auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A6: Airco bevriest

Bouwjaar: 2000

Hallo;
Wij hebben een Audi A6 Quattro bjr. 2000, waar tijdens het rijden de airco van bevriest. Na ca. 10 minuten wordt de luchtstroom minder. De aluminuim airco buizen (daar waar ze bij het schutbord naar binnne lopen) vertonen dan ijsafzetting. Als het ijs weer weggetrokken is, door bijv. airco uit te zetten of auto 15 min. stil te zetten, werkt alles weer. Ga je weer rijden dan hnerhaalt het probleem zich. ik vermoed dat de (vries sensor) temperatuursensor in de kachel defect is, maar... wie heeft hier ervaring mee. Waar zit die sensor precies en hoe kan ik hem precies demonteren. Of.. is er mogelijk wat anders aan de hand. Koelmiddel niveau is voldoende, druk is goed en ook het drukventiel is in orde. Zit geen gruis in het systeem en pomp loopt/werkt goed.

Geplaatst door

berthog (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welk motorype en is het een volledig automatische airco?

geismi 0

19 jaar

Het is een volledig automatische airco. Motortype: 4BZ (2.5 TDI)

berthog 0

19 jaar

waarschijnlijk is je capillair defect, dit zit in de hogedruk leiding naar je verdamper geschoven, dit regelt nl je verdampingsdruk/temperatuur

touran 0
badge

19 jaar

Kan je me vertellen waar ik deze capillair kan vinden (exacte locatie) en hoe ik deze evt kan demonteren. Ben nl voornemens om dit zelf uit te voeren, ternzij de druk van het systeem er af moet.
Graag dus nog even een reactie van jouw kant.

berthog 0

19 jaar

Het capillair regelt de verdampertemperatuur niet, deze wordt geregeld door je variabele compressor. Een capillair is niets meer dan een vernauwing in de leiding, zou deze verstopt zijn komt er te weinig koudemiddel in je verdamper waardoor deze niet eens koud genoeg zal worden. Als het capillair opengebroken zou zijn inwendig komt er inderdaad te veel koudemiddel in je verdamper maar dan uit zich dit probleem op een andere manier. Het capillair vervangen kan nooit kwaad door hun historie want ze willen bij deze auto's wel eens verstoppen door rubberdeeltjes, vervuiling e.d. En ja, het systeem moet eerst leeg gemaakt worden voor je deze kunt vervangen.
Dat je beide leidingen bevriezen hoeft nog geen vreemd verschijnsel te zijn aangezien je weinig warmte toevoert met deze buitentemperaturen.
Je schrijft dat de drukken goed zijn, heb je waardes hiervan? Als de verdamper 'bevriest' dan moet dit aan de werkdrukken te zien zijn.

geismi 0

19 jaar

Het systeem is door een airco specialist nagezien. Druk is conform opgaven gemeten en vulmiddel gecontroleerd. Ook is er gecontroleerd op vervuiling van het systeem. Alles klopt en voldoet aan specificaties. De aircoman had het over een vries sensor, die bij de kachtel en de verdamper moet zitten, die de temperatuur regelt van het systeem, zodat deze niet bevriezen kan. Voordat ik me nu allerlei kosten op de hals ga halen, wil ik daar graag iets meer over weten. Gaat dus om een vries / temperatuur sensor in het kachelgedeelte, die je dus schijnbaar kunt verwisselen en die (naar zijn zeggen) nog al eens kapot kan gaan????

berthog 0

19 jaar

Ja maar bij mijn weten zit er bij deze auto geen temperatuursensor op de verdamper. Heb het schema nog even nagekeken en heb hiervoor het motortype AFB genomen (klopt dit?) en er komt in dit schema géén temperatuursensor-verdamper in voor. Niet vreemd aangezien er een variabele-slagcompressor gemonteerd is icm een orificetube.

Je schrijft dat de drukken oké zijn, geef me eens de waardes?

Als ik je mijn idee mag geven, laat je je orificetube vervangen plus je accumulator.

geismi 0

19 jaar

Bedankt voor je reactie maar.... Kun je me iets meer uitleg geven wat beide onderdelen inhouden,. precies doen, waar ze zitten, voodat ik hiermee naar de airco specialist ga.
Dus wat zijn een orificetube en accumulator en waar zitten die precies / cq wat is hun functie. Motortype klopt (AFB)
Bert

berthog 0

19 jaar

Het orificetube (soms ook wel capillair genoemd) is een vernauwing in de leiding, bij jouw Audi als los deeltje in de leiding gemonteerd ongeveer 30 cm voordat de leiding het interieur ingaat. Door de vernauwing kan er maar een beetje vloeibaar koudemiddel doorstromen waardoor er achter het orifice een drukval ontstaat en het koudemiddel wilt gaan verdampen. De benodigde verdampingswarmte onttrekt het koudemiddel aan de verdamper waar wij 'warme' lucht over laten blazen. Hierdoor koelt de warme lucht af en ontwikkeld zich het koude gevoel van de airco zoals wij dat kennen.
De accumulator zit bij deze Audi in het lagedrukgedeelte tussen verdamper en compressor. De accumlator heeft 2 functies,de eerste is filteren en drogen van het koudemiddel. De tweede functie is ervoor zorgen dat er geen vloeibaar koudemiddel in de compressor komen kan. Door zijn grote formaat ontstaat er in de accumulator nogmaals een drukdaling en kan het laatste restje vloeibare koudemiddel verdampen alvorens door de compressor aangezogen te worden. Deze 2 onderdelen zijn bij een A6 nogal delicaat en moeten toch om de paar jaar eens vervangen worden.

Ik blijf je klacht toch wel raar vinden, ik heb zelf nog nooit een A6 gehad waar de verdamper van bevriest.
Nog ff een vraagje, als je de auto of de airco dan voor een paar minuten stil hebt gelegd, komt er dan een grote hoeveelheid water onder je auto uit? Als de verdamper daadwerkelijk bevriest moet dit als water afgevoerd worden. Als dit niet zo is misschien toch eens kijken naar je luchtstromingen over kachel en verdamper?? Dan nog, heb je de drukwaardes echt niet?

geismi 0

19 jaar

Even een antwoord op je vragen: Wat de druk in het systeem precies is, weet ik niet. Wat is er tot nu toe met het systeem gebeurt: Gecontroleerd op gruis in de leidingen/pomp. Was in orde. Drukventiel is vervangen. Deze was defect. Ik denk dat dit dus de cappillair is waar jij over spreekt. Het systeem is drukloos geweest en door de airco specialist weer gevuld + op druk gebracht. Ik neem dan ook zondermeer aan dat hij het systeem conform de regels gevuld heeft en dat de druk accoord moet zijn. Verder: De leidingen van het systeem komt ijsafzetting op. Het is ahw: Bevroren / aangevroren condens. (vergelijkbaar met een ijsje wat je uit de diepvries haalt en even buiten neerlegt. De verpakking van het ijsje gaat langzaam wit worden door de lucht erom heen) Dat gebeurt ook met mijn airco leidingen. Hetgene wat dus nu nog overblijft, is denk ik het vervangen van de accumulator. Ik denk nl niet dat die bij deze auto al eens vernagen is.

berthog 0

19 jaar

hallo, ben erg benieuwd of het probleem al is opgelost en wat de oorzaak was wan ik heb ogenschijnlijk het zelfde probleem

michiel7813 0

19 jaar

Het probleem is nog niet helemaal opgelost. het is nu zo dat als ik de airco op LOW zet dan gaat het goed en bevriest hij niet meer. Zo gauw ik de temp. iets omhoog zet op bijv. 19 graden dan gaat hij na ca 10 minuten minder lucht blazen en als ik dan de kap open doe zijn de airco leidingen die naar binnne lopen bij het schutbord helemaal wit geworden. Wacht ik weer 10 minuten (ontdooien oid) dan doet hij het weer even enz. enz. Dus op LOW geen last en bij hogere temp. wel last van bevroren / door ijsafzetting aangetaste leidingen.

berthog 0

19 jaar

filter raakt misschien verstopt, of is verzadigd, zorgt dan namelijk ook voor een drukval!

zafiraatje 0

19 jaar

Ik loop toevallig tegen een bulletin van Audi aan welke ik nog niet gezien had. De klacht is idd bevriezen van de verdamper, zij geven hierin de oorzaak aan dat het soldeerproces van de condensor niet goed is en er miniscule deeltjes losraken en het orificetube en regelventiel van de compressor verstoppen. Gevolg een lagere lage druk en bevriezen van de verdamper.

Oplossing; vervangen van compressor (verstopt regelventiel), condensor, orificetube en accumulator(droger).

Voorkomende voertuigen;
Audi A 2.5 TDI
ch nr v.a. 4BXN 034839 tot 4BXN 061 901 en 4BYN0610901 tot 4BYN 127 751

geismi 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.