Na het scannen en wissen van de faults, blijft deze melding terug komen en het lampje blijft branden.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 8D0-959-655-AI8.lbl
Part No: 8D0 959 655 F
Component: Airbag Front+Kopf 0001
Coding: 00306
Shop #: WSC 06325
VCID: 39722D9609C9
1 Fault Found:
65535 - Internal Control Module Memory Error
00-10 - - - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Ik heb geprobeerd in 15 alles op 00000 te zetten maar hij laat zich niet op 0 zetten, de oude codes blijven er in.
Ik heb het idee dat ik geen contact maak met de controller.
Zo een ebay resetter, is dat wat?
Iemand een goed idee?
vrgr Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het airbag regelapparaat is gereset op een ongewone manier en is nu defect geraakt.
Veel software fabrikanten waarschuwen hier ook voor, een Chinese kloon van ebay waarschijnlijk niet.
Gr. paul
Info gerritspeek.nl:
foutcode: 65535
nl Regelapparaat defect
du Steuergerät defekt
en Internal Control Module Memory Error
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Startmotor doet het niet
Motor slaat niet aan
Mogelijke oorzaken:
Behuizing niet meer waterdicht. ECU nat geweest
Bedrading en/of aansluitingen (!) van en naar de ECU
Aansluitingen op de ECU losgetrilt
ECU defect
Slechte aarding van de ECU op pin 10, 14, 18 of 24
Geen spanning op pin 37 van de ECU tijdens het starten
Mogelijke oplossingen:
Haal de ECU eruit en maak alles droog
Controleer (maak droog en schoon) de aansluitingen van de ECU
Vervang de ECU
Extra info:
Negeer deze fout NIET als je 'm aantreft in een belangrijke module (Airbag, ABS etc.). Ga niet zelf experimenteren, ga hiermee naar de dealer !!!
bron Ross-Tech: de tools van de dealer kunnen deze fout ook niet wissen. Daar zijn argumenten voor. Vraag een techneut van Audi, of van de airbag afdeling van Bosch of Siemens waarom ze het zo hebben gemaakt dat sommige foutcode niet kunnen worden gewist op de gebruikelijke manier. Vraag ze ook of zij een airbag-controller, die is gereset op een ongewone manier, in hun eigen auto zouden monteren. Persoonlijk zou ik liever in een auto rijden zonder airbags, dan in een auto met een module die is gereset door één van deze firma's, omdat het allerlaatste waar ik zin in heb is een airbag die ontploft zonder dat het de bedoeling is -- zoiets kan iemand doden. Als je echt je airbag module wilt resetten door een firma die zegt dat te kunnen, dan is dat geheel tussen jou (en je passagiers) en die firma. Maar dan niet vergeet te vragen naar de garantie voor het geval er toch een airbag onbedoeld afgaat en vergeet ook niet te vragen of die firma dat verzekert. Blijf in vredesnaam ver weg van personen of firma's die zeggen airbag modules te kunnen resetten, een nieuwe module is niet erg veel duurder dan het resetten (wat ze beweren te kunnen). De realiteit is dat alleen een nieuwe module veilig genoeg is om te installeren, omdat firma's die zo'n module resetten hun modules nooit testen en ook geen garantie geven. We hebben airbags gezien die vanuit een geresette module toch onbedoeld zijn ontploft en, lest best, in jouw land zou het best wel eens verboden kunnen zijn om een gebruikte airbag module te monteren.
Indien aangetroffen in een andere, minder belangrijke, module (bv. radio) begin dan eens met 'm te negeren tenzij je functie-verlies constateert. Binnen de garantietermijn behoren dealers zo'n module te vervangen, maar er zijn gevallen bekend met deze foutcode waar de dealer ze negeert i.v.m. fouten in de software van de desbetreffende module.
Audi Airbag 6 & 7
Probleem: een fout in de acceleration sensor kan resulteren in deze foutcode.
Oplossing: vervang de Airbag Control Module en beide acceleration sensoren.
Audi Airbag 8
Probleem: vanwege een te laag voltage kan de module zijn zelf-test niet succesvol afmaken.
Oplossing: vervang de Airbag Control Module en installeer een relais wat beschermt tegen een te laag voltage.
Bepaalde oudere ECU's van TDI's welke een vacuüm verbinding met de ECU hebben.
Probleem: vacuüm verbinding verbroken, of voor de ECU, of binnenin de ECU.
Oplossing: controleer en repareer de vacuüm verbindingen.
Bron SvendeLaer: Foutcode 65535 wordt opgeslagen wanneer de unit niet meer [goed] communiceert. Het kan best zijn dat de unit zich op een gegeven moment verslikt heeft en nu 'in een andere taal' staat te blaten. Wat je zou kunnen proberen is het resetten van die unit opdat hij weer leert in welke 'taal' hij moet communiceren. Probeer het volgende eens:
Verwijder alle foutcodes en haal de auto van contact.
Haal de minpool van de accu los, haal daarna de pluspool van de accu los en bevestig de minpool van de accu (deze volgorde aanhouden om beschadiging van de elektronika te voorkomen).
Laat de auto zo een uurtje of 12 staan.
Haal de minpool los, bevestig de pluspool en bevestig de minpool (deze volgorde aanhouden om beschadiging van de elektronika te voorkomen).
Alle opgeslagen waarden zijn nu weg en de units moeten weer met elkaar 'leren' te communiceren. Kan best zijn dat nu die 'navi-unit' wel weer 'dezelfde taal' spreekt. Na deze aktie is ook de stand van je dagteller verdwenen [dus opschrijven wanneer je dat belangrijk vindt] en de instellingen van je radio/cd/dvd zijn ook pleite [dus voor het uitvoeren van de aktie eerst controleren of je alle codes en bedieningshandleidingen bij de hand hebt]. Baat het niet dan schaadt het ook niet [of je moet die radio niet meer aan de praat kunnen krijgen].
12 jaar
Paul;
Op internet, heb ik gevonden dat dit voor kan komen na een koude periode. Bij mij kwam deze melding bij de eerste kou/vorst van dit jaar.
Verder is er niets geïnstaleerd of gerepareerd of wat dan ook.
Vanaf dat moment heb ik de eerder genoemde foutcode.
Een college, hobby vag sleutelaar meldde dat hij het een keer met een Passat had gehad waar de controller rechts onder de ventilator zou zitten en nat geworden. daardoor was de controller kapot gegaan.
Mijn b5 heeft de controller in de middenconsole (geloof ik, zit in iedergeval niet onder de ventilator) Dus verwacht geen vochtprobleem.
Behalve dat ik niet graag met airco rij?? misschien toch niet slim geweest.
Rosstech meldt dat als je een nieuwe contoler installeerd, dan miet je hem programmeren. op die manneir heb ik geprobeerd de controller te 00000 zetten en daarna eventueel weer op de oude instellingen zetten. Alleen laat hij zich niet op 00000 zetten, hij onthoud het niet.
Ik ben bang dat de controller wel kapot is maar waardoor is mij niet duidelijk.
Ik vraag me nog wel af of hij eventueel nog te resetten is maar waarmee ???
gr Niels
12 jaar
Gé,
Bedankt, ik had dit verhaal ook gevonden, die 12 accuplen heb ik gedaan maar ik trek niet het hele geheugen leeg.
Van het dashboard, is zoeen beetje de hele linkerkant op 0 en rechts blijft gewoon onthouden.
Die aarding ECU, daar hoop ik op dat het misschien de oorzaak is, ook omdat het lijkt dat ik geen contact maak met vagcom in de controller.
Ik moet nog ff op zoek waar hij zit, de middenconsolle lossleutelen is ook geen makkie lijkt zo op het eerste blik(-;
grN
12 jaar
[quote=sauspasta]Ik vraag me nog wel af of hij eventueel nog te resetten is maar waarmee ???[/quote]
Om veiligheidshalve reden is het bestaande regelapparaat nu niet meer bruikbaar.
Een gebruikt exemplaar met exact het zelfde nummer is te overwegen wees er wel echt zeker van dat deze niet afkomstig uit een schadevoertuig (je neemt hiermee een groot risico)
Gr. paul
Paul, je hebt helemaal gelijk.
Veilgheid voorop en ik ik snap dat je niet anders wil en kan adviseren.
Pon heeft een nieuw part met niet F aan het eind maar een vervang onderdeelnr TR voor 422 ex.
Dat wordt het waarschijnlijk, nog ff sparen, krijg geen korting.
Gr Niels
12 jaar
Niels
Indien ik je anders, dan wel goedkoper iets kon adviseren deed ik dat wel.
Maarja! we praten hierover een specifiek onderdeel wat door oneigenlijk gebruik nadien de zekerheid niet gegarandeerd kan worden.
Ik kan wel zeggen grijp de eerste de beste regelapparaat en monteer deze maar wie zegt dat daar geen crashdata in staat.
Ik ben daar altijd een beetje voorzichtig mee.
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar