close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi Tt: Alternator stuk ?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T 180pk FWD AJQ

Hallo,

ik heb onlangs het vliegwiel, de koppeling en distributieriem enz vervangen.

Nadat ik echter het vliegwiel en de koppeling had vervangen, brandde het rode lampje van de batterij.

In eerste instantie startte de motor niet, omdat ik de massakabel aan het blok had vergeten vast te leggen.


Nu laadt de batterij niet meer op.

Mijn vraag is dus hoe ik de alternator kan uitmeten ?
Op de dikke kabel aan de alternator (verbonden met de batterij, meet ik de lage batterijspanning)
De alternator is dus wel degelijk verbonden met de batterij.

Kan ik iets uitmeten op de fiche van de alternator ? (kan er wel heel moeilijk bij).

Ik moet melden dat ik de motor wel heb gereinigd, met hogedruk, maar niet overdreven dicht gespoten.

Geplaatst door

Nitro_eend (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je kan de alternator testen met een digitale multimeter. Deze kan je kopen voor zo'n 15 euro in de "doe het zelf"winkel. Een goedkope uitvoering volstaat voor deze meting. Let wel, een digitale, dat is zo'n ding met cijfertjes, niet met een naald. Je zet het spul op DC 20 volt (of eventueel een hogere stand wanneer 20 volt er niet op zou staan. Vervolgens verbind je de + van de meter met de + van de batterij en de - met de massa. Doe je dit andersom is er ook geen probleem, dan verschijnt er enkel een - teken voor de gemeten waarde. Wanneer de motor niet draait zal de meter ongeveer 12 volt aangeven (of minder, wanneer je batterij reeds gedeeltelijk ontladen is.) Vervolgens start je de motor. Als er niets aan de spanning verandert, laadt de alternator niet op. Wanneer de spanning stijgt naar 14 tot 15 volt laadt de alternator je batterij wel op.
Simpel en doeltreffend.


Sukses ermee.

nonkelpater 0

15 jaar

[quote=nonkelpater]Je kan de alternator testen met een digitale multimeter. Deze kan je kopen voor zo'n 15 euro in de "doe het zelf"winkel. Een goedkope uitvoering volstaat voor deze meting. Let wel, een digitale, dat is zo'n ding met cijfertjes, niet met een naald. Je zet het spul op DC 20 volt (of eventueel een hogere stand wanneer 20 volt er niet op zou staan. Vervolgens verbind je de + van de meter met de + van de batterij en de - met de massa. Doe je dit andersom is er ook geen probleem, dan verschijnt er enkel een - teken voor de gemeten waarde. Wanneer de motor niet draait zal de meter ongeveer 12 volt aangeven (of minder, wanneer je batterij reeds gedeeltelijk ontladen is.) Vervolgens start je de motor. Als er niets aan de spanning verandert, laadt de alternator niet op. Wanneer de spanning stijgt naar 14 tot 15 volt laadt de alternator je batterij wel op.
Simpel en doeltreffend.


Sukses ermee.[/quote]
Dag Nonkelpater,

deze methode had ik reeds uitgevoerd. De batterij laadt dus niet op, minder dan 12V, ook bij draaiende motor.

Voor de werken aan de koppeling, had ik dit probleem niet...
Ik kan me moeilijk inbeelden dat ik een draadje heb vergeten vast te koppelen.
Aan de alternator werd niet gesleuteld, enkel de batterij en de massakabels werden losgekoppeld.

Van de batterij vertrekt een kabel van de + naar de alternator, de alternator is aan de - gekoppeld dmv de massa op het blok (neem ik aan).

Verder heb je nog een fiche met 2 draadjes op de alternator, kan hier iets mis mee gelopen zijn ? Of vergeet ik een kabel ?

(alternator in parallel op de batterij, lijkt me) + 2 kleine draadjes waarvan ik niet weet waarvoor ze dienen...

Nitro_eend 0

15 jaar

Hallo,

ik heb de alternator even deels gedemonteerd.
Bij onderzoek van de alternator denk ik dat de kooltjes versleten zijn, het ene is ook langer dan het andere... en ik denk dat de sleepringen (toch één van beide) ingesleten zijn.

Zou dit het probleem kunnen geweest zijn, dat bij toeval samenliep met het vervangen van de koppeling ?

Als voorbeeld enkele foto'tjes van de kooltjes en de ringen.

[img]http://users.telenet.be/ritavantomme/TT/...[/img]
[img]http://users.telenet.be/ritavantomme/TT/...[/img]
[img]http://users.telenet.be/ritavantomme/TT/...[/img]

Indien de kooltjes het probleem waren, lijkt het jullie dan nog verstandig om enkel de kooltjes te vervangen ? Aangezien de staat van de sleepringen...

Nitro_eend 0

15 jaar

Koolborstels lijken totaal niet versleten... waarschijnlijk is er toch iets anders aan de hand.

Wellicht kun je de dynamo elders laten testen, dan weet je meer.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

[quote=paulkelder]Koolborstels lijken totaal niet versleten... waarschijnlijk is er toch iets anders aan de hand.

Wellicht kun je de dynamo elders laten testen, dan weet je meer.

Gr. paul[/quote]
Ahzo, ok, alweer iets bijgeleerd :-)

Is het nuttig als ik meld dat het lampje van de batterij dooft wanneer ik de fiche op de alternator uittrek ?

Moet ik infeite iets kunnen uitmeten op de fiche die naar de alternator gaat, aangezien die fiche dan in verbinding staat met de sleepringen...

Nitro_eend 0

15 jaar

ALs de alternator draait zonder massa of zonder batterij dan kan de regelaar doorslaan, vervangen dus.

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

[quote=Hendrik4290]ALs de alternator draait zonder massa of zonder batterij dan kan de regelaar doorslaan, vervangen dus.[/quote]
Maar moet ik op de fiche op de alternator, voor de stuurstroom ? geen 12V kunnen meten ?
Ik heb hier slechts 0.7V met aangeschakeld contact.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Nitro_eend 0

15 jaar

Een electrisch schema zou nuttig zijn, helaas heb ik dat niet.
Kan het niet zijn door het tijdelijk onderbreken van de massa de startstroom door een of ander component gegaan is waardoor dat defect nu is?

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

Aan de staat van de koolborstels en de sleepringen ligt het probleem zeker niet. Best de spanningsregelaar vervangen, nakijken of alles wel goed aangesloten is (heb je toch nergens onbewust iets verwisseld?), niet te veel nadenken over meetwaarden waar we het antwoord ook niet van kennen en hopen dat hij werkt. Trouwens, het defect van de alternator is vrijwel zeker het gevolg van een foutieve handeling. Met een nieuwe regelaar maak je een goede kans. De alternator zelf is minder gevoelig aan foutieve stroompieken. Maar als hij dan toch open ligt kan je best ook even de diodes controleren. Men weet maar nooit.

nonkelpater 0

15 jaar

Even een nieuwe spanningsregelaar halen dus.

Even ter verduidelijking, dit is toch hetgeen waarop die fiche wordt aangesloten hé ?
Waarop de koolborstels en dergelijke zitten.

Nitro_eend 0

15 jaar

[quote=Nitro_eend]Even een nieuwe spanningsregelaar halen dus.

Even ter verduidelijking, dit is toch hetgeen waarop die fiche wordt aangesloten hé ?
Waarop de koolborstels en dergelijke zitten.[/quote]
Dat blokje is het inderdaad.

nonkelpater 0

15 jaar

[quote=nonkelpater][quote=Nitro_eend]Even een nieuwe spanningsregelaar halen dus.

Even ter verduidelijking, dit is toch hetgeen waarop die fiche wordt aangesloten hé ?
Waarop de koolborstels en dergelijke zitten.[/quote]
Dat blokje is het inderdaad.[/quote]
Ok bedankt, ik zal dit eens proberen !

edit: Kostelijke diodekes... 57 euro + BTW...

Nitro_eend 0

15 jaar

Michael, ik heb wel duidelijk gezegd dat wanneer de alternator dan toch open ligt, je best even de diodes kan CONTROLEREN, da's wel iets anders dan VERVANGEN.
Ik hoop voor jou dat je nog geen nieuwe gekocht hebt. Ik denk van niet, want anders zou je waarschijnlijk de prijs INCLUSIEF BTW vermelden.

Wat is een diode?
"Een electronisch komponent met 2 aansluitingen dat geleidt van + naar - met een spanningsval (zeg maar spanningsverlies) van 0,7 volt in geleidende richting (van + naar -) en een weerstand van oneindig in sperrende richting, van - naar + dus. Maar ...... het zou gemeen zijn van mij om het enkel bij deze theoretische definitie te laten.

Hoe test je dit in de praktijk?

Maak ALTIJD 1 aansluiting van de diode los. Zoniet reist de stroom van je multimeter door alles en nog wat om uiteindelijk een resultaat te geven waar je niets aan hebt. Bij die alternatordiodes is een aansluiting meestal verbonden met de massa, de andere aansluiting heeft een draadje dat je kan loskoppelen. Je koppelt dus dit draadje los en laat de diode best vastgeschroefd op de massa. Deze keer gebruik je best een analoge multimeter, zoiets met een naald, maar een digitale kan ook wel. Je zet het ding op weerstand (ohm dus, meestal aangeduid door de Griekse letter omega). Kies wel de schaal van 2K of meer wanneer je al kan kiezen. Zet de multimeter op de 2 aansluitklemmen van de diode.(op die draad en de andere op de massa van de diode of alternator). In de éne richting zal de diode geleiden. De naald zal echter niet volledig naar 0 ohm uitslaan, dit is normaal en een gevolg van dat spanningsverlies van 0,7 volt (zie "theorie"). Wanneer je de draden van je multimeter omdraait is er helemaal geen beweging in de naald waar te nemen. Wanneer is de diode dan kapot? Als zij géén stroom doorlaat in BEIDE richtingen of wanneer ze juist WEL stroom doorlaat in BEIDE richtingen.

Hoop dat je er wijs uit raakt.
Anders laat je het maar weten.

nonkelpater 0

15 jaar

Mooie uitleg nonkelprater ! Erg tof dat mensen hier een degelijke uitleg verschaffen.

Eerlijkheidshalve moet ik melden dat ik met mijn alternator + spanningsregelaar naar het Bosch-center in Ingemunster (België) ben getrokken.
Daar heeft een vriendelijke meneer mij geholpen met het testen van de alternator.

Eventjes de spanningsregelaar terug op de alternator geplaatst en de alternator op een testbank gemonteerd.
Conclusie: Kapot.
Na het plaatsen van een nieuwe spanningsregelaar werd opnieuw stroom verkregen.

Probleem dus opgelost voor een luttele 68 euro, geen groot bedrag voor een oplossing voor dit probleem.


Hartelijk bedankt voor de positieve inbreng op dit forum!
Ik ben hier reeds meerdere malen geholpen geweest.


Oplossing: NIEUWE SPANNINGSREGELAAR
Kosten: +- 68 euro.

Nitro_eend 0

15 jaar

En nu weet je met zekerheid wat de fout was.
Een spanningsregelaar zonder "test" had niet veel minder gekost.
Die uitleg van dat testen van de diodes zal ooit wel van pas komen voor iemand anders.

Groetjes

nonkelpater 0

15 jaar

[quote=nonkelpater]En nu weet je met zekerheid wat de fout was.
Een spanningsregelaar zonder "test" had niet veel minder gekost.
Die uitleg van dat testen van de diodes zal ooit wel van pas komen voor iemand anders.

Groetjes[/quote]
Dat is juist, kan nooit kwaad extra info te verzamelen.

De test werd overigens gratis uitgevoerd, top-service.

Nitro_eend 0

15 jaar

[quote=Nitro_eend]De test werd overigens gratis uitgevoerd, top-service.[/quote]
Dat doet men overal..................; lijkt inderdaad top-service.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.