Audi A4-Avant: Advies ratelend geluid 3.2 v6

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2 V6 FSI

Hallo,
Ik zit met een probleem met mijn Audi A4 3.2 V6 fsi Quattro van 2005. Onlangs was er een ratelend geluid bij de rechterkant van de motor bij het starten wat bij ongeveer 1500 toeren weg was. Ben er mee naar de garage geweest en deze hebben hem uitgelezen en er kwam een storing ” sensor nokkenaspositie signaal niet aannemelijk” .
Ze hebben hem open gemaakt en toen bleek dat de kettingspanner van de nokkenasketting defect was en er was al een stukje van de geleider afgebroken. Ook hebben ze de bovenste nokkenasversteller vervangen omdat er wat lichte bramen op zaten. Vervolgens weer in elkaar gezet.
Bij de eerste rit hoorde ik dat de motor niet loopt zoals voorheen. Het lijkt net of de rechter cilinders niet synchroon lopen met de linker cilinders. Een 6 cilinder hoort een mooi egaal zoemend geluid te maken. Deze maakt een beetje een schor geluid alsof er een cilinder niet mee doet. Dit merk je voornamelijk bij het optrekken.
Vervolgens ben ik weer terug gegaan naar de garage waar ze hem weer opnieuw hebben uitgelezen. Echter komt er geen storing tevoorschijn.
De garage hoort niets bijzonders maar ik hoor dat direct. Ook hoor ik bij ongeveer 1100 toeren bij stilstaande auto een licht ratelend geluid aan de rechterzijde. Ook soms bij het starten een lichte ratel.
Deze reparatie koste me al dik € 1000,-- en voordat ik weer tot reparatie overga wil ik eerst meer weten. Ik heb al diverse fora gelezen en lees daar veel verschillende adviezen waardoor ik alleen maar meer ga twijfelen. De één zegt alle kettingen en spanners vernieuwen, de ander alleen de spanners, weer een ander opnieuw afstellen enz. Wie heeft hier veel ervaring mee met dit type motor van Audi.
Wat ook nog is vernieuwd zijn de 6 bobines maar dat was vanwege een terugroepactie en was onder garantie. De rest helaas niet.

Groeten Gert

audia43.2

Geplaatst door audia43.2 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

erwinvn (0) PRO, 13 jaar geleden

Het is wel een bekend probleem bij de 3.2 motor dat de ketting oprekt.

Dan kand de storing: nokkenaspositiesensor: onaannemelijk signaal verschijnen.

De enige mogelijkheid is dan kettingen vervangen

audia43.2 (0), 11 jaar geleden

Het is al even geleden dat ik het probleem heb gemeld over het ratelende geluid. Het is opgelost maar vraag niet hoe. Het was inderdaad een opgerekte distributieketting met net 70.000 km op de teller. Ook bleek bij verdere controle een groef in een van de cilinderwanden te zitten wat het olieverbruik verklaarde. Al met al betekende dit het einde van een heerlijke motor. Na enig zoekwerk bij xxxxx in Veghel een andere motor met net 1000 km laten inbouwen wat een duur grapje was maar altijd nog duizenden euro's goedkoper dan een nieuwe.
Hij rijdt weer als een zonnetje maar zoals je begrijpt is mijn verrtrouwen in de VAGgroep en met name Audi niet groot meer. Zeker niet als ik op diverse fora lees dat dit geen uitzondering is. Verder is het een schitterende auto maar ja dat onderbuikgevoel krijg je er bij mij niet uit,

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=audia43.2]maar zoals je begrijpt is mijn verrtrouwen in de VAGgroep en met name Audi niet groot meer[/quote]
Ach, Ik rij zelf 24 jaar Audi.... echte problemen ken ik niet.
Je moet even weten het kaf van het koren te scheiden en je rijdt vrijwel probleemloos.

Gr. paul

audia43.2 (0), 11 jaar geleden

Paul,

Ik ben op zoek naar iets anders en vind Audi nog steeds het mooist. Heb je een tip voor wat betreft het koren? A6 3.0 TFSI? Of ander motortype?

Groet Gert

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Gert

Soms moet je een bepaald bouwjaar even niet hebben door o.a wat kinderziektes 2005 / 2006 waren van die jaren.
Persoonlijk zou ik gaan voor een jonger exemplaar 2007 / 2008..
Maar ook een Automaatbak draagt niet iets bij aan de levensduur van de ketting.

Gr. paul

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Paul,jij kent deze auto's van haver tot gort.
Je sleutelt eraan en kan zodoende de problemen voorkomen.
Maar een leek denkt een kwaliteitsprodukt aangeschaft te hebben gezien de prijs die men betaald en kan na 70.000km een nieuwe motor gaan steken.
Feitelijk voor een constructie fout,waar de leek niks aan kan doen.
Bij audi zouden ze deze klant met het schaamrood op de kaken een fatsoenlijke coulance regeling aan moeten bieden.
Zeker gezien de km stand,het bouwjaar kan je over twisten.

audia43.2 (0), 11 jaar geleden

Nee bij Pon zijn ze niet thuis omdat het een importauto uit Duitsland is waar Pon destijds niets aan verdiend heeft.
Het is allemaal rekening man.

Bij vw is het kettingprobleem ook bekend en zelfs bij auto's van 2011.
Ik houd jullie wel op de hoogte van mijn keus van de volgende auto.

Bedankt voor de recties.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=primera p11]Maar een leek denkt een kwaliteitsproduct aangeschaft te hebben gezien de prijs die men betaald en kan na 70.000km een nieuwe motor gaan steken[/quote]
Hierbij kan ik menigeen snel uit de droom helpen...
Echt kwaliteit zoals we gewend zijn wordt niet meer gefabriceerd.

Doorontwikkelen zit er niet meer in.
Enkel grote aantallen produceren is voor menig fabrikant een hot item.

Kijk om je heen waar menig automonteur zelf mee rijdt, dat zijn vaak niet de nieuwste modellen.
Daar heeft menig monteur zo zijn reden voor ; daar ben ik er zelf ook één van ;

Gr. paul

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Mee eens Paul.
ik weet hoe het werkt.
maar voor een particulier blijft het een trieste zaak.
Je zou je zure spaarcentjes maar in zo'n brok ellende hebben zitten.
De leaserijder maakt het geen zak uit,naar binnen rijden en ophalen wanneer klaar.
Maar ja,de wal keert het schip uiteindelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.