep 1 -N88- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0 l Niet geschakeld (niet actief) bij ingeschakelde versnelling R, 3, 4, 5
X l Geschakeld (actief) bij ingeschakelde versnelling N, 2, 1, 1m
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 11 → Anker
2 Magneetklep 2 -N89- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0 l Niet geschakeld (niet actief) bij ingeschakelde versnelling N, 1, 1m, 5
X l Geschakeld (actief) bij ingeschakelde versnelling R, 2, 3, 4
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 12 → Anker
3 Magneetklep 3 -N90- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0 l Niet geschakeld (niet actief) bij ingeschakelde versnelling R, 1, 1m, 2, 3, 4, 5
X l Geschakeld (actief) bij ingeschakelde versnelling N
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 13 → Anker
4
Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 4
Groepsnummer 006
Displayvelden Toelichting
1 ... A Voorgeschreven stroom van magneetklep 4 -N91-/drukregelklep 1 -N215- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. In sommige stroomloopschema's wordt de magneetklep aangeduid als drukregelklep → Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen. Defecte magneetkleppen/drukregelkleppen resp. remmen of andere storingen kunnen het inschakelen van een bepaalde versnelling verhinderen.
l Ten minste 0,0 A
l Ten hoogste 2,0 A
Worden er afwijkende waarden weergegeven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 14 → Anker
2 ... A Voorgeschreven stroom van magneetklep 5 -N92-/drukregelklep 2 -N216- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. In sommige stroomloopschema's wordt de magneetklep aangeduid als drukregelklep → Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen. Defecte magneetkleppen/drukregelkleppen resp. remmen of andere storingen kunnen het inschakelen van een bepaalde versnelling verhinderen.
l Ten minste 0,0 A
l Ten hoogste 2,0 A
Worden er afwijkende waarden weergegeven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 15 → Anker
3 ... A Voorgeschreven stroom van magneetklep 6 -N93-/drukregelklep 3 -N217- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. In sommige stroomloopschema's wordt de magneetklep aangeduid als drukregelklep → Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen. Defecte magneetkleppen/drukregelkleppen resp. remmen of andere storingen kunnen het inschakelen van een bepaalde versnelling verhinderen.
l Ten minste 0,0 A
l Ten hoogste 2,0 A
Worden er afwijkende waarden weergegeven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 16 → Anker
Groepsnummer 007
Displayvelden Toelichting
1 ... °C ATF-temperatuur → Anker, meetwaardenblok 004, displayveld 1
2 ... A Voorgeschreven stroom van magneetklep 7 -N94-/drukregelklep 4 -N218- tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. In sommige stroomloopschema's wordt de magneetklep aangeduid als drukregelklep → Stroomloopschema's, Storingzoekprogramma's en Inbouwplaats delen. Defecte magneetkleppen/drukregelkleppen resp. remmen of andere storingen kunnen het inschakelen van een bepaalde versnelling verhinderen.
l Ten minste 0,0 A
l Ten hoogste 2,0 A
Worden er afwijkende waarden weergegeven: Stekers op contactcorrosie en vocht controleren. Let vooral op de 16-polige steker van de versnellingsbak tussen de regelkast en de kabelstreng
Bekabeling en steker aan de hand van het stroomloopschema controleren
Elektrische controle uitvoeren, test 10 → Anker en 17 → Anker
3 Koppelomvormer-overbruggingskoppeling tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
Kk open l Kk open = koppelomvormer-overbruggingskoppeling open
Kk regelt l Kk regelt = koppelomvormer-overbruggingskoppeling in ingeregelde toestand
Kk dicht l Kk dicht = koppelomvormer-overbruggingskoppeling gesloten
Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17125 / P0741 → Anker
4 Koppelomvormersliptoerental tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
0 1/min ... rem-vast-toerental l Bij Kk open
20
120 1/min l Bij Kk regelt. De weergegeven waarden gelden voor de ingeregelde toestand van de koppelomvormer-overbruggingskoppeling. Onder ongunstige omstandigheden (b.v. accelereren op een berg) wordt deze toestand pas na 20 seconden na de beëindigde schakelfase bereikt. Tijdens deze inregelfase kunnen slipwaarden van max. 350 1/min worden bereikt.
0
20 1/min l Bij Kk dicht. De schakelfase moet ten einde zijn (ten minste 1 seconde wachten), de koppelomvormer-overbruggingskoppeling (Kk) moet gesloten zijn en de gaspedaalwaarde moet constant zijn.
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: ATF-peil controleren → Rep.-groep37
Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 17105 / P0721 → Anker en 17125 / P0741 → Anker
Te hoge koppelomvormersliptoerentallen kunnen ook wijzen op doorslippende remmen resp. niet geactiveerde schakelelementen. Nagaan welk schakelelement defect of niet geactiveerd is → Rep.-groep37
Aannemelijkheid van motortoerental, toerental ingaande as versnellingsbak en toerental uitgaande as versnellingsbak in meetwaardenblok controleren → Anker
Groepsnummer 008
Displayvelden Toelichting
1
Kickdownschakelaar -F8- bij stilstaande wagen
Gaspedaal tot voorbij het kickdown-drukpunt intrappen
l Voorgeschreven weergave: Kickdown (tegelijkertijd moet in displayveld 2 100% worden weergegeven)
Gaspedaal loslaten
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Storing verhelpen, zoals beschreven bij storingcode 18112 / P1704 → Anker
2
% Gasklepwaarde → Anker, meetwaardenblok 002, displayveld 2
3
Deceleratie-/acceleratiesignaal tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
Wagen bergaf laten rollen of na het accelereren laten uitrollen, zonder het gaspedaal in te trappen
l Voorgeschreven weergave: Decelerat.
Met de wagen accelereren
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
Groepsnummer 009
Displayvelden Toelichting
1 ... Nm Werkelijk motortoerental tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen. Tijdens het rijden in een versnelling is het weergegeven schakelkoppel constant hoog, omdat geen verlaging van het motorkoppel nodig is. Het werkelijke motorkoppel wordt via de CAN-bus door het motorregelapparaat aan het versnellingsbakregelapparaat doorgegeven.
Wordt geen of een onaannemelijke waarde weergegeven: Storinggeheugen van motorregelapparaat afvragen en storing verhelpen → Rep.-groep01
Identificatie van regelapparaat automatische versnellingsbak -J217- controleren →
CAN-buskabels controleren → Subhoofdstuk
2 ... 1/min Motortoerental → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 1
3
% Gasklepwaarde → Anker, meetwaardenblok 002, displayveld 2
4 Ingangskoppel versnellingsbak tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
... Nm → Opmerking l Analoog aan displayveld 1
Hoeft geen rekening mee te worden gehouden
4) De weergave in displayveld 4 hangt af van de productieversie.
Groepsnummer 010
Displayvelden Toelichting
1
Koppelverhoging in koppelomvormer tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
l 0 ... 3,2 (wordt door het versnellingsbakregelapparaat aan de hand van het koppelomvormersliptoerental berekend)
2 ... 1/min Motortoerental → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 1
3
Ingeschakelde versnelling in versnellingsbak → Anker, meetwaardenblok 001, displayveld 4
4
m/s2 Werkelijke acceleratie → Opmerking tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
l Ten minste 10 m/s2
l Ten hoogste 10 m/s2
Hoeft geen rekening mee te worden gehouden
5) De weergave in displayveld 4 hangt af van de productieversie.
Groepsnummer 011
Displayvelden Toelichting
1 Keuzehendelstand → Anker, meetwaardenblok 004, displayveld 2
2
Schakelaar voor tiptronic -F189- (herkenning) bij stilstaande wagen
Keuzehendel in de tiptronic-schakelweg zetten
l Voorgeschreven weergave: M-Schakel.
Keuzehendel uit de tiptronic-schakelweg zetten
l Voorgeschreven weergave: geen weergave
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Elektrische controle uitvoeren, test 19 → Anker
3
Schakelaar voor tiptronic -F189- (opschakelen/terugschakelen) bij stilstaande wagen
Keuzehendel in de tiptronic-schakelweg zetten
Schakelaar voor opschakelen (+) bedienen. Hiertoe de keuzehendel naar voren drukken en vasthouden, of de linker of rechter bovenste toets (+) op het multifunctiestuurwiel indrukken en vasthouden
l Voorgeschreven weergave: Opschakel.
Schakelaar voor terugschakelen (+) bedienen. Hiertoe de keuzehendel naar achteren drukken en vasthouden, of de linker of rechter onderste toets (+) op het multifunctiestuurwiel indrukken en vasthouden
l Voorgeschreven weergave: Terugschak
Wordt er iets anders weergegeven dan beschreven: Elektrische controle uitvoeren, test 20 → Anker
Groepsnummer 012
Displayvelden Toelichting
1 Rijomstandigheden, belasting tijdens het rijden. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen.
E l Rit zonder belasting, b.v. op een vlakke rijweg
B l Rit met belasting, b.v. bergop
Hoeft geen rekening mee te worden gehouden
2 0
255 Dynamisch kengetal tijdens het rijden - wordt berekend aan de hand van de rijweerstandsindex en de bestuurdersbeoordeling. Om de meetwaarden af te vragen is een collega-monteur nodig → Subhoofdstuk Veiligheidsmaatregelen
Hoeft geen rekening mee te worden gehouden.
3 0
255 Rijweerstandsindex - is voor de berekening van het dynamisch kengetal nodig
4 0
255 Bestuurdersbeoordeling - is voor de berekening van het dynamisch kengetal nodig
Groepsnummer 013 → Opmerking
Displayvelden Toelichting
1 ... Nm CAN-bus normkoppel
Hoeft geen rekening mee te worden gehouden.
2 0
63 CAN-bus motorcode. Na het vervangen van het motorregelapparaat moet dezelfde weergave verschijnen als bij het oude regelapparaat. Is dit niet het geval, dan is een verkeerd motorregelapparaat ingebouwd of is het motorregelapparaat verkeerd gecodeerd.
Wordt er een afwijkende waarde weergegeven: Identificatie van motorregelapparaat controleren; storinggeheugen afvragen en storing verhelpen → Rep.-groep01
Identificatie van regelapparaat automatische versnellingsbak -J217- controleren →
3 1 CAN-bus versnellingsbakcode
Wordt er een afwijkende waarde weergegeven: Codering van motorregelapparaat controleren → Rep.-groep01
4 0
63 CAN-bus programmaversiecode. Na het vervangen van het motorregelapparaat moet dezelfde weergave verschijnen als bij het oude regelapparaat. Is dit niet het geval, dan is een verkeerd motorregelapparaat ingebouwd of is het motorregelapparaat verkeerd gecodeerd.
Wordt er een afwijkende waarde weergegeven: Identificatie van motorregelapparaat controleren → Rep.-groep01
Identificatie van regelapparaat automatische versnellingsbak -J217- controleren →
6) De weergave in meetwaardenblok 013 hangt af van de productieversie.
Groepsnummer 125
Displayvelden Toelichting
1 Communicatie met Motronic-regelapparaat -J220-
Motor 1 l Via de CAN-bus wordt informatie van het motorregelapparaat ontvangen
Motor 0 l Via de CAN-bus wordt geen informatie van het motorregelapparaat ontvangen
Wordt 0 weergegeven en zijn er geen storingen in het storinggeheugen opgeslagen: Aan de hand van de identificatie van het motorregelapparaat controleren of het juiste regelapparaat is ingebouwd; inbouwcombinatie → ETKA. Of het regelapparaat is defect.
CAN-buskabels controleren → Subhoofdstuk
2 Communicatie met ABS/EDS-regelapparaat -J104-
ABS 1 l Via de CAN-bus wordt informatie van het ABS-regelapparaat ontvangen
ABS 0 l Via de CAN-bus wordt geen informatie van het ABS-regelapparaat ontvangen
Wordt 0 weergegeven en zijn er geen storingen in het storinggeheugen opgeslagen: Aan de hand van de identificatie van het ABS-regelapparaat controleren of het juiste regelapparaat is ingebouwd. Inbouwcombinatie → ETKA. Of het regelapparaat is defect.
CAN-buskabels controleren → Subhoofdstuk
3 Communicatie met stuurhoeksensor -G85- (alleen bij wagens met ESP)
Stuurw. 1 l Via de CAN-bus wordt informatie van de stuurhoeksensor ontvangen
Stuurw. 0 l Via de CAN-bus wordt geen informatie van de stuurhoeksensor ontvangen
Wordt 0 weergegeven en zijn er geen storingen in het storinggeheugen opgeslagen: Aan de hand van de identificatie van de stuurhoeksensor controleren of het juiste regelapparaat is ingebouwd. Inbouwcombinatie → ETKA. Of het regelapparaat is defect.
CAN-buskabels controleren → Subhoofdstuk
een te groot bericht zie ik nu maar ik hoop dat je er wat mee kan
[quote=john5686]ik hoop dat je er wat mee kan[/quote]
De eerste 3 weken zeker........... [url=http://imageshack.us][img]http://img120.imageshack.us/img120/4808/...[/img][/url]
sorry hoor ik was niet bij de les
ik denk dat ik het eerst moet laten uitlezen zoals Paul en Richard het ook zegt ,en John bedankt voor je bericht het is wel een beetje lang maar het zal wel nuttig zijn denk ik,
eigenlijk heb ik nog meer andere problemen zoals branden van de abs lampje en airbag ik weet niet of het daar ook wat mee te maken heeft ?
groeten
Hasan
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar