Audi 100: airco spoelen?

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: nf,2.3 ,5 cilinder.

Goededag, ik heb weer even een vraag;

Ik had een 4 jaar geleden mn aircosysteem laten retrofitten,van r12 naar r134a .

enfin ,na 3 jaartjes besloten het systeem laten servicen,na deze service is mn systeem na ongeveer 6 weken kapot gedraaid.
De oorzaak heb ik uiteindelijk gevonden;in de vulnippel zit een stukje metaal ,lijkend op een stiftje,in iedergeval,een aircospecialist kon het systeem niet vullen of onder druk zetten ,zn nippels werden keer op keer scheefgedrukt.

Hierlangs is dus het systeem leeggelopen .......zoals de conclusie was van de specialist.

Anyhow ,ik ga mn pomp vervangen door een gereviseerd exemplaar,ik ga het filter/droger vervangen en de orifice.De pomp is een denso 10p17c

Volgens diverse bedrijven hoeft het systeem niet gespoeld niet te worden omdat het georificed is.....een ander zegt weer wel.

Ik heb geen gruis gezien in de aansluitingen of slangen.

Wat is wijs spoelen of niet, of is alleen de slangen op de pomp door spuiten met remmenreiniger voldoende zoals op een duits audi forum wordt beweerd, of is het echt alleen maar vacumeren en afvullen,zelfs het filter zou niet vv te hoefen worden.

wheelerdealer

Geplaatst door wheelerdealer (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 100? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Het systeem MOET "gespoeld" worden, perszijde van de compressor brengt het ijzervijlsel naar de condensor in (mengt zich met de olie), vanzelf sprekend komt de rotzooi terecht in de HD leiding waar de orifice zit,(gaat er toch doorheen) gevolg verstopping, nieuwe compressor zal weer vast lopen.
Accumulator zit er niet voor niets, heeft een werking van 24 maanden en is geen overbodige uitgave om deze niet te vervangen.

Bijgevoegde afbeelding is van een Passat waarvan ook het systeem niet gespoeld is geweest, misschien dat deze afbeelding je twijfels wegneemt.

[url=http://img683.imageshack.us/i/img0097vu....][img]http://img683.imageshack.us/img683/7033/...[/img][/url]

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Ik vondt het al wat vreemd dat het niet gespoeld zou moeten worden ,de vorige schade kostte me bijna 1200 euro ,de retrofit ging prima,tot na de 2de servicebeurt.
Het blijft raar dat een zgn aircospecialist ,zo slordig kan werken ,hoe komt dat stukje metaal toch in zo n nippel?nog jammerder is dat je weer voor de kosten kunt opdraaien.het is nu dus 2 keer fout gegaan na servicen van het systeem!!!Ik ga nu voor de derde pomp!!volgens de bovag kan dat gebeuren.hoe dan de eerste pomp het meer dan 300.000 km heeft uitgehouden is klaarblijkelijk magic.........

Nog raarder is dat aircospecialisten zeggen dat je dit systeem niet hoeft te spoelen ,en het filter /droger vervangen overbodig is ,terwijl mn orginele fabrieksmanual uit amerika iets anders vermeld.



Ik begrijp niet dat er zulke adviezen worden afgegeven.

Hoe dan ook theo ik neem je advies ter harte ,ik heb inmiddels een filter/droger binnen gekregen en een nieuwe orifice.
vanmiddag zou mn gereviseerde aircopomp binnen komen.

Nu nog een vertrouwd adres in de omgeving die wel weet waar ze over spreken dat wordt nog moeilijk ,wat het vetrouwen in zgn specialisme is nu wel bijna weg.de mooie internet sites ten spijt.

De regio waar ik in woon is in de driehoek haarlem-zaanstad-alkmaar.wie weet wat?

Hoe dan ook theo ik laat je weten als het systeem het weer doet,bedankt voor de info,zal proberen je bijlage te openenen.

marwess (0) PRO, 13 jaar geleden

ik zou voor de zekerheid nog een spaander filter plaatsen ook al word je systeem gespoeld.

gr

martin

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Hallo ,daar ben ik weer...

vandaag op zoek geweest naar een airco service bedrijf,door de telefoon klonk het veel belovend,internet site top!

Eeenmaal daargekomen ,bleek men toch niet het systeem te kunnen spoelen ,dit wordt door een mobiele service uitgevoerd.
De o ringen van het aansluithuis en de l vormige pakking van de denso 10p17c compressor moest besteld worden.

Eind van de middag werdt ik netjes terug gebeld,dat het spoelen ca 120 euro was ,maar dat it niet afdoende was.beter was het ook de condensor te vervangen....Ook was het mischien een goed idee om de airco te voorzien van een patroon met retrofit substantie ,de airco is 4 jaar geleden geretrofit.

Is dit allemaal niet wat overdreven?

Ik denk er over de orifice tube er morgen even uit te halen en deze te bekijken.

vervolgens dacht ik erover de condensor met pagolie op te vullen en daarna door te spuiten met lucht.de olie op vangen en net zolang doorgaan tot het schoon is...

of is er nog een andere spoelmethode waarbij niet de condensor vervangen hoeft te worden.
even op geteld,
compressor ca 500,filter/droger/orifice 55 euro ,condensor 280 euro, spoelen 120 euro ,vullen 100,-

voor dit geld heb ik ook een schuif/kantel dak ,dat is wat gekscherend bedoeld natuurlijk,maar is het nu echt noodzakelijk dat die condensor vervangen moet worden? ik vindt het zonde een goed onderdeel te vervangen.

wat is jullie ervaring hiermee?

wheelerdealer (0), 13 jaar geleden

Hallo Theo, nou de airco koelt weer!

Uiteindelijk terecht gekomen bij een aircoservice in de kop van noord-holland.

De orifice zat vastgesmolten in de leiding van de verdamper,en was na uitgezaagd te zijn net zo zwart als die op jou gemailde plaatje.

Verdamper uitgebouwd, omdat het vorige slangenmaak werk ,knoeiwerk was.De leidingen moesten opnieuw gelast worden/koppelingen vernieuwd.
Vervolgens is de verdamper met spoelvloeistof uitgespoeld.
omdat de verdamper box toch op de werkbank stond,zijn alle kleppen opnieuw voorzien van nieuw afdichtband.

De condensor heb ik toch vervangen,een nieuwe kostte nog geen 100,- van hella/behr.
klein en slang materiaal 67,-
Filter/droger en orifice vervangen waeco 27,-
revisie compressor 275,-

ALleen de rekening van het repareren van de leidingen viel tegen ,toch 4 uurtjes (4 keer 68,-)
De kosten van afvullen waren zoals door heel nederland 100,- plus de btw kwam toch stiekum weer op 1000,- totaal.....

Hoe dan ook ik heb er een hoop werk aangehad ,2 dagen ......vooral het in en uitbouwen van de verdamper en het dashbord wat er deels uitmoest .
Voorts waren bv de oude condensor bevestigingen en beugels veroest wat weer tegenslag opleverd.,beugels die niet leverbaar waren toch maar netjes gestraald en gespoten ,net als de beugels en stangen van de compressor.

Tja ik hoop dat dit het nu wat langer vol houdt,in principe zit er nu een nieuwe airco installatie in. ik ben benieuwd ......of dit ook 300.000 km meegaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.