Audi A6: Brandstofpomp timing van een AYM 2496CC 114KW

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: AYM 2496CC 114KW

Wanneer de motor warm is, wat is dan de brandstofpomp timing?

Bij voorbaat dank,

Jan-Aize

de Dokter

Geplaatst door de Dokter (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

Volgens mij hetzelfde als wanneer de motor koud is.

mvg,
Hans.

de Dokter (0), 16 jaar geleden

en is dat voor deze motor ook in de buurt van de 70?

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

dat weet ik niet zo uit m`n hoofd.
Maar als je de brandstofpomp timing afsteld met koude motor verandert daar niets aan als hij warm is.

Ary (0) PRO, 16 jaar geleden

Hier volgt een afstelwijze Jan-Aize. Voor het volgende dien je vag-com te hebben :
Inspuitbegin dynamisch controleren en afstellen
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen

t Ringinzetstuk -T10023-
t Elektronicatester

t Momentsleutel -V.A.G 1331- (5...50 Nm)
AanwijzingHet inspuitbegin moet na het vervangen van de getande riem alsmede na het losmaken van de schroefverbindingen aan de inspuitpomp of de tandwielen van de getande riem altijd worden gecontroleerd en zo nodig worden afgesteld.
– Meetwaardenblok lezen ‘functiecode 08’ groepsnummer 07; motor draait stationair.
– Weergave in displayveld 4 (koelvloeistoftemperatuur) controleren.
l Voorgeschreven waarde: ten minste 85 °C
Pas met de test doorgaan, als de koelvloeistoftemperatuur is bereikt.
– Basisafstelling voorbereiden ‘functiecode 04’ groepsnummer 04; motor stationair laten draaien.
– Weergave in displayveld 4 controleren.
l Voorgeschreven waarde: 100%
– Let op aanduiding in displayveld 2.
l Voorgeschreven: ‘laat’
– Weergave in displayveld 3 controleren.
l Voorgeschreven waarde: 2° na BDP ± 2°
Wanneer de voorgeschreven waarde niet wordt bereikt:
– Contact uitschakelen.
– Voorste linker- en rechtertandriemkap uitbouwen.

– Spanning getande riem controleren.
l De markeringen -1- moeten tegenover elkaar staan.
Staan de markeringen niet tegenover elkaar:
– Getande riem spannen.
– Met het speciaal gereedschap de bevestigingsmoer van de riemspanner losdraaien.

– Inbussleutel linksom draaien, totdat de markeringen -1- boven elkaar staan en vervolgens de bevestigingsmoer vastzetten.
– Aantrekmoment: 36 Nm
Is de spanning van de getande riem in orde (markeringen staan tegenover elkaar):

– Bevestigingsbouten -1- van het nokkenastandwiel losdraaien.
– Ringsleutel (SW 22) op de pompas zetten en iets verder draaien in:
l richting A ⇒ inspuitbegin later
l richting B ⇒ inspuitbegin vroeger
AanwijzingMoer -2- op het inspuitpomptandwiel mag in geen geval worden losgedraaid. De basisafstelling van de inspuitpomp wordt anders versteld en kan niet met werkplaatsgereedschap worden afgesteld.

– Bevestigingsbouten -1- van het nokkenastandwiel weer vastdraaien.
– Aantrekmoment: 20 Nm
– Inspuitbegin nogmaals op de voorgeschreven waarde controleren → Subhoofdstuk.
Als het inspuitbegin buiten het voorgeschreven gebied ligt:
– Afstelling van inspuitpomptandwiel corrigeren (getande riem opnieuw plaatsen).
– Tandriemkap inbouwen.

Dit is de juiste afstelling. De wijze die de Dokter noemt geldt alleen voor 4 cilinder TDI.

Succes Ary.

de Dokter (0), 16 jaar geleden

Bedankt Ary, hier heb je wat aan.
Ik zal er morgenavond weer mee aan de slag.
Ik moet nog zien of ik de motor op 85 graden kan krijgen.

Groeten Jan-Aize

de Dokter (0), 16 jaar geleden

Ary,

Het is gelukt de auto rijdt weer als een tierelier.
De pomp stond op 4.8 en hij staat nu op 2.4, dus hij zal wel net buiten zijn meet waarden zijn gevallen en waarschijnlijk is dit ook de oorzaak van de andere storingen, zie mijn andere topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Met vriendelijke groet,

Jan-Aize

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.